قراءة و تحميل كتاب فبراير 87 pdf محمد عبد القوى مصيلحي

قراءة و تحميل كتاب فبراير 87 pdf محمد عبد القوى مصيلحي



كتاب فبراير 87 pdf هو كتاب باللغة العربية كتاب فبراير 87 من تأليف الكاتب محمد عبد القوى مصيلحي و كتاب فبراير 87 يندرج تحت فئة كتب اداب اعترافات صدر كتاب فبراير 87 عن دار نشر الرواق للنشر والتوزيع وصدر لأول مرة فى عام 2022 في ظل فعاليات معرض القاهرة الدولي للكتاب في نسختة ال53 وسعر كتاب فبراير 75 هو65 ج.م وتصميم غلاف كتاب فبراير87 من تصميم احمد فرج ومن الجدير بالقول ان كتاب فبراير 87 لم يكن اولي اصدارات الكاتب محمد عبد القوي مصليحي بل لة الناس مقامت وغياب وطريق النعناع ورواية بورترية وثنائية الدم




قراءة و تحميل كتاب فبراير 87 pdf محمد عبد القوى مصيلحي




نبذة تعريفية عن كتاب فبراير 87


كل جيل عنده عناصر ساهمت في تكوين شخصيّته،وكان لها دور في تحديد وجهة نظره تجاه العالم، وتشكيل طبيعة العلاقة اللي هاتستمر طول حياته بينه وبين العالم دا. لكن جيل التمانينات بالذات بيتمتّع بخصوصية فريدة بين كل الأجيال، سببها هو مجيئه في لحظة فارقة بين زمنين.. لحظة قرّرت فيها عجلة الزمن إنها تدور أسرع من المعتاد، وتاخد في طريقها تفاصيل كتير نشأ واتربّى عليها، وحلم بيها، وشارك في صناعتها.. وتحُط مكانهم عناصر جديدة بمعايير مختلفة تمامًا عن اللي هو يعرفه، من غير ما تقول له يتعامل معاهم إزاي.. ودلوقت هو عايش في زمن تاني بمفرادت مختلفة، وعنده نفس إحساس المُهاجر اللي مش قادر ينسى، ولا عارف يتأقلم.
لو كنت من الجيل اللي لسه فاكر برامج الراديو، ورحلات القناطر يوم شم النسيم، وحضرت فرح فوق السطوح، وعارف يعني إيه كورة شراب، يبقى الكتاب دا عشانك، لأنه بيتكلّم عنك.. ولو كنت من جيل تاني، وبتواجه صعوبة في التواصل مع أبناء التمانينات ومش قادر تفهمهم، ولا عارف هما ليه مختلفين عن بقية الأجيال،يبقى الكتاب دا عشانك، لأنه بيكلّمك.



سيرة تعريفية للكاتب محمد عبدالقوي مصيلحي


كاتب روائي وقاص مصري، من مواليد شبرا الخيمة عام 1986. يعمل بمجال التصميم والإخراج الفنّي للكتب. صدرت له المجموعة القصصيّة "طريق النعنـاع" 2011، ثـم أصـدر ثلاث روايـات، "بورتريـه" 2012، و"ليليان"، التي احتلّت قائمة أفضل 20 كتابًا مصريًا لعام 2013 وفقًا لاستفتاء أجرته جريدة الدستور، و"غياب" 2015، والتي يجرى تحويلها إلى عمل درامي. ويعد "فبراير 87" أحدث إصداراته.


سيرة تعريفية عن دار الرواق للنشر والتوزيع


الرواق للنشر دار نشر مصرية تأسست في 2011،تُعنى بالنشر في موضوعات عدّة،أهمها في مجال الرواية والتاريخ والدراسات الفكرية والقصة القصيرة والأدب الساخر وكتب تنمية الذات


قراءة و تحميل كتاب فبراير 87 pdf محمد عبد القوى مصيلحي


حفاظا لحقوق الملكية الفكرية للكتاب والناشر لا تتوفر نسخة الكترونية بصيغة pdf من كتاب فبراير 87

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -