رواية جبروت عائلة الرشيدي رحمة العاصي من الـ15 الي 20 الي بقلم دعاء احمد

رواية جبروت عائلة الرشيدي رحمة العاصي من الـ15 الي 20 الي بقلم دعاء احمد


رواية جبروت عائلة الرشيدي رحمة العاصي - رحمة وعاصي من الـ15 الي 20 هى رواية من كتابة دعاء احمد رواية جبروت عائلة الرشيدي رحمة العاصي من من الـ15 الي 20 صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية جبروت عائلة الرشيدي رحمة العاصي من الـ15 الي 20 حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم رواية جبروت عائلة الرشيدي رحمة العاصي من الـ15 الي 20


رواية جبروت عائلة الرشيدي رحمة العاصي بقلم دعاء احمد



رواية جبروت عائلة الرشيدي رحمة العاصي من الـ15 الي 20


في قصر الرشيدي
ملاك خبطت على اوضه قاسم بتوتر وارتباك
قاسم. ادخل
ملاك وهي بتحط بدله على السرير. بدله حضرتك وصلت يا قاسم بيه. الف مبروك
قاسم بحده وهو بيطفي السيجاره في ايديه ويضغط عليها. اطلعي برا
ملاك ببرود. حضرتك انا خطيبي هيكون موجود في حفله كتب كتابك ثريا هانم دعيته وانا قالت لازم ابلغك
قاسم ببرود مماثل قام وبقي يمشي ناحيتها وهي بترجع لورا برعب
الي ان اصبحت حبيسه بين ذراعيه والحائط شدها من وسطها وهي اتفزعت
قاسم بهمس. بلاش تتحديني يا ملاك بدل صدقيني هتندمي
ملاك بذهول. ايه؟
قاسم قرب منها وهو بيعدل خصلات شعرها ويحطها وراء ودانها ودفن راسه في رقبتها وبا"سها
ملاك بسرعه زقته بخوف. انت سا"فل وحيو"ان
ابتعدت عنه حتى وصلت لباب الغرفه لتجد نفسها محاصره بين باب غرفته وجسد قاسم الذي احكم يديه حول رسغيها ورفعها فوق راسها مقيد اياها
قاسم بغضب. اتهدي بقى خليني اعرف اتكلم
ابتلعت ريقها بصعوبه توتر ودقات قلبها تعلو بشده وهي تنظر لعينيه البنيه الواسعه التي تميل للاسود عند غضبه وكم هو وسيم
ملاك بتوتر وارتباك. ابعد عني لو سمحت يا قاسم بيه ارجوك بدل قسما بالله اصوت والم عليك الناس
في حين
تركزت عين قاسم علي شفتيها المصبوغتان بالون الاحمر دون أن يرد عليها لتشتعل وجنتيها بالون الأحمر ودقات قلبها تتصارع
ملاك وهي بتحاول تفك ايديها. انت بتبصلي كدا ليه يا قاسم بيه؟
مرراصبعه على شفتيها ليتنقل بعض احمر الشفاه الي اصبعيه وهو يقول ببرود ومازالت اصبعيه تمر على شفتيها برقه بعد أن ثبت يديها فوق راسها بيد واحده فأصبحت لا تستطيع الحركه. بقى انا سا"فل وحيو"ان
ثم تابع ببرود مزيف وهو ينظر لعينيها ليبعد نظره عن عينيها سريعا خوف من ان ينجرف في مشاعره ويديه مازالت تمر على شفتيها. اااممم ياترى طعم الروج بتاعك ايه.. توت ولا فراوله عموما انا بحب الطعمين يا لوكه بس محتاج اتأكد بنفسي
ملاك بخوف وعلى وشك البكاء. انت لا يمكن تكون طبيعي
قاسم ببرود. ايه دا يا لوكه مش انتي قالتي ان انا سا"فل انا بقى هثبتلك دا
ملاك. خالص انا اسفه والله العظيم اسفه
قاسم. خساره.. بس انا برده محتاج اتأكد بنفسي
بهتت ملامح ملاك وهي تنظر له بخوف تحول إلى دهشه عندم رأته يمرر يديه على شفتيها ويسند راسه على جبينها وهو يغمض عينه وبنبره رجاء. بتحبيني يا ملاك؟
ملاك غمضت عنيها ومشاعرها متلغبطه
قاسم بهدوء. ارجوكي ردي يمكن تكون دي اخر فرصه لينا بكرا هكتب كتابي لو بتحبيني قولي وانا مستعد اتجنن واسيب الفرح وكل حاجه بس تكوني معايا. لكن لو سكتي يبقى بتحكمي علينا احنا الاتنين بالمو"ت لاني مش هقدر اشوفك في حضن حد غيري وصدقيني هقت"له وانا متأكد انك مش هتستحملي ان حضني يكون لناهي او غيرها
ملاك بدموع بقلم دعاء احمد . انا مش بحبك بالعكس انا بكر"هك اوي يكر"ه تصرفاتك اللي بتوجعلي قلبي وتحسسني اني ر"خيصه بكر"ه قربك مني بالطريقه دي وكأني واحد من جواريك نفسي اعيش واحس اني حره لكن انت من يوم ما انا دخلت القصر دا وانت معيشني وكأني جاريتك وانا مقبلش بدا عشان كدا الف مبروك يا قاسم بيه 
ملاك افتكرت والدتها ودموعها نزلت وحسه بحيره بين قلبها وعقلها
. ياريت تنساني لاني قريب هخرج من القصر واتجوز انسان يحترمني ويحبني وزي ما هو بيحترمني انا كمان بحترمه
زقت قاسم بكل قوتها وخرجت من الاوضه
قاسم فصل يك"سر في كل حاجه حواليه بغضب 
قاسم . انتي اللي اخترتي يا ملاك انتي اللي حكمتي علينا بالنهايه دي
..... 🌺🌺🌺🌺🌺🌺....
في افخم اتيليه في اسكندريه
دياب وقف عربيته ونزل وببرود. انزلي
لم ترد وظلت بداخل سيارته ليتنهد بغضب وهو يفتح باب السياره ويخرجها مسك يديها وإذ به يدخل الي الاتيليه
وما ان دخلوا حتى استقبلتهم سيده انيقه في الأربعينات ومعها فتاتان يبدوان مساعدتها لايقلن عنها اناقه وجمال
جعلت حور تتملل في وقفتها بقلق
السيده. اهلا بيك يا دياب بيه شرف لينا زيارتك للاتيليه
دياب برسميه. اهلا مدام صفيه ياتري اللي طلبته حصل؟
صفيه بلهفه. طبعا يا دياب بيه والمكان كله ملك ليك النهارده وكل اللي حضرتك أمرت بيه حصل
ثم نظرت لحور.بقلم دعاء احمد اتفضلي معايا يا مدام حور
حور كانت واقفه متوتره فلم تعد تثق بأحد بعد ما حدث
سار دياب حلفها يمسك بيد حور التي ترتعش برهبه مما حولها ادخلتهم السيده الي مكان يشبه غرفه الاستقبال ليجلس دياب وحور على اريكه جلديه الموجوده في الغرفه أمامهم اكواب من العصير
صفيه. اتفضلي معايا يا مدام حور
حور كانت خايفه ومتوتره تقريبا كدا لما الإنسان بينك"سر مره بيبقى خايف يتوجه تاني
دياب بهدوء وفهم هي بتفكر في ايه وبنبره مطمئنه. حور متخافيش
لاتعلم لماذا شعرت بالأمان عندم نظرت له. كان عينيه تخبرها انه سيحرصها وللحظه نسيت ما تسبب فيه وذهبت مع السيده
في غرفه القياس
أعطت صفيه حور فستان اسود رائع الجمال واشارت لها بالدخول
بعد مده قصيره
وقفت أمام المرأه وهي تنظر بدهشه الي نفسها لا تصدق ان من تقف أمام المرأه هي نفسها
فقد كان الفستان مصبوب فوق جسدها باناقه يبرز نقاء بشرتها البيضاء لم يكن مكشوف كثير لكن كان يعطيها مظهر خلاب
كانت سعيده للغايه فهي تبدوء انثي جميله
حور بسعاده. روعه انا مكنتش متخيله انه هيبقى بالجمال دا
صفيه. انتي اصلا جميله جدا ودا طبعا معروف عن عيله الرشيدي اتفضلي معايا نوري دياب بيه الفستان
حور بسرعه. لا لا مش ممكن اخرج ادامه كدا
صفيه. بس دي اؤمر دياب بيه كل فستان نختاره لازم يشوفه عليكي هو الاول
حور بياس. ام نشوف اخرتها
كان يجلس وهو يمسك هاتفه وينهي بعض اعماله وإذ به يرفع راسه وعنيه تسير بانبهار يتمتم ببعض الكلمات غير المسموعه او المفهومه ثم فجأه اخرج لعنه مخنوقه  وهو يهب واقفا
دياب بغضب. ايه دا يا مدام صفيه. بقلم دعاء احمد مش دا اللي اتفقنا عليه لا لا لا استحاله ناخد الفستان دا وياريت اللي قالت عليه يتنفذ
لينظر لها وهو يرى الحزن الذي خيم على ملامحها
دياب لنفسه. البت دي هبله ولا ايه عايزني ارتكب جر"يمه ق"تل
بعد مده خرجوا سويا بعد شراء اكثر من شي وايضا أخذها لاحد محلات الذهب والماس
ليشتري لها طقم كامل من الماس فعائله الرشيدي اغني من كل التوقعات وتلك الثروه من الاجداد
....... 🌹🌹🌹🌹🌹🌹........
عند  رحمه
طلعت اوضتها لقيت عاصي مشي وقعد تفكر في طريقه تخرج بيها رغد
وبسرعه نزلت المطبخ بقلم دعاء احمد 
رحمه. لو سمحتي هي ملاك فين؟
هدى. تومري بحاجه يا هانم ملاك تعبانه شويه في اوضتها
رحمه بابتسامه جميله. ممكن ادخلها
هدى. بس ثريا هانم
رحمه. متقلقش ثريا خرجت 
رحمه. تمام، هدخل لملاك
في اوضه ملاك
قعده على سريرها ووشها احمر وعيونها وبتعيط
رحمه خبطت. ممكن ادخل
ملاك مسحت دموعها بسرعه. اتفضلي
رحمه بخضه. انتي كويسه؟
ملاك. اه اه انا الحمد لله كويسه
رحمه. كنت سامعه ان خطوبتك كمان يومين. ممكن اسالك سؤال
ملاك بصوت مد"بوح. طبعا اتفضلي
رحمه وهي بتقعد اصادها على السرير. انتي مجبوره على الخطوبه دي
ملاك دموعها نزلت ورحمه حضنتها. خالص اهدي اهدي انا ممكن اسمعك احكيلي
ملاك بتوهان وحيره. عارفه لما تبقى واقفه اصاد قلبك وعقلك ومحتاره تفتحي انهو باب فيهم دخلتي بقلبك عارفه انك هتندمي دخلتي بعقلك هتتعذ"بي
رحمه. انتي بتحبي يا ملاك اعتبرني اختك الكبيره واحكيلي
ملاك. بحب! مش عارفه انا مش بقيت عارفه حاجه خالص
رحمه. عارفه يا ملاك زمان شوفت صوره حيرتني اوي كنت بحاول افهم معنها
ملاك. صوره ايه؟
رحمه. واحده في حضن واحد وبتعيط وقتها سألت الراسمه معنى الرسمه ايه
قالتلي ان صحبت الصوره دي كانت بتحب واحد ولظروف معينه الله اعلم بيها محصلش نصيب بينهم واتجوزت واحد بيحبها كانت كل ما يحضنها تعيط بخوف وهي بتفكر في حبيبها وحياتها معه كانت عذ"اب بالرغم انه حبه اوي لكن هي كانت تعيسه
اتعس واحده في العالم ياملاك هي اللي يملكها شخصين واحد يبقى سارق قلبها والتاني ملكها  
ملاك. ما هو مينفعش مينفعش تكون للي بتحبه لان اللي هي بتحبه لا من مستواها ولا شبهها
رحمه ببساطه. يبقي متحرجش قلب شخص تاني لحد ما نقدر نداوي الجرح اللي جوانا وننسي الشخص دا او على الاقل نقدر نكون مع غيره واحنا مبسوطين
ملاك باستسلام. إن شاء الله
رحمه. انا كنت جايلك في موضوع
قوليلي في كاميرات مراقبه في السرايا صح
ملاك. ايوه طبعا
رحمه بثقه. يبقي هتساعديني نهرب رغد من هنا
ملاك بخوف. انتي بتقولي ايه دا لو ثريا هانم عرفت احتما تولع فينا عايشين
رحمه. ماهو في خطه وانتي هتساعديني وهنحتاج صقر و ممرضه شوق شوفي الخطه كالاتي
ملاك. ربنا يستر انا مش مطمنه
رحمه بغمزه وهي عايزه تخرجها من المود. انا عايزه ار"قص
مسكت ايد ملاك وخرجت من الاوضه على الجنينه وشغلت اغنيه (يا ستار)
ومسكت ايدي ملاك ويفضلوا ير"قصوا ورحمه بتضحك هي وملاك (شي جميل انك ترسم ضحكه على وش اللي حواليك)
ملاك بتبص لقيت عاصي داخل بسرعه دخلت اوضتها ورحمه كانت لسه مندمجه
عاصي نزل من عربيته وداخل السرايا لكنه لمح رحمه بتغني وتتمايل مع الاغاني صحيح هي كانت بتهبد اي حركات وخلص مش رقص يعني
ضحك على شكلها وفضل يبص لها وشعرها بقى على وشها وتتحرك باريحيه
غمض عنيه وبقي يشوف بنت بتر"قص تحت المطر وهي بتضحك لكن كل الملامح بهته
فتح عنيه بسرعه وراح ناحيه رحمه مسك ايديها وهي اتفزعت
الاغاني انقلبت واشتغلت اغنيه حاجه مستخبيه وعاصي ابتسم وهو بيلف ايديه حوالين خصرها وبير"قص معها وهي ابتسمت وفضلوا سوا

في بدايه يوم جديد 
في قصر الرشيدي
رحمه كانت قاعده وبتقرا في كتاب الله بصوت يقسم المرء انه ما سمع مثله من قبل. خشوع في القرآن كان كفيل بأن يجعل كل من يسمعها يبكي
قال تعالي
بسم الله الرحمن الرحيم
(أم حسبت أن أصحب الكهف والرقيم كانوا من ءَايتنا عجباً*إذ أوي الفتيه الي الكهف فقالوا ربنا آتنا من لدنك رحمه وهيئ لنا من أمرنا رشداً *فضربنا على اذانهم في الكهف سنين عددا *ثم بعثنهم لنعلم اي الحزبين احصي لما لبثوا امدا*نحن نقص عليك نباهم بالحق إنهم فتية إمنوا بربهم وزدنهم هدي*وربطنا  على قلوبهم إذ قاموا فقالوا ربنا رب السموات والارض لن ندعو من دونه آلها لقد قلنا إذا شططا *هؤلاء قومنا اتخذوا من دونه آلهة لولا ياتون عليهم بسلطن بيِن  فمن أظلم ممن افتري على الله كذبا *وإذا اعتزلتموهم وما يعبدون الا الله فأواْ الي الكهف ينشرلكم ربكم من رحمته ويهيي لكم من أمركم مرفقا *وترى الشمس إذا طلعت تزٰور عن كهفهم ذات اليمين واذا غربت تقرضهم ذات الشمال وهم في فجوة منه ذلك من ءايت الله ومن يهد الله فهو المهتد ومن يضلل فلن تجد له وليا مرشدا)
صدق الله العظيم
ملاك وهي بتمسح دموعها. بسم الله مشاء الله صوتك جميل اوي يا رحمه
رحمه بحزن. بابا الله يرحمه علمني أقرا القرآن باحكام التجويد 
ملاك. الله يرحمه. ممكن تفهميني معنى قصه أصحاب الكهف اصل بصراحه انا يعني مش ملتزمه اوي
رحمه بطيب نفس. اول حاجه هو السبب في نزول قصه اهل الكهف ان اهل قبيله قر"يش بعثت عقبه بن معيط  والنصر بن الحارث الي يهو"د المدينه،حتي يسالوهم عن النبي صل الله عليه وسلم وعن صفته، لأن اليهو"د كان عندهم علم بالانبياء لما ورد في الكتب السماويه. ولما وصلوا الي المدينه واتقوا باحبا"ر اليهو"د ووصفوا لهم النبي محمد صلى الله عليه وسلم
قال الاحبار:سلوه عن خبر فتيه الكهف وعن الرجل الذي طاف في مشارق الأرض ومغاربها وعن الروح. فإن أجاب فهو نبي مرسل وان لم يجب فهو يتكلم بغير حق؛ فعاد عقبه والنضر بهذه الاسئله الثلاثه الي قر"يش:فجاءوا الي النبي صل الله عليه وسلم وسالوه فقال لهم (ساجيبكم غدا) ولم يقل ان شاء الله
فجلس النبي صل الله عليه وسلم خمسه عشرة ليله لا يأتيه الوحي
وقد ذكره اهل المدينه بسوء. فانزل الله تعال سوره الكهف كامله كاجابه على الاسئله وفيها معاتبه  للنبي صلي الله عليه وسلم
قصه أصحاب الكهف بقى هي
اصحاب الكهف هم فتيه مومنون انزل الله عليهم سوره باسمهم، وقد واجه هولا الفتيه قومهم الذين رفضوا التوحيد واخذوا من عباده الاوثا"ن والشر"ك بالله تعالي دينا لهم؛ فكان في خبرهم ما هو خارق للعاده مما دفع قريش للتعجب
قال تعالي
(ام حسبت ان اصحب الكهف والرقيم كانوا من اياتنا عجبا)
بمجرد دخولهم الكهف ربنا القى عليهم نوم ثقيل مده طويله من الزمان لحكمه عظيمه ارادها الله
ولما انتهت هذه المده واستيقظوا وعلموا بما حدث ايقنوا بكمال قدره الله عز وجل
ومما يظهر للناظر في عمر هؤلاء الفتيه انالشباب هم الأكثر قبولا للحق من الكبار في السن
فقد ورد عن ابن كثير
انهم كانوا في فتر ما قبل مجي المسيح عيسى ابن مريم عليه السلام، وقد ثبت هؤلاء الفتيه وعلموا ان عباده غير الله تعالى ابتعاد عن الحق وقد ظهر لطف الله تعالى بهم في ان الملك الظالم قام بدعوتهم الي عباده الاصنا"م وعندم رفضوا امهلهم حتى يرجعوا عن توحيدهم ففروا بينهم واختاروا الماديه بالقرار بابدانهم. والعزه المعنويه بالفرار بعقيداتهم. وقد لجوا الي كهف كانت الشمس اذا طلعت عليه تميل الي اليمين وإذ غربت تميل الي الشمال فلا تؤثر بهم في طلوعها او غروبها مع ان الكهف معرض للشمس ولو نظر إليهم احد لفر هاربا لما القه الله عليهم من الهيبه والوقار ولما استيقظوا كانوا جياعا فذهب أحدهم بقطعه من النقود ليلتمس طعام ليسد جوعهم على إلا يشعر به احد فيكشف امرهم
وأراد الله تعالى أن يطلع الناس على حالهم؛ ليوقن اهل المدينه ان الله قادر على أحياء المو"ت من قبورهم للبعث والحساب
... عاصي وقاسم ودياب  كانوا وقفين يسمعوا رحمه وكل واحد بيراجع نفسه على أخطائه
عاصي لنفسه. كل يوم بتثبتلي انها ملهاش مكان في العيله دي
حور بهدوء. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ملاك ورحمة. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
رحمه. العيله دي كل يوم تثبتلي انهم بيعرفوا يختاروا
ملاك بلويه بوز و غيره. بكرا تشوفي ناهي هانم وانتي هتغيري رايك دي عامله زي الماشه لا لا دي كركوبه وعقربه 
ثم تابعت بضحك
.. استنى استني
وبصوت ناعم. هاي جيرل ايم  ناهي الجيار ابنة عائله الجيار المشهوره كتير مو بس في اليكسندر احنا مشهورين اكتير في كل أنحاء العالم
رحمه وحور فطسوا من الضحك بسبب طريقه ملاك
دياب بضحك. عقربه وكركوبه يلهوي البس يا معلم
قاسم بخبث. ماشي يا زفته
ونزل وهو عايز يضحك لكنه ساكت
ملاك بخوف. اسودك يا قرمط. مكنش يومك يا صغيره على البهدله يا ملاك
قاسم بغيظ. بقى ناهي ماشه دي مزه هههههه بصي لنفسك في المرايه ياختي الاول
ملاك. دا انا ملكه جمال واقولك حاجه انت حما"ر وغب"ي
قاسم. بت انتي لسانك دا ايه مبرد
ملاك بابتسامه سماجه. من بعض مت عندكم بعد اذنكم
رحمه موبايلها رن قامت وسابتهم
رحمه. ايوه يا صقر
صقر بتوتر. رحمه لازم نتقابل ضروري
رحمه. مالك يا صقر في ايه؟
صقر. انتي مفتحتيش الاخبار
رحمه. لا ايه اللي حصل؟
صقر. مصيبه يا رحمه مصيبه اتجار بحياه الناس
رحمه. اصدك ايه؟
صقر. ظهر في معظم المستشفيات الحكومية والخاصه مرض بينتشر عن طريق اللمس وفي حاله طواري في المستشفي ومحدش عارفه يشخصه
رحمه. وايه أعراض المرض دا
صقر. الصداع الدايم و النز"يف من الأنف والفم
رحمه. الحاله انتشرت في البلد
صقر. لا اللي اتصابوا مرضى من جوا المستشفيات واعدادهم لحد دلوقتي بسيطه بس المشكله لو انتشر
رحمه. في حالات وفيات
صقر. لا واضح انه على المدى الطويل
رحمه بتفكير. صقر انت فحصت الدوا اللي موجود في المعامل بتاع المستشفي الكميه الموجوده كبيره جدا ودا مثير للشك
صقر. لسه مخلصتش بس ليه اوعي تكوني بتفكري في اللي انا فكرت فيه وبعدين دول زودا الحراسه على المعامل واللي بيدخلوها دكاتره قليلين جدا
رحمه. عايزه أعرف مين مالك المستشفى اللي احنا فيها. المالك الحقيقي يا صقر؟
صحيح انت و ممرضه شوق تيجوا ثريا الرشيدي النهارده في حفله اعلان جوازي من عاصي الرشيدي
صقر. ما بلاش انتي عارفه عاصي
رحمه بصوت واطي . لازم تيجي بص انت وشوق هتساعدوني نخرج واحده من القصر
صقر. اصدك ايه
رحمه. رغد الرشيدي بص شوق هتدخل تغير هدومها ورغد هتلبس الهدوم دي انت تاخد رغد وتطلع على شقه عمر ومحدش يعرف عنها حاجه وشوق انا هديها هدوم من عندي وتفضل في الحفله عشان محدش يشك فينا ولما توصل الشقه تجيبلها دكتور ياسر
صقر. دكتور ياسر! بتاع المصحه
رحمه. رغد بتاخد مخد"رات يا صقر بس مبدأيا واضح انها لسه في مرحله أولى وهناك شوق هتفضل جنبها عايزها تخرج وهي انسانه جديده
صقر. وانتي ليه عايزه تهربيها؟
رحمه. مش وقته يا صقر. احنا لينا قعده طويله سوا عشان نشوف اللي بيحصل في المستشفي
صقر. تمام نتقابل بليل
رحمه. مع السلامه
عاصي من وراها. بتكلمي مين؟
رحمه بتوتر. دا دكتور صقر كان بيسالني عن حاجه تخص مريضه انا الدكتوره المتابعه بتاعتها
عاصي. تمام في فستان فوق البسيه في الحفله
رحمه. حاضر
عاصي. ومش عايز مكياج
رحمه بسعاده. حاضر
عاصي. انا هروح الشغل خلي بالك على نفسك
وبسرعه قرب وحط ايديه على شعرها  با"س راسها وخرج
رحمه ضحكت وفضلت تدندن ودخلت السرايا وهي مبسوطه
بليل
في اوضه دياب
حور كانت لابسه فستان سماوي واسع طويل وحطه لمسه بسيطه من المكياج وبتلبس طقم ماس وكانت جميله جدا
دياب دخل الاوضه وواقف مصدوم من جمالها لأنها ولا الحوريه بشعرها الأسود الطويل وبشرتها البيضاء و عيونها العسلي 
دياب بابتسامه جانبيه. شكلك حلو
حور. طول عمري
دياب فاق وبحده. امسحى المكياج
حور. بس دا بسيط
دياب. اللي قالته يتسمع من غير مناقشه
حور بتدبيب في الأرض. حاضر
دياب. البت دي هبله ولا ايه
في الحفله
قاسم كان لابس بدله سوداء شيك جدا وناهي لابسه فستان ابيض بسيط وحطه مكياج جميل
عاصي نزل هو ورحمه وهو حاطط ايديها في ايديه
الصحافه بقيت تصورهم
وبعد شويه
نزلت حور ودياب وكانوا جذابين جدا
في اوضه ملاك
لابسه فستان وردي جميل جدا وحطه مكياج بسيط وهي كاتمه دموعها
هدي. خطيبك وصل يا لوكه ومستنيكي برا
ملاك بابتسامه رقيقه. حاضر يا ماما جايه وراكي
بعد شويه
بتخرج بهدوءو تقريبا كانت ملكه جمال الحفله هي ورحمه وحور وناهي
محمد بابتسامه جميله. ازايك؟
ملاك بابتسامه. الحمد لله انت عامل ايه؟
محمد بحب. لما شفتك بقيت كويس
قاسم واقف بيسلم على رجال الاعمال وعنيه بتابعهم وهو هيمو"ت ويروح يضر"ب محمد
بعد شويه
ناهي بخبث. ملوكه الف مبروك على الخطوبه
ملاك. الله يبارك فيكي
ناهي. بس فين هدايه كتب كتابي على قاسم
ملاك بابتسامه. هدايه كتب الكتاب موجوده
ناهي. بس انا اسمع ان صوتك حلو اوي يعني قاسم كان دايما يحكيلي عنك
ملاك. فعلا!
ناهي بغيظ. ايه رايك تغنينا المأذون شويه ويوصل وبصراحه انا نفسي اسمع صوتك
ملاك وهي كاتمه دموعها . وماله
وراحت مسكت الميك والكل بقوا مركزين معها ومع صوتها
بتغني بصوت جميل لكن صادق
بحبك وداري ليلى ونهاري
        عملت لقلبي ايه؟
صوتك نداني نسيت زماني
      اعمل في حبك ايه؟
عنيك حبايبي جرحتلي قلبي
            ورموش عنيك تداويه
بحبك ياويلي سهرت ليلى
              حتى القمر سهران
انا والليالي عشاق يغالي
             عشاق بقالنا زمان
ملكت روح
       وتقول جرو"حي اجر"ح كمان وكمان
قاسم كان مركز معها وكان نفسه يسيب ناهي ويروح ياخد ملاك ويقول انه بيحبها هي و عايزها هي مش ناهي لكن فضل ساكت
كلهم صقفوا لملاك اللي ديرت وشها بسرعه ومسحت دموعها ورسمت الابتسامه على وشها
عند رحمه
قدرت تفتح اوضه رغد بالمفتاح اللي أخذته من اوضه ثريا وهي مشغوله في الحفله
اول ما دخلت رغد كانت قاعده وضمه نفسها وبتعيط
رحمه. ياله يا رغد
رغد بدموع. انا عايزه امشي من هنا ارجوكي
رحمه. هتمشي صدقيني وانا بكرا بنفسي هجيبلك اياد
رغد. إياد! بجد
رحمه. اه والله بس بسرعه
شوق كانت غيرت هدومها في اوضه رحمه
شوق. الهدوم اهه يا دكتوره رحمه
رحمه. خدي يا رغد البسي بسرعه لو سمحتي عشان نلحق نخرج اول ما المأذون يوصل وكتبوا الكتاب هتخرجي مع دكتور صقر وانا متفقه معه على كل حاجه 
رغد قامت ودخلت غيرت
رحمه. شوق معليش ليفلها الحجاب على ما امان الطريق
بعد شويه بتنزل رحمه والكل مشغولين والماذون بيكتب كتاب ناهي وقاسم وطلعه من الباب الخلفي بتاع الخدامين
رحمه. صقر خالي بالك عليها لو سمحت ساعتين بالكتير وشوق هتجيلك على الشقه خالي بالك عليها
صقر. متقلقش
وساعد رغد اللي كانت بتتحرك بالعافيه وخرجوا
عند قاسم
كتبوا الكتاب وفجأه الاغاني اشتغلت قاسم مد ايديه لناهي وقاموا يرقصوا
حور. هو ممكن نر
دياب بابتسامه غرور ومقاطعه. مبحبش أفرج ممتلكاتي لحد اترزعي
حور لنفسها. رزعه تاخدك وانت محترم في نفسك بس سا"فل معرفش ازاي بس ليه هيبه غريبه و شكله مز داهيه تاخدك
عاصي ورحمه قاموا ير"قصوا بجانب ناهي وقاسم
محمد. تسمحيلي بالر"قصه دي
ملاك بابتسامه جميله. طبعا
وفعلا بقوا ير"قصوا سوا
قاسم كان طول الوقت مركز معهم ودا ضايق ناهي
قاسم بحركه سريعه بدل ناهي بملاك وناهي بقيت مع محمد
ملاك. الف مبروك
قاسم. الله يبارك فيكي يا لوكه
انا اسف على طريقتي معاكي طول الفتره اللي فاتت عارف اني كنت بجر"حك
ملاك. تمام بس اوعي تكون فاكر اني بكدا هسامحك
قاسم. ملاك انا
ملاك بمقاطعه. انت دلوقتي متجوز واحده من مستواك وأعتقد انها بتحبك حتى لو طريقتها متعجرفه بص هناك كدا
شايف نظرات محمد ساب الكل وبيبص لي انا لانه اختارني انا وانا كمان اختارته 
وسحبت ايديها منه وخرجت
واقفه أدام حمام السباحه وهي بتتنهد براحه متعرفش ليه جايز دلوقتي حاسه انها حره من قيود الحب وأنها ممكن تكون مع محمد وهي ناسيه قاسم
(قاسم دا غبي ليه بقى؟ احنا بنحب اللي يقت"حم حياتنا
متقوليش متيجي نخرج امسكني من افايه وقولي اجهز عشان خارجين. متقوليش تقبلي تتجوزني تعالي أتقدم على طول احنا بنحب اللي يجي معانا دوغري لف ودوران هتتعب) 
بعد شويه قاسم بيسمع صوت ملاك وهي بتصر"خ بيتخض وبيسيب ناهي ويخرج هو الكل طلعوا على صوت صر"اخها

قاسم وناهي كتبوا الكتاب
قاسم سمع صوت صر"اخ ملاك اتخض وطلع بسرعه والكل وراه
ملاك وهي بتحاول تعوم لكن مش عارفه تتنفس . ماما قاسم ممماااممماا الللحححقونيي
قاسم شافها بتطبش في المايه كان بيجري وبسرعه قلع جاكيت بدلته ونط في المايه و هي كانت بتحاول تطلع قاسم بسرعه لف ايديه حولين خصرها وهي لفت ايديها حوالين رقبته وهو بقى يطلع من حمام السباحه
ناهي كانت واقفه متضايقه ومتغاظه لان هو بقى جوزها ومع ذلك نظراته لملاك مش ليها
محمد كان واقف حاسس بالغيره
قاسم حطها على حافه حمام السباحه وطلع بسرعه شالها
محمد. هاتها
قاسم بعصبيه. ابعد عن وشي
كل دا و الصحافه بتصور
عاصي ببرود. مش عايز اي حاجه تتنشر من اللي حصل دلوقتي
زين صاحبه بثقه. حصل
في اوضه ملاك
هدي فتحت الباب بسرعه وقاسم دخل وحطها في السرير
هدي. اخرجوا لو سمحتوا عشان اساعدها
قاسم جاي يطلع لقى محمد واقف وشكله مش هيخرج
قاسم بغرور. ايه مسمعتش!
محمد. هطمن عليها واخرج
قاسم بغيظ. وانا اللي بقولك اخرج برا.
رحمه بغيظ منهم. اطلعوا برا انتم الاتنين
محمد وقاسم خرجوا هما الاتنين
ملاك كانت بتترعش
رحمه. ديدا ممكن تعملي حاجه دافيه وانا هساعدها
هدي بخوف. حاضر يا دكتوره
حور راحت جابتلها هدوم من الدولاب. ملاك لازم تغيري
ملاك قامت غيرت هدومها و لابست بجامه قطنيه و نامت ورحمه غطيتها وفضلت جانبها
رحمه. حور اطلعي انتي اوضتك وانا هفضل
حور. بس
رحمه بمقاطعه. مبسش اطلعي يا حور انا كدا كدا موريش حاجه
حور. لو احتاجتي حاجه ناديني
رحمه. متقلقش
هدي. خذي يا بنتي اشربي الايسون دا
رحمه. خالص يا ديدا انا هفضل جانبها روحي انتي ارتاحي
هدي. لا يمكن اسيبها
رحمه. صدقيني مالوش لزوم انا هفضل جانبها ولو حصل حاجه انا اكتر حد هيقدر يساعدها ياله بقى
هدي. خالي بالك عليها
رحمه. متقلقش هتكون كويسه
بعد شويه ملاك كانت نامت
لكن كانت بتهلوس و بتعيط
ملاك. بكر"هك يا قاسم بكر"هك ومع ذلك بحبك
رحمه كانت قاعده مذهوله اتنهدت بحزن وهي بترجع بذكرياتها لأيام الكليه
قبل خمس سنين
سامح. صباح الخير
رحمه. صباح النور
سامح. انا سامح زميلك هنا في الكليه
رحمه. اهلا بيك
سامح. انا بحبك
رحمه بصدمه. نعم!
سامح. بعد اذنك
قبل سنه
سامح. رحمه تتجوزيني
رحمه. اااممم بعد اذنك
سامح بسرعه مسك ايديها. بحبك وعايز اتجوزك. بحبك من اول يوم شوفتك فيه في الكليه وكنت خايف قلبك يكون ملك لحد تاني. تقبلي تتجوزني
رحمه هزت راسها بأه وبعد تلات شهور اتجوزوا مكملوش سبع شهور وهو دبربلها قضيه الز"نا
باك
رحمه دموعها نزلت وبسرعه مسحتها. غبي يا سامح غبي انا كنت بحبك بجد بس خالص بقيت اكر"هك
الظاهر كدا ان مشكلتنا في قلبنا
غطت ملاك كويس وخرجت راحت المطبخ عملت نسكافيه وخرجت الجنينه
قعدت على المورجيحه وضمت رجليها وبدون ادراك دموعها نزلت
عاصي كان في اوضته لمحها قاعده في الجنينه نزلها
عاصي بخوف. مالك؟
رحمه بسرعه بتمسح دموعها. انا كويسه الحمد لله
عاصي راح قعد جانبها وبص للسما
رحمه. انت كويس؟
عاصي وهو لسه باصص على السما.
عاصي بصوت موجوع. انا تعبان اوي
رحمه بابتسامه جميله. احكيلي يا عاصي هسمعك
عاصي بحزن. عارفه لما يكون في حاجه ضايعه منك لكنك متعلقه بيها. حاجه حاسه انك بتشوفيها في حد معين لكن طول ما انتي عارفه انها بعيد عنك عايزه تدوري عليها
رحمه وهي بتسند راسها على كتفه. يبقي بتتعب نفسك يا عاصي مدام حاسس ان في حد بيعوضك عن الحاجه الضايعه دي يبقى انسي الماضي وفكر في حاضرك  ومستقبلك انت لسه شاب صغير وحرام تضيع حياتك في حاجه انت فاقدها
قالت كلامها بنوم
عاصي بصلها وابتسم
عاصي لنفسه. انا حاسس انك بتعوضي نقص معين حصل في حياتي ياترى ايه الحاجه دي بس الغريب اني من يوم مقابلتك وانا مش عايز افكر فيها. كأني اكتفيت بحنيتك وغرورك والثقه الغريبه اللي بشوفها في عيونك
بصلها لقها نامت لف ايديه حواليها وغمض عنيه ونام هو كمان مكانه بدون ما يفكر
تاني يوم
ثريا بغضب. هي فين؟
الخدامه. والله ما اعرف يا هانم
ثريا بغضب. اكيد هي اللي هربتها حسابك تقل اوي يا رحمه و الظاهر اني غلطت لما سبتك تعيشي لحد دلوقتي
ياترى روحتي فين يا رغد؟ 
في شقه عمر اخو رحمه
رغد بتفتح عنيها بتعب وبتقوم وهي بتعيط
رحمه. اهدي اهدي متخافيش
رغد بدموع. انتي قالتي ان إياد عايش فين ابني ابوس ايدك هتيهولي
رحمه بهدوء. إياد نايم مع الممرضه برا متعرفيش تعبت ازاي لحد ما اقنعتهم في الملجأ انه ابني وجيبتهولك
رغد بتوسل ودموع . عايزه اشوفه عايزه احضنه
رحمه. يا شوق شوق
شوق دخلت وهي شايله طفل
رغد قامت بسرعه وأخذته منها وحضنته و فضلت تبو"سه وهي بتعيط
رحمه. خالي بالك عليه يا رغد
عشان كدا لازم تتعالجي
رغد هزت راسه بمعنى اه. انا عمري ما كنت اتمنى اعيش في القذ"اره دي كلها واحده معندهاش قلب. حرمتني من ابني. وكانت عايزه تمو"تني بالمخد"رات. عمري ما تخيلت اني اخو"ن عاصي كنت بحبه بس هو سابني وك"سرني وهان كرامتي ووقتها قبلت عمر منكرش اني حبيته لكن مع ذلك كنت بتعذ"ب لان متجوزه مقولتلوش اني متجوزه ولا قالتله اني من عيله الرشيدي غيرت اسمي وكل حاجه عني حبيته بس حتى لو حبيته مكنتش اتمنى اني اخو"ن عاصي ولا اعرف حصل ازاي. يوميها شوفت عاصي مع واحده من بتوعه وكنت متعصبه و كنت في البا"ر وفضلت اشرب وهو كمان و بعد كدا حصل اللي حصل
رحمه بمحاوله للفهم. وهو عمل ايه بعد كدا
رغد. انا فوقت قبله وهربت وخرجت من حياته كلها
رحمه بربط الاحداث. اسمه عمر ايه
رغد. ع
عمر بمقاطعه. عمر يوسف المنشاوي
رحمه. انت! يا عمر
رغد بدموع وهي حضنه إياد. عمر
عمر بعصبيه. دا ابني؟
رغد حضنت إياد اكتر وفضلت تهز راسها بمعنى لا.
عمرو بدموع. ليه؟ ليه دخلتي حياتي ومثلتي عليا انك مش مرتبطه؟ ليه خليتني احبك؟ ودلوقتي عايزه تحرميني من ابني
رغد بدموع وبقيت تصر"خ. دا ابن حر"ام انت فاهم يعني ايه ابن حر"ام
عمر بدموع ووجع من تلك الكلمه التي أصبحت عنوان ذلك الصغير. ايا يكن دا ابني ومن حق انه يتكتب باسمي وانتي هتطلقي من عاصي وانا هتجوزك كم شهر وبعد كدا اللي انتي عايزاه هعمله وهاخد إبني منك
رغد بخوف. لا يمكن اسيبهولك
رحمه بزعيق وعصبيه. اخرسوا انتو الاتنين.
وراحت وقفت أدام عمر وضر"بته بالق"لم. دا عشان انت اخويا
وقل"م تاني. دا علشان المصيبه اللي انت عملتها
وقل"م تالت. ودا عشان الطفل اللي ملوش ذنب واخد بصمه ابن حر"ام
رحمه بدموع. رغد مريضه وهتفضل هنا في شقتك فتره، دا مفتاح شقتي القديمه تقعد فيها ومتجيش هنا وانت عارفني يا عمر وعارف أن كلمتي حد سي"ف شوق يا شوق
شوق. ايوه يا دكتوره
رحمه. خدي بالك من رغد ومن إياد معليش وانا هدفعلك اللي تطلبيه
شوق. انتي افضالك عليا كتير يا دكتوره ولا يهمك
رحمه. امشي يا عمر وياريت ترجع الكتيبه في سينا
وسابته وخرجت
عمر بتأمل ملامحها الباهته. انتي كويسه؟
رغد بدموع. انا اسفه
عمر. انا اسف على اللي حصل. وعلى اتسببتلك فيه؟ لما مشيتي فضلت ادور عليكي لكن مكنش ليكي إثر و بعد كدا عرفت انك متجوزه و حامل من جوزك عشان كدا قررت مدخلش في حياتك
رغد فقدت وعيها وبسرعه عمر شالها وحطها في السرير وغطها كويس وخرج
شاف شوق بتنيم إياد
عمر. هاتيه يا شوق
شوق. سمي يا حضره الرائد
عمر ابتسم وهو بيشيل إياد و بيلعبه
عمر. هي رغد مالها؟
شوق. اللي غرفته ان حماتها كانت بتديها مخد"رات بس هي لسه في مرحله أولى
عمر. تاب انا شقتي جانبك هنا لو احتاجت اي حاجه كلميني انا هاخد إياد معايا
شوق. بس
عمر. مبسش متخافيش انا هخلي بالي منه
عند رحمه
في عربيتها
جالها اتصال من صقر
رحمه. ازاي يا كبي
صقر بمقاطعه. رحمه انا في مصيبه
رحمه. في ايه؟
صقر. المستشفي طلعت بيحصل فيها بلاوي وانا قدرت ادخل للمعمل واخدت ورق منه في بلاوي المشكله ان في حد ورايا بالعربيه وانا مش عارف اهرب منه لأنهم عرفوا اني اخدت الورق دا
رحمه بخوف. حاول تهرب منهم يا صقر. مش مهم اي حاجه المهم انت
صقر. رحمه الورق انا سيبتهولك في اوضه جلسات الكيما"وي لازم تاخديه في أسرع وقت هما اكيد فاكرين الورق معايا دلوقتي
رحمه. انت فين؟ حاول تزوغ منهم يا صقر ارجوك
صقر بص ادامه وفتح عنيه وفجأه العربيه اتقلبت
رحمه بزعيق. صصصققققرررر

صقر بص ادامه و العربيات بتخبط فيه من وراه، وسرعه عربيته كبيره بقى يحاول يفديهم لكن ططططططططخخخخ العربيه اتقلبت وصقر بقى تحتها وبينز"ف
صقر بوداع. اشهد ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله 
على الموبيل
رحمه بدموع. صقر رد عليا لو سمحت صقر
وقفت عربيتها وهي حسه انها مش قادره تتنفس ودموعها بتنزل
رحمه بدموع ووجع. اكيد هو كويس لايمكن يجراله حاجه لا
 يارب انا مليش غيرك ارجوك بلاش تاخده مننا
 لازم اوصل للورق دا بسرعه
ركبت عربيتها وساقت بأقصى سرعه لحد ما وصلت للمستشفى وفي نفس الوقت
الممرضين داخلين و حطين صقر على الترولي اللي حرفيا كله د"م
رحمه جريت عليهم ووقفتهم وهي حرفيا بتمو"ت من جواها
رحمه بانهيار. لا ارجوك متسبنيش لوحدي يا صقر انا مش هعرف اعيش من غيرك ومن غير وجودك في حياتي قوم ياله قوم ببببقققووولللكككك قوومم عشان خاطري متسبنيش
كل الدكاتره كانوا بيعيطَرا لان صقر كان اخ للكل بيعلملهم بحب وطيبه وبيوقف جانبهم
رحمه وهي ماسكه ايديها والد"م بقى على هدومها. قوم وانا اوعدك هجيب البت سلمي من شعرها واجوزكوا لبعض انا عارفه انك بتحبها يمكن مش شكل بعض لكن واثقه انك بتحبها. انا خسرت الكل ابويا وامي والانسان اللي كنت بعتبره حبيبي بس انت في كفه لوحدك انا يعتبرك ابويا واخويا ارجوك يا صقر
في كوريدور المستشفي
دكتوره سلمي. في ايه يا دكتور خالد
دكتور خالد بتوتر. الدكتور صقر جيه في حادثه عربيه و للأسف توفي
سلمي بصدمه. صقر مين! دكتور صقر. لا يمكن اااهه لا كذب
خالد. اهدي يا سلمى ارجوكي
سلمي زقته جريت
لقيت في زحمه وتجمع دكاتره في المدخل وقعت على الأرض وفضلت تعيط وبتتنفس بوجع
خالد  جيه وراها ونزل لمستواه وحضنها وهي مستسلمه وبتعيط بهستريه
خالد. صقر راح للي خلقه يا سلمى اهدي
سلمي بانهيار وبتاخد نفسها بالعافيه . إن انا كنت ناويه اصلحه النهارده واجعله دبلته انا بحبه. بحبه اوي يا خالد
خالد بوجع. اهدي صقر دلوقتي في مكان احسن
سلمي قامت وجريت على صقر وخالد واقف نفسه يضمها
سلمي بقيت تهز في صقر وتحاول تقوم ودموعها بتنزل عليه
سلمي برجاء. انا بحبك وعارفه انك بتحبني ارجوك فوق طب بص ادي دبلتك البسها والله مش هزعلك تاني بس قوم
وراحت ناحيه رحمه وبقيت تهز فيها
سلمي . قوليله يقوم يا رحمه هو بيحبك وبيسمع كلامك. قوليله، قوليله اني بحبه. ومش عايز حد غيره، قوليله اني هتغير زي ما هو عاىز لكن ميسبنيش ارجوك يا صقر قوم
رحمه حضنتها و الممرضين اخدوا صقر
سلمي قامت تجري ورايحه وراه وهي بتعيط لكنها فقدت الوعي
خالد. سلمي
دكتور نور. سلمي مريضه قلب يا خالد خدها على جهاز التنفس الصناعي بسرعه
رحمه كانت قاعده على الأرض وبتعيط بصمت و قلبها بينز"ف
دكتوره وعد. رحمه تعالي نخرج ارجوكي
رحمه بوجع. ذنبه ايه يقت"لوه
وعد. قت"ل!؟
رحمه قامت وراحت علي اوضه جلسات الكيميا"وي في الجزء الخاص بمرضي الكا"نسر
دخلت الاوضه وقفلت الباب وراها وفضلت تدور على الورق بس مش لقيه حاجه
حطت ايديها في شعرها بعصبيه ودموعها لسه بتنزل
شافت حاجه موجوده في السقف
وقفت على الكرسي و كان في رف صغير في السقف مدت ايديها ومسكت الورق.
لقيت ورقه مكتوبه من صقر
صقر. جايز مكنش موجود لما تشوفي الورق دا. بس عايزك تقولي لسلمى اني بحبها اوي بس ساعات القدر بيكون ليه رأي اخر، قوليلها تشوف نصيبها مع حد يكون شبهه و خليها تركز مع خالد لانه بيحبها هو كمان. بس الفرق ان هو شبها. سلمي مريضه قلب يا رحمه أقنعها تعمل العمليه.
ام انتي بقى مكانك في قلبي في حته تانيه خالص. انتي اختي وصحبتي و كل عيلتي انا وانتي بنستقوي بعض. دلوقتي انتي لوحدك بس انا حوليكي وعلى فكره عاصي بيحبك والدليل على كدا اللي عمله قبل كدا فيا
خالي بالك على نفسك 
كانت بتقرا كل حرف وهي حرفيا منهاره
اخدت الورق وحطيته في شنطتها وقعدت على الأرض وبقيت تص"رخ. صصصققققرررر
ياولاد الكل"ب ااااااععععههههههه ااااااععععههههههه
في قصر فاروق الدرملي
الجارد. ملقناش معه حاجه يا باشا
فاروق بغضب. ازاي؟ ازاي
الورق اللي معه دا يودينا في ستين دا"هيه
عدد الناس اللي اتصابت اد ايه
الجارد. الحاله بقيت تنتشر بسرعه جدا والناس بقيت خايفه
والحكو"مه بتعمل اجراءات احترازيه
واحد تاني. يا باشا احنا ننزل بالفاكسين بقى
فاروق. مش دلوقتي لازم ننزل بيه لما الحالات تنتشر بقدر اكبر وقتها ننزل بيه بأسعار خرفيه وخصوصا اننا بدأنا ننشر المرض برا مصر والموضوع بيزيد خطوره عشان كدا لازم نفضل نصنع المضاد بكميات كبيره
والا مكنش له لازمه اننا نصنع المرض من الاول الناس اللي برا مصر لما يقولوا نفذوا هنفذ
   (حسبي الله ونعم الوكيل)
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
عند ملاك
بتعمل القهوه لقاسم وكانت طالعه اوضته خبطت ودخلت لكن فجأه الصينيه وقعت من ايديها بصدمه ودموعها نزلت
قبل قليل
في اوضه قاسم
ناهي دخلت وقاسم كان لسه نايم عا"ري الصدر 
ناهي بخبث. قاسم حبيبي قوم ياله
قاسم بدا يقوم والتعصب ام شافها. انتي ازاي تدخلي هنا. انتي اتجننتي
ناهي وهي بتقرب منه. ايه يا بيبي ما احنا خالص كتبنا الكتاب
قاسم بحده. ناهي قومي اطلعي برا
قاطعهم خبط على الباب
ناهي بسرعه قربت من قاسم وبا"سته
قاسم بسرعه زقها لما شاف ملاك واقف بتعيط والفنان وقع منها
ملاك بسرعه. انا اسفه مكنتش اعرف ان حض
قاطعها قل"م نزل على وشها
ناهي بغضب. دي مش وكاله من غير بواب افهمي وضعك هنا. انتي هنا مجرد خدا"مه
قاسم بسرعه مسك ناهي من ايديها بقوه وعيونه بتطق شرار
ناهي بوجع. في ايه؟ سيب ايدي بتوجعني
ملاك بدموع واحساس بالذل والغيره. انا اسفه هلم الا از دا واعمل لحضرتك فنجان تاني
قاسم بزعيق وغضب. امشي دلوقتي حالا وسيب كل حاجه زي ماهي
ملاك بعند بالرغم قلبها اللي اتك"سر. بس انا اللي ك"سرها واوعدك هدفع تمنها وكدا كدا هسيب القصر وارجع بيتي القديمه كلها اسبوعين وانا ومحمد هنكتب الكتاب
قاسم بعصبيه. محمد محمد محمد ايه مزهقتيش يا شيخه حرام عليكي
ملاك نزلت للارض وبقيت تلم الازاز المك"سور وهي بتعيط
نضفت اللي الأرض ومشيت
قاسم زق ناهي لجوه الاوضه
وضر"بها بالق"لم. دا عشان ايدك اتمدت عليها
وقلم تاني. ودا عشان اتخطيتي حدودك معايا
وططططخخ. ودا عشان اليوم اللي تفكري تاذيها فيه افتكري اني مش هرحمك وبلاش تخليني اطلقك دلوقتي وينزل خبر في الصحف طلاق تاني يوم من كتب الكتاب. ودلوقتي برا بببرراا
ناهي كانت حطه ايديها على وشها وبتعيط
وبسرعه خرجت من ادامه بدل ما توصله لمرحله اسوء
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
عند دياب
دياب. عايزك تجيبلي كل المعلومات اللي بتثبت انه بيتاجر في الاثا"ر وكل المصا"يب اللي عملها تكون عندي والبت اللي اسمها نواره دي عايزة تلبسها في مصيبه تجيب اجلها
المحامي. انت تؤمر يا دياب بيه
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
عند رحمه
كانت قاعده على البحر وبتعيط
وحست انها تعبت ومش قادره تتنفس مسكت موبايلها واتصلت بعاصي
عاصي. الوا ايوه يا رحمه
رحمه بتعب. ممكن تيجيلي لو سمحت
عاصي. انتي فين؟ ومال صوتك؟
رحمه. انا في.... مش قادره اتنفس
عاصي بخوف. انا جايلك حالا
بعد مده
وقف عربيته على البحر ونزل لقها قاعده في ركن وبتعيط بهستريه
عاصي. انتي كويسه؟ في ايه؟
رحمه بوجع. اخويا ما"ت
عاصي. اخوكي مين؟
رحمه بهدوء. صقر. عارف احنا مواليد نفس السنه. كنا دايما سوا بيت اهله جانب بيتنا كنا نذاكر في البلكونه كل يوم انبسطنا اوي لما دخلنا نفس الكليه لأنها كانت طموحتنا من كتر حبنا لبعض أهلنا كانوا دايما يقولوا اننا هنتجوز لما نكبر لكن علاقتنا كانت أكبر من كدا بكتير كانت اخوه صادقه.
كان عندي ١٣ سنه لما عرفت اني عندي كا"نسر كان دايما يجيلي المستشفي مع بابا ويجبلي شوكلاته وحلويات كتير. كان بيقعد يرسم معايا عارف كنت بحسه بيشاركني الوجع.
كانت بتتكلم وهي في حضن عاصي وهو بيطبطب عليها وهي بتعيط بس
عاصي بحزن. ادعيله يا رحمه اكيد هو في مكان احسن
رحمه. يارب يارب اجمعني بيهم على خير
عند عمر
كان نايم جانب إياد وسمع خبط جامد على الباب
قام و حطت المخدات حوالين إياد عشان ميقعش وراح فتح الباب
عمر. في ايه يا شوق
شوق. الحق يا عمر بيه مدام رغد مش عارفه اسيطر عليها وعماله تك"سر في كل حاجه واضح انها محتاجه جرعه مخد"رات ولازم تهدأ وانا
عمر. خالص يا شوق ادخلي خليكي جانب إياد وانا هادخل لها
شوق. حاضر
عمر خرج ودخل شقته سمع صوت تك"سير واتفزع لما شاف رغد بتك"سر في كل حاجه والازاز على الارض
عمر. رغد اهدي
رغد بتوسل . دماغي هتن"فجر يا عمر عايزه الجرعه ارجوك
عمر قرب منها و كتف دراعها الاتنين
رغد بزعيق. سيبني يا عمر سبني حرام عليك
عمر. مش هسيبك ولازم تخفي من الهباب دا عشان إياد يا رغد فكري فيه
رغد بدموع. مش قادره استحمل يا عمر مش قادره انا تعبانه اوي
عمر. لازم نخلص من الوجع دا ارجوكي استحملي عشان خاطري ارجوكي
وبحركه احترافيه باصباعيه ضغط على الشريان الرئيس في عنقها تسبب في غيابها الفوري عن الوعي. اتنهد بضيق
شالهاو طلع من الاوضه ودخل اوضه تانيه حطها في السرير وقعد جانبها 
بعد اسبوعين
يوم كتب كتاب ملاك

قاسم نزل وفتح اوضه ملاك القديمه في القصر
دخل وقفل الباب وراه وفضل يبص لكل حاجه لسه كل حاجه زي ما هي مسك صورتها وابتسم. مسك كتاب وفر الورق لكن في ورقه وقعت منه
نزل ومسكها كان هيحطها تاني في الكتاب لكن استغرب لما لقى عليها إثر احمر شفاه والفضل اخده انه يقرأ الورقه دي فتحها
كنت فاكره اني معجبه بيه بس لما شفته بيتجوز اتاكدت اني بحبه. بس خالص فات الأوان ياريتني اقدر اصر"خ واقول اني بحبك ايوه بحبك معرفش ليه ولا ازاي بس بحبك يا قاسم ياريتني اقدر ارجع بالزمن لأول مره دخلت فيها القصر وقتها هعمي عيني عنك عشان مقعش في حبك بس خالص فات الأوان.
قاسم بسعاده. بتحبني!؟ اه يا مجنونه بس الوقت فاضل كم ساعه على كتب الكتاب
لايمكن اسمح بدا انتي ليا انا لوحدي لان محدش هيحبك زي
طلع من اوضتها وركب عربيته وطلع على بيت ملاك
في شقه ملاك
كانت لابسه فستان ابيض سنبل جدا وحطه مكياج ناعم وقاعده أدام المرايه
✨✨✨✨✨✨✨✨
عند رحمه
صحين من النوم لقيت عاصي حضنها ونايم
بصتله وابتسمت وجيت تقوم شدها تاني لحضنه وهو لسه مغمض عينه
رحمه.. عاصي!
عاصي ابتسم ودير وشه ليها. عيونه يا قلبي عاصي
رحمه بخجل وهي تتذكر اعترافه بحبها. احم ممكن تسيبني عشان اقوم اغير واروح لملاك
عاصي بخبث. تؤتؤ انتي مش هتروحي الفرحه
رحمه بخوف وتوتر. اومال هنروح فين؟
عاصي بحب. مفاجأه ياله قومي خدي شاور وجهزي نفسك
رحمه. عاصي انا ماليش نفس اعمل حاجه لو سمحت
عاصي. كفايه بقى يا رحمه. صقر دلوقتي عند اللي خلقه ادعيله وانسى وياله قومي
رحمه ابتسمت وفعلا قامت دخلت الحمام
عاصي قام وفتح الدولاب وطلع فستان ازرق طويل نازل واسع وجميل جدا
رحمه فجأه طلعت من الحمام
عاصي. في ايه
رحمه. ايه دا؟
وشاورت على خاتم في ايديها
عاصي. خاتم
رحمه. ما انا عارفه انه خاتم انا اصدي بتاع مين
عاصي. بتاعك
رحمه. بس انا معنديش خواتم الماس. هو ان
عاصي. ايوه انا اللي جيبته
رحمه. لا طبعا انا مش هاخده
عاصي برفعه حاجب. ليه أن شاء الله
رحمه. دا اكيد غالي اوي
عاصي. رحمه بطلي هبل وادخلي خدي شاور ياله
رحمه بتذمر. لا يا عالم خد الخاتم بتاعك
عاصي بزعيق.متقلعهوش
رحمه بخوف. ليه؟
عاصي حس بصداع وبدأ يرجع بالزمن لورا
قبل خمس سنين
واقف في محل مجوهرات وهو بيبص للخواتم اللي ادامه
شخص. اساعدك في حاجه يا عاصي بيه
عاصي بابتسامه جميله. ياريت
الشخص. ايه طلبك
عاصي. انا النهارده ناوي اعترف للبنت اللي بحبها بحبي ليها واتقدملها وبصراحة عايز خاتم يكون مميز
الشخص. واضح انك بتحبها
عاصي. بحبها اوي حتى هي متعرفش
الشخص. ازاي يعني؟
عاصي.مش مهم المهم دلوقتي خاتم يكون بسيط ومميز في نفس الوقت
الشخص. طب ايه رايك في دا
عاصي. لا مش لطيف
الشخص. طب دا
عاصي بابتسامه. دا جميل زيها
باك
رحمه بخوف. عاصي عاصي
عاصي كان بيبكي وهو حاسس بصداع ودماغه بتوجعه جدا
رحمه حضنته وهو بيشدد على حضنها وكأنه بيدخلها بين ضلوعه
رحمه. خالص يا عاصي اهدي لو سمحت مفيش حاجه اهدي
عاصي بدموع. ليه مش قادره افتكر كل حاجه ليه؟
رحمه بعدم فهم. مش مهم مش مهم انسى لو سمحت
بعد مده ليست بالقصيره
عاصي بيفتح عنيه وكان قاعد على كرسي ورحمه قاعده على الأرض وسنده راسها على رجليه
عاصي ابتسم وباس راسها
رحمه بخوف. انت كويس دلوقتي؟
عاصي. الحمد لله
رحمه بتغير الموضوع. خالص بقى قوم مش انت ناوي تخرجني ولا هتاكل عليا الخروجه
عاصي بحب. لا ياستي ياله قومي اجهزي
رحمه انا عندي سؤال محيرني الصراحه
رحمه. اسال
عاصي. انتي ملتزمه بالصلاه وبتقري قرآن وحفظه بس ليه
رحمه بمقاطعه. ليه مش محجبه صح؟
عاصي. ايوه
رحمه. عارف يا عاصي كان عندي ١٣ سنه لما جالي كا"نسر فضلت في رحله معاناتي فيه لحد ما بقى عمري ١٦ سنه كانوا أصعب ٣سنين في حياتي وقتها شعري كله وقع.
لما خرجت من المستشفى وانتهى علاجي شعري مكنش لسه طلع طول الوقت كنت بلبس آيس كاب وقتها كنت بسمع همس كتير من اللي حواليا واللي يقولوا حلقوا شعرها عشان الموضه واللي يقولوا دي بتتشبه بالر"جال محدش كان عارف انا فيا ايه ولما بقى طويل شويه كنت فرحانه اوي وقتها بقيت اسيبه ولما يطول ابقى فرحانه اوي كان عايزه انسى ال ٣سنين دول. انا عارفه اني غلط واني هتحاسب على دا لكن مفيش حد كامل انا غلط وعارفه اني غلط وبدعي ان ربنا يهديني واخد اول خطوه من غير خوف ولا تردد
كانت بتتكلم وهي بتعيط
عاصي بحنان مسك وشها بايديه ومسح دموعها. خالص يا رحمه اهدي وانسى وتعالي نبدأ من جديد انا كمان عملت أخطاء كبيره  وبتمنى ان ربنا يسامحني انا كمان
رحمه. إن شاء الله ياله انا هقوم اخد شاور وانت اجهز
✨✨✨✨✨✨✨✨
عند ملاك
الكوافيره بتظبطلها اخر لمسات َمن المكياج
ملاك. كفايه كدا لو سمحتي ممكن تحسبوني لوحدي شويه
البنت. حاضر الف مبروك يا عروسه
ملاك بابتسامه مزيفه. الله يبارك فيكي
البنات خرجوا وسابوا ملاك
فضلت تبص للمرأه وهي كاتمه دموعها لكن سمعت صوت من البلكونه اتخضت وقامت بتمشي براحه ناحية البلكونه لكن فجأه فتحت عنيها بصدمه
وقاسم بيدخل اوضتها وبسرعه بيكتم نفسها
قاسم. هشيل ايدي لكن هتوتي هعملك فضيحه يا قلبي
ملاك هزت راسها بمعنى اه وهي خايفه
قاسم شال ايديه من على بوقها وبصلها
قاسم. وحشتني اوي
ملاك بتبلع ريقها بصعوبه. انت عايز مني ايه؟ انا اتجننت النهارده كتب كتابي
قاسم بابتسامه جانبيه. اه ما انا عارف احنا هنتجوز النهارده
ملاك بدموع. انت مجنون صح عايز تعملي فض"يحه امشي من هنا لو سمحت
قاسم بعند. مش همش بصي يا ملاك ادامك حل من الاتنين يا نطلع انا وانتي ونكتب الكتاب ياما هخطفك دلوقتي حالا ومتلومنيش على هعمله
ملاك. ب
قاطعها بقب"له يعبر بها عن حبه واشتياقه لها فهي طوال تلك الأسبوعين لم تذهب للقصر ولو لمره واحده. ملاك بقيت تضر"به عشان يبعد لكنه كان بيقرب منها اكتر
لكن فجأه الباب اتفتح
محمد بغضب. والله عال يا ست ملاك. ايش حال ان النهارده كتب كتابنا لا كتب كتاب ايه بقى انا لا يمكن اتجوز واحده ز"باله زيك
ليكشر الوحش عن انيابه و تسود عينيه
قاسم كان هي تكلم بسرعه ملاك بعدته
ملاك بدموع. والله انت مش فاهم حاجه با محمد انا مفيش حاجه بيني وبينه
محمد بغضب. وانا اتجوز واحده مدوراها مع كل واحد شويه ليه
ملاك بدموع. انت بتقول ايه
محمد طلع فونه ووفتح الرسايل ملاك شافتها حطت ايديها على بوقها بصدمه وبقيت تهز راسها بمعنى لا
كانت صور لملاك مع عز زميلها وهو بيو"سها
ملاك بسرعه. الصور دي متفبركه مش انا
محمد بغضب. بقى انتي يا بنت ال.. بتضحكي عليا
قاسم بغضب وصل قمته. لا بقى دا انت عايز تتربى من اول وجديد وهجم عليه وضر"به براسه في مناخيره كذا مره بقى ينز"ف
محمد وقع على الأرض وقاسم هجم عليه وفضل يضر"ب فيه
ملاك بزعيق. ابعد عنه بقولك ابعد عنه
قاسم قام وساب محمد وبص لملاك نظره نا"ريه
ملاك بخوف. الصور والله متفبركه مش انا
قاسم في لحظه اتحول وقرب منها وباس راسها. متخافيش انا واثق فيكي يا قلبي
قاسم بجديه. هدي انا طالب ايد ملاك وعايز اتجوزها النهارده
هدي بتفكير لنفسها. اعمل ايه دلوقتي يا ربي الناس هيقولوا ايه لو العريس مش موجود هتبقى فضيحه للبت
هدي. موافقه يا بني
ملاك. بس انا مش موافقه
✨✨✨✨✨✨✨
عند حور
في قصر الرشيدي 
شروق. لو سمحت مش دا قصر الرشيدي
الحارس. ايوه انتي مين؟ وعايزه ايه؟
شروق. انا صحبت حور مرات دياب الرشيدي كنت عايزه اقبلها
الحارس. اتفضلي
شروق دخلت وهي خايفه من هيبه المكان
لكن فجأه شافت حور جريت عليها وحضنتها
شروق. وحشاني اوي اوي
حور بفرحه. وانتي كمان عامله ايه
شروف. كويسه اوي بس في حاجات كتير حصلت عايزه احكيلك عليها
حور. طب تعالي نقعد في الجنينه
في الجنينه
شروق. هو جوزك بيحبك اوي كدا؟
حور. اصدك ايه؟
شروق......
حور بصدمه. ايه انتي متأكده؟
شروق.طبعا
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضام لجروب الواتساب اضغط هنا
تابعى صفحتنا على الفيسبوك عشان تبقى اول واحدة تقرأ البارت اول ما ينزل 
صفحتنا على الفيسبوك من هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-