تحميل روايات رومانسية مصرية بالعامية pdf مجانا

تحميل روايات رومانسية مصرية بالعامية pdf - افضل روايات مصرية واكثرها مبيعا



تحميل روايات رومانسية مصرية بالعامية pdf - افضل روايات مصرية واكثرها مبيعا




معظمنا لما بيقرأ رواية خاصةّ لو اللى كاتبها مؤلف مصرى بنحب جدا اسلوب الحوار فيها لانه بيكون بالعامية المصرية ودة شىء طبيعى لان العامية المصرية بتكون اقرب ليك لانك بتتكلم بيها وبتسمعها فى حياتك ودة بيضيفلك جو من الواقعية للاسف مش هتلاقيه فى اللغة العربية الفصحى لان محدش بيتكلم فصحى فى الواقع فأنت كقارىء بتحس بالملل خاصة لما المؤلف يستخدم الفاظ ومعانى صعبة مبنفهمهاش ودة بيخلينا مبنستمتعش بالرواية ومبنكملهاش للاخر مهما كانت الاحداث بتاعتها مثيرة وبتشدك ليها فبالتالى بنحاول ندور على روايات لغتها بسيطة وسهلة ومضمونها كويس فالمقال دى احنا فى الفاترينا جمعنالك عشر كتب و روايات مصرية باللغة العامية المصرية pdf وفى نفس هتلاقى مضمونها حلو وشيق وكمان الكتب هتفيدك.
الروايات العامية المصرية هي نوع من الأدب الذي يستخدم اللغة العامية المصرية في كتابتها. تتميز هذه الروايات بأنها تعكس الحياة اليومية للمصريين وتحكي عن قضاياهم المختلفة وتعبر عن مشاعرهم وأحاسيسهم. وتشمل هذه الروايات مواضيع متنوعة كالحب والعلاقات الإنسانية والسياسة والاجتماع والدين والثقافة، وتعد هذه الروايات من أهم الأدوات الثقافية التي تعكس الواقع المصري.
تعود بدايات الروايات العامية المصرية إلى النصف الثاني من القرن العشرين، حيث بدأ الكتاب المصريون في استخدام اللغة العامية في الكتابة. وفي السنوات الأخيرة، شهدت هذه الروايات ارتفاعًا في شعبيتها، حيث يفضل القراء اليوم قراءة هذا النوع من الأدب عوضًا عن الأدب الكلاسيكي الرسمي.
يعكس أسلوب كتابة الروايات العامية المصرية الحياة اليومية للناس البسطاء في مصر، ويعتبر هذا الأسلوب أكثر واقعية وتناغمًا مع الثقافة الشعبية في مصر. وتتميز هذه الروايات بأسلوبها الشيق والسهل والذي يجذب القراء ويجعلهم يشعرون وكأنهم يعيشون الأحداث التي يتم وصفها في الروايات.
وتعد الروايات العامية المصرية أداة هامة للتعرف على مشاكل المجتمع المصري وتحدياته، وتساعد في إبراز القضايا الاجتماعية والسياسية والثقافية التي تواجهها المجتمع المصري. كما تعد هذه الروايات وسيلة فعالة لنشر الثقافة والتراث المصري وتساعد في تعزيز الوعي الثقافي والتاريخي للشعب المصري.
روايات مصرية
روايات بالعامية 
روايات بالعامية المصرية 
روايات باللغة العامية المصرية


كتاب سيندريلا سيكريت - روايات باللغة العامية مصرية 



روايات مصرية


كتاب سيندريلا سيكريت هو كتاب من تأليف هبة السواح ومكتوب بالكامل بالعامية المصرية ودى مقدمة الكتاب "أغلبنا اتربى على قصص وأساطير سندريلا والأميرات.. واتزرع فينا بشكل ما إن الحياة السعيدة أو الـ Happily Ever After هتحصل لما مشاكلنا تنتهي بمعجزة.. ونلاقي الأمير الجامد اللي نقع في غرامه.. ونتجوز ونعيش عيشة فل.. وتوتة توتة خلصت الحدوتة! كل ده كلام جميل كلام معقول ماقدرش أقول حاجة عنه.. لكن للأسف مالوش أي علاقة بالواقع! الواقع إن سر العيشة الفل هو السؤال اللي حيّر الملايين.. السؤال اللي هنجاوب عليه من خلال صفحات الكتاب.. السؤال اللي لو معندكيش إجابة عليه يبقى إنتي غالبًا ماشية في مسار غلط عشان توصلي مكان انتي مش عايزه تروحيه.. يبقى انتي عايشة زي ما المجتمع بيقولك وخلاص.. بتدوري على السعادة والنجاح في حدود القالب اللي مجتمعك حطك فيه، سواء كان اسمه كليات القمة أو العربية الشيك أو الجوازة اللي "شكلها" حلو وخلاص.. مشدودة بين اللي بيقولك إنك دورك في الحياة إنك تتجوزي وتخلفي وبس.. وبين اللي بيقولك اتمردي على الرجالة كلها بلا وجع دماغ! إيه هو بقى سر العيشة الفل? موضوع مش للبنات بس"

لو حابب تحمل الكتاب دلوقتى اضغط هنا 



كتاب الكتاب الثانى - روايات باللغة العامية مصرية


روايات مصرية

كتاب الكتاب التانى من تأليف احمد العسيلى ومكتوب بالكامل باللغة العامية مصرية ودى مقدمة الكتاب "الحياة قد يراها البني آدم على إنها امتحان، و هي غالباً كده فعلاً، بس هي مش كده و بس... أمال هي ايه؟ لعبة طبعاً يعني زي ماتقولوا كده امتحان بس في صورة لعبة... لعبة معقدة جداً بس ممكن تخليها بسيطة لو عايز، لو تقدر..مطلوب منك تلعب اللعبة بالقواعد اللي تشوفها مناسبة، ماحدّش فعلاً بيجبرك على حاجة..بس سر النجاح الحقيقي في اللعبة دي هو انك انت اللي تلعبها ماتخليهاش هي اللي تلعبك (و ما تخليش حد يلعب مكانك!).. اللعبة دي مش عن المكسب و الخسارة (أوعلى الأقل مش هنا)، ماتنساش نفسك لما تكسب و ماتاخدش الموضوع جد زيادة لما تخسر.. ماتستناش حاجة، كل حاجة بتيجي في وقتها.. ماتعملش أبداً حاجة إنت مش موافق عليها، و لما تعمل اللي انت وافقت عليه ماتندمش.. اتعلّم من لعبك، ماتعملش نفس الغلطات تاني، و بيني و بينكو لو عملتها لكن برضه اتعلّمت ماحصلش مأساة يعني انت بني آدم و بتغلط، ماتزودهاش بس"

لو حابب تحمل الكتاب دلوقتى اضغط هنا 



كتاب شكلها سافرت - روايات باللغة العامية مصرية 



روايات مصرية


كتاب شكلها سافرت هو كتاب من تأليف سها الفقى ومكتوب بالكامل باللغة العامية مصرية ودى مقدمة الكتاب " الكتاب ده للّي حب وما طالش، واللي حب وما اتحبّش، واللي ما عرفش يحب.
الكتاب ده للناس اللي بتعرف تفرح، والناس اللي بتدّي الزعل حقه. للحزين اللي بيخبّي مشاعره ورا ابتسامة، والفرحان اللي خايف من الحسد.
الكتاب ده لكل حد فضل يدوّر على حاجة لفترة طويلة واكتشف إنها مش موجودة بس ما بطّلش تدوير.
للّي في علاقة ناجحة، واللي في علاقة نفسه تنجح، واللي ما عرفش يدخل علاقة بس نفسه يجرّب، واللي مش مؤمن بالعلاقات خالص بس بيفرح لما يشوف اتنين مبسوطين مع بعض.
الكتاب ده للّي ناسيين نفسهم، واللي فاكرين حلمهم، واللي شبطانين في الحياة، واللي بايعين القضية، بس مش أوي"

لو حابب تحمل الكتاب دلوقتى اضغط هنا


كتاب رحلتى من الشك للشك برضه - روايات باللغة العامية مصرية



روايات بالعامية المصرية pdf روايات مصرية عامية روايات مصريه عاميه كتب بالعامية المصرية


كتاب رحلتى من الشك للشك برضه ومكتوب بالكامل بالعامية المصرية هو كتاب من تأليف مصطفى شهيب ودة وصف الكتاب "الكتاب ده ليك لو :
عمرك ما طلعت الاول ، مابتعرفش تاخد قرار .. بتخاف من الكلاب وتتراخم على القطط ،بتكره ريحة المستشفيات ..قتلت صرصار واستنيت تتفرج النمل يتلم عليه ..كنت بتحط على علامة صح شرطة عشان تبان غلط برضه ، اتكهربت وانت صغير .. خنصرت فلوس دروس وزودت على اسعار الكتب ، متعرفش رقم بطاقتك ، مش حافظ أرقام أبوك وأمك وأخواتك ، بتخاف تشيل العيال الصغيرة .. بتضيع ايصالات لأى حاجة ، بتتحجج بالزحمة حتى لو كانت الطرق فاضيه .. لو حاسس دايما ان المروحة هتقع عليك ..لو احسن واحد ينصح الناس كلها ويغرق هو ف شبر مية"

لو حابب تحمل الكتاب دلوقتى اضغط هنا 


حكايات فرغلى المستكاوى - روايات باللغة العامية مصرية



روايات بالعامية المصرية pdf روايات مصرية عامية روايات مصريه عاميه كتب بالعامية المصرية


رواية حكايات فرغلى المستكاوى هي رواية مصرية هو كتاب من تأليف حسن الجندى ودة وصف الكتاب "ببساطة هذا هو ما حدث .. نعم كما تعرف يا ( فتلة ) كنت في السنة السابقة طالب بالصف الأول بكلية الحقوق ، نعم نعم أعلم أنني مازلت طالب في نفس السنة إلى الآن ، المهم أن أصدقائي الذين تعرفت عليهم في الكلية كثيرين منهم في نفس منطقتي ، ( سيد ) و ( أحمد ) و ( سلوى ) وكثيرين وكنا تعتمد على بعضنا في المذاكرة _ أخر السنة طبعاً _ والمذكرات والكتب فكنا نستعير من بعضنا البعض كل ما يلزمنا وكان لي صديق اسمه ( عبعزيز ) نعم فلا أحد ينطق حرف الدال ، المهم أننا كنا في شهر مايو وباقي على الامتحانات أيام وأول مادة لا أعلم عنها شيء سوى أنها تدرس بالجامعة اتصلت بـأصدقائي وكلهم دلوني على أنهم قاموا بتصوير أوراق يحتفظ بها ( عبعزيز ) كملخصات ، ولكن أين يسكن ( عبعزيز ) فنحن لا نعرف منزله كل ما نعرفه أنه بقرب شارع ( الكركي ) اتصلت به ورحب بي جداً وعندما طلبت منه أن أتي الليلة عرفت أنه سيكون في مشوار وسيعود بسرعة بين الساعة التاسعة والعاشرة مساءاً فقلت له أنني سأكون تحت منزله الساعة العاشرة تماماً وكانت الوصفة قمة في السهولة بعد أن ادخل شارع الكركي علي أن أسير وأترك ( ... ) شوارع ثم أدخل في شارع جانبي على يساري في أوله سوبر ماركت وفي نهايته سأرى مجموعة عمارات قديمة هو العمارة الرابعة الدور الثالث ستكون ليلة جميلة"

لو حابب تحمل الرواية دلوقتى اضغط هنا 



رواية نادر فودة -روايات باللغة العامية مصرية



روايات بالعامية المصرية pdf روايات مصرية عامية روايات مصريه عاميه كتب بالعامية المصرية




رواية نادر فودة هى رواية مصرية من تأليف احمد يونس "هذا الكتاب هو حاله منفصله بشكل كبير عن كل ما تعرفوه من قبل عني فقد تجدوا احداث مغايره لما سمعتموه مني قبل ذلك! ولكني اضمن لكم ان هذا العمل مليء باحداث وتفاصيل مثيره وجديده ربما منعت من سردها قبل ذلك؟ !هل نادر فوده واحمد يونس هما ذات الشخص مثلما تظنون دوما ؟! لماذا هذا المجال المخيف تحديدا دون غيره؟!! كيف كانت حياتي قبل ان اصبح ذلك الصحفي المشهور الذي ارتبط به الكثيرون ؟! كيف كانت طفولتي واسرتي وريعان شبابي؟! من هو الوقاد!!!! لذا فكان القرار بعد تفكير طويل ،،، ان يكون هذا العمل بين ايديكم لاجيب عن تساؤلات كثيره تجول بخاطركم القاريء العزيز: اقرأ الكتاب وانت تتخيل انك تستمع اليه وتشاهده بصوت صديقي احمد يونس مثلما تعودتم دوما.. شكرا نادر فوده" 

لو حابب تحمل الرواية دلوقتى اضغط هنا 



رواية نادر فودة كساب - روايات باللغة العامية مصرية

 

روايات بالعامية المصرية pdf روايات مصرية عامية روايات مصريه عاميه كتب بالعامية المصرية


رواية نادر فودة هى رواية مصرية من تأليف احمد يونس"يواصل نادى فوده رحلة الصراع مع كساب وتبداء الروايه بمشهد عزاء وناس كثير ونادر جثة على السرير ويبكى الجميع على رحيلة ابوه وامه واخته وهناك من يبكى ايضا ويقف بجوار الجسمان روح نادر اللى مش قدره تصدق انه مات ومش فاكر مات ازاى ولا ايه اللى حصل وكل ما يسال اى حد محدش سمعة ولا حاسس بيه .........؟؟؟ نجح الكاتب بشده بوصف مشهد الموت من منظور الميت نفسه !! الاحداث سريعه ومشوقه جدا ويكمل بنا الكاتب احداث القصه الاولى وينتهى بنهاية توحى بان هناك تكمله الغلاف رائع معبر عن الحدث الرئيسى بالقصه والعنوان جيد اسلوب يونس السهل الممتنع اسلوب عمى ولكن ممتع بدون اى اسفاف.

لو حابب تحمل الرواية دلوقتى اضغط هنا 


رواية نادر فودة النقش الملعون - روايات باللغة العامية مصرية



روايات بالعامية المصرية pdf روايات مصرية عامية روايات مصريه عاميه كتب بالعامية المصرية


رواية نادر فودة هى رواية مصرية من تأليف احمد يونس"هل يعود الوقاد؟ هل سيحاكم نادر فوده؟ ستجدون هذه الإجابات في نسختكم الثالثه من روايات "نادر فوده"

لو حابب تحمل الرواية دلوقتى اضغط هنا 


رواية نادر فودة عمارة الفزع - روايات باللغة العامية مصرية



روايات بالعامية المصرية pdf روايات مصرية عامية روايات مصريه عاميه كتب بالعامية المصرية


رواية نادر فودة هى رواية مصرية من تأليف احمد يونس"جربت تنبش قبر جنيه من الجحيم؟ طب متجربش لأنها هتدفنك مكانها للأبد!
جربت تدخل بيت كل عيلته بتترعب من أطفالهم لما بيجي عليهم الليل؟
نصيحة ما تجربش لإنهم وارد مايكونوش من أطفال الإنس!
جربت تفك طلاسم وتعاويذ سُفليه؟
طيب بلاش لأنها هتلبسك أنت وهيتقلب السحر على الساحر!
جربت تمشي ورا صوت ساحر في نص الليل بينادي بإسمك؟
أوعى لإن دي النداهة!
جربت تواجه جن بيحاربك من خلال أطفال أبرياء؟
إتاكد الأول لأن الطفل المسيطر عليه من قوى الشر هو شيطان ملعون في ثوب ملاك!
انتهت الأسئلة… مدة الإجابة على هذا الإختبار: عمرك كله!
قبل ما تجاوب، إعزل نفسك عن كل العالم الملهوس، وادخل عمارة الفزع وإعرف إجابات الصحفي نادر فودة. مع تحيات واضع الأسئلة «أحمد يونس»"

لو حابب تحمل الرواية دلوقتى اضغط هنا 



رواية خبايا - روايات باللغة العامية مصرية




روايات بالعامية المصرية pdf روايات مصرية عامية روايات مصريه عاميه كتب بالعامية المصرية
 
 
كتاب خبايا احمد يونس pdf هو كتاب رواية مصرية من فئة أدب الرعب وهو اول عدد من سلسلة احمد يونس الجديدة ( خبايا احمد يونس ) ويتحدث كتاب خبايا احمد يونس عن تجارب مرعبة مر بها بالفعل وايضا خبايا مر بها متابعينه والاغرب ان الكتاب يتناول خبايا مر بها المشاهير تم صدور كتاب خبايا احمد يونس فى10فبراير2021 والكتاب من اصدار دار سما للنشر ومن الجدير بالذكر ان الكتاب عليه اقبال شديد جدا كعادة المبدع احمد يونس دائما.

لو حابب تحمل الرواية دلوقتى اضغط هنا 




كتاب حالة طواريء - روايات مصرية 



كتاب حالة طوارىء pdf هي رواية مصرية لدينا طفل جديد هو كتاب باللغة العربية من تأليف الكاتب والمؤلف الكبير هانى عصام ويندرج كتاب حالة طوارىء pdf تحت فئة الكتب الساخرة وصدر كتاب حالة طوارىء فى شهر يونيو من عام 2021 قبل ايام من الدورة الـ52 من معرض القاهرة الدولى للكتاب فى مصر وصدر كتاب حالة طوارىء عن دار نشر عصير الكتب للنشر و التوزيع وهى واحدة من اشهر وافضل دور النشر فى مصر والوطن العربى تأييت عام 2014 واصدرت العديد والعديد من الكتب والروايات والمنشورات الادبية المختلفة باللغة العربية كما حصلت على افضل جناح فى الدورة الـ51 من معرض القاهرة الدولى للكتاب وايضا تمتلك شراكة مع اكبر واشهر دور النشر المختلفة فى الوطن العربى او خارجه وتجاوزت منصتهم حاجز الـ8 مليون متابع على مواقع التواصل الاجتماعى وهو يعتبر رقم كبيرا جدا كدار نشر مصرية عربية

لتحميل الكتاب اضغط هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-