رواية المغرور والدلوعة صقر وحياة وحسام الفصل 39 و 40 و 41 و 42 بقلم ميرو محمد

رواية المغرور والدلوعة صقر وحياة وحسام الفصل 39 و 40 و 41 و 42 بقلم ميرو محمد


رواية المغرور والدلوعة صقر وحياة وحسام الفصل 39 و 40 و 41 و 42 هى رواية من كتابة ميرو رواية المغرور والدلوعة صقر وحياة وحسام الفصل 39 و 40 و 41 و 42 صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية المغرور والدلوعة حياة وصقر وحسام الفصل 39 و 40 و 41 و 42 حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم رواية المغرور والدلوعة صقر وحياة وحسام الفصل 39 و 40 و 41 و 42





رواية المغرور والدلوعة صقر وحياة وحسام الفصل 39 و 40 و 41 و 42


حياه : رد ياصقر قرار ايه دا .
صقر : هتعرفي لما ندخل الاجتماع .
وجيه حسام وقال : يلا ياصقر الاجتماع جاهز انتو ليسه هنا .
صقر : تمام تمام جاين .
صقر : يلا ياحياه ودلوقتي هتعرفي .
حياه : تمام يلا . 
وذهبت حياه مع صقر الي غرفة الاجتماع .
اول مدخلو الكل وقف احتراما ليهم فهم رائساء الشركه .
صقر : اتفضلو ياجماعه .
جلس الكل بصمت ومنتظرين القرارت الاخدها صقر .
صقر : بصو بقا ياجماعه اول حاجه انا قرارت ان المجموعه العاوز منها شغل جنب التدريب هنا في الشركه انا موافق .
الكل بفرحه : بجد شكرا جدا يااستاء صقر .
حياه : لو هو دا القرار فاهو فرحني ياصقر .
باس صقر ايد حياه وقال : ليسه ياروحي دقيقه .
هاجر في نفسها : اشبعي منه اشبعي اوصل لهدفي بس وهخليكي تروحي الاخره .
حياه : اومال في ايه تاني .
صقر : تاني حاجه استاذه حياه عاوزا تعمل مباره وانا موافق وكل اعضاء الشركه العاوزا تشارك تقول .
عبدالله من المجموعه: طب واحنا كمان ممكن نشارك .
حياه : اكيد طبعا . والمباره هتكون عباره عن فرقين والهما انا وصقر فريق صقر يختار في المشاركين بتوعو وانا كمان والهيكسب ياخد فريقو ويسافر رحله الي فرنسا .
الكل : واو تحفه بجد .
صقر : فكره حلوه . 
المهم من انهارده هنبداء نكتب اسماء المشاركين وخلال الاسبوع دا هتكون المباره وهندرب في الملعب عندي في الفيله .  وبعد كده انا هسافر الصعيد انا وعيلتي عشان الفرح بتاعي انا وحياه و نطلع فرنسا سوا . 
الكل : موافقين .
حازم : كده تمام اوي يلا بقا كل واحد علي شغله .
صقر : دقيقه بس في خبر كمان .
وليد : ربنا يستر قول .
حياه : خبر ايه تاني .
صقر : انتو عارفين اني محتاج سكرتيره وان معنديش سكرتيره .
حياه : ايوه بس ممكن تنزل اعلان وتعمل انترفيو وتشوف سكرتيره .
صقر : ياحياه اجيب ليه ماانا ليسه بقولهم لو عاوزين تشتغلو .
حياه : مش فاهمه هو في حد فيهم ينفع لسكرتيريه هنا .
صقر : احم ايوه هاجر .
حياه بصدمه : هاجر هاجر مين .
صقر بقلق من ردة فعل حياه : هاجر دي . 
هاجر بفرحه : بجد بجد يااستاذ صقر شكرا شكرا بجد .
حياه بصدمه : ههه انت اكيد بتهزر صح . دي دي ملقتش غير دي ياصقر . وقامت وقفت ودموعها نزلت .
صقر : افهمي هقولك كل حاجه.  
حياه : اسكت مش عاوزا اعرف اصلا مش انت واخد القرار ومخلص كمان . اشبع بيها ياصقر .
 وراحت طلعت تجري برا 
الغرفه وبسنت مياره وسما طلعو يجرو وراها . 
صقر بغضب : الاجتماع خلص اتفضلو . 
خرج الجميع مسرعا من منظر صقر الي هاجر . 
هاجر بفرحه : هبداء امتي يااستاذ صقر. 
صقر نظر اليها وقال : بكرا بكرا اتفضلي دلوقتي. 
خرجت هاجر وحازم ووليد وحسام ليسه مكانهم في غرفة الإجتماع مع صقر .
وليد : انا قولتلك الموضوع مش بسهوله حياه تقبلو وخصوصا انها عارفه ان هاجر بتحبك وكمان انها عاوزا تمو.تها .
صقر  : دب علي المكتب بايدو بغضب وقال : اومال اعمل ايه لازم الزفته تكون تحت عنيه اسبها تموتها فجاءه وانا معرفش حاجه .
حسام : اهدا ياصقر اهدا انت تاخد حياه علي العشا برا انهارده وتكلم معاها وتفهمها اي حاجه لحد منشوف هنتصرف ازاي .
حازم : حسام عنده حق 
وليد : خلاص احنا نروح دلوقتي  وتروح تاخدها تكلمها احسن يحصلها حاجه وهي زعلانه كده . وليسه بيكلمو وتلفون صقر رن . 
صقر : ايوه يابسنت . ايه بتقولي ايه انتو فين دلوقتي  . طب طب متتحركوش من مكنكم احنا جاين . وقفل الخط .
وليد : في ايه ياصقر .
صقر بلهفه : حياه اغمي عليها في الشارع والبنات مش عارفين يتصرفو .
حازم : طب يلا بسرعه نروح ليهم . 
خرج صقر جري والشباب بيجرو ورا . والموظفين مش فاهمين في ايه وكلهم بقو مستغربين .
سلمي : هو في ايه . 
هاجر : مش عارفه تعالي لما نشوف .
خرجت سلمي وهاجر جري ورا صقر ووليد وحازم وحسام ....
#بقلمي_ميرو_محمد 
بسنت : حياه قومي ياحبيبتي .
ميار : هما اتاخر كده ليه .
سما : انا هطلب الاسعاف احسن من دا كله . 
جالهم صقر ووليد وحازم وحسام جري عليهم .
صقر : في ايه حصل ايه .
بسنت : الحقنا ياابيه حياه مش راضيه تفوق .
حسام : شيلها ياصقر ويلا علي المستشفي بسرعه .
صقر رفع حياه وركبو عربيتاهم واتجه الي المستشفي . 
وكانت هاجر وسلمي وشوية ناس واقفين يتفرجو 
هاجر : كل دا عشان الست حياه .
سلمي : ياشيخه حرام عليكي مش كفايه الهي في .
هاجر : ياختي اتوكسي تعالي شوفي محروس اخويا لما بيغمي عليا بيقوم مديني بونيه في وشي ولما اقوم يقولي كنت بقومك .
سلمي بضحك : ونبي اخوكي دا جدع .
هاجر : جدع اوي نفسي امشي من الحاره ومحروس واكون مع صقر واشوف العز بقا .
سلمي : بصي تحت رجلك ياهاجر ومبتبوصيش لحاجة حد . ولو فاكرا استاذ صقر هيسب حياه عشانك تبقي غلطانه .
هاجر : مش هو الهيسبها هي الهتسيبو .
سلمي : ودا ازاي ان شاء الله. 
هاجر : هنفذ الخطه . 
سلمي : ياشيخه حرام عليكي.  انا قولت انتي طلعتي الموضوع دا من دماغك خلاص . 
هاجر : لاء مطلعتوش وصقر هيكون ليا .
سلمي : تبقي بتحلمي لو استاذ صقر سابك بعد الهتعملي .
هاجر: طب يلا ياختي  يلا نرجع نخلص شغل عشان اروح قبل محروس ميرجع وينفخوني اني اتاخرت .
سلمي : يلا ياختي يلا . 
ورجعو تاني الشركه يكملو شغلهم ...
في المستشفي.........
وصلو الي المستشفي وصقر كان عامل زي المجنون في المستشفي .
صقر : دكتوره بسرعه  دكتوره .
جات الدكتوره : ايوه يافندم .
صقر : شوفيها بسرعه .
اخذت الدكتوره حياه ودخلت .
بسنت : هو انتي ياميار مينفعش تدخلي معاها .
ميار : انا تخصص اطفال يابسنت بس ممكن ادخل واقف معاهم .
سما : طب ادخلي وطمننا . 
ميار: حاضر  . ودخلت ميار عند حياه .
صقر : يارب يارب ميكون حصلها حاجه .
سما : والله ياصقر اختي لو حصلها حاجه هتكون انت السبب .
صقر : ان شاء الله مش هيحصل حاجه .
وليد : مش وقته الكلام ده ياسما احنا كلنا قلقنين علي حياه وصقر أولنا . 
بسنت : ان شاء الله خير. 
حسام : هي اغمي عليها ازاي كده وانتو معاها .
نظرا سما اليه وقالت : وهو احنا عشان معاها هنمنع يغمي عليها يعني .
حسام : بت اتعدلي في كلامك وبلاش تريقه .
سما : بت لما تبتك متقوليش يابت .
حسام : والله لو مسكتي ياسما لجيلك .
حازم : ياجماعه صلو علي النبي لما نشوف حياه مالها . 
الكل : عليه افضل الصلاة والسلام على رسول الله. 
وبعد وقت قصير خرجت ميار والدكتوره بتاعت حياه .الكل جري عليها .
صقر  : ها يادكتوره مالها حياه .
الدكتوره : بس بس اهدو هي كويسه بس السكر ارتفع عندها شويه وشكلها كانت زعلانه ولحقنها الحمدلله .
سما : يعني هي كويسه . 
ميار : ايوه والله كويسه وفايقه جوه اهي ادخلو اطمنو عليها .
دخلت سما وميار وبسنت وحازم وحسام جري الي الداخل  وفضل صقر ووليد في الخارج ....
وليد : ايه يابني مش هتخش تشوفها وتطمن عليها .
صقر : مش عارف ياوليد هقولها ايه .
وليد : انا من رائي ياصاحبي تقولها الحقيقه وانك بتعمل دا كله عشانها وتعرفها تتعامل عادي مع البت دي .
صقر : رائي كده ياوليد .
وليد : اكيد عشان ميحصلش مشاكل بنكم اكتر من كده .
صقر : تمام يلا ندخل وربنا يستر .
وليد : يلا وخبطو الباب عشان يدخلو . دخل صقر ووليد .
وحياه اول مشافتهم : ..........
في الصعيد .......
سهام : محمود رن علي الولاد شوفهم عاملين ايه .
عامر : مالك ياسهام انتي من لما رجعنا من مصر وانتي قلقانه كده .
سهام : مش عارفه ياخويا بس قلقانه علي الولاد اوي معرفش ليه كده. 
محمود : انتي علي طول كده ياسهام مبيكونش في حاجه وتكوني قلقانه .
سهام : طب طمن قلبي ورن عليهم شوفهم .
محمود : حاضر ياستي . وطلع التلفون من جيبو عشان يرن علي صقر

حياه بعصبيه : جاي ليه ياصقر في كلام تاني عاوز تقولو ولا قرار تاني عاوز تقولو .
صقر : اهدي ممكن عشان متتعبيش . 
وليسه حياه هتكلم رن تلفون صقر .
حياه : اه رد رد يامكن الست هاجر عاوزاك تخرجها بلمره .
صقر : اوووف يارب . دا عمي اهو عمي . ممكن تصبري بقا لما اشوف هقولو ايه . 
وليد : وفيها ايه يابني مترد .
صقر : ياعم هيسالني علي الست هانم ولو قولتو في المستشفي هيقلق . 
حسام : بلاش تقولو في المستشفي قولو اننا خرجنا في مطعم برا . 
صقر: اهو فصل لو رن تاني هقولو . 
والباب خبط .
الدكتور : مساء الخير. 
الجميع : مساء النور. 
صقر : ايوه في حاجه  .
الدكتور : ممكن اشوف الحاله .
صقر بغيره : نعم اومال فين الدكتوره المتابعه حالتها .
الدكتور : دا الشفت بتاعي انا الدكتوره روحت وانا الهتابع دلوقتي الحاله . 
حازم : احم خلاص يادكتور اتفضل شوف شغلك .
صقر بغيره : يتفضل فين ويشوف ايه . انت عبيط ياحازم .
وليد : اهدا ياصقر وبعدين دا شغله . اتفضل يادكتور تعالي ياصقر نخرج احنا برا لحد ميخلص . 
اخذ وليد صقر وخرجو وكمان حازم وحسام خرجو . والبنات فضلو مع حياه بلدخل .
سهام : اكيد في حاجه عشان كده مردوش يامحمود .
محمود : ياست اهدي في ايه .
سهام : لاء رن علي حسام ولا سما شوق في ايه لتكون حياه تعبت .
عامر : رن يامحمود طمنا انا كمان قلقت .
محمود : لا اله الا الله حاضر استنو . وبداء يرن علي حسام . 
حسام : دا عمي .
صقر : رد ياعم احسن يقلقو .
حسام : الو ايوه ياعمي .
محمود : ايوه ياحسام في ايه يابني محدش بيرد علينا ليه.
سهام : اسالو عن البنات .
محمود : اهدي ياسهام خليني اعرف اكلم .
محمود: انتو كويسين ياحسام حياه وسما كويسين .
حسام : ايوه ياعمي كويسين احنا بس كنا في اجتماع .
محمود : اومال صقر فين هو وحياه مش بيردو ليه .
حسام : صقر اهو وحياه مع البنات في الكافيه .
محمود : طب هات صقر .
حسام : حاضر . خد ياصقر كلم عمي .
صقر : الو ابوه ياعمي . لاء لاء احنا كويسين متقلقش . لاء كويسه . لاء بتاخد دواها احنا اخر الاسبوع هنيجي .
محمود : ماشي ياحبيبي . واحنا هنا بنجهز للفرح . ماشي ياحبيبي . مع السلامه . واغلق الهاتف محمود .
سهام : ها قالك ايه .حياه كويسه ؟
محمود : ايوه ياستي وقالي اخر الاسبوع هيوصلو الصعيد هنا .
سهام : هووف انا قلبي وقع في رجلي لما مردوش .
عامر : يلا الحمدلله انهم كويسين ....
حياه : ههههههه ميرسي اوي يادكتور .
الدكتور : ولو احنا نطول الاقمر دا يكون هنا واحنا نخدمو .
حياه : ميرسي يادكتور جدا علي كلامك .
#بقلمي_ميرو_محمد 
في الخارج ...
صقر : دا بيعمل ايه دا كله جوا .
حازم : متهدا ياعم في ايه .
صقر : بقولك اسكت لطلعو فيك.
حازم : لااله الا الله  . وانا مالي ياعم .
وليد : متهدا انت وهو . وبعدين دا دكتور  هو هيجوزها .
صقر : انتو عارفين ان اليخصني محبش راجل تاني يحط عينو عليه حتي لو بدون قصد .
حسام : خلاص ياصقر . ماهي هتخرج انهارده هو هيشوف بس محتاجه حاجه قبل متخرج .
صقر : لاء ماهو اتاخر جوا واحنا بصلي علي النبي كلنا برا . اوعو انا هدخل اشوف اتاخر ليه كده . 
دخل صقر مسرعا الي الداخل والشباب ورا . 
الدكتور : ازاي بقا دا انتي دمك خفيف وعسل كمان لو مش عيب كنت قولتلك تفضلي هنا معانا . مسكو صقر من القميص بتاعو من ورا.
صقر: انت بتقولها ايه ياحليتها مين دي العسل وكمان عاوزاها تقعد هنا معاك . دا انت ليلتك سودا معايا . وادلو بلبوكس في وشه . 
جري وليد وحازم وحسام مسكو صقر . 
وليد : اهدا ياصقر اهدا .
حياه بصوت: صقررررر بس خلاص عشان خاطرري .
صقر بعصبيه وغضب : اسكتيييي مسمعش صوتك حسابك معايا لما نخرج من هنا .
حسام : خلاص ياصقر اهدا .
صقر :  وسعو عشان اربي عشان يعرف هو بيكلم مين كده ومرات صقر الهلالي حد يبصلها بس بصه بيحصل فيه ايه .
حازم : خلاص ياصقر . اخرج يادكتور دلوقتي .
الدكتور : انا مش هسكت وهعملو محضر علي الضربه دي .
صقر بعصبي وعيونو احمرت: العنددددك اعملووو وريني نفسك يادكتور البهايم .
حسام : متخرج ياعم بقا انت مستغني عن روحك .
الدكتور : انا مش هسكت فاهمين مش هسكت . وخرج الدكتور بغضب من صقر . 
حياه بدموع : انا عاوزا اخرج من هنا . عاوزا اروح .
نظر صقر اليها وبداء يهدا وجلس علي الكرسي ونظر للارض .
بسنت : ممكن تهدو بقا مش كفايا حياه تعبانه .
حسام : خلاص الحمدلله انها جات علي اد كده .
صقر بهدوء تام : روح ياحازم ادفع مصريف المستشفي وهات ازن الخروج .
وليد : بس ممكن يخلو حياه انهارده ياصقر .
صقر : اناااااا قوووولت تروووح ياحااازم تجيب ازن الخروج . حياه مش هتقعد هنا ولا ثانيه تاني . ولو لازم الامر انا هخدها عندي في الفيله واجبلها الدكتوره والممرضين مخصوص لحد عندها . يلاااا انت وهو واقفين ليه . 
جري حسام وحازم مسرعين الي الخارج خوفا من صقر😂😂😂.
صقر : يلا انا هخرج انا ووليد لحد متجهزو عشان نروح . 
نظر صقر الي حياه ثم خرج الخارج هو ووليد .
ميار : يلا بسرعه احسن يرجع يكلنا 😂😂
بسنت: بس يابت والله ابيه طيب بس بيغير علي حياه اوي .
سما : طيب اوي دا لما بيتحول بيبقا عامل زي الوحش يابنتي . الله يكون في عونك ياحياه .
حياه : حياه خلاص مش عارفه تعمل مع ايه اصلا
بسنت : طب يلا قومي اجهزي عشان ميجيش يزعق . 
قامت حياه تلبس وتجهز عشان يروحو .....
في الخارج ....
وليد : اهدا بقا ياصقر خلاص .
صقر: يعني عاوزني اسكت لما اسمعو بيقولها الكلام دا ياوليد .
وليد : انا مقولتش تسكت انا بقولك تهدا واديك شوفت هي خافت ازاي ياصقر . 
صقر : اهو الحصل . 
جاء حازم  وحسام اليهم .
حازم : امسك ياسيدي ادي ازن الخروج وكمان المصريف ادفعت .
صقر : كده تمام روح ياحسام قولهم يلا وانت ياوليد انت وحازم انزلو جهزو العربيات . 
وليد : ماشي .
#بقلمي_ميرو_محمد 
 واخذ حازم ونزلو الي اسفل وانتظر صقر خروج البنات هما وحسام .
خرجت حياه والبنات . 
وذهب صقر مسرعا اليهم واخذ يد حياه وحط ايده في وسطها وسندها ومشيو نظرت حياه الي صقر وكانت مبسوطه بهتمام صقر اليها نزلو الي اسفل وركبت حياه مع صقر والبنات مع الشباب زانطلقو بلعربيات الي البيت . 
في عربية صقر ...
حياه : كان لازم يعني تتعصب اوي كده علي الدكتور . 
صقر : نعم ياختي وانتي فاكره اني هسكت لما حد يبصلك بس بص مش يقولك الكلام الزفت قالو دا .
حياه : ودي غيره ولا غرور وتملوك .
صقر : جدع والله جدعه يعني دا الربنا قدرك عليه ياست حياه . وليه متقوليش حب عشق مش عاوز حد يقولك كلمه حلوه غيري . 
حياه : فين الحب دا ياصقر وانت رايح تعين البنت العاوزا تموتني وبتحبك سكرتيرة عندك لا وايه كمان السكرتيره الخاصه بتاعتك . دا يبقا ايه ياصقر .
صقر : خوف خوف عليكي. 
حياه : مش فاهمه .
صقر : ماهو عشان انتي مش فاهمه يبقا تسكتي ومتظنيش فيا كده . ويعلم ربنا ان كل دا عشانك وكمان لما انا هعينها عندي هكون تحت عيني ياحياه . انا كنت اقدر اطردها برا الشركه بس ممكن كانت تأذيكي واحنا منعرفش بس انا لما هعينها هتكون تحت عيني وهعرف تحركتها لحد مكشفها واجيب دليل ضدها واسلمها للحكومه .
حياه : بجد ياصقر يعني انت خايف عليا .
صقر : حياه انتي عبيطه . انتي ناسيه انك مكتوب كتابك وانك حاليا ادام ربنا انتي مراتي . وغير كده انتي روحي وحبيبتي وعشقي انتي عشق الصقر ياحياه . 
حياه : بحبك اوي ياصقر .
صقر : وانا بموت فيكي وعيني وقلبي ليكي انتي
#بقلمي_ميرو_محمد 
وبعد وقت قصير وصلو الي فيلة صقر .....
نزل الجميع من العربيات ..
بسنت : احنا ايه الجبنا عند الفيله بتاعت ابيه . 
حازم : مش عارف صقر قال انكم هتقعدو هنا . 
ميار : نعم ازاي دا .
صقر نزل من العربيه هو وحياه .
وليد : ها هتعمل ايه .
صقر نظر الي حياه وقال : هنعيش كلنا هنا .
الكل بصدمه : ايه .
صقر : في ايه مالكم .
وليد : ايوه بس مينفعش . 
صقر : مينفعش ليه هنعيش كلنا مع بعض ونكون جنب بعض بدل ماكل واحد في مكان ونكون قلقنين عليهم .
حازم : ايوه بس ممكن البنات يرفضو عشان ممكن يكونو عاوزين ياخدو راحتهم .
صقر : خلاص نشوف رائيهم . ثم وجه كلامه للبنات وقال : ها رائيكو ايه موافقين ولا لاء . 
ظلت كل واحده تنظر لتانيه ثم تكلمت سما .
سما : اظن احنا واثقين جدا منكم ولو واحده حبه تاخد راحتها فااحنا لينا غرفه اكيد نعمل الاحنا عاوزينو ولا رائيكو ايه يابنات .
بسنت : انا معنديش اعتراض .
حياه : وانا اكيد  برضو علي الاقل هنام ومنكنش خايفين واحنا لوحدنا دلوقتي هنكون معاكم . 
الكل نظر الي ميار .
ميار : تمام وانا اكيد معاكم وواثقه جدا فيكم .
صقر : بس كده خلاص يلا ندخل جوا ونشوف الدنيا .
حياه : بس هدومنا وحاجتنا في الشقه .
صقر : مش مشكله بكرا نبقا نجبهم .
بسنت : طب هنام ازي كده بهدوم الخروج واصبح هروح ازاي الجامعه لازم اجيب حاجتي .
صقر : خلاص روحي انتي وميار وحازم ووليد هيروح معاكم هاتو حاجتكم وحاجت الباقي . وحياه وسما هيجهزو الاوض ليكم .
حازم : اوك يلا يابنات . ذهبت ميار وبسنت مع حازم ووليد الي الشقه .
وحياه وسما دخلو الفيله مع حسام وصقر . 
حياه : ايه دا دي محتاجه تنضيف  .
صقر : مااحنا مبندخلش اي ست هنا فبنعمل علي ادنا .
سما : طب خلاص يلا ياحياه نطلع نبداء ننضف الاوض لحد مالبنات تيجي ونضف هنا .
حياه : اوكي وطبعا يااستاذ صقر انت وحسام هتساعدونا . 
نظر حسام وصقر لبعض . وقالو: احنا .
سما : ايوه انتو ويلا عرفونا فين الاوض بتاعتنا .
وفعلا بداءو في تنضيف الفيله وبداء صقر يساعد حياه في ترتيب السرير . وحسام وسما بيرتبو الدولاب ويكنسو . خلصو الاوض ونضفهوم وجلسو يستريحو .
حياه : اه ياضهري ايه دا ايه بقالكم اد ايه منضفتوش .
صقر : وحتي لو بنضف كل يوم مش هيكون زيكم يعني .
سما : في دي عندك حق انتو بتعرفو كوبية شاي عشان تروقو وتغسلو وتمسحو .
حسام : وانتي عشان نضفتي اوضه ولا اتنين حكمتي علي نفسك انك ست بيت يابنتي .
سما : انا ست بيت غصب عنك .
حسام : بت احترمي نفسك ياسلعوه .
سما : ينهارك اسود انا بت وكمان سلعوه ياحيوا.ن .
حسام : وربي هاجي اربيكي عشان انتي ناقصه تربيه . وبداؤ يتشاجرو .
قام صقر وحياه يحشوهم عن بعض وهما برضو بيتخنقو . 
صقر : حسام خلاص بس عيب .
حياه : سما عشان خاطري حقك عليا انا .
سما : لاء انا هعرفو ازاي يكلمني كده .
حسام : ماهو انتي لازم تتربي هربيكي .
صقر : مخلاص بقا انت وهي . 
وفجاءه ......
جاء صوت مسهوك من الخلف : هو في ايه انتو بتتخنقو ليه كده 
نظرت حياه للخلف وصقر وسما وحسام وكانت الصدمه .......

حياه : انتي . انتي ايه جابك هنا .
هاجر : انا جايه لاستاذ صقر .
نظرت حياه لصقر وقالت: نعم ياختي . طب بصي ياشاطرا عشان شكلك عاوزا حد يفوقك كده . الاستاذ الانتي جايه عشانه يبقا جوزي ولو فاكره ان هنا زريبه من غير بواب تيجي كده عادي تبقي غلطانه وبعدين انتي اخرك الشركه يعني مشوفش وشك هنا احسن اقسم بالله هطردك من الشركه ومن اي مكان احنا في انتي فاهمه .
هاجر بتمثيل ودموع : انتي بتعمليني ليه كده يااستاذه حياه ولا عشان انا فقيره وغلبانه ومليش حد في دنيا دي . وبعدين انا كنت جايه لااستاذ صقر في شغل مش اكتر .
سما : واظن في شركه تقدري تشتغلي فيها انما هنا لاء هنا حياتو الخاصه مش لشغل .
هاجر بدموع التمثيل : حقكم عليا انا غلطانه اسفه يااستاذ صقر .
صقر : استني ياهاجر شغل ايه الكنتي جايه عشانه . 
وقفت هاجر . ونظرت حياه الي صقر وخبطت رجلها في الارض وطلعت الي اعلي بسرعه . وصعدت سما وراها . نظر صقر الي حياه ثم وجه كلامه لهاجر : ها تعالي قولي شغل ايه
بدات هاجر توري الشغل لصقر وحسام قاعد ينظر ليهم في تعجب....
#بقلمي_ميرو_محمد 
وصل وليد وحازم وبسنت وميار الي الشقه ....
وليد : اطلعو يابنات جهزو الحاجه واحنا هنقعد هنا لحد متخلصو وتندهو علينا .
ميار بابتسامه: طب متيجو معانا .
وليد : لاء عشان تبقو علي راحتكم . 
بسنت : تمام هنطلع ونخلص ونبقا ندها عليكم .
حازم : بس بسرعه متتاخروش . 
بسنت: اوكي . وصعدت بسنت وميار وبداءو يلمو الحاجه . ووليد وحازم ينتظرهم في الاسفل .
وبعد وقت قصير خلصو . وطلع حازم ووليد ياخدو الشنط مع البنات وركبو واتجهو الي فيلة صقر .....
وبعد وقت قصير وصلو ....
دخلت بسنت وميار ووليد وحازم شالو الشنط ودخلو هما كمان . وكانت الصدمه......
بسنت : يانهار اسود دي ايه الجابها هنا .
ميار : وحياه عملت ايه دي ليله شكلها مش معديه .
وليد: الله يكون في عونك ياصقر علي الهيحصل فيك .
حازم : البت دي شكلها مش ساهله . 
وليد : تعالو لما نشوف في ايه ودي جايه ليه في الوقت دا . 
الكل : يلا  . ودخلو الي صقر ...
وليد : مساء الخير .
نظر صقر اليهم وقال : مساء النور جبتو الحاجه .
بسنت بزعل : ايوه ياابيه بس هو في ايه هنا .
حازم : الانسه جايه في الوقت دا ليه هنا. 
صقر : في ورق كانت مش فاهمه في الشغل وجات عشان اعرفها بدل متغلط .
وليد بعصبيه : بس هنا مش مكان شغل عشان تيجي عليه ياانسه
هاجر بتمثيل : انا اسفه اني جيت انا هقوم  امشي .
ميار : دقيقه بس ياانسه عاوزا اقولك حاجه . 
وقف الجميع ومنتظر كلام ميار .
هاجر : حاجة ايه . 
ميار : بداءت تلف ميار حول هاجر وقالت: لو فاكره اننا ساكتين عن افعلك تبقي غلطانه . وكمان انتي مفيش وجه مقارنه بينك انتي وحياه . وعاوزا اقولك انك مجرد واحده شغاله عندنا يعني اي غلطه هتكوني برا . فياريت تشوفي لقمة عيشك وبلاش لعب . 
بسنت : يعني من الاخر كده لو شوفتك هنا تاني اعرفي انك مطروده من الشغل .
هاجر : وانتو مين انتو عشان تكلموني كده .
بسنت : اتكلمي كويس .
هاجر : والله لو انتي محترامه انا هكلم كويس .
صقر بعصبيه وغضب جامد ان اخته اتغلط فيها: هااااااجررررر انتيييي اتجننتييي كله الي بسنت انتي عارفه هي مين . دي تبقا بسنت الهلالي اخت صقر الهلالي يعني تحترمي نفسك وانتي بكلميها .
هاجر بخوف وتمثيل بدموع : انا اسفه يااستاذ صقر . وانا لولا ظروفي مكنتش هشتغل يااستاذ صقر وانا مليش اي غرض تاني .
حسام : طب ياانسه اتفضلي بقا روحي احنا مش فاضين . نظرت هاجر اليهم وهي تتوعد ليهم ثم خرجت ومشيت 
#بقلمي_ميرو_محمد 
بسنت : هي حياه فين ياابيه. 
صقر : فوق اطلعو ليها هي زعلانه  من الحصل .
ميار : ربنا يستر تعالي يابسنت نطلع ليها .
صعدت بسنت وميار الي اعلي عند حياه .
وليد : انا قولتلك البت دي طول ماهي كده مش هتسكت لحد متخرب بينك انت وحياه .
صقر : هووووف انا زهقت ومش عارف اراضي مين وصالح مين انا طالع انام . وصعد صقر الي غرفته . 
حازم : احنا هنفضل ساكتين كده مااحنا بردو لازم نعمل حاجه للمشكله دي .
وليد : فعلا عندك حق ياحازم .
حسام : طب هنعمل ايه .
حازم : انا عندي الحل .........
في الاعلي  عند حياه .
كانت حياه تنام علي السرير بزعل ودموع وحزن وتنظر لصقف الغرفه .
بسنت : والله ابيه بيحبك انتي ياحياه ماانتي عارفه. 
ميار : يابنتي هو في مقارنه بينك وبين البت دي اصلا فكك منها .
حياه مبتكلمش ولا بترد .
سما : خلاص ياجماعه سبوها وهي هتروق لوحدها ويلا ننام عشان ورانا شغل كتير بكرا .
البنات : تمام يلا وراحت كل واحده غرفتها . 
وذهب الكل الي النوم . ولاكن حياه لما تنام وكانت حزينه 
جدا . قامت حياه واتجهت الي الخارج . ونزلت الي اسفل في 
الجنيه لانها كانت مخنوقه جدا كانت حياه تلبس بجامه 
قصيره وضيقه جدا . بس هي كانت مطمنه ان الكل نايم . 
ظلت حياه تتمشي في الجنينه وجلست علي الكرسي تفكر 
وسرحت في السماء بنجومها  . وفجاءه حد حط ايده علي بؤها .................

حياه بصوت : عااااا 
مجهول : هششششش اخرسي . وحط ايده علي بؤها ورش مخد.ر في وشها . وكانت حياه في عالم تاني واغشي عليها . اخذها وخرج بيها من الفيله وركب العربيه ومشي بيها .
جاء الصباح علي الجميع .....
قامت سما ونظرت بجانبها ولم تجد حياه . قامت من علي السرير ونظرت حولها يمين ويسار وبداءت تندها علي حياه . ظنت سما ان حياه دخلت الحمام . خبطت علي الباب وبردو دون رد . قلقت سما وخرجت الي الخارج . 
سما : حياه حياااه حياااه . 
خرجت بسنت وميار من غرفتهم .
بسنت : في ايه ياسما .
سما : حياه يابسنت حياه مش لاقيها .
ميار : نعم ازاي دا مش هي نايمه معاكي يابنتي .
سما : بس قومت ملقتهاش انا قلقانه اوي .
بسنت بقلق : خير يارب . طب تعالو ندور عليها تحت يمكن تكون نزلت ولا حاجه .
ميار : ايوه ايوه ممكن يلا . 
ونزلو الي اسفل . وظلو يبحثو عن حياه وسما تعيط علي حياه وخرجو الجنينه .
بسنت : حياااااه حيااااه . 
ميار : ها لقتوها .
سما بدموع : لاء يارب . ايه دا . 
نظرت البنات بصدمه .......
#بقلمي_ميرو_محمد 
في مكان شعبي ......
هاجر : انت اهب.ل يامحروس انت ملقتش غير هنا تجبها .
محروس اخو هاجر : نعم ياختي اومال اجبها فين .وبعدين مليش دعوه انا عاوز الفلوس التفقنا عليها .
هاجر : هتاخدها لما نخلص منها . 
محروس : لاء ياماما متفقناش علي كده انا عاوز الفلوس .
هاجر : هذودهم يامحروس بس المهم نخلص منها .
محروس : كده الكلام اختلف . بس كده هنا مينفعش الشغل .
هاجر : ايوه وممكن حد يشوفنا ويبلغ احنا لازم نلاقي مكان غير دا .
محروس: الليل يجي وخدها في المخزن بتاع الولا فتحي صحابي وقولو اني هأجرو منه .
هاجر : ايوه جدع تعالي بقا لما نشوف الاستاذه . 
ودخلو الي الغرفه عند حياه ...
كانت حياه لاحول ولا قوة . ايدها مربوطه ورجلها وحطين علي بؤها لزقه . وكانت دبلانه جدا ومرهقه ومش قادره تفتح عينها . 
هاجر بابتسامه ش.ر : منورنا يااستاذه . 
نظرت حياه بضعف وكانت مصدومه . 
هاجر : هههههه ايوه ايوه انا الخطفت.ك وانا الهمو.تك .
حياه بداءت تخبط رجلها في الارض .
هاجر : لاء لاء اهدي كده وفري جهدك دا للجاي . 
محروس : ونعمه انتي ماساهله يابت . 
هاجر : انا اعمل اي حاجه عشان صقر يكون ليا وكمان نخرج من الفقر دا بقا ياض . 
محروس : صح كده . وضحكت هاجر بش.ر هي ومحروس ........
#بقلمي_ميرو_محمد 
بسنت : دا الانسيال بتاع حياه ايوه هو اسمها عليه .
ميار : لاء كده في حاجه غلط .
سما بدموع وصراخ: حيااااااااااااه حياااااااااه انتيييييي فيننننننن . 
بسنت : صقرررررررر الحقنا . 
قام صقر مفزوع هو وحسام ووليد وحازم .
وليد : في ايه .
حازم : في صوات تحت دي بسنت .
صقر والكل بقو يجرو علي السلم . 
ونزلو الي اسفل بسرعه . وخرجو الي الجنينه .
صقر بخوف : في اييييه مالكم .
بسنت وهي مسكه سما هي وميار وبيعيطو وسما مساكه انسيال حياه . 
بسنت بدموع : حياااه ياصقر الحقنا .
صقر بقلق وخوف : مالها حياه ردو عليا .
حسام : مش دا نسيال حياه ال في ايدك ياسما .
سما : الحقو اختي الحقو حياه . حياه مش موجوده .
صقر : ازاي دا .
وليد : تعالو بسرعه الكاميرات نشوفها .
حازم : يلا بسرعه
#بقلمي_ميرو_محمد 
ذهب صقر مسرعا هو والشباب الي الداخل بسرعه .
حازم : انا هرجع التسجيل من اول مدخلنا ننام . 
وفعلا شافو حياه وهي بتخرج من غرفتها ونزلت الي الاسفل وخرجت الجنينه . وجاء شخص مقنع من الخلف ورش حاجه وحمل حياه وخرج بيها من باب الجنينه وركب العربيه .
وليد : وقف بسرعه التسجيل هنا .
وقف حازم التسجيل .
صقر : اكتبلي رقم العربيه دا .
كتبو رقم العربيه .
صقر : تعالي ياوليد بسرعه نروح الاقسم ونشوف العربيه دي تبقا لمين . وانت ياحازم انت وحسام تروحو ترقبو بيت هاجر لانها هي الوحيده ال ممكن يكون ليها يد في كده . بس من بعيد عشان متحسش .
الكل ذهب يجهز وخلصو ونزلو الي اسفل . كانت البنات منهرين . 
وقف صقر امامهم وقال .
صقر : ممكن تهدو حياه بليل هتكون معانا . دا وعد .
سما بدموع وانهيار : ونبي ياصقر رجع حياه .
صقر والدموع في عينو : هترجع ياسما وانهارده كمان وعد . بس المهم اوعي تقولي لعمي او مرات عمي . 
وليد : وانتو دلوقتي تقومو تروحو الشركه ومتحسسوش حد ان في حاجه . ولو حسيتو بحاجه تكلمونا ولو هاجر جات الشركه ترقبوها ولو في حاجه تكلمونا .
البنات : حاضر . 
صقر : يلا احنا عشان منتاخرش .
ذهبو الشباب الي الخارج وذهب صقر ووليد الي قسم . وحسام وحازم الي بيت هاجر . 
والبنات قامو لبسو وجهزو وخرجو واتجهو الي الشركه.............
#بقلمي_ميرو_محمد 
في بيت هاجر.......
هاجر : انا هقوم امشي اروح الشركه عشان محدش يحس بحاجه. 
محروس : ايوه روحي انتي دلوقتي واعرفلنا الدنيا ايه هناك ولو حسيتي بحاجه كلمني .
هاجر : ايوه هشوف اكتشفو حاجه ولا لاء وانت قوم حطلها اي حاجه تكلها لتموت مننا هنا وساعتها مش هنعرف نتصرف فيها هنا وهيكون صعب عليك تخرجها من هنا .
محروس : ياحنينه انتي خايفه عليها. 
هاجر : لاء وانت الصادق انا نفسي تمو.ت دلوقتي قبل بكرا بس عشان لو ماتت هنا مش هنعرف نتصرف فيها هنا . يلا قوم حطلها اي لقمه كده.
قوم احسن عندها السكر وممكن تتعب وتمو.ت 
محروس : يالهوي دي زمانها ما.تت اصلا . بس تصدقي خساره فيها المو.ت البت جامده اوي .
هاجر : لاء بقولك ايه يامحروس ال في دماغك دا ميحصلش .
محروس بخب.ث: بس البت عجباني اوي يابت .
هاجر : محروس انا همشي وصرفها من هنا بدل الكلام البتقولو دا .
محروس : ماشي ياختي غوري مش بناخد منك اي مصلحة كده . 
هاجر : ماانت هتلهف خمسين الف جنيه .
محروس : عرقي ياختي .
هاجر : ماشي ياخويا يلا قوم حطلها طفح وانا نزله يلا سلام . 
ونزلت هاجر واتجهت الي الشركه .ومحروس دخل عند حياه . 
وكانت حياه في حاله تصعب علي اي حد .
حياه بتعب : مياه مياه مياه .
محروس : خدي اشربي . شربها محروس المياه . 
حياه بدموع : انتو عاوزين مني ايه بتعملو ليه كده فيا
محروس : بصي انا ممكن اسيبك تعيشي بشرط . 
حياه : شرط ايه دا . 
محروس بخب.ث وضحكت ش.ر نظر لحياه وقال : تجوزيني .
حياه بصدمه :
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضام لجروب الواتساب اضغط هنا
تابعى صفحتنا على الفيسبوك عشان تبقى اول واحدة تقرأ البارت اول ما ينزل 
صفحتنا على الفيسبوك من هنا



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-