رواية المغرور والدلوعة صقر وحياة وحسام الفصل 35 و 36 و 37 و 38 بقلم ميرو محمد

رواية المغرور والدلوعة صقر وحياة وحسام الفصل 35 و 36 و 37 و 38 بقلم ميرو محمد


رواية المغرور والدلوعة صقر وحياة وحسام الفصل 35 و 36 و 37 و 38 هى رواية من كتابة ميرو رواية المغرور والدلوعة صقر وحياة وحسام الفصل 35 و 36 و 37 و 38 صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية المغرور والدلوعة حياة وصقر وحسام الفصل 35 و 36 و 37 و 38 حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم رواية المغرور والدلوعة صقر وحياة وحسام الفصل 35 و 36 و 37 و 38





رواية المغرور والدلوعة صقر وحياة وحسام الفصل 35 و 36 و 37 و 38


هو في ايه هنا ....
نظر الكل للخلف بصدمه .
صقر : عمي بابا .
عامر : في ايه انتو متجمعين كلكم هنا وسيبين الشغل .
وليد : اصل ياعمي دا وقت الغدا بتاعنا .
محمود : وحسام سايب المصنع وجاي يتغدا هنا . لاء انتو بتهزرو صح . يلا يااستاذ انت وهي علي شغلكم وكل واحد بعد كده يتغدا في مكتبه .
صقر : احم سمعتو يلا اتفضلو .
حياه : ازيك يابابا . اومال فين ماما .
محمود : حبيبت بابا . ماما راحت الشقه عندكم هتعملكم اكل لحد منروح ومعاها سعاد الشغاله هتساعدها . 
حازم : يعني طنط الهتعمل الاكل الحمد لله. احسن زهقنا من اكل المطاعم والله . 
محمود : طب يلا كله يروح يخلص عشان نروح .
ذهب الكل الي شغله وبسنت راحت مع حازم مكتبو عشان يذاكرو شويا . 
وميار وليد خدها مع عشان يهديها شويه ويشتغل وهي جنبه . 
اما حياه مشيت مع صقر عند المجموعه . 
دخلت حياه الي غرفة المجموعه ووراها صقر . 
صقر : ها يااستاذ اشرف الشباب عاملين ايه .
اشرف : كويسين بس استاذه فاطمه بتجتهد عن الكل بصراحه . 
نظرت حياه الي فاطمه . وجدتها محترامه بحجاب وزوق وهاديه . 
حياه : ازيك يافاطمه .
فاطمه : الحمد لله يااستاذه . 
حياه : دايما ياروحي . ابقي عدي عليا في مكتبي عاوزاكي . 
فاطمه : حاضر .
نظر صقر اليها وقال : شكله في حاجه في دماغك .
نظرت حياه الي هاجر وقالت : اظن انت كنت عاوز سكرتيره علي مكتبك عشان لما حد يكون عاوز يدخل عندك يبقا يستاذن وميطلعش كلام علي ناس وخلاص .
نظرت هاجر بغل الي حياه وقالت في سرها : انا هوريكي مين هاجر .
هاجر : لو مفيهاش مضيقه يااستاذه حياه ممكن اكلم مع حضرتك شويه .
حياه بستغراب من طريقة تغير معملة هاجر : تمام ابقي تعالي مكتبي .  كانت حياه حاسه بصداع ودوخه جامده .
لاحظ صقر ذلك .
صقر : مالك ياروحي انتي تعبانه .
حياه : مش عارفه انا بس دايخه .
صقر : انتي ختي دوا السكر .
حياه : لاء نسيت .
صقر : ليه بس ياحياه قومي معايا قومي . 
قامت حياه وسندت علي كتف صقر . وذهبو الي مكتب صقر .
ابتسمت هاجر بش.ر وقالت لنفسها : وطلعتي مريضة سكر . اتفرجي هعمل فيكي ايه . عشان  تحروجني كده . 
في مكتب حازم .....
بسنت : دا سهل اوي انا كنت ممكن اذاكر لوحدي .
حازم : طب الحمدلله انك فهمتي بسرعه .
بسنت : وهو كان حد قالك اني مبفهمش .
ضحك حازم علي شكل بسنت وقال : زوجة حازم المستقبليه اعقل واحده في العالم .
ابتسمت بسنت علي كلام حازم وقالت .
بسنت : ممكن اسالك سؤل . 
حازم : اكيد اتفضلي . 
بسنت : انت بعد مشوفت البنات في الجامعه محولتش تغير رائيك وتشوف بنت غيري ترتبط بيها .
حازم : ايه كلام دا يابسنت . علي فكره بقا انا عيني مش بتشوف غيرك انتي احلي واجمل بنت . 
وفجاءه جات رساله علي تلفون حازم . وكان مكتوب فيها
 ( عاوزا اكلمك ضروري متتاخرش عليا ونبي ).
شافتها بسنت ودموعها نزلت وقالت : مين دي بقا يااستاذ يامحترم .
حازم : والله انتي فاهمه غلط . 
بسنت : ولا غلط ولا صح . انا هروح اشوف ميار . وذهبت بسنت بغضب من عند حازم .
حازم : اوووووف اوووف . ثم اتصل علي البنت وقال.
حازم : ها ياستي في ايه تاني .
هي : ونبي ونبي الحقني .
حازم : اهدي اهدي في ايه ............
#بقلمي_ميرو_محمد 
دخل صقر بحياه الي مكتبه . وكان محمود وعامر بيشتغلو وبيرجعو الحسابات في المكتب . اول مشافو حياه قامو بسرعه .
محمود : حياه في ايه مالك .
عامر : مالها ياصقر .
صقر : الاستاذه نسيت دوا السكر .
محمود : ليه بس كده ياحياه .
حياه : يابابا والله ....
صقر : والله ايه ياحياه انتي مستهتره بصحتك معرفش ليه . في دواكي الاول وبعدين لينا كلام . 
حياه : في شنطتي . جاب صقر الدوا واخذتو حياه وبداءت ترتاح .
صقر : انا هطلبلك اكل . 
حياه : لاء انا عاوزا اروح تعبانه شويا .
صقر : طب اصبري هخلي وليد يوصلكم انتي والبنات .
محمود : طب يلا ياصقر .
 ودخلت بسنت عليهم بردو .
بسنت : ايه دا في ايه  . مالها حياه ياابيه .
صقر : تعبت شويه عشان مخدتش دوا السكر .
بسنت : ياروحي طب انتي عامله ايه دلوقتي. 
حياه : والله بقيت كويسه اهو .
صقر : بصي وليد هيوصلكم واول متروح تاكلوها لحد ماجي بليل .
محمود : ليه انتو رايحين فين ياصقر .
صقر : العمال في المصنع عاملين إضراب عن الشغل هروح اشوف في ايه .
عامر : طب نروح معاك .
صقر : لاء لاء ماحسام وحازم هيروحو معايا .
محمود : سما هتروح ولا هتروح معاكم .
صقر : لاء هناخدها عشان هي العارفه الورق والشغل هناك هي مرتبه .
محمود : تمام خلي باللك منها . 
صقر : تمام يلا نروح نشوف وليد وميار .....
في مكتب وليد كانت تجلس ميار بحزن وشارده في الفراغ.
وليد: مش هتفكي بقا ياحبيبتي .
ميار : خايفه ياوليد والله . غصب عنى. 
وليد : بس انا جنبك ومش هسيبك وعد .
ميار: ربنا يخليك ليا ياوليد .
امسك وليد يد ميار
وباسها وقال : ويخليكي ليا ياقلب وليد . ثم دخل صقر وحياه وبسنت .شدت ميار ايدها من وليد .
صقر : احنا جينا في وقت غلط ولا ايه .
وليد: اتلم ياض وجاي ليه اصلا .
صقر : قوم وصل البنات عشان حياه تعبانه .
ميار بخضه : في ايه مالك ياروحي .
حياه : مفيش ياقلبي انا كويسه اهو .
وليد : تمام يلا بينا . اخذ وليد البنات وركبو العربيه واتجهو الي الشقه ....
#بقلمي_ميرو_محمد 
واخذ صقر عربيته وحازم وحسام وسما واتجهو الي المصنع .....
وبعد وقت كبير وصلو الي المصنع .
واتجه صقر الي مكان العمال وقال 
صقر : اسلام عليكم ياجماعه .
الكل : وعليكم السلام يااستاذ صقر .
صقر : انا جيت اعرف مشاكلكم واعرف ليه زعلانين وعاملين إضراب .
رائيس العمال راجل كبير اسمو عم فوزي .
فوزي : يابيه احنا ناس علي اد حالنا ولقمة العيش مش ساهله . احنا كنا طلبين زيادة المرتبات شويا .
صقر : بس كده وانا عنيه ليكم .
واحد من العمال رخم كده : وانتو بقا كل شويا تيجو تقولو الكام كلمه دول ومنشوفش منكم حاجه . ولا عشان انتو مش حاسين بلغلابه الزينا .
صقر بعصبيه : وانت بتكلم تكلم بحترام فاهم .
الراجل : انا اكلم زي ماانا عاوز .
حسام : متحترم نفسك ياجدع انت .
الراجل : بس يابابا بس منتو مولدين في بركم معلقه دهب مش حاسين بينا . 
الحج فوزي : مخلاص يابني مش محتاجه الكلام الانت بتقولو دا وبعدين استاذ صقر معتراضش علي الطلبنا . 
صقر : وانت ياراجل ياطيب حد يقدر يقولك لاء . بس في عندي كلمتين هقولهم .
صقر : انا هزود المرتبات وهزود كتير بس لو ملقتش مقابل في الشغل انا هبداء اصفي الناس فاهمين .
الكل : فاهمين يابيه . ثم ذهب صقر الي الخارج هو وحازم وحسام وسما .
سما : صقر انا عاوزا اروح انا تعبت انهارده اوي .
حسام : احم انا هروح اسهر شويا . حازم خدني معاك احسن انا مخنوق .
صقر : في ايه انت وهو . 
حازم : مفيش مخنوق .
صقر : تمام يلا بينا احنا ياسما .
سما : تمام . ونظرت الي حسام .
ذهب صقر وسما الي الشقه وحسام وحازم راحو مكان للسهر الليالي. 
#بقلمي_ميرو_محمد 
وجلس حسام وحازم علي كرسي علي البار . وجاءت اليهم فتيات بلبسهم العا.ري .
البنت : ينفع اقعد .
حسام : طبعا ياعسل حد يطول .جلست الفتاه بجانب حسام .
وفتاه اخره بجانب حازم . 
وفجاءه جيه شب وشد ايد الفتاه البجانب حسام .
البنت : وسع كده سيب ايدي . وهنا اتدخل حسام .
حسام : هو انت مش شايفها اقعده مع راجل .
الشاب : لاء مش شايف . وابعد عن وشي بقا .
حسام : ابعد عن وشك لاء دا انت شكلك عاوز تتربه . وبداء الشجار بنهم وتدخل حازم . ولاكن الشاب كان اقوي منهم بكتير وفجاءءءه بووووووم ......

حازم : حاسب حاسب ياحسام .
وفجاءه الشاب ك.سر زجاجة علي راءس حسام . واغشي علي حسام .
وفجاءه البو.ليس دخل واخذ الشاب وحازم اخد حسام علي المستشفي .
وبعد وقت قصير وصل صقر وسما الي الشقه . 
صعدو الي اعلي. وفتح ودخل . 
كانت سهام وميار وبسنت بيجهزو الاكل وحياه نايمه في اوضتها وعامر ومحمود جالسين امام التلفزيون. 
صقر : مساء الخير .
محمود : مساء النور ياولاد اومال فين حازم وحسام .
صقر : راحو يتمشو شويا .
عامر : طب رن عليهم خليهم يجو بسرعه عشان نتعشا سوا .
سما : اومال حياه فين .
خرجت بسنت من المطبخ وقالت : من لما رجعنا وهي في اوضتها تعبانه .
صقر : طب هطلب ليها الدكتور .
سهام : لاء ياحبيبي مش مستاهله هي بس شوية ارهاق وشكلها زعلانه كده .
محمود : ازاي يعني . انت زعلتها ياصقر .
صقر : لاء والله ياعمي احنا كنا كويسين . 
عامر : طب رن علي حازم وحسام . وانتي ياسهام جهزي السفره وخلي البنات يدخلو يجيبو حياه معانا بدل القاعده التجيب التعب دي . 
قامت سهام تجهز السفره هي والبنات .
وصقر عامل يرن علي حازم وحسام ومش بيردو .
وليد : ليسه بردو مش بيردو .
صقر : لاء ربنا يستر. 
عامر : طب شوف صحابهم يمكن راحو عندهم .
نظر صقر لوليد . ورن وكانت الصدمه لصقر .
صقر : الو . ايوه فين . بتقول ايه . طب انا جاي حالا جاي .
الكل بفزع : في ايه ياصقر .
وليد : متكلم يابني في ايه . 
صقر : حازم وحسام راحو المستشفي اتخ.نقو مع شويه شباب .
وليد : طب يلا بسرعه نروح ليهم .
عامر : الشباب دي مش هيعقلو ابدا .
محمود : مش وقته ياعامر المهم يكونو كويسين .
ذهب صقر ووليد وعامر ومحمود.  الي المستشفي عند حسام وحازم .
#بقلمي_ميرو_محمد 
في المستشفي . 
الدكتور خ.يط راءس حسام . 
حازم : اقوي يابطل .
حسام : بطل ايه بقا بعد متعلم عليا .
حازم : لاء وليسه الجيش كله جاي دلوقتي .
حسام : يانهار اسود اوعي تقول بابا وصقر وعمي .
حازم : اكيد يابني رنو عليا وعرفو هو دا حاجه تتخبي .
حسام : يالهوييي ربنا يستر عليا انهارده .
وبعد وقت قصير وصلو صقر ومحمود وعامر ووليد .
دخلو بسرعه الي الغرفه .
صقر : حصل ايه ياحازم ومين عمل كده .
حازم : الحمدلله جات سليمه . وخنا.قة شباب يعني .
عامر : طب يلا يااستاذ انت وهو لما نروح نشوف الموضوع دا .
محمود : وليد روح ادفع مصاريف المستشفي . 
وبعد وقت قصير ذهبو الي البيت جميعا .....
هاجر : لاء لاء وانتي فاكره هستسلم بسهوله . 
سلمي : هتعملي ايه يامجنو.نه .
هاجر : مش الاستاذه طلع عندها السكر .
سلمي بقلق : انتي ناويه علي ايه بظبط .
هاجر : هقولك ........ بس وبعد كده هوقع صقر فيا دا كفايا انه جنتيل ومز كده . 
سلمي : بس لو عرف مش هتعيش يوم بعدها .
هاجر : لاء متقلقيش مرتبه كله انا . وضحكت بش.ر.........
#بقلمي_ميرو_محمد 
في الشقه .....
سهام وحياه وسما وميار وبسنت جالسين علي اعصابهم . منتظرنهم يوصلو ويطمنو عليهم .
بسنت : هما اتاخرو كده ليه .
سهام : زمانهم علي وصول يابنتي اهدي .
ميار : ياترا حصل ايه معاهم .
سما : دا اخرت الاستهتار وعدم تحمل المسؤليه .
حياه جالسه دون كلام .
سهام : حياه ياروحي مالك كده من لما رجعتي .
حياه : مفيش ياماما زهقانه بس والله .
ميار : نروق من الاحنا في دا ونتفق ونسافر سافريه حلوه .
بسنت : فكره والله .
ابتسمت حياه وشردت تفكر . 
حتي جاءت رساله لها من رقم .
(لازم تكلمني ضروري يااستاذه حياه في موضوع يخصك ضروري )
قلقت حياه من محتوه الرساله .
ولاحظت ذلك سما .
سما : مالك ياحياه من لما جاتلك الرساله وانتي وشك اتغير .
حياه: ها لاء لاء مفيش . انا بس شكلي جعانه .
واثناء الكلام دخلو الشباب ومحمود وعامر.
والبنات وقفو يطمنو عليهم .
سهام : اييي دا ياحسام . ايه العمل فيك كده .
حسام : واحد ابن حلال . وشكله حد داعي عليا . ونظر الي سما .
بسنت : ماهي طولة لسانك دي  هتوديك في داهيه قريب .
حازم : المهم الاكل احسن انا جعان .
محمود : طب يلا يلا نتعشا عشان عاوزكم في موضوع. 
بعد وقت قصير.  جلس الجميع علي السفره . واثناء الطعام تكلم محمود .
محمود : عاوز اقولكم خبر .
صقر والكل بانتباه : خير ياعمي في حاجه ولا ايه .
محمود : انا قرارت ان فرحك انت وحياه الاسبوع دا . وكمان حازم وبسنت وكمان ميار ووليد . 
الكل بصدمه من كلام محمود والقرارت الاخدها . 
حسام : طب وانا مليش حد ولا ايه .
محمود : في حد في دماعك ولا نشوفلك احنا .
سما : ايوه في نورا السكرتيره بتاعتو .
صقر : نعم ياخويا . 
حسام : يابنت المفتريه لاء ياعم مش هي . دي واحده هنا معانا . واول حرف منها سما 😂😂.
سما : ينهار ابوك اسود يابعيد .
ضحك الكل عليهم .
صقر : ودا بقا اول حرف .
محمود : المهم الاسبوع دا تبداؤ تجهزات وتخلصو كل الوراكم عشان الفرح هيكون في الصعيد وسط اهلنا .
عامر : تمام كده كل واحد يتعشا ويروح بيته . عشان بكرا تقومو بدري وتجهزو لشغلكم اصبح . 
سهام : مبروك ياولاد .
الكل بسعاده : الله يبارك فيكم .
محمود : واحنا بكرا هنرجع الي الصعيد .
صقر : تمام . ثم نظر الي حياه الصامته جدا وشارده .
صقر : حياه قومي معايا في البلكونه عاوزك .
حياه : طيب . وذهبت حياه مع صقر في البلكونه .
صقر : ها ياستي في ايه بقا مالك .
حياه : اصل هو .... وليسه بكمل واتبعتت رساله ليها تاني .
(انتي حياتك في خط.ر كلمني ضروري ) .
نظرت حياه بصدمه وخوف وزوعر من الرساله.
صقر : في ايه ومين بعتلك رساله .
حياه بصدمه اعطت التلفون لصقر .
اخذ صقر التلفون ونظر اليه .
وكان هو كمان مصدوم

صقر بصدمه من محتوه الرساله .
صقر : ايه دا ومين البعتلك الكلام دا .
حياه : معرفش من بدري بتبعتلي رسايل زي دي . 
صقر : طب رني علي الرقم وانا جنبك لما نشوف مين دا .
حياه : تمام . وفعلا رنت حياه علي الرقم . 
حياه : ايوه مين .
هي : انا فعلت خير . وعاوزا اقولك حياتك في خطر .
حياه : ليه ومين دا البيهدد حياتي .
هي : حضرتك تعرفي هاجر .
حياه : ايوه مالها . 
هي : هي هتحاول تموت حضرتك وهتحطلك حبوب عشان ترفع السكر عندك .
حياه وصقر بصدمه من الكلام .
صقر : وايه يثبت كلامك دا .
هي : حضرتك مفيش اثبات اكتر من انها تكون صاحبتي .
صقر : هو انتي سلمي .
سلمي : ايوه يااستاذ صقر انا سلمي . 
صقر : طب هي عاوزا تأذي حياه ليه .
سلمي: عشان بتحب حضرتك .
حياه وصقر كانو مصدومين تماما من الكلام
صقر : طب احنا هنقدر نعرف ازاي هتحط الحبوب دي .
سلمي : مش عارفه والله هي مقلتش ليا هتحطها ازاي او عن طريق مين .
صقر : احنا بنشكرك اوي ياسلمي واطمني اسمك مش هيتقال لما نكشفها .
سلمي : شكرا يااستاذ صقر عن ازنكم . وقفلت سلمي التلفون . 
حياه : انا خايفه ياصقر اوي .
صقر : متخفيش وانا معاكي ياروح صقر .
حياه : طب هنعمل ايه . 
صقر بتفكير : هقولك ...........
حياه : تمام بس بابا وماما مش لازم يعرفو .
صقر : اطمني هما كده كده هينزلو بكرا الصعيد عشان تجهزات الفرح .
حياه : تمام يلا نطلع عشان ميحسوش بحاجه . وخرجت حياه وصقر الي الصاله ينضمو الي الجميع .
سهام : ها ياروحي بقيتي كويسه .
حياه : ايوه ياماما .
سهام : عشان بس مكنش قلقانه لما اسافر بكرا .
سما : متقلقيش ياماما مااحنا هنا معاها اهو .
حسام : ايوه يامرات عمي اطمني احنا معاها اهو وسما كمان 😂😂
حازم : لا دا هي كده قلقت اكتر .
وليد بجانب صقر : في ايه ياصقر مالك .
صقر : هحكيلك لما نمشي .
وليد بقلق : في ايه انت قلقتيني .
صقر : هقولك دلوقتي .
ثم وجه صقر كلامه لحازم وحسام وقال : يلا بينا احنا .
بسنت : خليكو شويا .
صقر : لاء وبعدين انتي لازم تذاكري مش عندك امتحانات .
ميار : طب وانا . 
وليد : ميار موضوعك خلص اصلا واهل الطفل اتنزلو عن القضيه لانهم عارفين انك مش السبب .
ميار : الحمدلله يارب .
صقر : طب تمام بكرا مفيش واحده منكم تنزل من غيرنا . 
الجميع ماشي .
محمود : واحنا يلا ننام عشان ورانا سفر بكرا. 
عامر : يلا . قامو الشباب وخرجو والبنات اتلمو كلهم في اوضتهم . وسهام قامت مع محمود غرفتهم .
#بقلمي_ميرو_محمد 
نزلو الشباب الي اسفل ....
وليد : في ايه ياصقر قولي .
حازم : في ايه في اي . ونظر لصقر .
صقر : حياة حياه في خط.ر
الكل بصدمه : ايه ....
وليد : ازاي ومين دا اليتجراء.
صقر : عارفين انتو الطلابه الجديده لتدريب .
حازم : ايوه مالهم دول .
صقر : فيهم بنت اسمها هاجر ....وبداء صقر يحكي الحصل .
حسام : ايوه ايوه البنت دي كانت شتمت حياه قبل متيجو وانا كنت هطردها بس هي فضلت تتمسكن لحد ماحياه قالت خلاص نسبها .
حازم : طب هتعمل ايه ياصقر .
صقر : لازم اوقعها بدون مخاطر بحيات حياه .
حسام : يبقا لازم نبلغ عنها .
صقر : لاء لاء ممكن يكون في خطر علي حيات حياه .
حازم : اومال هتعمل ايه ياصقر .
صقر : هعينها سكرتيره عندي وتكون تحت عيني .
وليد : طب وحياه هتوافق .
صقر : مش عارف بس دا الحل الوحيد .
حازم : طب يلا ننام وبكرا نشوف هنعمل معاها ايه .
روحو وذهب كل واحد الي غرفته ونام الجميع ....
#بقلمي_ميرو_محمد 
جاء يوم جديد مليء بلااحداث .....
يقومو البنات يجهزو . 
بسنت : مالك ياحياه انتي متغيره من امبارح .
حياه: انا بلعكس دنا مبسوطه .
سما : ياحلوه ومبسوطه ليه بقا .
حياه : لا اله الا الله انتو مش عجبكم حاجه خالص .
ميار : انا عارفه هي مبسوطه ليه .
سما : ومبسوطه ليه ياختي قولي .
ميار : عشان طنط وعمو سافرو يجهزو الفرح .
بسنت : ممكن بردو واخيرا هنجوز يابنات .
وبداؤ يغنو كلهم . اغنية مبروك عليا .
وفضلو يغنو ويضحكو ويرقصو . وصقر والشباب مستنينهم تحت . 
حسام : اتاخرو ليه دول .
حازم : مش عارف  مترن ياصقر عليهم  احنا كده هنتاخر .
صقر : حاضر . وليسه هيرن نزلو البنات .
وليد : اتاخرتو ليه كده .
بسنت : معلش حسينا حياه متغيره كنا بنعمل الواجب معاها .
حياه : اووف ماانتو هتمشو وتسبوني في الشركه لوحدي .
ميار : ودي تيجي معاها يابنات علي الشركه .
الشباب بصو لبعض .
حازم : نعم ياختي منك ليها لاء طبعا . يلا يااستاذه علي الجامعه .
بينت : ونبي ياحازم انهارده بس نكون كلنا مع بعض .
وليد : تمام تمام انهارده بس عشان خاطر حياه .
حياه : تسلم ياوليد ياعسل انت .
صقر بغيره : لا والله .
وليد : في ايه ياعم انت هتغير مني انا دنا اخوها ياض .
صقر بضحك : عارف ياض . بس متغزلش حد غيري فاهمه يامدام صقر الهلالي .
حياه بكسوف : حاضر ياصقر بيه في حاجه تاني .
حسام : طب يلا ياختي انتي وهي اركبو . 
#بقلمي_ميرو_محمد 
ركبو البنات والشباب واتجهو الي الشركه جميعا . 
بعد وقت وصلو الي الشركه الاربع عربيات ورا بعض . ونزلو 
كلهم ودخلو الشركه وكانت العيون عليهم جميعا . 
والمجموعه كانو جالسين في الشركه منتظرين المدير الهو صقر طبعا . 
نظر صقر الي الجميع وطبعا وليد وحازم وحسام فاهمين صقر .
صقر : صباح الخير ياشباب .
المجموعه : صباح الخير يااستاذصقر . 
صقر : في اجتماع ليكم انهارده .
هاجر بمكر : احم استاذ صقر انا كنت عاوزا حضرتك .
نظر صقر لحياه : عاوزا ايه .
هاجر : لاء معلش علي انفراد .
صقر : تمام ابقي تعالي مكتبي . 
وليد : المهم ياشباب انتو عارفين ان في اختبار ليكم .
سلمي : ايوه يااستاذ وبناء عليه هتختارو  سكرتيرة استاذ صقر .
صقر : طب كويس انكم عارفين . 
وكنت عاوز اقولكم خبر كمان .
الجميع ايه هو ..
صقر : ان انا وحياه فرحنا الاسبوع الجاي .
وقع الخبر علي هاجر مثل الصاعقه .
الكل بداء يبارك لصقر وحياه ولاكن كانت توجد من تحقد عليهم وهي هاجر .
صقر : طب كل واحد يشوف شغله بقا ياجماعه واساعه واحده نتقابل في غرفة الإجتماع. 
الكل راح يشوف شغله .
وصقر اخد حياه مع علي مكتبه .
وهاجر جلست تفكر ماذا ستفعل .
سلمي : ليسه بردو بتحبي استاذ صقر بعد مخلاص هيجوز .
هاجر بمكر : ههههه وهو كان مش مجوز يعني الاول ماهو كده كده مجوزها . بس هي لما تموت خالص هيفكر اكيد يجوز تاني . وساعتها هكون خت مكان حياه دي .
سلمي : انتي عندك امل كبير اوي .
هاجر : بكرا تشوفي لما تكون الشركه دي كلها تحت امري ساعتها هتقولي كان عندي حق . وضحكت بش.ر.....
#بقلمي_ميرو_محمد 
في مكتب صقر ......
وليد : تفتكر هتعمل ايه بعد معرفت خبر انك هتجوز .
صقر : هههههه وانت فاكر دا هيقصر عليها منا كده كده مجوز حياه يابني .
حازم : تقصد ايه .
صقر : يعني هي كده هتسرع الموقف بس . يعني لو كانت هتستعجل في موت حياه فهتستعجل اكتر من الاول .
وليد : بس كده اخطر بكتير ...
صقر : ماانتو متعرفوش انا هعمل ايه دلوقتي .
حسام : هتعمل ايه يعني .
صقر : هتشوفو دلوقتي.  هما البنات فين .
وليد : في مكتب حياه . 
صقر : حسام انت وحازم روحو عندهم ومتخليش اي اكل او شرب يدخل ليهم .
حسام : تمام ياصقر . وخرج هو وحازم علي مكتب حياه . 
وليد : انت ناوي علي ايه ياصقر .
صقر: هحمي مراتي ياوليد

في مكتب حياه متجمعين البنات كلهم.
حياه : عارفين احنا لازم نعمل حاجه مختلفه. 
بسنت : ونبي حاجة ايه بقا ياست حياه .
حياه : لما تبطلي هزار هقولك .
ميار : متسكتي يابسنت لما نشوف حياه بتفكر في ايه. 
حياه : ايوه خليها تسكت .
سما : والله انا مش عارفه ايه جو الاطفال الانتو في دا
ميار : سيبك منهم ياحياه وقولي بتفكري في ايه. 
حياه : اننا نعمل مباره بين فريقين وكمان اعضاء الشركه هنا يشاركو فيها .
بسنت : الله والله فكره . بس تفتكري صقر هيوافق .
حياه : سيبو صقر عليا انا
سما: طب روحي قوليلو وشوفي هيقولك ايه .
حياه : طيب استنو وليسه هتخرج دخل حسام وحازم.  
حسام: انتو مجمعين كده ليه لتكونو  بتتفقو تقتلونا .
حازم : تصدق ممكن .
حسام : لاء دا مش ممكن دا اكيد .
حياه : في ايه انت وهو .
حسام : ها مفيش انتي رايحه فين .
بسنت : مش حياه قرارت نعمل مباره كره واعضاء الشركه هتشارك فيه .
حياه : بظبط كده ووسع بقا انت وهو عشان اروح اقول لصقر  .
حازم : ها لاءء .
حياه بشك : لاء ايه في ايه ياحازم .
حازم : مفيش بس صقر عنده اجتماع هو ووليد . 
حسام : ايوه بظبط كده  وتعالو ننزل الكافيه تحت نشرب حاجه علي ميخلصو .
ميار : ايوه تعالو .
سما: طب يلا ياحياه ولما يجي نبقا نقولو . 
حياه : طيب . وذهبو جميعا الي الخارج .....واثناء خرجهم شافت حياه هاجر وهي داخله مكتب صقر  .
في المكتب عند صقر....
وليد : تفتكر هتيجي
صقر : اكيد يابني ال زي دي مبصدق تلاقي فرصه عشان تشوفني فيها. 
وليسه بيكلم والباب خبط .
صقر : شوفت اهي جات . قوم خش الحمام ومتكلمش . 
قام وليد بسرعه .
صقر : احم ادخل .
دخلت هاجر وقالت : حضرتك فاضي يااستاذ صقر. 
صقر : ايوه اتفضلي . ايه هو الموضوع الكنتي عاوزاني فيه . 
هاجر بمكر:  بصراحه يااستاذ صقر احنا ناس علي اد حالنا وانا كنت محتاجه شغل ضروري اوي. 
صقر: بس انتي ليسه بتدربي .
هاجر: معلش بس والله انا محتاجه اوي السغل وكمان هتابع التدريب مع شغلي .
صقر : تمام بس هشوف شركائنا وهرد عليكي اثناء الاجتماع بتاع المجموعه .
هاجر بفرحه : بجد شكرا جدا جدا يااستاذ صقر  .
صقر: تمام اتفضلي علي شغلك.  خرجت هاجر بفرحه انها حققت اول هدفها . 
واثناء خروج هاجر وبفرحتها دي كانت حياه والكل منتظرين يشوفو حصل ايه . 
حياه : ودي مالها فرحنا اوي كده ليه .
بسنت : ايوه مالها كده . دا ولاكنها هتجوز صقر . 
حياه : تعالو لما نشوف
وراحو كلهم علي مكتب صقر  ....
وليد : هتعمل ايه ياصقر معاها .
صقر : هلعبها لحد معرف وراها حد بردو ولا لاء  . المهم كل حاجه عانها تجيلي .
وليد : اوكي بس...... وليسه بكمل دخلو البنات وحسام وحازم .
صقر : في ايه مالكم .
حياه: احنا الفي ايه ولا انت يااستاذ صقر  . ومالها الست هاجر فرحانه اوي كده وهي خارجه من عندك .
صقر : حياه صوتك ميترفعش عليا تاني فاهمه. يامدام صقر .
حياه : والله عاوزاني اعمل ايه وانا شايفه العاوزا تموتني خارجه من عند جوزي الهي بتحبه وفرحانه اوي كده . وجوزي شكلو نسي كده .
الكل بصدمه من الكلام حياه .
بسنت : كانت عاوزا تموتك ازاي دا .
حياه بدموع : ايوه عاوزا تموتني عشان طريق صقر يكون فاضي ليها .
سما : انا كنت حاسه ان البنت دي مش ساهله .
صقر : خلصتو يلا بقا اتفضلو كل واحد يشوف شغله. 
حياه : ياخساره ياصقر . 
ميار : تعالي تعالي ياحياه ننزل الكافيه وتفكي شويا عشان متتعبيش .
وليد : ايوه انزلو واحنا هنيجي وراكم .
اخدو البنات حياه وخرجو من المكتب ونزلو الي اسفل ...
حازم : مينفعش كنت تكلم حياه كده ياصقر .
صقر بتعب : اوووف يعني اعمل ايه ماانتو عارفين ان كل دا عشانها .
حسام : بس مكنش ينفع تزعلها خصوصا انها لو زعلت بتتعب ياصقر .
وليد : روح صالح حياه مينفعش تزعلها انت عارف انها ممكن تتعب .
صقر : تمام تعالو ننزل ونتغدا قبل الاجتماع.  
الكل تمام يلا بينا.  ونزلو الي الكافيه بتاع الشركه عند البنات ......
#بقلمي_ميرو_محمد 
في الكافيه ......   ......
حياه بدموع : انا يكلمني كده عشان البت دي. 
بسنت : ياحياه متقرنيش نفسك بيها .
ميار : ايوه بسنت عندها حق . وبلاش تبيني انك ضعيفه يابنتي دا جوزك .
سما : بس انتي لازم تاخدي بالك دي ممكن تعملك حاجه .
حياه بقلق : تفتكري . 
وليسه بتكلم وجيه البريك بتاع الشركه والموظفين كلهم دخلو الكافيه . وكمان المجموعه وكانت هاجر وسلمي دخلين وصقر ووليد وحازم وحسام داخلين . 
ابتسم صقر لهاجر وكمان هاجر ابتسمت لصقر . 
سلمي : يابنتي اتهدي مراته قاعده وملاحظه .
هاجر : احسن هي ليسه شافت حاجه .
سلمي : طب يلا ياختي ناكل قبل الاجتماع بتاع استاذ صقر .
هاجر : يلا 
وراحو وقعدو علي تربيزه المجموعه كلها ...
عند صقر ....
وليد : روح ياخويا صالحها وكمان بتضحك لهاجر دا انت طينتها خالص .
صقر: انقذوني ياض انت وهو .
حسام : مع نفسك . حياه شكلها متعصب اوي .
حازم : دي شكلها هتتغدا بصقر 😂😂😂
صقر : طب ياخويا انت وهو يلا يلا نلحق نتغدا قبل الاجتماع . 
وصلو عند البنات ....
وليد : ايه اتغدتو ولا ليسه .
بسنت : احم ليسه احنا مستنينكم اخو .
حازم : جدعه يامزتي 😂
حسام : متتلم ياض انت مش شايف ان اخوتها التنين هنا .
حازم : خلاص هاخدها مكان تاني وقولها 😂😂.
حسام : والله انك بجح ياض
صقر : خلاص انت وهو يلا يلا نلحق نتغدا قبل الاجتماع اقعدو .
قاعدو الشباب جنب البنات وصقر قعد جنب حياه وحط دراعه علي كتف حياه. 
صقر : حبيبي زعلان ليه بقي مني .
حياه نظرت في عين صقر وسكتت .
صقر : لاء دا الموضوع كبير علي كده .
بسنت : ياابيه حياه مش بسهوله تصالحها .
صقر : شكلها كده يابسنت .
ميار: بس ياصقر في مباره حياه عاوزا تعملها .
صقر بصدمه : مباره ايه دي .
حازم : ايوه صح ياصقر والله فكره حلوه نعمل فرقين ونشوف مين هيكسب .
وليد : والمقابل ايه .
سما : منعرفش حياه ليسه كانت بتقولنا .
صقر : مباره ايه دي بقا ياست حياه بتخطتي من ورايا .
حياه : والله كنت جايه اقولك وانت الكنت مشغول مع ناس . ثم نظرت الي هاجر التي تنظر اليهم باهتمام .
بسنت  : وهي مالها دي مركزه معانا كده ليه .
ميار: البت دي مش هجبها لبر يابنات .
حياه : والله شكلي هخش السج.ن بسببها .
ضحكو كلهم علي حياه .
حسام : ونجبلك عيش وحلاوه 😂😂.
حياه : عااااا حسام بطل يارخم .
صقر : حسام بس مضيقهاش .
سما: احنا مش هناكل ولا ايه .
صقر : ايوه يلا عشان نخلص ونروح غرفة الاجتماعات .
حازم : طب يلا كل واحد يطلب هيكل ايه .
وبداءو يطلبو الاكل وبعد وقت جيه ليهم الاكل وبداؤ في الغدا .......
في الصعيد ......
عامر : انت يابني عاوزينكم تهتمو بلتجهزات كويس .
الرجل : حاضر يابيه .
محمود : تفتكر هنلحق نخلص تجهزات قبل الاسبوع ياعامر .
عامر : اكيد يامحمود ربنا يتمم فرحتنا علي خير ياخوي .
محمود : يارب . انا هدخل اشوف سهام .
عامر : ماشي وانا هوصل للارض كده اشوف الفلاحين .
محمود : تمام ياخوي . وذهب عامر الي الارض . ومحمود دخل لسهام .
محمود : سهام سهام .
سهام : ايوه يامحمود تعالي انا في المطبخ .
دخل محمود المطبخ .
محمود : ايه ياسهام فين تنضيف البيت وتجهزات العملتيها .
سهام : حاضر يامحمود اخلص الغدا مع داده وهنجهز الدنيا .
محمود : مالك ياسهام حاسس فيكي حاجه .
سهام : مش عارفه يامحمود قلقانه علي الولاد .
محمود : انتي هتقلقيني ليه  ان شاء الله خير ويلا خلينا نخلص كل حاجه قبل ميجو علي الصعيد .
سهام: حاضر حاضر ربنا يستر بقا ...........
#بقلمي_ميرو_محمد 
في الكافيه .......
صقر : خلصتو اكل يلا بقا علي شغلنا .
حياه : انا مش هحضر الاجتماع انا هروح .
صقر : ليه ياحبيبتي انتي حاسه بحاجه .
حياه : حاسه اني تعبانه وعاوزا اروح .
وليد : احضري الاجتماع  وبعدين حسام يوصلكم .
بسنت : ايوه ياحياه احضري انتي ناسيه انك المسؤله عن المجموعه .
حياه : طيب يلا . 
صقر : احم حياه عاوزك الاول . 
حازم : طب يلا احنا ياجماعه نسبقهم علي الاجتماع .
الكل يلا . وذهبو جميعا الي خارج الكافيه وظل صقر وحياه . 
حياه : ها في ايه ياصقر .
صقر : عاوز اقولك ان اي حاجه بعملها عشانك ومش عاوزك تضيقي وانتي هتعرفي كل حاجه في وقتها والله .
حياه بقلق : في ايه ياصقر انت مخبي عني ايه .
صقر : هتعرفي كل حاجه بعدين والله . 
حياه : مش عارفه ياصقر بس عشان خاطري متجرحنيش ياصقر .
صقر : غصب عني والله . بس خليكي واثقه فيا ونبي .
حياه : ربنا يستر ماشي ياصقر لما نشوف اخرتها معاك .
صقر : طب يلا نطلع عشان في قرار ختو وهعرضو عليكو وعلي المجموعه في الاجتماع
حياه : قرار ايه دا 
صقر بقلق : .....................
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضام لجروب الواتساب اضغط هنا
تابعى صفحتنا على الفيسبوك عشان تبقى اول واحدة تقرأ البارت اول ما ينزل 
صفحتنا على الفيسبوك من هنا



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-