روايات صعيديه كاملة رومانسية جريئة عن الزواج والثأر وغيرها

روايات صعيديه كاملة روايات صعيديه رومانسية روايات صعيديه جريئة روايات صعيديه عن الزواج روايات صعيديه عن الثأر وغيرها من اجمل الروايات الصعيديه


روايات صعيديه هي روايات غالبا ما تقع احداثها في احدي محافظات صعيديه ويتحدث ابطال الـ روايات صعيديه بلهجة صعيديه ومن الجدير بالذكر ان اللهجة الصعيديه واحدة من اجمل لهجات اهل مصر لذلك يفضل الكثيرين ان تكون ابطال الرواية التي يتابعونها يتحدثون بلهجة صعيديه ودائما يبحثون في محركات البحث علي روايات صعيديه ويفضلون الاغلبية دائما ان يقرئوا روايات صعيديه عن الزواج او عن الثأر وانتقام ومن اشهر المواقع التي تقدم تلك النوعية من روايات صعيديه واتباد

تعتبر الروايات الصعيدية نوعًا من الأدب العربي، وهي ترتبط بالثقافة والتراث الصعيدي في مصر وتتميز بأسلوب سرد مميز يتمحور حول الحياة اليومية للفلاحين والعامة في تلك المناطق. وتعد هذه الروايات من أهم الأعمال الأدبية التي تعكس التراث والثقافة الصعيدية وتجسد معاناة الشعب الفلاحي.

تتميز الروايات الصعيدية بأسلوب سرد واقعي يعرض الحياة اليومية للفلاحين ومشاكلهم وصعوباتهم في الحياة، والتي تتضمن الفقر والعوز والأمراض والمشاكل الاجتماعية والسياسية. وتتناول هذه الروايات بشكل كبير قضايا الظلم والاستغلال والفساد الذي يعاني منه الفلاحون في تلك المناطق.

تعتمد الروايات الصعيدية على الوصف الدقيق للمكان والزمان والشخصيات، وتسلط الضوء على الأحداث اليومية التي تعيشها الشخصيات وتؤثر على حياتهم. وتهدف هذه الروايات إلى إيصال رسائل اجتماعية وإنسانية تجسد الأسلوب الحياتي الصعيدي وتعكس القيم والتقاليد والعادات في تلك المناطق.

تعتبر الروايات الصعيدية من الأعمال الأدبية الهامة التي تساعد على الحفاظ على التراث والثقافة الصعيدية، كما تعمل على إبراز المشاكل والتحديات التي يواجهها الفلاحون وتسليط الضوء على الظلم والاستغلال الذي يعانون منه. وبالإضافة إلى ذلك، تعمل هذه الروايات على توثيق تاريخ وحياة الفلاحين وإبراز المكانة الإنسانية المرموقة التي يتمتع بها هؤلاء الناس في المجتمع.

1 - رواية عشقت عمدة الصعيد

لا لا ارجوك يا مازن متعملش معايا كدا ارجوك متبعنيش انا اختك يا مازن سبنى اعيش معاك وحيات بابا وماما والله هعيش خدامه تحت رجلك انت ومراتك وعيالك بس متعملش فيا كدا بلاش تخلينى رخيصة لو على. الفلوس انا ممكن انزل اشتغل طب بص انا ممكن اسيب المدرسه كمان ومش هروح دروس بس سبنى معاك ابوس ايدك يا خويا .
مازن بدموع على ماسوف يفعله مع أخته الوحيده ولكن ماذا يفعل ليس باليد حيله : لا انا مش هبيعاك والله يا جورى ده انا هجوزك اكبر عمده فى الصعيد كله هتعيشي ملكه هناك
ثم أكمل بطيبه وانا قولتله انك هتكملى دراسه وهو وافق يعنى متخفيش وبعدين ده انتى هتكلى كل يوم لحمه وفراخ مش زاى هنا فول وطعميه
دخلت جورى فى حضنه وتحدثت ببكاء :الفول والطعمية انا راضيه بيهم حته لو مكلتش مش هتكلم بس كفايه ابقا معاك يا مازن ده انت اخويا وابويا ابوس ايدك خلينى معاك
هنا تحدثت زوجه اخيها مها بحقد بسبب من تلك العلاقه الاخويه :فى اى يا خويا انت وهى الراجل قاعد برا أخرجله يا مازن وانتى يا بت روحى البسي هدمه نضيفه بدل القرف ده ح 
مازن بغضب من تلك الزوجه الشمطاء :اتلمى يا مها وكلميها بطريقه احسن من كدا ومتنسيش الى بيحصل معايا ومع اختى بسببك وبسبب طمعك انتى واهلك.
هنا تحدثت مها بردح :ههههه طماع مين يا ابو طماع اتلم يا مازن ومتنساش انا ابقا مين والى بنت مين ومش معانا انى قبلت اتجوزك يبقا هفضل فى المستوى المقرف ده وعشان نكبر ونبقا فوق لازم تدوس على كل حاجه قالت هذا وهى تنظر إلى. تلك المسكينه بكره بسبب جمالها السحر :يلا نخرج نقعد مع الرجل وانتى خلصي واطلعى
جورى بدموع وهى تمسك صورت كل من ولدها و ولدتها :شفت يا بابا بنتك حصل فيها اى ثم أكملت بدموع انا مش زعلانه من مازن لان عارفه ان كل ده بسبب مراته بس قلبي واجعنى منه بس انتوا متزعليش منه ماشي ثم مسحت دموعها واتجهت إلى دولابها واخترت فستان من ألوان الأسود والأبيض وعليه حاجب من ألوان الاسود ونقاب من نفس الوان
(جورى بطله الروايه فتاه ١٨ من عمرها فى اخر سنه فى الثانوية العامة ادبي تعشق المدرسه حد الجنون تحلم أن تكون محاميه مثل ما كان اخيها و ولدها يتمنا ولكن سوف تنهدم كل تلك الأحلام عند زوجها من ذلك البغيض يعلم الله انها لم تره وتكره حد الموت تتمنا أن تأتيه مصيبه من حيث لا يحتسب ) ولكن اخرجها من شرودها صوت زوجه اخيها تلك العقربه التى لا تحب سوي المال لا تعلم ماذا فعل اخيها فى تلك الحياه لتكون تلك العقربه زوجته
مها بحب مذيف :تعالى يا عروسه تعالى يا قمر
خرجت جورى من الغرفه وهى تضع النقاب على واجهه لا يظهر منها شيء
تحدثت مها بهمس وهى تصك على أسنانه بغضب :اى إلى اختك عامله ده خاليها ترفع القرف ده عشان الرجل يشوف وشها ولا انت عاوز الموضوع يبوظ
مازن بدعاء :يارب يبوظ هكون اسعد انسان فى الكون فى الوقت ده
مها بخبث؛تمام الموضوع يبوظ وانت تروح السجن وانا اخد الشقه وارمي اختك فى الشارع يبقا يارب يبوظ
هنا هب مازن من كرسيه بسرعه وحاول أن يرفع النقاب من على واجه جورى بسرعه ولكن قطعه صوت ذلك الرجل
هنا خرج فهد عن صامته وتحدث بتلك البحه الرجوليه الخاصه به :عاوز اتكلم انا والثانيه لوحدينا
هزت مها راسها وامسكت يد مازن واخذت إلى الخارج
فهد بهدوء ولكن لا يغيب عنه قوتها :بصي يا بنت الناس انا متجوزك عشان اريح دماغي من أهلى لكن تكونى زوجه واقعيه ليا لا لان ده مرفوض ليا قبل ليكى ثم أكمل بقرف لانى مش هتجوز واحده رخيصة أهلها بعوها برخيص
هنا خرجت جورى عن سوكتها وتحدثت بغضب لاول مره :ادام انت شيفنى رخيصه اتجوزتنى ليه ثم أكملت بسخرية اصل الرخيص بيشوف كل الناس رخص يبقا انت إلى كدا
هنا احمرت عيون فهد بغضب :انت انسانه قليله ادب
جورى بسخريه:وانت مشوفتش بربع جنيه ربايه
هنا مال عليها فهد بطوله الفرع وتحدث بهمس وحيات امى لعلمك الادب بس لم تكونى مراتى
ثم خرج من الغرفه وتجاه الى الباب وتحدث بغضب :بكرا هجيب المازون عشان نخلص وبكرا فلوسك هتجيلك
ام عن جورى اخذ جسدها يرتعش بخوف شديد من القادم والدموع تترقرق فى عينيها فاهى تعلم انها تدخل مرحله صاعبه للغايه ولكن قطع شوردها يد مازن
مازن بخوف شديد على حال جورى:مالك يا جورى فيكى اى
اخذت الدموع تنهمر من أعين جورى حته انها أغرقت النقاب من كثره البكاء :ليه يا مازن ليه يا خويا يابن امى و ابويا ليه عملت فيا كدا انت عارف هو قال علي اى قال انى رخيصه أكملت ببكاء انا رخيصه يا مازن اختك رخيصه بالنسبة ليه وبتقولى هعيش مرتاحه فين الراحه وانا من غير قيمه فين الراحه وانا رخيصه يا خويا يابن امى وابويا
قالت هذا وخرجت وتركت مازن فى صراع مع نفسه هل ينقض ذلك الاتفاق مع ذلك المتجبر ويحفظ ماء واجهه هو واخته ام يكمل الاتفاق الذي يظهر قدر رخصة هو وا أخته حقا
ولكن أخرجه من كل ذلك تلك الشمطاء:مها بقولك اى يا مازن متفكرش كتير يا مازن انت مش هتعرف اصلا تقوله لا لان انت خدت منه نص مليون جنيه
مازن بجدية: هرجعله فلوسه على الجزمه القديمه
مها بهدوء:ازاى هو انا مقولتلكش اصل انا اخدتهم
هنا توسعت اعين مازن بصدمه وتحدث بغضب :خدتى اى خدتيهم ازاى انتى ازاى تعملى كدا اصلا
مها بهدوء :لو مش عجبك ممكن نطلق بس قبل ده ادينى موخر الصدق بتاعى
مازن بضيق :ماشي يا مها بس خليكى عارفه انك مش بتعملى حاجه غير انك فيكى و فى نفسي
وتركها ورحل
هنا تحدثت مها بسخريه :خوفتنى هههه
فى الفيلا الخاصه ب فهد فى القاهرة كان يجلس على ذلك الكرسي أمام بدلته العسكريه وفى يده كاس من الخمر والدموع تنهمر من عينه كالطفل الصغيرة وتحدث ببكاء :عمرى ما كنت أتخيل أن على قدر حبي ليكى يخليكى تاخدى اغلى حاجه عندى حته اغلق عينه بشده لكى ينسي ما حدث معاه ولكن تذكر تلك البشعه كما يسميها يقسم انه سوف يجعلها تكره حياتها سوف يجعلها تكون بل روح مثله
لقراءة باقي احداث الرواية اضغط هنا


2 - رواية احببت صعيدي



فى حاجه يا أنسه 
الجمله دى قالها الشاب اللي راكب جمبى فى القطر بعد ما شاف الدموع فى عينى 
أنا بدموع: لا مفيش حاجه ممكن تسيبنى لوحدي 
الشاب بإبتسامه: ياستى اعتبرينى اخوكى واحكيلى مشكلتك الاول انتِ اسمك ايه 
أنا بدموع: فيروز 
الشاب بإبتسامه: ها يا فيروز احكيلى وأنا اوعدك انى هحل مشكلتك 
حسيت انو شاب محترم وأنا كان نفسى احكى لحد فحكيت ليه 
فيروز بدموع: أنا فيروز فى آخر سنه كليه ألسن مرات بابا بتعاملنى وحش ودايما بتزن على بابا انو يطلعنى من الكليه عشان اتجوز ابن اختها وبابا للاسف وافق ولما عرفت انو هيسحب ورقى روحت حكيت لصحبتى هاجر وهى قالتلى اهربى وتعالى عيشى معايا 
الشاب بهدوء: طب انتِ مش موافقه على ابن اختها ليه 
فيروز: عشان سمعتو وحشه وبتاع بنات 
الشاب: طب صحبتك دى فى انهى بلد 
فيروز: فى سوهاج 
الشاب: طب احنا داخلين دلوقتى على محطه سوهاج طلعى تليفونك وكلميها 
فيروز بدموع: الفون بتاعى اتسرق وأنا مش حافظه رقمها 
الشاب: طب تيجى معايا 
فيروز بتبريقه: لا طبعاً انت بتقول ايه مش معنى انى اتكلمت معاك يبقى أنا واحده مش كويسه 
الشاب بتبرير: يابنتى انت دماغك راحت فين أنا مش قصدي كده أنا قصدى تيجى تقعدى مع امى واختى 
فيروز: وأنا ايه اللي يخلينى اضمن انك مش كداب 
الشاب بإبتسامة: لا دى مش اخلاق الصعايده 
فيروز: هو انت صعيدى
الشاب: ايوه يلا علشان وصلنا 
فيروز: هو انت من سوهاج 
الشاب بإبتسامه: ايوه 
فيروز: هو انت اسمك ايه 
الشاب: اسمى يونس هاتى الشنطه عنك وتعالى نركب العربية دى 
فيروز مشيت ورى يونس وركبو العربيه 
تسريع الاحداث 
وقفو قدام قصر اكثر من روعه فيروز اعجبت بالقصر جداً 
رغم انها ساكنه فى ڨيلا بس مكنتش بجمال القصر دا 
يونس بإحراج: فيروز انتِ عارفه إن الدنيا ليل الوقتى وكلهم نايمين ومينفعش ندخل أنا وانتِ الوقتى فهمانى 
فيروز بتفهم:ايوه طبعا فهماك 
يونس: معلش هتباتى النهارده فى اوضه الجنينه لحد الصبح وبعدين هخلى امى واختى يدخلوكى القصر 
فيروز بابتسامة: أنا مش عارفه اشكرك ازاى يا يونس
يونس بمرح: ياستى متشكرنيش كفايا انى شوفت الضحكه الحلوه دى
فيروز اتحرجت ووشها احمر
يونس: يلا هوديكى الاوضه الوقتى عشان ترتاحى من السفر
وصلنى يونس عند الاوضه وساب الشنطه عند الباب ومشى
دخلت الاوضه وغيرت هدومى وروحت على السرير بس مجانيش نوم لبست الجاكت بتاعى وطلعت فى الجنينه
فيروز: واااو الجو حلو اوى
انتِ مين
بصيت على مصدر الصوت لقيت شخص طويل ولابس صعيدى وملامحه وسيمه جداً بس باين عليها الجديه قاطع تفكيرى صوته 
الشخص بجديه: ايه اتخرستى عاد بجولك انتِ مين
فيروز بخوف: ااا انا فيرررروز
الشخص: ايوه يعنى مين جابك اهنه
فيروز: يونس
الشخص بتبريقه: وه يونس اخوى فجأه صوتو بقا عالى وكان غاضب يووونس يا يووونس
لقراءة باقي احداث الروايات اضغط هنا

3 - رواية احببت صعيدي منفصم الشخصية




جويريه بدموع. والنبي ياام الحجه ما تبعيني له وأنا هسرح واجيبلك فلوس بس متبعنيش والنبي
زبيده. اخرسي يا بت دا انتي حظك من السما دا صقر المحمدي يعني هتيعشي ملكه متوجه دا كل بنات الصعيد يتمنوا ضفره هتيجي انتي يا بنت امبارح وترفضي وبعدين  انتي مين انتي عشان ترفضي بعد ما كبرتك وربيتك وسط بناتي تيجي تك"سر كلمتي وبعدين انا لو عليا اجوزه واحده من بناتي بس اقول ايه عايزه واحده صغيره وحلوه
جهزي البيت يا اختي عشان هيجي بعد المغرب هيعقد عليكي وياخدك معه
جويريه بدموع وطفوله. والنبي دا دا كبير اوي ازاي اتجوزه والنبي هعيش خدامه عندك وعند بناتك بس بلاش والنبي
زبيده. اخرسي يا بت مين دا اللي كبير هو في المقام حاجه ابه اوي لكن سنه صغير دا عنده ٣٠سنه وحاجه كدا قشطه يا بت وياله انجري تربى الز"ريبه ونضفي الدار واكنسيها و ابقى خدي دش وظبطي نفسك صقر بيه هيجي ياخدك النهارده دا دافع فيكي كتير اوي لو رجع في البيعه قسما عظما هط"ين عشتك مع اني أشك انتي برده مزه وجس"مك ملفوف
جويريه بو"جع. حاضر
بدأت في شغل البيت وهي بتعيط وراحت تكمل تنضيف الزر"يبه وقاعده أدام البيت بتعيط
زين جارهم بحنان. مالك يا جويري بتعيط ليه
جويريه. انا مش عايزه اتجوز يا زين ويوم ما اتجوز اتجوز صقر المحمدي دا الكل بيتر"عب منه
زين بحزن. تاب صلى على النبي وان شاء الله تتحل من عنده
وافتكري دايما كلام الله
 بسم الله الرحمن الرحيم
(إلا تنصروه فقد نصره الله إذ أخرجه الذين كفروا ثاني اثنين إذ هما في الغار إذ يقول لصحبه لاتحزن إن الله معنا فأنزل الله سكينته عليه وأيده بجنود لم تروها وجعل كلمة الذين كفروا السفلي وكلمة الله هي العليا والله عزيز حكيم) صدق الله العظيم 
جويريه. يعني ايه
زين بابتسامه هادئه. يعني متخافيش وخليكي فاكره أن ربنا معاكي  خدي الشوكولاته اللي بتحبها جبتهالك معايا من اسكندريه امبارح وجيت متأخر قالت اديهالك النهارده
جويريه. شكرا انت احسن حد انا اعرفه
زين. وانتي اجمل بنوته انا شوفتها ياله عايزه حاجه اجيبها لك معايا
جويريه. شكرا انت راجع اسكندريه تاني
زين. اه لازم ارجع عندي شغل مع السلامه يا قمر
جويريه. مع السلامه
زبيده بغ"ضب. انتي لسه قاعده هنا يا بت قومي ياله تضفي نفسك واجهزي زمان صقر بيه جاي
جويريه بدموع. حاضر ثم تابعت لنفسها لاتحزن أن الله معنا
في قصر المحمدي
ينزل بثقه  وهو يرتدي بدله سوداء في قمه الشياكه
الحج يوسف. رايح للعروس يا ولدي
صقر. ايوه يا بوي هنكتب الكتاب واجبها على اهنه
الحج يوسف. علي بركه الله بس انت عارف اني مش راضي على الجوازه دي بس انت اللي هتتجوزها وانا اللي يهمني تكون سعيد
صقر وهو يق"بل يد والده باحترام. ربنا يخليك ليا يا حج
صافيه بنت عمه بغيره. بس على الله تكون حاجه زينه كدا
صقر بثقه. وانا عمري ما اختارت الا الزين والعفش بسيبه لأنه ميلقش بيا ولا ببيت المحمدي ياريت تفهمي أكده يا بنت عمي
لتشعر صافيه باحراج وينظر لها صقر نظره اخرستها تمام
الغفير. جهزت العربيه يا سعاده البيه
صقر. بعد اذنك يا ابوي
الحج يوسف. مع السلامه يا ولدي
لينزل صقر وياخذ سيارته ويتجه نحو طريق سيغير مجرى حياته
صقر. على بيت فتحي منصور
السواق باحترام. توامر يا بيه
صقر لنفسه. لازم اتجوز  واحده تكون هاديه ولما تعرف باللي فيا متنطقش بكلمه وساعتها لو حد قال كلمه هي اللي تكلم وتقول إن كل دا غلط 
ليشعر بصداع بسيط في رأسه ثم 
بعد ساعه
 في بيت جويريه
تقف أمام المرأه وتنظر لنفسها بحزن ترتدي فستان ابيض بسيط جدا وتضع وشاح على شعرها كانت جميله جدا بملامح وجهها الطفولي
في الاسفل
شوق بنت زبيده. ياما بقى صقر المحمدي يتجوز البت اللي محدش يعرف أصلها من فصلها دي وانا أفضل اتفرج عليهم ما انا زي القمر
زبيده. قمر بالستر يا عين امك دي البت حته قشطه دا انا لو راجل مش هسيبها تفلت من أيدي دي مزه وصغيره وبعدين هو طلب واحده صغيره وهاديه ودافع كتير فخرسي بقى
شوق بكر"ه. حاضر يا زبيده
بعد شويه بيوصل صقر
بينزل بغرور من العربيه وكأنه شخصه آخر تمام
فتحي. اتفضل يا سعاده البيه
صقر. المأذون وصل
فتحي. على وصول يا بيه اتفضل
صقر دخل البيت تحت نظرات الانبهار من الكل فهو وسيم جدا وشخصيته طا"غيه
دخل وقعد في الصاله حاطط رجل على رجل بثقه وهو بيبص على كل شي بازدراء
صقر بحده. هي فين
زبيده. نازله أخيه يا بيه بت يا جويريه انتي يا ب
يقطع كلامها صقر الذي يقف أمامها بثقه. اسمها جويريه هانم فاهمه دي مرات صقر المحمدي
زبيده بتبلع ريقها بصعوبه وخوف. تومر يا بيه انا هطلع انادم عليها بنفسي
صقر رجع قعد وحط رجل على رجل. بس على الله تطلع زي ما طلبت
ليرفع عينيه ويري أمامه ملكه جمال أقل ما يقال عنها حورينه من الجنه بعينيها الزرقاء اللمعه وتلك الشفاه الورديه
تنزل على الدرج بهدوء وهي تكتم دموعها
زبيده. أخيه يا سعادة البيه
صقر بغرور. المأذون هيتاخر. ولا هنفضل طول الليل اهنه
زبيده. على وصول
صقر بابتسامه جانبيه. اطلعوا برا
فتحي. تحت امرك
ومسك زبيده وخرج
صقر. اقعدي
جويريه بهدوء قعدت على الكنبه وهي بتجاهل النظر ليه
صقر بضيق قام ومسك ايديها بقوه كادت أن تخلع ذراعها
لما اكلمك تبصيلي فااااههههممهه
جويريه بدموع. حاضر انا اسفه والله مش هعمل كدا تاني
صقر بابتسامه جانبيه. شاطره و بقى يقرب منها اكتر وهي  مر"عوبه  لف ايديه حوالين خصرها حسيت بقشعريره في جس"مها
 أم صقر حس بيها وابتسم لأنه حس انه اول واحد يل"مسها لكن بسرعه وبغرور بعدها عنه وبصلها بقر"ف
ولسه هيتكلم الباب خبط
فتحي. المأذون وصل يا سعاده البيه
صقر بحده. خاليه يدخل خلينا نخلص
لقراءة باقي احداث الرواية اضغط هنا


رواية حكايتى مع صعيدى


طفله انا اتجوز طفله 
العم محمود بغضب صعيدي : بقولك عاد هتتجوزها يعني هتتجوزها 
صقر باحترام : لا يا عمي مهينفعش واصل والله 
العم محمود بغضب: انت بتبجح ياك يا ولدي هو ده اللي ربيتك عليه من بعد موت المرحوم اخوي واكمل بحزن كنت فكرتك بمجام ابني واجوزك اللي اختارها انا بس طلعت غلطان وخرجت عن طوعي وعصيتني يا صجر مكنش العشم يا ولدي مكنش العشم 
صقر باحترام وزعل: معاش ولا كان يا عمي حاضر هتجوزها واكمل بنبره حزينه بس مش شاايف انها صغيره شويه دي 19 
العم بزهق : لا يا ولدي مش صغيره ياكش فاكرني بجوزك قاصر ياك دي ست البنات عقل وطيبه 
صقر باحترام : بس انا 32 كبير اوي يا عمي عليها 
عم محمود بزعل : خلاص اخرج عن طوعي 
صقر : خلاص خلاص يا عمي بس جولي هنروح امتي عشان اجهز نفسي واشرفك 
عم محمود بفرحه ورتب علي كتفه العريض : هو ده الكلام يا ولدي ربنا يديمك في حياتي واقدر اسعدك 
صقر وهو يحتضنه : انا مليش غيرك يا عمي 
عم محمود بفخر : ابني الغالي ❤ جهز نفسك علي 7 هنصلي المغرب ونروح لهم 
صقر باحترام : اكيد يا عمي 
عدي الوقت ولبس صقر عبايته الصعيدي ملبسش بدله ولا استعر من اصله حب يكون علي طبيعته 
بالفعل خلص وسرح شعره علي جنب ونزل 
نظر له عمه بفخر رغم سفره للقاهره مازال يفتخر باصله ❤❤🌏
صلوا المغرب وذهبوا لبيت متواضع وخبطوا مره والتانيه فتح لهم رجل بشوش وقال بابتسامه اتفضلوا نورتوا والله 
دخلوا وقعدوا خمس دقايق فجأه اتصدم صقر لما لقي 
عارفين عريس مش عارف اسمه عروسته
لقراءة باقي احداث الرواية اضغط هنا


رواية غرام صعيدي

رواية غرام صعيدي غرام وصقر الفصل الاول 1 بقلم اسراء ابراهيم

انتي بتجولي ايه ياما انتي عاوزاني اخد واحدة من مصر يعني لا تعرف عوايدنا ولا اصولنا حديت ايه ده عاد اللي بتجوليه ،ياصقر افهم دي بت غلبانة ابوها ميت وملهاش حد
وه وانا مالي بكل ده انا مرايدهاش يما خلاص چوزيها لادهم ولا لچمال ، مينفعش يا ولدي چمال متچوز و ادهم اخوك خاطب وانت عارف وكدة تبجي بتظلمه يا ولدي لما يسيب عروسته ، اباااي وانا اللي مش هتظلم يعني لما اتجوز واحدة معرفهاش ، لع انت الكبير وانا عايزة افرح بيك يا صقر جبل ما اموت ، بعد الشر عنك يا ست الكل بس انا مش رايد الموضوع ده انتي كدة بتظلميها هيا عشان عارفة اللي فيها ، ماهو عشان تنساها لازم تتجوز يا ولدي ، مجدرش ياما غصب عني عشان خاطري يا حجة خرجيني من الموضوع ده ، هتكسر كلمتي يا صقر قالها ابو صقر وهو داخل البيت ، لع مجدرش يابوي انا بس مش رايدها ، وانا خلاص جولت كلمتي هتتجوزها يعني هتتجوزها ،بقلمي اسراء ابراهيم
صقر بغضب مدفون اللي تؤمر بيه يبوي مجدرش اكسر كلمتك ، زين يا ولدي ربنا يكملك بعچلك ، زغرطت ام صقر وقالتله دي يا بختها يا ولدي اللي هتتچوزك عمدة الكفر وكبير عيلة الغرباوي کٍلها ،صقر بغضب في نفسه بيتوعد لتلك العروس ، خير يا مرت عمي بتزغرطي ليه ، تعالي يا صفيه باركي لصقر هيتچوز ، صفية بغضب مبروك يا واد عمي ، صقر بلا مبالاه الله يبارك فيكي يا صفية اومال فين چوزك ، راح الارض من بدري عشان عنده شغل گتير ، الله يعينه يا مرت اخوي ، ابو صقر بجدية يا صقر يلا هنروح لعروستك نتفج ، بالسرعة دي يابوي ، ايوة يا ولدي بعدين نبجي نحكي يلا ه‍م بينا دلوجتي ، حاضر هطلع اغير خلاجاتي وانزل ، كل هذا تحت نظرات صفية الغاضبة .
في مكان اخر تقوم غرام من النوم مفزوعة علي ركلة شخص لها ، قومي ياختي كل ده نوم ، يا ماما انا مبنمش بليل اصلا وعلي ما خلصت اللي ورايا قولت اريح شوية  ، وايه اللي خلاكي متناميش ياختي بتحبي جديد ، نظرت لامها بقهر ولسة هتتكلم وهو انتي تعرفي عني ايه انا مش بيغمضلي عين  بليل بسبب جو ، قاطعت كلامها امها انتي هتحكيلي قصتك يلا قومي حضري الغدا لعمك جابر ، بحزن حاضر ياماما قايمة اهو ، حضرت الغداء ووضعته عالسفرة مع نظرات جابرالمتفحصة لها ، وضعت الطعام ودخلت غرفتها بسرعة لعلها تبعد عن عيون جابر التي تشمئز منها دخلت غرفتها وصلت فرضها وبكت علي ماهيا فيه وطلبت من الله انا ينجدها من امها وزوجها الخبيث وسمعت صوت امها تناديها فخرجت وهيا تعدل حجابها وهدومها بهستيرية ، نعم يا ماما ، ايه ياختي كل ده يلا شيلي الاكل وروقي واعملي الشاي بسرعة وانا هروح للخياطة وجاية علطول ، لا بالله عليكي يا ماما متخرجيش قالت ذالك وهي تنظر لجابر بخوف ورعب ، ليه ياختي بتخافي نغة انتي ولا ايه يلا بلاش دلع هروح واجي علطول اشوفها عملت ايه في العبايتين بتوعي يارب تكون خلصتهم وقامت لبست وخرجت ، نظرت غرام لجابر برعب وهو نظر لها برغ*بة ورجعت غرام خطوة للخلف وهو يبتسم لها ابتسامة ساخرة ويتقدم للامام تجاها حتي رأته قادم نحوها فجرت تجاه غرفتها واغلقت الباب ووقفت وراءه وهي تنهج وتبكي بخوف من خبط جابر عالباب ، بقلمي اسراء ابراهيم المرادي مش هتعرفي تهربي مني يا غرام واللي مش عارف اخده من زمان هاخده دلوقتي وبراحتي قال هذا وهو يحاول فتح الباب بعنف وهي ترتعش بخوف منه ومن ما سوف يحدث لها وجاء فكرة بخاطرها فابتعدت عن الباب واختبأت بجانب الدولاب ، فتح جابر الباب بعد ما دفعه دفعة قوية ودخل يبحث عنها وهيا من الخوف ترتعش وعندما جاءت اللحظة المناسبة فخرجت جري وهو وراءه وذهبت لباب الشقة وفتحته وجاءت تخرج حتي اصطدمت بجسم صلب ولم تمهل نفسها فرصة لتعرف من هو فكل همها ان ينجدها اي شخص من زوج امها واختبأت باحضانه وكأنها تهرب من كل شئ سئ مرت به ورفعت وجهها ونظرت له ، نعم انه صقر الغروباوي  وقالت بضعف 
ا ل ح ق ني ووقعت مغشيا عليها بين احضانه تفاجأ صقر  وحملها ونظر لجابر بغضب جحيمي
لقراءة باقي احداث الرواية اضغط هنا


رواية جحيم عشق صعيدي


الجد بغ"ضب. هتتجوزي جبل العزايزي يعني هتتجوزيه
زينه بدموع. بس دا متجوز ياجدي
الجد بصرامة. الاسبوع الجاي جوازك على جبل العزايزي
زينه. اللي تشوفه يا جدي بس خليك فاكر انك بترميني في النا"ر
لتذهب لغرفتها وتدخل دوامه من الدموع. ليه يا جدي ليه ترميني كدا ولا عشان يتيمه اه يا بابا انا محتاجك اوي بقى زينه البنته تتجوزي واحد متجوز وياريت كدا بس دا قا"س ياربي انا عملتي ايه في حياتي عشان أقع مع ابن العرايزي
زينه الزهراوي. ٢٠سنه في كليه الطب البشري بيضاء قصيره القامة ذات عيون بنيه غامقه وشفا"ه ورديه  لطيفه جدا يتيمه ابنه عائله كبيره في الصعيد
في ثرايا العزايزي
ينزل بهيبته المعتاده
جبل العزايزي. ٣٣سنه قمحوي عيونه رمادية وسيم جدا
شخصيه قويه جدا وصارم متزوج من ابنه عمه نهى العزايزي
نهى بخب"ث. صباح الخير يا سي جبل
جبل. صباح الخير يا نهي
نهى بتمثل الدموع. خالص هتتجوزها يا جبل
جبل. مضطرا يا نهى انتي عارفه اني بعشجك ولا يمكن اعشج غيرك
نهى. يعني معتحبهاش
جبل. معحبهاش
ثم تابع بكر"ه
دي امها دعيه عليها بنت العزايزي
هي هتبجي مراتي عشان ننهي التا"ر بين عيله العزايزي والزهراوي بس هتعيش اهنه ولا الخدا"مه
نهى بم" كر. وأجل من الخد"امه يا جبل سيبهالي بس وانا هطلع عليها القديم والجديد
ليبتسم جبل وهو ينظر لزوجته الذي يعتقد أنه يعشقها لايعرف أن العشق لم يدق بابه بعد
بعد اسبوع في ثرايا الزهراوي
تقف زينه بفستان زفاف ابيض طويل ناعم جدا هادي مرصع ببعض اللؤلؤ  وتضع تاج من الماس فوق حجابها
وتتلالا الدموع في عينيها
وهي تتذكر لقاءها الأول مع ذلك الجبل
فلاش باك
كانت تقف في  مزرعة الفاكهة وهي تضع وشاح خفيف على شعرها الأسود الغجري الطويل
وهي تحاول التقاط ثمره مانجه من الشجرة ولكنها قصيره للغاية
زينه. ايه الجر"ف دا هو الواحد عشان ياكل مانجه لازم يتعذب
وتد" بدب في الأرض بقدميها.دا انتي مانجايه رخمه
لتشعر بيد تلفت حول خصرها
وترفعها على جواد وينطلق سريعا في المزرعه ويديه تمسك بخصرها بقوة وينطلق الجواد بسرعه كبيره دبت في قلبها الر"عب لينزح ذلك الوشاح عن شعرها ويتطاير وهو يحتضنها
زينه فتحت عينيها بصدمه. انت مين وازاي تتجرء تعمل أكده
جبل بثقه. بقي انتي مراتي
زينه بعدم فهم.. مرات مين يا استاذ انت وجف الخيل ونزلني وابعد يدك دي عني
وفجاه يفلت يده من خصرها
زينه بصر" يخ. انت يابن المجنونه هاقع
ليقوم جبل برميها من على الجواد لتقع وتتا" لم بشده
ويتركه وينطلق بجواده.
زينه. انت يا ابن المجنو"نه
باك
تقف أمام المرأه تنظر لنفسها بحزن
زينه. شكل ايامي الجا"يه هتبجي سو"اده
لتدخل صديقتها المقربه ساره
ساره. مبروك يا زينه
زينه. على ايه
ساره. أباه عليك يا زينه دا جبل دا راجل ملوا هدومه هيبه وعظمة هو حد يطوله
زينه. ساره كفايه
ساره. سامر تحت
زينه بسخرية. وايه اللي جابه
ساره. اهر"بي يا زينه وسامر عايزك اهر"بوا واتجوزوا وسيبك من الصعيد ومترجعيش
زينه بصرامة. أباه عليك يا ساره
مش بنت فهد الزهراوي اللي تعمل أكده بت الزهراوي ترفع رأس عيلتها ولو على رجبتها ام سامر دا ميستحجش اني اكون مراته
ليدخل الجد في ذلك الوقت
الجد بابتسامه. عفارم عليك يا بت
هي دي بت الزهراوي
ياله يا بنتي عريسك مستني
لتمسح دموعها وتنزل مع جدها
لتجده يقف بهيبه وغرور وثقة
بعباءته الصعيدي التي تعطيه وسامه لامثيل لها
لتنزل مع جدها
وياخذ يديها ثم يحملها وياخذها على جواده ويلف يديه حول خصرها
جبل. استعد ايامك السو"اده ابتدت يا بت الزهراوي
لتكتم دموعها حتى لا تسبب في فضيحة للعائله الزهراوي
لقراءة باقي احداث الرواية اضغط هنا


رواية محبوبتي صعيدية


_بعملوها إزاي يا بيه 
= الباشا  بيشرب القهوةُ مظبوطة يا هانم أنتِ هتدلعى يلا أمشي من هنا بلاش دلع 
_دلع إيه يا هانم ، أنا فعلاً معرفوش انتوا بتعملوها إزاي أنا أول مره أشتغل عند حد و أدى الله و أدى حكمته يا بيه 
=أنتِ منين 
_ من سوهاچ يا بيه ، أنا من طرف دهشوري هو إللي جالي اچيلك وأنت هتجف چنبي يا بيه 
= تعرفي دهشوري ، دهشوري كان أمين و ملتزم اوووي وأحنا كنا بنحبه كان بواب ممتاز يا ....
_ أنا بخيته يا بيه إلا أعرفه يا بيه دا إبن العم 
(طلعت أچري عليها و بقولها يا أمي و ...) 
= و مين دى 
_ سمش يا بيه ودي أصغر بناتي يا بيه معلش هى هتفضل معايا علشان هى لسه صغِيره يا بيه في الابتدائيه 
البيه : ولا يهمك يا بخيته 
الهانم : بس بصى بقى بنتك مش هينفع تلعب في الجنينه ولا تتعلم أصلا  وتساعدك في شغل البيت 
أمي : لا يا هانم كله الا سمش هتتعلم زي باقى أخواتها،  و أنا هعمل كل حاجه سمش هتدخل الكليه و هتكون دكتوره يا هانم ده حلمه 
الهانم : ههههه دكتوره هم الفقراء بيدخلوا طب والله ضحكت و  كمان فى مدارس ،أخواتها فى دبلومات إيه بقي 
أنا : اه أنا هكون دكتوره قد الدنيا يا هانم متتمجلتيش عليا 
ماما : لا يا هانم دول في كليات عاليا ، معايا چميله في ٣ كليه الطب و هاچر في كليه الهندِسه و سمش في الابتدائيه يا هانم وشاطره جووي جوي بتطلع كل سنه الأول ، و كل سنه بياخدوني  علشان التكريم بكون  أم أيه يا سمش 
أنا : أنتِ أم مثالية يا أمي و كل سنه بتاخدى چائزه من مدرستى علشان أنتِ سبب إني اطلع الاولى و شهاده من كليات أخواتي كمان علشان شاطرين فى الكليه
أمي: اه ام مثالية هى دى يا هانم
الهانم : لا والله بسم الله مشاء الله 
أنا :إيه يا هانم الأسلوب ده إحنا بنكدب عليكي ولا إي والله أخواتي في الكليات إللي أمي جالتلك عليها دى وأن في الابتدائيه 
أمي : بس يا بت عيب اتكلمي مع الهانم كويس 
أنا : مش شايفه بتتكلم إزاي ولا جوازها ده يقولها عيب ولا حاچة 
أمي ضربتني وقالتلي أمشي قدامي يا قليله الأدب أنتِ
البيه : يا شمس اتكلمى با احترام يا حبيبتى علشان تقدروا تعيشوا هنا 
أمي : هنعيش يا بيه متخفش أنا هعلمها الأدب
( ومشينا بس كنت مضيقه جووى أول مره أمي تتكلم معايا وحش كده و علشان إيه .. أمي جالتلي كل إللي تشوفيه هنا يا سمش قوليله يا هانم او يا بيه او يا باشا حتي لو طفل صغِير يعني لما أشوف عيل أقول يا بيه ، اه يا سمش علشان نقدروا نعيش يا بنتي ، حاضر ، وانا نازله من الاوضه اللي فوج السطوح و بلعب ب عروستي و بجولها نامي بقي يا نونا نامي سمعت صوت بينادم عليا يا عسل يا ...) 
أنا : إيه يا بيه 
هو : بيه مين
أنا : هو مش أنت بيه أمي جالتلي كل اما اشوف حد  هنا اجوله يا بيه 
هو : لا أنا بقى مش عايزك تقوليلي يا بيه أنا مروان 
أنا : يبجى أنت باشا معلش يا باشا أصلا أنا لسه معرفوش مين فيكم الباشا ومين البيه  وانا لسه صغِيره اصلا نسيت اجولك أمي قالتلي اجول لي شويه يا باشا و شويه يا بيه ،معلش يا باشا إحنا لسه بنتعرفوا 
هو : ولا باشا كمان قوليلي يا مروان 
أنا: أنت عايز الهانم تمشينا يا بيه دي جالتلى أحترم نفسي والا هنمشوا يا بيه وأحنا عايزين نشتغلوا يا بيه علشان نتعلم انا وأخواتي
هو : كلامك زي العسل زيك لا وكلامك سابق سنك الله أكبر عليكي يا ..
أنا: تسلم يا بيه 
هو : قولنا إيه متقوليش يا بيه ، أنتِ بقى أسمك إيه 
أنا : سمش عتمان يا بيه 
( ضحك بصوت عالي ) 
أنا: بتضحك عليا ليه يا مروان بيه هو أنا كل ما اجول لحد على أسمى في البيت ده يضحك هو أنا أسمى بيضحك اووي كده ولا علشان أسمى سمش يعنى نور   و إسم أبويا عتمان يعنى ضلمه 
هو : لا والله بس أنتِ بتنطقى شمس جميل جداا أكيد أنتي من الصعيد 
أنا : أنا من سوهاچ يا مروان بيه 
هو : أحسن ناس والله كلامك زى العسل 
أنا : الله يخليك يا بيه 
هو : بلاش بيه يا سمش هههه 
أنا : أنت بتتمجلت عليا يا بيه 
( ماما نادمت عليا و طلعت اچري اشوفها عايزه أيه و جالتلى مرحش لحد ينادم عليا كده وخلاص و جالتلى أوعى تتحدتى كتير مع حد هنا  علشان ميجولوش إني مش محترمه وتانى يوم و أنا بساعد أمي فى المطبخ علشان في أجازه وكده دخل مراون بيه وعايز قهوةً) 
مروان : ازيك يا شمس ، عامله أيه ، ازيك يا أم شمس 
أنا : الله يسلمك يا مروان كويسه 
ماما : الله يسلمك يا بيه ، بت يا سمش أنا جلتلك إيه ده البيه الصغِير 
أنا : قولها يا مروان بيه أنك جالتلى لو جولتلك يا بيه أنك هتزعل منى 
مروان : اه يا أم شمس أنا لسه صغير انا لسه في الثانوية وانتِ كمان قوليلى يا مروان بس 
ماما : إللي يعچبك يا ابنى ، قهوتك إيه
مروان : مظبوطة ، ممكن يا داداه تبقى تجبيها بره عبال ما أروح أكل
ماما : أكيد يا مروان خمس دقائق والقهوة تكون عندك يا بني
مروان : لو حد عايز يأكل منكم ييجى يأكل معايا علشان مش عايز أكل لوحدى
ماما : لا الحمد لله يا بيه
أنا : أنا چوعت تانى يا بيه هناكلوا امتى 
مروان : تعالى يا أحلى شمس نأكل مع بعض لأنى كنت هاكل لي وحدي أصلا 
ماما : بت أنتِ بتجولى إيه هو ده اللي جولتلك عليه 
أنا : هكدب يعني 
مروان ضحك بصوت عالى وقالى يلا يا شمس خلاص يا داداه حصل خير هناكل مع بعض 
و راحت معه بس الأكل كان حلو جوووي لدرجة أني مكنتش عايزه اجوم أمي جابت القهوة و مروان قالها نفس كلامى أن الأكل جميل اوي و تسلم أيديها و شلنا الأكل ودخلت مع أمي نظبطوا المطبخ و نغسلوا الصحون بس مروان نادم عليا و قالى تحبي نلعب بي إيه جولتله بالعروسه بس مچبتش الكبيرة من البلد وچبت الصغِيرة علشان أمي مرضتش جالت مفيش مكان في الشنطه للكبيرة .
مروان : أنا بقى بحب لعب الكوره جدااا
أنا : اه يا مروان ما أنت كبير بجى
مروان : يعنى أنتِ إللي صغيره لما تلعبي بالعروسة 
أنا : بحب العروسه جوووى علشان بتسمعني و بفضل أتكلم انا وهى مع بعض و كمان بسرحلها شعرها طويل جووى 
مروان : هجبلك أحلي عروسه يا حبيبتي مين بقى إللي مسرحلك شعرك كده 
أنا : بجد يا مروان هتجبلي عروسه ، أنا حلو ؟
مروان: اه هجبلك يا ست البنات اه جميل جداا
أنا : شالله يخليك يا بيه 
مروان : ضحك وقالي هتقولى يا بيه مش هجيب 
أنا : لا لا لا مروان بسسس 
مروان : أيوه كده هههههه
***بالليل *** 
مروان : يا شمس يا شمس 
أنا : مروان عاوز حاچة 
مروان : جبتلك أحلي عروسة 
أنا : يا بيه يا بيه يا بيه 
مروان : فيه أيه 
أنا : يا بيه قول عايز أيه انت طالب شاي صح
مروان : لا مش بحبه اصلا 
أنا : احممممم الهانم جنبك من بدرى يا بيه كلمها عبال ما اعمل القهوةُ دقيقه وهتكون عندك.
الهانم :..........
لقراءة باقي احداث الرواية اضغط هنا


رواية احببت قمر الصعيد

رواية احببت قمر الصعيد الفصل الاول 1 بقلم حنين محمد

=كيف يا جدي أتجوز من هنا.......
- يا ابني لازم تتجوز من هنا من الصعيد......
= بس يا جدي انا مش رايد اتجوز من الصعيد.....
-وه.... لع هتتجوز من هنا ولا انت عاجبك بنات البندر اللي انت حايم وراهم اللي لسانهم متبري منيهم 
بنات هنا تقول حاضر ونعم وبس
 وماتجدرش تفك خشمها بكلمه زياده....
= مش كل بنات البندر يا جدي صدقني.....
- انا جولت اللي عندي اخترتلك العروسه وهتكتب عليها بكره يا ولدي......
= ايش اللي بتقوله يا جدي ده لا طبعا......
- خلاص يا ولدي يا تتجوز اللي انا اخترتها يا اما اعتبرني موت ومالكش جد واصل.... 
= لا يا جدي ما اقدرش عاد بعد موت ابوي وامي انت اللي فاضل لي يا جدي خلاص هعمل اللي انت رايده بس انا حتى ماشفتهاش يا جدي.... 
- هتشوفها لما تبقي مرتك وتكتب عليها.....
= طب هي موافقه من غير ما تشوفني....
- وه جعدتك في  بندر نسيتك عادتنا ولا ايه عاد 
انت عارف الراي راي ابوها وهي ملهاش راي 
البنت حدانا لو تفكر ترفض نطخها بالنار ونداوي خبرها.... جولت ايه عاد؟!!
رد بحزن : خلاص يا جدي اللي يرضيك انا هاعمله....
-عفارم عليك يا زين ما عملت..... 
(اللي بيتكلم ده هو دكتور آسر دكتور جراحه شغال في القاهره وبيشتغل دكتور في الجامعة كمان
 ناجح والبنات كلها تقريبا بتجري وراه 
بالنسبه لشكله فهو  يهتم بصحته و تمارينه الرياضيه علشان كده جسمه رياضي وبشرته قمحية وعيناه بني عادي) 
أسر بيتصل بحبييته 
أسر : الو يا تارا.... 
تارا بخبث: ايه يا روح تارا عامل ايه؟!
آسر : الحمد لله انتي  عامله ايه يا حبييتي.. 
تارا: الحمد لله يا حبيبي ها كلمت جدك في موضوعنا 
إسر بحزن : جدي عايز يجوزنى من هنا وانا ما اقدرش ارفض له طلب انتي عارفه
تارا : يعني ايه يا اسوري هتسيبني انت و تتجوز من الصعيد......
آسر : لا يا حبيبتي جدي بيقول انها بتقول نعم و حاضر انا كده كده هطفشها وهخليها تطلب الطلاق يا روحي
 انا بحبك انتي مش واثقه فيا.....
تارا بخبث : لا يا روحي في حد ما يثقش في نفسه انت نفسي يا آسوري كنت عايزه اطلب منك طلب يا روحي.
آسر بحب : قولي يا روحي......
تارا بخبث : في سلسله ذهب عجباني قوي قوي يا أسوري وبصراحه عايزاها......
آسر : بس كدة يا روحي ابعتيلي صورتها وهتبقى عندك يا قلبي..... 
تارا: حبيبي متحرمش منك يلا تاك كير يا بيبي.... 
آسر : وانتي كمان يا روحي..... 
وقفل معاها......
آسر : يا رب اما نشوف اللي هيجوزها لي جدي دي هتبقى ايه؟!
المهم اسر نام وصحه ثاني يوم لبس ونزل راح مع جدو مع الماذون و كتب الكتاب وروح على البيت.......
الجد : مبروك يا ولدي عشت وشفتك متجوز قبل ما اموت......
اسر : ربنا يديك الصحه وطولة  العمر يا جدي ما تقولش كده عاد انا اتجوزت علشانك اساسا..... 
الجد : لا يا ابني مرتك محترمة وبنت ناس وانا متاكد انك تحبها.......
اسر في نفسه : انا مابحبش غير تارا ومحدش غيرها.. 
وبعدين رد : ان شاء الله يا جدي.....
الجد : طب يلا اطلع لعروستك يا ولدي......
اسر طلع غرفته فتح الباب وأتفاجئ:
ايه ده انتي مين يا صاروخ ارض جو انتي ؟!!
هي : احم... انا المفروض مراتك يعني....
آسر : بتهزري .... انا مراتي كده لاده انا امي كانت راضية عني قبل ما تموت.... 
وبعدين قال في نفسه : لا اجمد كده يا اسر هي حلوه اه بس مستحيل تخون تارا......انت بتحبها.....
آسر : تمام ممكن تيجي هنا تقعدي نتكلم شويه.....
هي : اكيد.... 
قعدت على الكنبه وهو جنبها.....
اسر : احم.... قوليلي بقى اسمك ايه؟!!!
هي : قمر اسمي قمر..... 
اسر في نفسه : اسم على مسمى.....
وبعدين رد عليها : انا بقي يا ستي آسر.... وانا ابقي دكتور انتي مش متعلمة ولا متعلمة... ؟!
قمر بحزن : كان نفسي بس ابوي ما رضاش كان ممكن يقتلني  لو روحت المدرسه بس انا كنت باخد دروس اونلاين على النت ومعايا شهادات الكترونيه من جامعات عالميه امال......
آسر : واو..... انتي  حلوة  قوي بجد انتي حتي  مع رفض والدك برده قررتي تتعلمي بطريقه ثانيه....
انا بصراحه كده ما اعرفكيش ايه رايك نبقى اصحاب لحد مانعرف بعض...؟!
قمر بهدوء : اللي تشوفه.... 
آسر في نفسه : يخربيت هدوئك وجمالك يا شيخه 
طب دي يهون عليا اطفشها ازاي ؟!
وبعدين قال : طب يلا قومي غيري هدومك وانا هروح اغير في الحمام اوكي.... 
قمر : حاضر.... 
اسر خد هدوم وراح غير وطلع لقاها قاعدة لابسة بيجامة بنص وتركت لشعرها العنان..... 
اسر بيكلم نفسه للمرة ال15
يا رب انا ليه متجوزتش واحدة وحشة ؟!...ليه ؟!
ليه يقع حظي في واحدة حلوة وكيوت زي دي.......
لقراءة باقي احداث الرواية اضغط هنا


رواية فرحة قلب صعيدي

رواية فرحة قلب صعيدي اسراء ابراهيم

بجي كيف يا خيتي عايزِني اتچوز فهد واد عمي وانا عاشجة اخوه هو ده ينفع عاد 
اعجلي يا فرحة اللي بتتحدتي فيه ده معدش ينفع خلاص  ابوي ادي كلمة لعمي وزمانهم بيتفجو  دلوجتي علي معاد كتب كتابكم  كمان 
قامت فرحة بغضب وهيا تتحدث بعصبية: وه كمان بيتفجو علي كتب كتابي من غير ما ياخدو رأي كاني بجرة مليش حج اني ارفض  طب والله لطفش ومحدش هيعرفلي طريج جرة،  لم تكمل حديثها حينما تلقت صف*عة علي وجهها من يسرا اختها وهيا تنهرها بشدة: 
اتچنيتي اياك عايزة تطفشي وتفضحي ابوكي وسط الخلج هه عايزة الناس تجول فرحة بنت الحچ عرفان عمدة الكفر وكبير البلد بته سبته وطفشت وتحطي راسه وراسنا كلياتنا في الطين انتي باينه عجلك ضر*ب وخلاص حبك لحمزة عماكي يا خيتي ومحتاچة اللي يفوجك منه
نظرت فرحة لاختها بحزن بعدما سمعت حديثها وتحدثت و الدموع بداخل عينيها :   مجدرش اتچوزه يا خيتي  وانا جلبي ملك لغيره ومش اي حد ده اخوه يا يسرا انتي خابرة لو فهد حس اني عاشجة اخوه بس هيجتلني وهو كمان هيتچرح كيف ما انا مچروحة دلوجتي  
نظرت  يسرا لاختها  بشفقة واخذتها باحضانها بينما تحدثت بعقل لعل اختها ترچع عما تفكر به وتنسي حبها لحمزة ابن عمها:  اسمعيني زين يا خيتي حمزة خلاص مبجاش ليكي انا خابرة انك عاشجاه بس خلاص معدش ينفع ولو كان عاشجك هو كمان كان وجف جدام الكل عشان ياخدك بس طالما سكت ومتحددتش يبجي مش رايدك يا خيتي وفهد زين الرچال انا متوكدة انه هيسعدك وهينسيكي حمزة،  واخرجتها من احضانها وهيا تشاور باصبعها امام وجهها بتحذير: بس اوعاكي يا فرحة حد يدري بالحديت ده اوعي يا خيتي دي فيها د*م 
حركت فرحة رأسها بإيجاب فهي تعلم ان ما تقوله اختها صحيح فحمزة رغم انه دائم الحديث والمزاح معها الا انه لم يلمح لها من قبل انه يريدها او يعشقها مثلما هي تفعل،  وضعت يدها علي قلبها لعله يهدأ ويحاول ان ينسي ذلك الحب المحكوم عليه بالاعد*ام. 
اما في خارج الغرفة فكانت توجد من تسترق السمع حيث تضع اذنها علي الباب وتلوي فمها بصدمة وتلطم خديها بصمت حين سمعت حديث الاختين سويا تري من تلك وما قصتها وما تريد منهن           بقلمي  اسراء ابراهيم
علي بركة الله يا حچ عرفان يبجي الخميس الچاي كتب كتاب  ولدي فهد علي بتك فرحة  والفرح  اخر السنة بعد امتحانات فرحة  
ابتسم عرفان بسعادة فهو اراد هذه الزيجة من زمان اولا ليطمئن علي بناته وثانيا لسبب سنعرفه فيما بعد  ، دخل فهد  بهيبة لا تليق بسواه فهو فهد عبد القادر الرفاعي  ذو ال32 عام طويل يملك عيون بنية فاتحة مع ذقن بنية خفيفة وشعر من نفس لون عيناه ولكن اغمق  جذاب لابعد حد ورغم جاذبيته الا انه ذو شخصية حادة الطباع قليلا وقليل الحديث يجعل من يراه يهابه ويخشي الحديث معه،  عند دخوله استمع  لاخر حديث بين والده وعمه فدق قلبه بعن*ف وتمني ان يكون هذا الخبر صحيح ففرحة هي حب حياته  الذي طالما تمناه فمنذ ان رأها تكبر امام عينيه وحبها وقع في قلبه ولم يتمني شئ سواها ولكن لم يجرؤ علي طلبها من ابيه لاعتقاده انه سيرفض لان فارق السن بينهم كبير  ، دخل فهد وجلس بجانبهم وتحدث بفضول:  خير يا بوي شايفكم اكده مبسوطين  لعله خير: 
تحدث  عبد القادر  ابو رعد بسعادة وهو يقوم من مكانه ويقترب من فهد ويجلس بجانبه: 
اسمع يا ولدي انا طلبتلك فرحة بت عمك عرفان و هو وافج وكتب كتابك عليها  الخميس الچاي 
ابتسم فهد وتيقن ان ما تمناه سيحدث اخيرا  وقاطعهم دخول مهرة زوجة عرفان وام فرحة ويسرا وهي تطلق الزغاريط وتبارك لفهد علي زواجه من ابنتها فرحة 
في بيت اخر من بيوت الصعيد ولكنه متوسط الحال  كانت تقف فتاه فوق سطح البيت و تنشر الغسيل  بتعب واضح علي ملامحها وبعد ان انتهت جلست علي الارض امام الطيور  وهي تتحدث  لهم بحزن ودموع تهدد بالسقوط: 
يرضيكم اللي چرالي  انهاردة:  اما عزيزة ضر*بتني  جامد عشان حر*جت الوكل مع اني مليش ذنب  ،  طيب خابرين حاچة انا خابرة مين اللي عمل اكده ونظرت للسلالم ثم اعادت النظر للطيور وتحدثت بصوت منخفض قليلا:  زينة هيا اللي علت النار عالوكل عشان يتحر*ج واما عزيزة تضر*بني زي كل يوم  ووضعت يدها علي خدها بحزن عميق:  نفسي يچي اليوم اللي اخرچ فيه من البيت ده  ومهرچعش تاني واصل واتنهدت بعمق واردفت بس يُحصل  وهي تتحدث سمعت صوت عزيزة الغاضب وهيا تنهرها بشدة: 
انتي يا مجص*وفة الرجبة ياللي اسمك حورية بتعملي ايه عنديكي ،  كل ده  بتنشري حبة غسيل  اياك يلا همي عشان تلحجي تسيجي الدار جبل ما ابوكي يرچع 
انتفضت حورية من مكانها برعب وهبطت لاسفل قبل ان تغضب عليها عزيزة وتكمل ما فعلته بها في الصباح 
كانت تجلس سلمي امام المرآه في غرفتها وتسرح شعرها بغرور  فهي ابنة عم فرحة ويسرا واخت فهد ولكنها دائما مغرورة وتري انها اجمل من بنات عمها فرحة ويسرا ودائما ما تحقد عليهما  كانت تنظر سلمي لنفسها بالمرآه وتبتسم بغرور حين سمعت طرق الباب  فتحدثت ببرود:  ادخل ،  فدخلت  احدي الخادمات في البيت وهي نفسها من كانت تتصنت علي الاختين  واقتربت من سلمي بخبث وهيا تردف:  اما چبتلك بجي خبر يا ست سلمي بمليون چنيه بس مش هجول حاچة الا لما تديني الحلاوة الاول 
التفت سلمي بفضول  وتحدثت وهيا تقوم من مكانها بسرعة:  جوليلي يا سنية بسرعة ايه اللي حوصل وانا هديكي اللي انتي رايداه هااا 
بجي اكده ماشي يا ست البنتة هجولك،  واقتربت من اذنها وهيا تتحدث وتخبرها بما سمعته والحديث الذي دار بين الاختين وحب فرحة لحمزة اخاها 
شهقت سلمي بصدمة وتحدثت باستغراب:  يا واجعة سوخة بجي فرحة عاشجة اخوي حمزة وفهد هو اللي هيتچوزها  وتقدمت خطوات تجاه المرآه واكملت حديثها بخبث ومكر: ده لو فهد جاله خبر بحاچة زي اكده  مش بعيد يجتلها ونخلص منيها  هه والله ووجعتي يا بت عمي ومحدش سمي عليكي  ،  التفت سلمي واعطت سنية حفنة من المال بعد ان اخذته من عالتسريحة وتحدثت بسعادة:  خدي يا سنية كل دول ليكي عشان بتچيبيلي اخبار زينة يلا بجي روحي  واوعي حد يدري بالحديت ده لاج*طع خبرك روحي 
هزت سنية رأسها بتفهم وهيا تنظر للمال  بطمع
 دخل حمزة البيت بعد يوم عمل شاق فهو يعمل دكتور وله عيادة خاصة بالبلد عكس فهد فهو يعمل بتجارة والده وعمه ،  دخل حمزة البيت وهو في طريقه للاعلي تقابل مع فرحة حيث كانت تهبط لتري والدها وتقنعه بعدم الزواج من فهد ،  وقفت مكانها حينما رأت حمزة يصعد وكانت تنظر له بحزن  بادلها الاخري بابتسامة ومرح :  كيفك يا فروحة زينة؟ 
استغرب حينما وجدها تنظر اليه ولم تجيبه فسألها بقلق وهو يقترب منها: 
مالك يا فرحة انتي فيكي حاچة عاد 
هزت راسها نفيآ وتحدثت بغصة في حلقها: 
مفيش حاچة يا واد عمي انا زينة وشئ بداخلها جعلها تخبره عن خبر زواجها من فهد لعله يبدي رد فعل يخبرها به انه يحبها ويخيب ظنها به: 
انت خَابرت ان فهد اخوك اتجدملي  قالت ما قالته سريعا ونظرت له بترقب لتري ردة فعله ولكن خاب املها حينما رأته يبتسم بسعادة وهو يقول:  بچد والله فرحتيني  ده فهد اخوي ابن حلال ويستاهلك فعلا وبعدين عشان اكده يعني زعلانة متخافيش فهد يبان جاسي بس غلبان وطيب وحنين جوي  خلاص  بجي من اهنه ورايح هجولك يا مرت اخوي يلا هدخل انا بجي حاكم چاي تعبان جوي مبروك يا فروحة  وتركها وغادر من امامها وهنا اطلقت لدموعها العنان وتيقنت ان حمزة لم يراها سوا ابنة عمه فقط فرجعت غرفتها بيأس  وحزن سكن قلبها 
جاء موعد كتب الكتاب وكل من في البيت يعمل علي قدم وساق وتتعالي اصوات الزغاريط واطلاق ال*نار بالخارج فاليوم هو كتب كتاب فهد علي ابنه عمه فرحة او فرحة قلبه كما يطلق عليها في سره وكان الجميع مجتمع في محيط المنزل حيث تجلس فرحة وبجانبها اختها يسرا وامامهم  فهد يجلس ويضع يده في يد عرفان عمه وبجانبه اخوه حمزة  وكانت فرحة تشعر انها في  عالم اخر ولا تعلم ماذا تفعل وهل حبها لحمزة سينتهي عند هذا الحد ام حبه سيكون كاللعنة التي احلت عليها ولن تفارقها ابدا  فاقت علي صوت الزغاريط وجملة المأذون الشهيرة بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير  نظرت فرحة للجميع وتلاقت اعينها في اعين فهد التي شعرت انها تحاوطها فتحاشت النظر له  وانشغلت في مباركة الجميع لها ولكن لم ينتهي الامر عند هذا الحد فكأن القدر اراد ان يعاقبها اكثر علي حبها لحمزة فلم تصدق ما سمعته و نظرت بصدمة لعمها وهو يوجه حديثه بجدية لاخيه عرفان  :  ايه رأيك يا اخوي نعجد لحمزة ولدي علي يسرا بتك  ،شعرت بدقات قلبها تتزايد ونظرت لاختها يسرا بصدمة التي بادلتها بصدمة اكبر   ....... يتبع
لقراءة باقي احداث الرواية اضغط هنا


رواية جحيم قاسي

رواية جحيم قاسي ملاك وزين الفصل الاول 1 بقلم ملك يسري

بداخل تلك القاعه الي تحتوي علي عدد كبير من الطلاب صدع صوت الدكتور زين ليصل صوته الي الفتاه التي سارحه في خيالها الي عالم اخريوالتي تجلس في اخر القاعه شارده في افكارها رأسها منحني الي أسفل في دفترها مركزه بشكل كبير
التفت له الجميع ينظرون بوجها الذي شاحب فجأة واصابعها التي تمسك في القلم بقوه من كتر توترها 
ثم عادي جميعهم ينظرون إلي الدكتور زين الذي وقف ثابتا وقد بدأ الغضب يتملك منه ويزداد ذلك الغضب الحاد علي ملامحه الوسيمه وعينه الواسعه آلتي تشبه المحيط العميق في لونهم 
انتبهت الي الشاب الذي كان بجانبها  فاابتسم لها  ابتسامه وديه وأشار بعينه الي مقدمه القاعه حيث الدكتور يقف فااتبعت نظراته ببطئ لتلقي عينيها الزرقاء بعيونه البنيه الغاضبه - قال لها : عايز اسمع الاجابه علي سؤالي انسه ملاك اذا كنتي تهتمين بأمر المحاضره ومشاركتنا إذا لم يكن عندك مانع بالطبع
صوته كان بارد مثل عينه بالظبط لم أري عين بارده كاعيناه سألها بشهرين هل تعرفين أن تتكلمي بالغه الفرنسيه يبدو أن الانسه ملاك تتصرف وكأنها تحضر محاضره بلغه مختلفه  أو لغه مش فهماها 
فقال بصوت عالي من يعرف يجاوب علي سؤالي فرفعت بنت اديها وقالت الاجابه فشكرها
زين ثم نظرت البنت بسخريه الي ملاك التي كانت تبكي بشده من شده احراجها ولكن الشاب الذي كان بجانبها ابتسم لها ابتسامه واسعه فابتسمت له هي الاخره
لاحظ زين أنها تبتسم فقال لها في حاجه يابانيه ملاك فااتوترت وقالت لا
وبعد انتهاء المحاضر قال لها زين تعالي علي مكتبي . 
نتعرف بقي علي ابطالنا(زين الدمنهوري شب في أواخر العشرينات يمتلك عيون بنيه حاده وعصبي جدآ ومفتول العضلات ويمتلك بشره بيضاء صافيه هو دكتور جامعي ويمتلك شركات كثيره يخاف منه اكبر الرجال و تعشقه كل الفتيات من اخر قمر😂 بطلتنا ملاك وهي فعلا ملاك عيونها زرق كالبحر بشرتها بيضاء خدودها حمراء تمتلك جسم رشيق أنفها صغير مثل الملاك حساسه تتأثر من أبسط الاشياء يتيمه الام توفت والدتها وهي في سن السابعة
لقراءة باقي احداث الرواية اضغط هنا


رواية طفلة الفهد ( زينة الفهد )



_جمال وصل وكان فرحان اوى باللى بيحصل وقال :واقفين ليه هدوا يلا!!
_كانوا رايحين يهدوا البيت ولكن صوت قاطعهم 
_ليلتفت جمال الى مصدر الصوت وكان في حاله صدمه:😳٠٠٠٠زينب بتعملى اي هنا ؟؟
وفجاه ضر"بته حته قلم وقالت:ليه ؟؟ انا عملتلك اي مش مكسوف من نفسك وانت روحت اتجوزت بنت صغيره انت عارف لو اولادك عارفوا ممكن يعملوا اي بالاخص فهد ؟؟
_زينب انتى بتقولى اي ؟؟
_تعالى يا زينه هنااا !!
زينه جرت عليها عالطول وزينب قالت:انت شكلك كبرت وخرفت يا جمال انت ناسي أن البنت صغيره والتوقيع ده باااطل انت مفكر اي انا محاميه وعارفه الحاجات ده كويس يعنى البيت مش من حقك تهدوا٠٠٠
الشرطه وصلت وقالت:فعلا مش من حقك تهد البيت لأن التوقيع ده باطل لأن البنت لسه صغيره وبعدين انت مطالب ٠٠
_😳😳٠٠٠٠انتوا عارفين بتكلموا مين ؟؟ انا جمال الكيلانى 
_هو انا مقولتلكش انى عطيت الشرطه شويه ورق فيا نصب وشويه احكام كده !!
_😳😳 ٠٠٠٠٠زينب انتى بتقولى اي ؟؟
_لو سمحت اتفضل معنا!!
_ده عقابك عشان تعرف تضحك على طفله وعلى أهلها 
_زينب لا٠٠٠ماشي يا زينب هرجع وهتندمى على اللى عملتى !!
_انا اسفه اوى نيابه عن زوجى وعارفه أن حياه بنتكم اد"مرت بسببه 
زينب مسكت ايد زينه وقالت:ممكن اطلب ايد بنتكم لابنى 
_😳😳٠٠٠٠٠
_وده كبير بردو ولا اي ؟؟
_لا يا فندم ابنى عنده ٢٦ سنه !!
_وهيرضي يتجوز بنتى ؟؟
_ان شاء الله اهم حاجه احصل على الموافقه منكم وهبلغكم بليل القرار ٠٠٠
_والد زينه كان رايح يرفض ولكن ام زينه مسكت ايدو وقالت 
_موافقين !!
زينه ووالده كانوا في حاله صدمه 
_هرد عليكم باليل أن شاء الله والفرح هيكون بعد ثلاث ايام عن اذنكم 
زينب ركبت العربيه ومشت ٠٠٠
زينب بتفتكر ازاى عرفت أن زوجها اتجوز زينه وكان عايز يهد البيت٠٠٠
$$فلاش باك$$
بعد ما زينه طلعت من القصر طبعا جمال طلع وراها ساعتها زينب كانت واقفه وسمعت كل حاجه وكانت في حاله صدمه 
_ينهار اسو"د بقا يا جمال تتجوز طفله 
زينب طلعت على الاوضه عالطول وبدأت تدور على ورقه الجواز العرفي ده
وفجاه ورقه وقعت على الأرض 
زينب مسكت الورقه وكانت في حاله صدمه 
_ينهار اسو"د مضي البت على ورقه بيع وهي لسه قاصر ٠٠٠٠
زينب خدت الورقه عالطول وطلعت برا وسمعت جمال وهو بيتكلم مع راجل 
_اي البيت هيتهد ولا اي ؟؟
_بس ده قاصر يا استاذ والتوقيع باااطل
_بقولك اي نفذ وفكك من موضوع باطل ومش باطل ده ٠٠
زينب بقا عايز يهد بيت الناس :انا لازم اتصرف في اسرع وقت 
زينب دخلت الاوضه تانى وغيرت هدومها وقالت:شكل عائله البت ده غلابه اوى وجمال ممكن يضحك عليهم بما أن محاميه وبفهم في شغل الورق لازم أنقذ الناااس
$عوده الى الاحداث$
زينه:انتى ازاى وافقتى ؟؟
_وانتى ازاى ليكى عين تتكلمى معايا مش مكسوفه !!
_لا مش مكسوفه يا ماما 
_انتى واعيه بتقولى اي ؟؟ انتى حامل يا بت يعنى سمعتك هتكون في الأرض لو متجوزتيش في اسرع وقت 
_وانتى فكرك ممكن ابن الست ده يوافق ؟؟
_الست عطت وعد ومستحيل تخلف !!
_زينه دخلت اوضتها وقفلت الباب وقعدت تعياط 
_مالك يا حج ؟؟
_مالى ده انا بتقطع من جوا يا ام زينه بقا بنتنا الوحيده كانت عايزه تد"مرنا ود"مر نفسها عشان الفلوس !! والواحد حاسس انه اب فااشل ومعرفش يربي بنته كويس 
_قولتلك ده فاشله ولا نافعه في المدرسه ولا نيله قولتلك زوجها بس انت لا كنت مصر أنها تكمل تعليمها 
_كنت مفكر هطلع حاجه يا ام زينه هي متعرفش انا بتعذ"ب قد اي عشان اجيب ليها فلوس الدروس الخصوصية 
_عارفه يا حج ربنا يديك الصحه !!
_خلاص يا ام زينه الصحه راحت قوليلى هطلع ازاى قدام الناس ؟؟ بعد ما طلعت حامل ومن مين من عجوز!!
_ان شاء الله خير !!
_خير وهيجى منين الخير طول ما هي موجوده ٠٠٠
زينه سمعت كل حاجه والدموع نزلت من عينها ودخلت اوضتها وقفلت الباب وقالت
_انا طالعه لمين و"حشه كده بابا عمره ما اكلنا من مال حر"ااام وماما كذلك كانت عايزه تسترني وكان عندها حق انا فا"شله فعلا !!
_اي اللى حصل ده مع صاحبتك يا سمر ؟؟
_هو اي اللى حصل يا ماما ؟؟
_قال اي طالعه متجوزه رجل اعمال مشهور وعارفه طلع مين جمال الكيلانى وقال حامل قال ٠٠٠
_عااارفه !!
_عارفه منين يا بت أوعك تقولى انك عمله كده بردو !!
_ماما انتى بتهزري !! ماما اطلعى برا عشان مش ناقصه !!
_طب اسمعى بقا مستحيل اشوفك عند البنت ده تانى!! 
_😳😳٠٠٠٠ماما انتى بتقولى اي ؟؟ زينه صاحبتى من ايام الطفوله !!
_انتى مجنونه ده متجوزه عرفي وقال حامل قال وعايزه اخلينا اسيبك تمشي معها انتى عارفه الناس كلها بتقول عليها اي ؟؟
_بعصبيه:مش عايزه اعرف اللى اعرفوا أن زينه اختى ومستحيل اتخلى عنها سامعه !!
وفجاه ضر"بتها حته قلم وقالت:أوعك تقولى على البت ده اختك ده ر"خيصه 
_ماما كفااايه حتى لو كنتى امي مسمحلكيش ابدا تقولى كده على زينه !! وخدت بعضها وطلعت !!
$$في المساء$$
$$في قصر الكيلانى$$
زينب كانت قاعده ومش عارفه تفتح الموضوع ازاى مع ابنها !!
_مالك يا ماما انتى كويسه ؟؟
_ايوه يا مالك كويسه امال فين اخوك اصلا عايزه في موضوع مهم اوى !!
_موضوع اي يا ماما ؟؟
_هو فين بس؟؟
_فهد في الشغل ليه في حاجه ؟؟
زينب قربت من مالك ابنها وقالت:عارف يا مالك طول عمري بقول عليك راجل وواد شهم
_من امتى يا ماما بتقولى عليا كده ؟؟
_من زمان يا ولد بس انت مكنتش واخد بالك !!
_ماما ادخلى في الموضوع ومن غير لف ولا دوران 
_بس يا حبيبي انا قربت امو"ت !!
_بعد الشر عليكى يا ماما ليه بتقولى كده ؟؟
_كلنا هنمو"ت يا ابنى المهم انا عايزه افرح بيك قبل ما امو"ت!!
_😳😳٠٠٠٠وفجاه فاق من الصدمه وقعد يضحك !!
_هو انا قولت نكته ولا اي !!
_اسف اسف بس انتى عارفه انى شاب طايش وبسهر كتير ومينفعش اشيل مسئوليه خالص !!
_وانت بقا لحد امتى هتفضل كده !!
_ماما انا لسه صغير انا عندي ٢٠ سنه يعنى موضوع الجواز ده تروحى تقولى لفهد مش ليا !!
_انت عارف فهد عصبي اوى وانا بخاف منه 
_وانا مبتخافيش منى ؟؟
_ما تنعدل يا ولد !!
_ومين ده اللى عايزنى اتجوزها ؟؟
_بنت زي القمر اسمها زينه ؟؟
_وعمرها كااام اكيدا عندها ١٠ سنين !!
_لا ١٥ سنه وكمان اسبوع هيكون عندها ١٦ قولت اي !!
_اه انا عرفت مين البت ده اللى بابا اتجوزها عرفي صح ؟؟
_اه يا مالك !!
_ينهار اسو"د يا ماما عايزه تجوزي ابنك بنت حامل اتولى طفلاين أناا ٠٠٠٠
_مين قال طفلاين؟؟
_انتى مش بتقولى البت عندها ١٥ وحامل يعنى هتولها ما هي طفله بردو ٠٠٠
_امشي من قدامى امشي مفيش إلا اخوك فهد اللى هيرضي 
_بتريقه:في الاحلام عارفه لو قولتى لفهد كده ممكن القصر يقع علينا ٠٠٠
_امشي من قدامى امشي 
_حااضررر٠٠٠
بتول:بتعملوا اي ؟؟
_تعالى يا بتول شوفي امك بتقول اي ؟؟
_صحيح يا ماما اللى سمعتوا ده بابا دخل السجن ؟؟
_اه يا بتول ومش عايزه اسمع اسمه هنا تانى ولا للنقاش٠٠٠
_تمام انا رايحه عند واحده صحبتى سلام !!
_اوصلك!!
_يعم اتنيل انا عارفه عايز توصلنى ليه عشان تكراش على البنات هناااك وقولتلك مليون مره دول بتوع تعليم مش بتوع ديس"كو وسهر 
مالك حط ايدو على فمها وقال:بتهزر يا ماما أصلها مجنونه اوى 
مالك همس في ودنها وقال:هخليكى تروحى بالعربيه بتاعتى بس تسكتى !!
_بجد٠٠٠
مالك زقها وقال:أمشي يا بت من قدامى امشي !!
_ماشي مااشي يلا عايزه حاجه يا ماما ؟؟
_خدي بالك من نفسك !!
_عايز حاجه يا رز"ل ؟؟
_عايز موزه من عندك!!
_جاتك القر"ف في شكلك ومنظرك أما و"سخ بشكل !!
_ماشي ماشي حسابك معايا بعدين !!
_زينب بتفكير :مالك مستحيل يحافظ على زينه وانا خايفه اوى من فهد ده ممكن يوقع القصر فعلا لو سمع موضوع الزواج بالاخص من واحده صغيره وحامل ٠٠٠
بعد مرور ربع ساااعه تقريبا
$$في السجن$$
جمال كان قاعد وبيقول:بقا كده يا زينب ماشي وربنا لخليكى تندمى على اليوم ده ٠٠٠
_بابااااا
_بتول!!
_صحيح يا بابا اللى سمعتوا ده انك اتجوزت طفله وضحكت عليها ؟؟
_لا يا حبيبتي مش صحيح انتى تصدقي كده على باباكى؟؟
_لا٠٠٠ومستحيل اصدق !!
_بتول انا لازم اطلع من هنا باي طريقه !!
_متخافش يا بابا انا جبت عمى حسن المحامى٠٠٠٠
_بنتى حبيبتي اللى صدقتنى !! اما الشباب طالعين لامهم ؟؟
_مالك عرف وصدق ماما بس فهد لسه ميعرفش حاجه لأنه في الشغل !!
_اكيدا هيصدق امه انتى عارفه انا وفهد بنتخانق عالطول وبينا خلاف دايما ٠٠٠
_مش مهم يا بابا المهم انت اي اخبارك ؟؟
_مش كويس يا بتول زعلان اوى من امك أنها صدقت بت الشوارع ده !!
_معلش يا بابا أن شاء الله الحقيقه هتبان وكل حاجه هتتحل٠٠
_ان شاء الله ٠٠٠
بتول مشت والمحامى قعد مع جمال وقال 
_انت فعلا قربت من البنت وحامل منك
_ده كلها لعبه البت عذراء ومش حامل ده اتفاق مع الدكتوره عشان اقدر اد"مرها
_ده خبر هايل كده هقدر اطلعك بسهوله 
جمال بيفتكر ازاى اتفق مع الدكتوره وازاى ضحك على زينه وقال انو دخل عليها ٠٠٠
فهد رجع البيت وزينب طلعت تجري عليا عالطول 
_اي اللى سمعتوا ده يا ماما ؟؟
_سمعت اي يا ابنى ؟؟
_بابا اتجوز طفله وحامل منه ؟؟
_😳😳٠٠٠٠انت عرفت ازاى ؟؟
_الاخبار كلها بتتكلم يا ماما كل القنوات بتتكلم هنعمل اي في المص"يبه ده دلوقتى ؟؟ !!
_لازم نسكت الناس ده يا ابنى !!
_وده ازاى بقا ؟؟
_اتجوز البت يا فهد ٠٠٠٠
لقراءة باقي احداث الرواية اضغط هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-