رواية صعيدى علمنى الحب 2 الجزء الثانى 2 الفصل الثالث 3 بقلم حنين عادل

رواية صعيدى علمنى الحب 2 الجزء الثانى 2 الفصل الثالث 3 بقلم حنين عادل



رواية صعيدى علمنى الحب 2 الجزء الثانى 2 الفصل الثالث 3  هى رواية الكترونية من تأليف حنين عادل واليوم سنعرض لكم الفصل الاول من رواية  صعيدى علمنى الحب 2 الجزء الثانى 2




رواية صعيدى علمنى الحب 2 الجزء الثانى 2 الفصل الثالث 3 بقلم حنين عادل





رواية  صعيدى علمنى الحب 2 الجزء الثانى 2 الفصل الثالث 3



بتفتح روح عينيها وفجاه بتصرخ ..
بيصحي النمر وهوا مفزوع..
يونس: في ايه في حد يصحي حد كده؟!
روح بتشاور ليه علي ركن في الاوضه
بيبص يونس ناحيته..
يونس بصدمه: دي احلوت اوي 
..................................
في الصعيد
بيمشي كرم وهوا نافخ نفسه وبيروح البيت الكبير الجنينه الخلفيه..
بيلاقي كريمه قاعده في هدوء..
كرم بيقعد جمبها وهوا بيحاول ينفخ نفسه بزياده 
مين قال ان الرجاله مش بتخ*اف بتخ*اف لما بتعمل حاجه غلط بس مش خو*ف مثلا ضر*ب وق*تل وكده من الستات او زي ما بيسمعوا ان ستات اليومين دول بيمو*توا الرج*اله اكيد مافيش ست تقدر علي را*جل هوا بيبقي عمره او تغفيله انما خوف من النكد اللي هيج*تاح حياته بعد ما يزعلها لاننا في ال*نكد مافيش زينا وده اعتراف رسمي مني بكده بس برده احنا مش بنكد من غير مبدأ دا بيبقي موضوع كبير ..
كرم: صباح الخير
كريمه بهدوء: صباح النور 
كرم بيقعد جمبها ..
كرم: كنتي عايزاني ضروري ايه الدنيا 
كريمه: وه 
كرم: وه ايه 
كريمه: يعني خابر انك غلطان وبجح كمان اه منكم صنف دحلاب تعبان 
كرم: خبرتك ميه مرة صوتك ماعيعلاش عليا وامسكي لسانك اللي عايز قطعه ده
كريمه: بقا اكده
كرم: اكده ونص وتلاتربع كمان جرا ايه عشان حنين معاكي تقلي ادبك معايا لاه الحديت ده ما عاينفعش معايا واصل يا بنت الناس 
وهنا كرم بيعمل زي ما كل الرجاله بيعملوا بيقلب الطرابيزة بيخلق مشكله ينسينا المشكله الاساسيه اللي كنا بنتكلم عليها انهم الرجال يا سادة 
كريمه: مالك داخل فيا شمال اكده 
كرم: ولا شمال ولا يمين انتي اسلوبك واعر
كريمه: خش في عبي خش
كرم بغمزة: ايه ده وهانلعب تحت الدش
كريمه: وه
كرم بيرفع جلبيته وبينزلها: هانفضل طول النهار وه وه
كريمه: لاه انت مش معقول 
كرم: ليه بقا 
كريمه: بتكلم بنات عالشات يا كرم 
كرم: انا راجل واعمل اللي يعجبني
كريمه: عاتشرب سجاير؟!
كرم باستغراب: ايوه ليه ؟ا
كريمه: اصل شفت طريقه عالنت نغلي علبه سجاير ونصفيها ونحقن اللي عليه القصد بيها ويموت اوفر دوس نيكوتين
كرم: بس بطلتها من شهرين وفاتها طلعت من دمي
كريمه: اعرف واحده صاحبتي بتقولي ان فيه مستحضر بيتحط علي جسم الانسان ولا كأنه كان موجود بيفور يا كرم
كرم: اه شوفته في مسلسل ايوب بس شوفتي الستات كيف ربنا عاقبها في الاخر وكمان ماكنش شغال.
كريمه: حاجه صعبه قوي
كرم: ايه هيا ؟!
كريمه: ست جوزها كان بيخو*نها قط*عته ح*تت ص*غيره وحطته في اكياس زبا*له ورم*ت كل كيس في مجار*ي شكل وراحت عملت محضر انه متغيب
كرم: بس اتمسكت
كريمه: وعرفت منين
كرم: طالما عرفتي عنها يبقي اتمسكت قصره بتقولي كل ده ليه عاوزه ايه؟!
كريمه: عاوزه اخبرك حاجه مهمه
كرم: كلي اذان صاغيه
كريمه: انا عاعديها المره دي بمزاجي بس انا غير اي حد هنا يا كرم غير امك الطيبه اللي بتقول لأمك حاضر وطيب ولو قالها انه هايتجوز عليها الصبح هاتقولوا مبروك لاه انت ليك عندي الإحترام والتقدير تشيلني في رموش
 عينيك اشيلك في قلبي وفوق راسي تلعب بديلك اطخك عيارين واقرقشك قرقيش زي ما انا هاكون محترماك في غيابك تحترمي في غيابي زي ما انا مش شايفه راجل غيرك ولا يملي عيني راجل غيرك ابقي انا الوحيده في قلبك اللي هيمان علي نفسه ده ..
بتخبط كريمه علي صدره مكان قلبه ..
كرم: كح كح كح ..فهمت كح كح فهمت
كريمه بنظره ثاقبه: انا مراقباك يا كرم
بصلها كرم وكأنه بيحدد من ملامحها ناويه ليه علي ايه
كرم بتفكير: كنت عاوز تتجوز يا كرم ! وعجبي
...........................
راجل ضخم جدا مش عضلات لأ تخين جدا ماسكهم هما الاتنين وبيكلمهم بالإسباني ومش فاهمين منه حاجه ولابس لبس شرطه ..
يونس: بيقول ايه ده يعني 
روح: دا احنا هانتسحل سحله ..
بيشدهم بعد وصله من الردح الاسباني والله اعلم ويونس بيحاول يفك نفسه منه وبيضرب فيه وهوا ولا مأثر ..
بيفضل ماشي بيهم لحد مابيوصل للسجن اللي عباره عن اوضه كبيره في مكتب والجمب الأكبر منها سجن 
 عليه حديد اللي جواه شايف اللي بره..
بيزقهم جواه وبيقفل عليهم الباب .
روح: هوا ده السجن 
يونس: عارفه يا حبيبتي 
روح: ايه ياحبي
يونس: انتي قدم الخير عليا من يوم ما اتجوزتك وحاولت اسعدك وارضيكي واحنا بنقع في مشاكل بالكوم 
روح: ايه وحشك ايام ما كنت بتجري ورايا بالمسدس ولا ايه وهاجتلك ..هاجتلك
يونس: كانت ايام 
روح: بقا كده يا قطتي ماشي
يونس: قلبي انا احري وراكي بالمسدس 
روح: ايوه كده 
يونس: انا نفسي اجري وراكي بألي اخليكي تتنططي زي القط والفار كده
روح: ماشي يا نمر
بتقعد روح في الجمب قال ايه زعلانه قصدي زعلانه 
بيقرب منها وبيقعد جمبها
يونس: زعلتي ..
روح : لأ بمثل
بيضحك النمر وبيقول
_ عارفه المفروض نعمل حياتنا كتاب 
روح: اهي فكره هايبقي حماسي وكوميدي والناس بتحب اللي تطلعها من الجو الكئيب والممل اللي عايشاه بس هانسميه ايه
يونس: هانفكر بعدين المهم هانعمل ايه في المصيبه دي واحنا مش معانا اثبات ولا اي حاجه
روح: انا عندي فكرة بس ..
يونس برفعه حاجب: فكرة ايه اشجيني
................................
في القاهرة. 
بيدخل خالد شركه النمر. 
بيروح علي مكتب بدر 
بدر بيكون قاعد علي المكتب ولابس النضارة بيبص في ورق .
خالد: صباح الخير يا بدر بيه
بدر: صباح النور يا خالد
بيقعد خالد وهوا شارد
بدر: ايه بتحبها وزحلقتك
خالد: اه .............ايه بتقول ايه يا عمي ؟!
بدر: جاوب انا خبره وهافيدك..
خالد: مش عارف
بدر: محتار يعني مش عارف اذا كنت بتحبها ولا لأ 
خالد: ايوه
بدر بيقلع النضارة..وبيتكلم
_طالما كده يبقي مش هاقدر اساعدك لازم تعترف بينك وبين نفسك انك بتحبها الأول انت لازم تساعد نفسك لازم تقدر تحدد ايه حقيقه مشاعرك يمكن تكون مفتقد وجود ياسمين وعندك فراغ عاطفي زي ما بتقولوا وبتتعلق بالقش انت اللي هاتعرف تحدد
خالد بتفكير: ايوه ..
بيلبس بدر النضارة ..
بدر: مخصوم منك يوم 
خالد: ليه بقا ؟!
بدر: عشان جاي متأخر ويلا علي شغلك
خالد: حاضر
............................
..
روح: بما اني 
يونس: انك ايه
روح: بنت قمر وكده اغريه
يونس بعصبيه: ت...ايه يا ختي
روح: اهدي بس يا نمورتي عندك حل تاني عشان يطلعنا من هنا او نسرق المفتاح حتي شكله مفتري .
يونس: انتي غبيه انتي بتقنعيني بإيه
روح: هانفضل محبوسين يانمر الله اعلم كام شهر سته سنه سته ما عناش اي اثبات شخصيه ولا اي حاجه
يونس: اخرسي لما افكر في اي حاجه
روح: براحتك فكر يا خويا هوا احنا ورانا حاجه 
...........................
في مول كبير للسيارات 
واقف مصطفي بينقي احدث موديل وبيسأل عن الاسعار لحد ما بيشتري عربيه ..
وبيكون فرحان بيها جدا بيركبها وبيسوقها بيشغل اغنيه من علي تليفونه بلوتوث للعربيه ..
بيغني معاها ومزاجه عنب 
وبحب الناس الرايقه 
اللي بتضحك علطول
اما العالم المتضايقه انا لاه ماليش في دول
وبحب الناس الرايقه اللي بتضحك علطول اما العالم المتضايقه انا لأه ماليش في دول
وماليش في الدمع لا لاه ولا في الناس الشياله 
كل اللي في قلبه حاجه اول بأول يقول .
بيقف بالعربيه مرة واحده لما بيشوف بنت قدامه
بينزل من العربيه البنت العربيه خبطتها بس خبطه خفيفه وقعتها علي الارض ..
مصطفي بيبص علي العربيه: يخربيتك دي لسه جديده حرام عليكي حبكت تحبي تتخبطي النهارده
بتقوم البنت وبتنضف هدومها وبتقرب منه بعصبيه
_ وه ياعيب الشوم عليك خايف علي العربيه وكنت هاتموتني عادي 
مصطفي بصلها: انا شوفتك قبل اكده
_وه ..اباي عليك وعلي اللي خلفوك
مصطفي: احترمي نفسك يابت 
_ لا اسلوب ولا منظر كلك عفش 
بتمشي وتسيبه. 
بيبص في مرايه العربيه. 
مصطفي: انا لا شكل ولا منظر انا جنتل مان قد الدنيا يا مصديه..المهم يا حلوة انتي كويسه جرالك حاجه ماتزعليش. 
وطلع منديل مسح العربيه لأنه حس انها بتعيط ياعيني ..
...............................
..
روح: يانمر ارجوك الراجل مفتح عينه علينا مش بيتعتع من مكانه
يونس: اتجننتي اياك
روح: انت خايف ليه
يونس: انا مابخافش
روح: سيبك من العرق الصعيدي اللي طلع ده انت معايا يعني اكيد هاتحميني بص الخطه اني هحاول اغريه وبما اني انثي وكيده هانجح هايفتح الباب ويدخل امسك رقبته انت ظابط وعارف ايه اللي يشل حركته بقا
يونس: اطلعي من دماغي بقا
روح: نمر...عيب يا ولد ثق فيا 
يونس بيضحك علي طريقتها..
روح : علي بركه الله نبدأ........يتبع



تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -