رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل السابع عشر 17 بقلم دعاء احمد

رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل السابع عشر 17 بقلم دعاء احمد


رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل السابع عشر 17 هى رواية من كتابة دعاء احمد رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل السابع عشر 17 صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل السابع عشر 17 حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل السابع عشر 17





رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل السابع عشر 17


شمس قاعد جانب نجمه وهو متضايق عشانها واحساسها بأن الكل مش عايزها
شمس لنفسه. ازاي تفكري كدا يا نجمه؟مين قال اني مش رايدك ان بتمنى الايام تعدي بسرعه عشان تكوني ملكي لوحدي انا مجرد وجودك معايا بيديني سبب اني اعيش عشانه. سبحان من خلني احبك عارف انك موجوعه بس انتي مش لوحدك انا معاكي ومش قادر ابعد عنك انتي مخلينا افضل احبك واتمنكي كل لحظه واتمنى اشيل ولادي منك عارف انك زعلانه بس انا كمان قلبي موجوع وانا شايفك كدا يارب احفظها نفس اكون انا بدلك واخد كل زعلاك وانتي تكوني سعيده لكن ثواني كدا مين مدحت اللي قولتي ان امك كانت عايزه تبيعك ليه.
........ 
عند زين
زهره فضلت تعيط عشان اللي عملته وأنها محكتش لنجمه قاعده وضمه نفسها وبتبكي
زين دخل لقها بتعيط اتضايق وراح قعد جانبها وحضناه وهي بقيت تعيط
زهره. انا مكنش اصدي
زين. غلط يا زهره كل اللي عملتيه دا غلط
زهره بسرعه زقته. كل دا بسببك انا بكر"هك يا زين بكر"هك طلقني يااخي بقى مش عايزاك
زين بحده. بت انتي انا عديت لك كل اللي عملتيه عشان عارف انك كنت موجوعه لكن تعلى صوتك عليا قسما عظما اد"فنك حيه دي عيشه بقىت تقر"ف
سابها وخرج وهو في قمه عصبيته
في الثرايا
بيدخل بنتين شكلهم غريب مع فتحيه وسليم
سليم بحده. ايه اللي انتي لابسه دا يا بنت المنصوري
سوزان وهي بتدور بعنيها على شمس. في ايه يا جوز خالتي ما هو دا لابسي طول الوقت وبعدين دي الموضه
سليم بغضب. بجي جله الحياء دي موضه أعوذ بالله من تفكيرك
سوزان. اومال شمس فين يا خالتي؟ مجاش يسلم عليا
فتحيه بحده وغيظ. يعني هيكون فين اكيد مع مراته. ماهو عريس جديد وانت فاهمه بقى يا بتي
سوزان بغضب بتحاول تداريه. اه طبعا ربنا يهنيهم
ساره صاحبتها. الصعيد حلوه اوي يا طنط والبلد شكلها جميل اوي
فتحيه. البلد جميله عشان اهلها جميله وقلوبهم نضيفه
فيروز بحذر. ماما بابا زهره وزين رجعوا من اسكندريه من يجي ساعه
سليم باستغراب . زهره الله يرحمها يا بتي
فيروز بهدوء. لا ماهي طلعت عايشه
فتحيه. بتجولي ايه يا فيروز
زين وهو نازل مع علي السلم. بتقول ان مراتي عايشه وفوق في اوضتها
سليم. ازاي يا ولدي واللي د"فنها دي تبقي مين
زين. زهره لما عملت الحادثه ما"متش لكنهم افتكرها ما"تت كانت مشكله في نبض القلب واللي د"فنها دي جث"ه بنت مشو"هه محدش قدر يتعرف عليها وزهره بسبب الحادثه جالها فقدان في الذاكره واداره المستشفى بلغوني انها لسه عايشه وان دا غلط حصل من عندهم وانا روحت و كنت معها الفتره اللي فاتت دي لحد ما افتكرت كل حاجه وجيبها وجيت وهي طلعت ترتاح
سليم. تاب ليه ما تصلتش وقالت إنها لسه عايشه
زين. بصراحه يابوي انشغلت معها وخصوصا ان حالتها كانت صعبه مكنتش قادر اتكلم مع حد
سليم. الحمد لله يا ابني وانت سيبها لوحدها ليه خليك وياها
زين. هي نايمه دلوقتي سيبتها ترتاح
فيروز بصتله باستغراب وهو شاورلها بمعنى تسكت
سوزان. ازايك يا زيزو
زين. الحمد لله
ساره باعجاب. مش تعرفينا ولا ايه يا سوزي
سوزان. اعرفك يا ستي دا زين دنجوان العيله
زين بجديه وضيق. بعد اذنكم
سليم. على فين يا زين
زين. هطلع على الشركه انا بقالي فتره طويله بعيد ور"امي الحمل كله على شمس هاروح اشوف الدنيا ماشيه ازاي هناك
فتحيه. ربنا يبارك فيكم يا ولادي
سوزان. اوضتي جاهزه يا خالتي
فتحيه. ايوه يا بتي واوضه الضيوف جاهزه لصحبتك
ساره. لا مفيش دا انا وسوزي متعودين نقعد سوا وبصراحه انا بنفضل نرغي طول الليل فبنفضل في نفس الاوضه
فتحيه. اللي يريحك يا بتي
اتفضلوا
في اوضه سوزان
قاعده تتحرك في الاوضه بغضب
ساره. اهدي يا بنتي في ايه
سوزان بغيره. مش قادره يا ساره نفسي اروح اك"سر باب الاوضه وادخل اجيب البت دي من شعرها
ساره. ليه دا كله
سوزان. بحبه يا ساره بحبه هو الوحيد اللي بحسه كدا را"جل بمعنى الكلمه طول عمري كنت بتمنه وهو ولا شايفني وفي الاخر يروح يتجوز بت عندها ١٦ سنه مش قادره هامو"ت
ساره. وأخوه دا ايه نظامه
سوزان بنص عين. ايه دا معقول إعجاب
ساره. معرفش بس هو شاكله مختلف عن كل اللي عرفتهم وتقيل في نفسه
سوزان بضحكه مايعه. لو على زين سهله زين ممكن تجيبي رجله إنما شمس لا
ساره. وناويه على ايه للبت مراته دي
سوزان. ناويه اعلمها ان الله حق وانا مش بسيب حاجه تخصني وشمس دا بتاعي لوحدي
ساره. بس خالي بالك وانتي بتعلميها الأدب تخسريه يا حلو
سوزان. متخافيش عليا دا انا استاذه ورئيسه قسم بس دلوقتي عايزه أعرف طبيعه علاقتهم ايه يعني هو متجوزه عادي ولا بيحبها
ساره. بكرا نعرف
......... 
في اوضه شمس
نجمه بتصحي وكان في إثر دموعها على خدها
شمس بابتسامه جميله. انتي كويسه دلوقتي
نجمه بحزن. شمس ممكن تسيبني لوحدي لو سمحت عايزه اقعد لوحدي ممكن
شمس. لا مش ممكن وبعدين دي اوضتي انا كمان ولا نسيتي
نجمه. انا مش عايزه اشوف حد يا شمس لو سمحت
شمس. حتى انا
نجمه بوجع. كلكم بتاذ"وني اولكم امي واختي واخويا ومش هستني لما انت كمان تو"جعني زيهم
شمس. تصدقي اني ممكن اوجعك
نجمه بدموع. مكنتش أصدق ان زهره توجعني والضر"به جيت منها انا خايفه ومش قادره أصدق حد
شمس. لازم تصدقيني يا نجمه لاني عمري ما اتمنلك غير انك تكوني بخير
نجمه وهي بتسند راسها على صدره. خايفه يا شمس خايفه اوي حاسه اني مش فيا حاجه حلوه عشان اي حد يفضل متمسك بيا كلهم باعوني
شمس. بس انتي جميله فعلا يا نجمه انتي الحاجه الحلوه في حياتي
نجمه. مش هيجي يوم تظلمني
شمس. اوعدك عمري ما اجي عليكي
نجمه. احكيلي قصه
شمس بضحكه ساحره. ماشي يا ستي هحكيلك قصه سيدنا موسي والخضر
كان يا مكان مايحلى الكلام الا بذكر النبي عليه الصلاه والسلام
عليه افضل الصلاة والسلام
في سابق العصر والاوان
وقف سيدنا موسى في قومه من بني إسرا"ئيل خطيب فسالوه مين هو  اعلم من في  الارض
فقال لهم انه اعلم من في الأرض
فربنا عاتبه لانه مارجعش الفضل لله. وأخبره _سبحانه وتعالي_
 ان في رجل صالح هو أعلم منه في مجمع البحرين
فسأل موسى ربنا ازاي يوصل لهذا الرجل.
فربنا أمره ان يخرج وياخد معه حوتا ويجعله بمكتل وفي المكان اللي هيفقد فيه الحوت هيكون الرجل الصالح موجود
فانطلق موسي عليه السلام اخد معه فتاه يوشع بن نون والحوت ولما وصل لصخره غلبهم النوم وناموا  فخرج الحوت من المكتل وهرب الي البحر بعد ما شرب من عين ماء العين دا تُسمى عين الحياه رُدت الروح للحوت فهرب للبحر  والدليل على كدا
قول سيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام
(وفي اصل الصخره. عين يقال لها:الحياه لايصيب من مائها شي الا حيي، فاصاب الحوت من ماء تلك العين فتحرك وانسل من المكتل)
الله سبحانه وتعالي منع جريان الماء في المكان اللي هرب فيه الحوت عشان موسي عليه السلام ميفقدش اثره، لما  موسى عليه السلام صحي تابع مسيره بدون ميتفقد  الحوت قال _تعالي_
بسم الله الرحمن الرحيم
(وإذ قال موسى لفتاه لا ابرح حتى أبلغ مجمع البحرين أو أمضى حقبا* فلما بلغ مجمع بينهما نسيا حوتهما فاتخذ سبيله في البحر سربا)
 فلما تعدي المكان اللي ربنا عز وجل أمره ان يصل  اليه حسي بالتعب والجوع فطلب من فتاه الاكل. فتذكر فتاه ان يخبره بموضوع هروب الحوت لما كانوا عند الصخره ونسيانه دا مكنش الا من الشيطا"ن قال تعالي
(فلما جاوزه قال لفتاه اتنا غداءنا لقد لقينا من سفرنا هذا نصبا*قال أرأيت إذ أوينا الي الصخره فإني نسيت الحوت وماأنسانيه الا الشيطان أن أذكره واتخذ سبيله في البحر عجبا)
فرجع للمكان اللي فقد فيه الحوت فوجد العبد الصالح هناك
قال _تعالي_
(ذلك ما كنا نبغ فارتد على آثارهما قصصا* فوجد عبدًا من عبادنا آتيناه  رحمه من عندنا وعلمناه من لدنا علما)
سلم موسى _عليه السلام_ عليه وعرف عن نفسه وقاله ان جايله  ليعلمه؛ فعرفه العبد الصالح وهو الخضر وأخبره بأن الله _تعالي_ قد اطلع كل منهما على علم لا يعلمه الاخر فما كانت حكمته معلومه لأحدهم بس مش هتكون كدا للنهايه
قال _تعالي_
(قال له موسى هل اتبعك على أن تعلمن مما عُلمت رشدا *قال لن تستطيع معي صبرا*وكيف تصبر على ما لم تحط به خبرا)
الا ان موسى عليه السلام اصر على صحبته وأخبره بأنه لن يخالف امره؛ فوافق الخضر بشرط أن موسي عليه السلام ميسالش عن حاجه لحد ما يبين له كل حاجه
قال تعالي
(قال ستجدني إن شاء الله صابر ولا اعصي لك امر*قال فإن اتبعتني فلا تسألني عن شي حتى أحدث لك منه ذكرا) فبدوا مسيرتهم على ساحل البحر فمرت بهم سفينه
اللي في السفينه عرفوا انه الخضر؛ فاخدوا موسى عليه السلام والخضر معهم دون اجره
موسى اتفاجات بأن الخضر قام بقت"لع احد الواح السفينه فانكر فعلته اللي متتنسبش مع رد الإحسان اللي قدمه اهل السفيه ليهم
قال تعالي
(فانطلقا حتى إذ ركبا في السفينه خر"قها قال اخر"قتها لتغر"ق اهلها لقد جئت شيئا إمرا)
الخضر معملش حاجه غير انه فكره بالشرط فاعتذر موسي له و السبب انه نسي
قال تعالي
(قال ألم اقل لك انك لن تستطيع معي صبرا*قال لاتوخذني بما نسيت ولا ترهقني من أمري عسرا)
وقتها وقف عصفور على طرف السفينه وكان عايز يشرب من ماء البحر فنقر منه نقره
الخضر شبه علمه هو علم موسى عليه السلام مقارنه بعلم الله بمقدار المايه اللي شربها العصفور من البحر
فقد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
(فجاء عصفور فوقف على حرف السفينه فنقر في البحر نقرة؛ فقال الخضر ما علمي وعلمك من علم الله الا مثل ما نقص العصفور من هذا البحر)
نزلوا من السفينه و مشيوا علي الساحل الخضر شاف غلام بيلعب مع صحبه فامسك برأس الغلام فاقت"لعها فقت"له
قال تعالي
(قال اق"تلت نفسا زكيه بغير نفس لقد جئت شيئا نكرا )
الخضر ذكره بالشرط فاعتذر موسى وقاله لو اعترض مره تانيه هيسيبك
تابعوا مسيرته لحد ما وصلوا الي قريه اهله رفضوا ضيافتهما ف الخضر شاف  جدار مائلا يوشك على السقوط فعدل ميله اخبره موسى لو انه اخد اجر على فعله لتمكن الاتنين من الحصول على طعام
قال تعالي
(فانطلقا حتى إذا اتيا قريه استطعما أهلها فابوا ان يضيفوهما فوجد فيه جدارا يريد أن ينق"ض فاقامه قال لو شئت لاتخذت عليه أجرا)
فما كان من الخضر الا انه يخبره بلحظه فراقهما
نجمه. بس ليه الخضر عمل كدا ليه اقت"ل الولد وخر"ق السفينه
شمس بابتسامه. قال تعالي
(قال هذا فراق بيني وبينك سانبئك بتاويل ما لم تستطع عليه صبرا)
السفينه والض"رر اللي عمله فيها كان لان في ملك ظا"لم بياخد كل سفينه صالحه من أهلها بالغص"ب عشان كدا عمل فيها خر"ق  ليغض الملك الظا"لم طرفه عنها  وان حصل دا فهم يقدروا بعد كدا يصالحوها
قال تعالي
(اما السفينه فكانت لمساكين يعملون في البحر فاردت ان اعيبها وكان وراءهم ملك ياخذ كل سفينه غصبا)
بالنسبه لق"تل الغلام لانه كان جا"حد بالله وكان ابوه مؤمنين  ويخشي ان يتبعاه في دينه حبا به وحاجه اليه؛ فاراد الله تعالى أن يرزقها بمن هو خير منه دينا وبرا
فقال تعالي
(و اما الغلام فكان ابواه مومنين فخشينا ان يرهقهما طغيا"نا و ك"فرا*فاردنا ان يبدلهما ربهما خيرا منه زكاة واقرب رحما)
والجدار اللي عدل ميله كان تحته كنز ليتيمين يعيشان في المدينه و
 الكنز دا كان دهب زي ما قال عكرمه رضي الله عنه
وقال ابن عباس رضي الله عنه كان ِعلماً
وقال ابو ذر رضي الله عنه انه كان عِلماً مكتوب على لوح من دهب
وأراد الله تعالى أن يحفظه لهما حتي يبلغا ودا بسبب الصلاح اللي ابوهما عليه وفي ذلك دلاله على أن الله تعالى يتكفل بحفظ ذريه العبد الصالح
الخضر انها كلامه بأن كل اللي عمله كان بأمر الله عز وجل
قال تعالي
(وأم الجدار فكان لغلامين يتيمين في المدينه وكان تحته كنز لهما و ابوها صالحا فاراد ربك إن يبلغا اشدهما ويستخرجا كنزهما رحمه ربك  وما فعلته عن أمري ذلك تأويل ما لم تسطع عليه صبرا)
نجمه. تاب سوال
شمس بضحكه زادت وسامته. قولي
نجمه. فين مجمع البحرين دا
شمس. العلماء والفقهاء اختلفوا في تحديد المكان بالظبط بس في بيقول
مكان يلتقي فيه بحر فارس شرقا مع بحر الروم غربا دا قول قتاده وغيره
محمد بن القرظي قال ان مجمع البحرين في المغرب وتحديد عند طنجه
في محمد بن كعب قال في افريقيا
في قول تاني بيقول ان مجمع  البحرين هو بحر الروم اللي هو البحر الأبيض وبحر القلزم يعني البحر الاحمر
المنطقه دي تسمى بالمنطقه التي يلتقيان فيه البحيرات المره وبحيره التمسا"ح
في النهايه في اقوال كتير عن المكان دا بس المهم نكون فهمنا العبره منه يعني مثالا طلب العلم موسى عليه السلام لما عرف ان في شخص اعلم منه قرر يروحله بالرغم ان الموضوع كان شاق
يعلمنا الصبر
نجمه وهي يتسند على صدره. شمس انا بحبك في الله
شمس بابتسامه جميله. أحبك الذي احببتني فيه
شمس بحده. صحيح يا نجمه مين مدحت اللي قالتي عليه دا
نجمه اتوترت وبقيت مش عارفه ترد ووشها جاب الوان
نجمه. دا ابن جوز جهاد ك كان قطعها خبط على الباب 
زين خبط عليه وهو طلع
زين. شمس محتاج اتكلم معاك بخصوص الشغل
شمس. تاب انزل استناني في المكتب وانا جاي وراك
بعد شويه في المكتب
زين بجديه. ازاي تخاطر بكل اللي تملكه في المناقصه دي لو خسرتها هتشهر افلاس الشركات بلاش تهور يا شمس انا معايا كراسه الشروط بس لسه مدرستهاش
شمس بتفكير وجديه. عايز اعرف كل اللي دخلوا المناقصه دي و نتيجه أعمال شركاتهم في الفتره اللي فاتت. الفتره الجايه هتبقى فيها ضغط كبير عايز اجتماع مجلس اداره بكرا و مش عايز اي معلومه تخرج لبرا. انا بنفسي هظبط موضوع كرسه الشروط وهبعتها للشركه في المانيا من الاب توب بتاعي وانا عملت برنامج حمايه من فتره كل اجهزة الشركه بقيت متشفره يعني محدش يقدر يختر"قها بسهوله ولو حصل هيجلنا إنذار بدا
زين. وليه المخاطره دي
شمس. اولا لان دي هتبقى نقله كبيره جدا وهتوصل الشركه بتاعتنا للعالميه والمكاسب اللي هتطلع هتبقى كبيره جدا وفي المقابل شغل كتير جدا
زين. بس لو خسرنها الالتزامات اللي هتبقى علينا هتخلينا مش بس نعلن افلاسنا ويمكن فيها حبس كمان لو مقدرنش نغطي المبالغ اللي علينا
شمس قام وحط ايديه في جيبه بثقه. انت عارفني يا زين عمري ما خسرت مناقصه وشركات الهندسه بتاعتنا هي الأول دوليا بس انا عايزها تبقى عالميا الموضوع في مخاطره كبيره جدا لكن انا هبقي المسئول الأول والأخير عن المعاملات الماليه واي مشكله هتحصل انا اللي هتحمل مسئوليتها متقلقش المهم لازم نجتمع بكرا عشان نشرح الاستراتيجيه اللي هنمشي عليها الفتره الجايه المهم عايز اعرف كل اللي دخلين المناقصه دي وتاريخ شركاتهم وتاريخهم هما نفسهم
زين. انت بدأت فيها؟ 
شمس. انا بدأت فيها من فتره طويله جدا اول ماعرفت انهم هيعملوا المناقصه دي من قبل حتى ما يعلنوا عنها وكمان نهايتها بس طبعا لما كراسه الشروط نزلت حصل شويه تغيرت
زين. تمام يا خويا ربنا يوفقنا
شمس بجديه. زين عايز دماغك معايا الفتره الجايه والمشاكل اللي بينك وبين زهره تنساها مش وقته لان ان تغير بسيطه ممكن يخلينا نتحمل خساير ملهاش اخر
زين. تمام ياخويا تصبح على خير
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضام لجروب الواتساب اضغط هنا
تابعى صفحتنا على الفيسبوك عشان تبقى اول واحدة تقرأ البارت اول ما ينزل 
صفحتنا على الفيسبوك من هنا



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-