رويات رومانسية مصرية اجمل روايات رومانسيه مصرية ستقرأها في حياتك

رويات رومانسية مصرية اجمل روايات رومانسيه مصرية ستقرأها في حياتك


روايات رومانسية مصرية او قصص رومانسية مصرية وقد ظهرت ال روايات رومانسية مصرية منذ عام 2019 تقريبا وبدات روايات رومانسية مصرية تنتشر كثيرا وذاد الاقبال علي روايات رومانسية مصرية من قبل فئة شبابية كبيرة جدا من الجنسين وقد سيطر وبصفة ملحوظة جدا البنات الاتي يكتبن في مجال الروايات رومانسية مصرية حيث قل عدد شباب الكتاب في مجال روايات رومانسية مصرية  وماهي اصلا معني روايات رومانسية مصرية  انها مزيج من بين ان الكتاب مصريين او انها تحدث في مصر ورومانسية هي تتعلق بتجارب او افكار تاتي للكاتب او الكاتبة ويوجد العديد من الروايات رومانسية مصرية سنعرضها عليكم في هذا المقال 



روايات رومانسية مصرية



روايات رومانسية مصرية 1 : نور عيني

 

الفصل الاول من رواية نور عيني ( روايات رومانسية مصرية )


سليم بصوت عالي جدا هز اركان المكان....  انت بتقووول اي ﯾ بابا  بقاااا انا سليم الجبراااوي اتجوز حتت خدااامه اناا الي بيترموااا تحت رجلي عشان نظره بس اتجوز حتت خدامه فلاحه وتلاقيها جاااهله كمان.. دااا انااااا حتى معرفش شكلهااا عااامل ازاي وبعدييين دي عييله متجش نص عمريي  هو جدي اتجنن 

 سلييييييييم احترم نفسك انت اتجننت ازاي تتكلم كدا عن جدك 

يا بابا حضرتك مش شايف ده غلط

انا مش شايف حاجه غلط.. الغلط بقا انك تنزل كلمة جدك وتطلعه قدام اهل البلد كله ماالوش كلمه وساعتها انا هتبرى منك ولا انت ابني ولا اعرفك

سليم بوعيد لتلك المسكينه : هي وصلت لكده ماشي بلغه بموافقتي 

وخرج بكل هيبه فهو سليم الجبراوي اكبر رجل اعمال وصاحب اكبر شركات  فِ البلد كلها. عصبي وصارم جدا تعشقه النساء بشكله الخاطف للانفاس ذو عيون حاد. ه خضراء واهداب كثيفه ووجه رجولي ولحيه خفيفه زادته هيبه وجمال على جماله طويل القامه عريض المنكبين بجسم ضخم مليئ بالعضلات يرتعب من اسمه اقوى الرجال (من الاخر مز  بكرش عليه ) 31سنه عاازب لا يملك اعز من جده وامه وابيه (يترى هيفضل دول بس ولا هيقع محدش هيسمي عليه)  کَ .. بسمله بدوي 

في الجهه الاخري تحديداً فِ احدى ارياف مصر 

الجد بحنان...... ينور ﯾ حبيبتي ده لمصلحتك

نور ببكاء طفولي.....  لا ﯾ جدو انا بخاف منه دا اول ما بيجي هنا بستخبا منه في اوضتي لحد مايمشي عايزني اتجوزه 

الجد بحكمه.... يابنتي انتي بت الغالي ابوكي موصاني عليك قبل مايمو. ت وانا مش هلاقي احسن منك ليه ومش هطمن عليكِ غير معاه هو اه عصبي وجاد شويتين

نور بطفوله... شويتين بس 

الجد بضحك.... ههههه شويتين تلاته معلش بس والله طيب وحنين .. انتي بنت الغالي الي ضحى بحياته عشاني ربنا يرحمه يارب وانا ربنا يعلم اني بعتبرك حفيدتي ومكانتك في قلبي اكتر منهم كلهم كمان هههه

نور بدموع...... ربنا يرحمه وحشني اوي يجدو 

ربنا يرحمه ينور عيني وبعدين العيون الحلوه دي ماتبكيش يالا وريني ضحكتك الحلوه 

نور بابتسامه جميله بينت غمازاتها.... ربنا يخليك ليا يجدو وميحرمنيش منك ابدا 

 الجد بحنان وهو بيمسد على شعرها الفحمي الطويل ..... ولا منك يانور عيني

نور بطفوله..... تعرف اني بحب اسمي ده منك اوي اوي اوي 

الجد بمشاكسه.... بكره ييجي ويدلعك وهتحبي اسمك منه اكتر 

نور بكسوف.... جدووو 

 ههههه دا انت هتجنني الواد يبت مش بجمالك بس لا بروحك الحلوه دي وطيبتك... هتوحشيني اوي ينور مش عارف هقعد ازاي من غيرك 

متعيطش والنبي بالله عليك ماتعيطش انا اصلا على اخري ومش عايزه اروح 

يالا يبت من هنا روحي ذااكري 

طب ليييه طيب السيره الي تسد النفس دي

بقااا كدا 

ههههه بهزر يجدو متخافش عليا انا قدها وقدود وان شاء الله هرفع راسك قدام اهل البلد كلهم وتمشي تتفشخر بيا كدا يا احلى جدو غي الدنيا.. همشي انا بقا اذااكرلي كلمتين ينفعوووني وذهبت لغرفتها

نور بنوته طيبه جدا ومرحه حساسه بتتأثر باتفه الاسباب يتيمه  توفت والدتها وهي بتنجبها ووالدها كان ذراع الجد الايمين وضحى بحياته عشان الجد( هنعرف مع بعض الحكايه في البارتات القادمه ) جميله جدا جدا بعيون زرقاء صافيه وشعر فاحم طويل جدا معدي خصرها ملامحها كيوت شفايفها وخدودها على طول حمرا قصيره القامه بجسد مثير عندها18سنه  (مزه ﯾ جدعان هي كمان ) جدتها كانت تركيه( عشان كدا تلاقوها حلوه حبيتين تلاته) 

جه اليووم الموعود وهو كتب الكتاب( ونعلي الجواب اوبس سوري اندمجت شويه) 

نور ببكاء طفولي... جدو انا خايفه اوي جدو خليه يمشي مش عايزه اتجوز النهارده 

الجد بضحك.... يبت اجمدي كدا 

قاطعهم دخول والده سليم ساره

ساره باحترام وطيبه......  ازيك ياعمي 

الجد بهدوء.... في نعمه يبنتي انتِ اخبارك

ساره باحترام وهي تقبل يده ورأسه.... بخير طول ما حضرتك بخير واضافت باعجاب شديد بجمال نور: انتي نور.. كبرتي ينور  بسم الله ماشاء الله وبقيتي عروسه قمر

نور بكسوف..... شكرا لحضرتك

ساره بحنان اموي.... حضرتك اي بقا..  قوليلي يماما 

حاضر يماما 

الجد بحنان.....  يالا ﯾ حبيبتي 

نزلوا نور اول ما شافت سليم خبت وشها في كتف جدها 

سليم بسخريه..... اي ﯾ عروسه شوفتي عفريت مخبيه وشك ليه ولايكون خايفه عليا عشان يمكن اول ما اشوفك اتخض 

الجد بهيبه..... سلييييم اهدى شويه 

سليم بسخريه.....  ياااعروسه وريني وشك ولا اقولك خليه انا كدا كدا  .. فجأه سكت بصدمه اول ما لفتله بلع ريقه بعدم تصديق....هو  انتي العرووسه


لقراء باقي فصول الرواية الرومانسية نور عيني اضغط هنا 



روايات رومانسية مصرية 2 : طفلة الاسد


-البنت: انتي مجنونه يمروة بتحطي صورتي علي موقع جواز

-مروة بخوف: لا اصل اصل انا تقريبا كان عندي صرع ساعت معملت كدهه وبعدين انا كنت بهزر معاكي ي ليلو

-ليلي بغيظ: دة انا هقتلك ي بت *** وحاطه رقم تليفوتي لي ها حاطه الرقم لي يمروة دة انا هاكل ودانك دلوقتي 

-مروة بضحك: مالك ي شابه.... قصدي يعني قولت اخلي رقمك يطلع تريند وكدهه اوعي تكون اضايقتي مني 

-ليلي بخبث: لا يحبيبتي هضايق لي.... تعالي بس هاتي ايدك ابوسهااا يخلاثي عليكي امه لا الله الا الله كلهااا اتصلت بياا امبارح 

-مروة: شوفتي عشان تعرفي بس... وكملت وهي بتمد اديهااا يلا بوسي

-ليلي وهي بتاكل ايد مروة: منا هبوس 

-مروة بصريخ: اعااااااا يبت المجنونه سبيني.... ايدي ايدي ااااه ي ليلي والنبي

-ليلي بغيظ: ولا حمادة المر الي دخل كلمني وعايز يرتبط..... هي ناقصه مر مش كفايه المرار الطافح الي انا فيه

-مروة بضحك: ههههههه انا همشي بقااا وانتي شوفي هتعملي ايه وانا حطيت شروط تحت صورتك هتلاقي المكتب بيكلمك اما يلاقوا حد بنفس الشروط 

-ليلي: غوري الله يحرقك 

-مروة بخوف: حاضر..... وطلعت جري

في مكانن تاني....... ـــــــــــــــــــــــــــــــ في ملهي ليلي تحديدا

-البنت بدلع: انت قمر ي باشاا

-محمد بجمود: انا عارف دة 

-البت بمرقعه: طب م يلا بينااا احناا علي الاوضه بقاا

-محمد: لا انتي مش نوعي المفضل غوري ي و.......  من هنااا

-حمزة: اي ي محمد دي البت جامدة اووي

-محمد وهو يقلب في الفون: خدهاا انت انا مش عايزهااا...... اي اي دة

-حمزة بخوف: احم اي ي اسد مالك

- محمد بعصبيه: بقااا انامحمد المنياوي صورتي علي موقع جواز

-حمزة برتباك: احم احم احيييه اي دة مين الواطي الي عمل كدهه

-محمد بخبث: حمزة 

-حمزة ويكاد ينهار: احم احم نعم ي ابو الصحاب 

-محمد بعصبيه: انا هصلي انهاردة وادعي ان ميكنش الي في بالي حقيقي

-حمزة بخوف: محمد انا الي حطيت الصورة..... وهوب طلع يجري

-محمد لنفسه:اه يبن......ماشي وربنا لهوريك.....وخرج بكل هيبه من المكان

عند ليلي.......

-تن تن تن

-ليلي: الو

-المتصل:اي يمزة

-ليلي:مزة في عينك يطبق سلاطه من غير خيارة ي راجل من غير امارة ي دخان من غير سجارة 

-المتصل:ههههههه وكمان رداحه الله انا شغال علي عربيه كبدة وعايزة مراتي المستقبليه تشتغل معاياا او هجبلهاا عربيه بطاطا

-ليلي بعصبيه:دة انا هاجي احشر البطاطا كلهاا في وشك ي ابن الملزقه بقاا انا اشتغل علي عربيه بطاطا طب وليه مروح اشغل متسوله بتكسب اكتر

-المتصل بفرحه:واو وكمان بتفكري في مستقبلنااا ياااه يزين مخترت والله الي انتي عيزاه اشتغليه يحبيبتي انشاله شحاتهه عادي

-ليلي:تعرف لو قدامي كنت اديتك قلم علي وشك ي ابن......والله العظيم لو اتصلت تاني هاجي ارميك من الشباك يملزق انت قال بطاطا وكبدة قال غور ياض.....وقفلت وعملت بلوك 

-مامت ليلي:يلا ي ليلو الاكل 

-ليلي:حاضر يماما...وطلعت

عند محمد.....

-محمد بيقلب في الفون:اي دة اي دة مين البطل دي بقا دي حاطه صورتهاا علي موقع جواز لي الرجاله اتعمت...... وبعد مدة جاب رقم المكتب

-محمد بهيبه:الو

-مديره المكتب:ايوة يفندم

-محمد:انا محمد باشاا المنياوي

-المديرة بخضه:اهلا اهلا يباشااا

-محمد:في بت اسمهاا ليلي حاطه صورتهاا علي موقع الجواز البنت دي انا عايزهااا

-المديرة برتباك:بس دي حاطه شروط دينيه وكده...وحضرتك معروف عنك انك دنجوان يعني...

-محمد بغضب:انا قولت عايزاهاا يعني عايزهاا وهديكي الي انتي عيزاة

-المديرة بطمع:تمام يباشااا

-محمد بجمود:.....طيب وقفل

-محمد بفخر:بقااا المز دي تبقاا لحد غير الدنجوان

عند ليلي..... 

-تن تن تن

-ليلي بعصبيه: الو يولاد..... اي وانا فاتحه سنترال 

- المديرة:حضرتك صورتك علي موقع جواز وانا لقيتلك الشاب بالمواصفات الي عيزاة

-ليلي:احيييه يختي علياااا بقااا انا اخرتي اتجوز من علي موقع جواز خلاص بقيت بايرة للدرجادي اسمعي يوليه انتي انا مش عايزة عرسان ولا زفت روحي اتجوزيه انتي غوري اوليه من هناا بدل ما اجيلك

-المديرة برتباك:اسمو محمد باشاا المنياوي....اكيد عرفاه

-ليلي بصدمهه:الدنجوا......


لقراءة باقي الرواية الرومانسية طفلة الاسد كاملة اضغط هنا



روايات رومانسية 3 : زينة الفهد


جمال وصل وكان فرحان اوى باللى بيحصل وقال :واقفين ليه هدوا يلا!!

_كانوا رايحين يهدوا البيت ولكن صوت قاطعهم 

_ليلتفت جمال الى مصدر الصوت وكان في حاله صدمه:٠٠٠٠زينب بتعملى اي هنا ؟؟

وفجاه ضر"بته حته قلم وقالت:ليه ؟؟ انا عملتلك اي مش مكسوف من نفسك وانت روحت اتجوزت بنت صغيره انت عارف لو اولادك عارفوا ممكن يعملوا اي بالاخص فهد ؟؟

_زينب انتى بتقولى اي ؟؟

_تعالى يا زينه هنااا !!

زينه جرت عليها عالطول وزينب قالت:انت شكلك كبرت وخرفت يا جمال انت ناسي أن البنت صغيره والتوقيع ده باااطل انت مفكر اي انا محاميه وعارفه الحاجات ده كويس يعنى البيت مش من حقك تهدوا٠٠٠

الشرطه وصلت وقالت:فعلا مش من حقك تهد البيت لأن التوقيع ده باطل لأن البنت لسه صغيره وبعدين انت مطالب ٠٠

_٠٠٠٠انتوا عارفين بتكلموا مين ؟؟ انا جمال الكيلانى 

_هو انا مقولتلكش انى عطيت الشرطه شويه ورق فيا نصب وشويه احكام كده !!

_ ٠٠٠٠٠زينب انتى بتقولى اي ؟؟

_لو سمحت اتفضل معنا!!

_ده عقابك عشان تعرف تضحك على طفله وعلى أهلها 

_زينب لا٠٠٠ماشي يا زينب هرجع وهتندمى على اللى عملتى !!

_انا اسفه اوى نيابه عن زوجى وعارفه أن حياه بنتكم اد"مرت بسببه 

زينب مسكت ايد زينه وقالت:ممكن اطلب ايد بنتكم لابنى 

_٠٠٠٠٠

_وده كبير بردو ولا اي ؟؟

_لا يا فندم ابنى عنده ٢٦ سنه !!

_وهيرضي يتجوز بنتى ؟؟

_ان شاء الله اهم حاجه احصل على الموافقه منكم وهبلغكم بليل القرار ٠٠٠

_والد زينه كان رايح يرفض ولكن ام زينه مسكت ايدو وقالت 

_موافقين !!

زينه ووالده كانوا في حاله صدمه 

_هرد عليكم باليل أن شاء الله والفرح هيكون بعد ثلاث ايام عن اذنكم 

زينب ركبت العربيه ومشت ٠٠٠

زينب بتفتكر ازاى عرفت أن زوجها اتجوز زينه وكان عايز يهد البيت٠٠٠

$$فلاش باك$$

بعد ما زينه طلعت من القصر طبعا جمال طلع وراها ساعتها زينب كانت واقفه وسمعت كل حاجه وكانت في حاله صدمه 

_ينهار اسو"د بقا يا جمال تتجوز طفله 

زينب طلعت على الاوضه عالطول وبدأت تدور على ورقه الجواز العرفي ده

وفجاه ورقه وقعت على الأرض 

زينب مسكت الورقه وكانت في حاله صدمه 

_ينهار اسو"د مضي البت على ورقه بيع وهي لسه قاصر ٠٠٠٠

زينب خدت الورقه عالطول وطلعت برا وسمعت جمال وهو بيتكلم مع راجل 

_اي البيت هيتهد ولا اي ؟؟

_بس ده قاصر يا استاذ والتوقيع باااطل

_بقولك اي نفذ وفكك من موضوع باطل ومش باطل ده ٠٠

زينب بقا عايز يهد بيت الناس :انا لازم اتصرف في اسرع وقت 

زينب دخلت الاوضه تانى وغيرت هدومها وقالت:شكل عائله البت ده غلابه اوى وجمال ممكن يضحك عليهم بما أن محاميه وبفهم في شغل الورق لازم أنقذ الناااس

$عوده الى الاحداث$

زينه:انتى ازاى وافقتى ؟؟

_وانتى ازاى ليكى عين تتكلمى معايا مش مكسوفه !!

_لا مش مكسوفه يا ماما 

_انتى واعيه بتقولى اي ؟؟ انتى حامل يا بت يعنى سمعتك هتكون في الأرض لو متجوزتيش في اسرع وقت 

_وانتى فكرك ممكن ابن الست ده يوافق ؟؟

_الست عطت وعد ومستحيل تخلف !!

_زينه دخلت اوضتها وقفلت الباب وقعدت تعياط 

_مالك يا حج ؟؟

_مالى ده انا بتقطع من جوا يا ام زينه بقا بنتنا الوحيده كانت عايزه تد"مرنا ود"مر نفسها عشان الفلوس !! والواحد حاسس انه اب فااشل ومعرفش يربي بنته كويس 

_قولتلك ده فاشله ولا نافعه في المدرسه ولا نيله قولتلك زوجها بس انت لا كنت مصر أنها تكمل تعليمها 

_كنت مفكر هطلع حاجه يا ام زينه هي متعرفش انا بتعذ"ب قد اي عشان اجيب ليها فلوس الدروس الخصوصية 

_عارفه يا حج ربنا يديك الصحه !!

_خلاص يا ام زينه الصحه راحت قوليلى هطلع ازاى قدام الناس ؟؟ بعد ما طلعت حامل ومن مين من عجوز!!

_ان شاء الله خير !!

_خير وهيجى منين الخير طول ما هي موجوده ٠٠٠

زينه سمعت كل حاجه والدموع نزلت من عينها ودخلت اوضتها وقفلت الباب وقالت

_انا طالعه لمين و"حشه كده بابا عمره ما اكلنا من مال حر"ااام وماما كذلك كانت عايزه تسترني وكان عندها حق انا فا"شله فعلا !!

_اي اللى حصل ده مع صاحبتك يا سمر ؟؟

_هو اي اللى حصل يا ماما ؟؟

_قال اي طالعه متجوزه رجل اعمال مشهور وعارفه طلع مين جمال الكيلانى وقال حامل قال ٠٠٠

_عااارفه !!

_عارفه منين يا بت أوعك تقولى انك عمله كده بردو !!

_ماما انتى بتهزري !! ماما اطلعى برا عشان مش ناقصه !!

_طب اسمعى بقا مستحيل اشوفك عند البنت ده تانى!! 

_٠٠٠٠ماما انتى بتقولى اي ؟؟ زينه صاحبتى من ايام الطفوله !!

_انتى مجنونه ده متجوزه عرفي وقال حامل قال وعايزه اخلينا اسيبك تمشي معها انتى عارفه الناس كلها بتقول عليها اي ؟؟

_بعصبيه:مش عايزه اعرف اللى اعرفوا أن زينه اختى ومستحيل اتخلى عنها سامعه !!

وفجاه ضر"بتها حته قلم وقالت:أوعك تقولى على البت ده اختك ده ر"خيصه 

_ماما كفااايه حتى لو كنتى امي مسمحلكيش ابدا تقولى كده على زينه !! وخدت بعضها وطلعت !!

$$في المساء$$

$$في قصر الكيلانى$$

زينب كانت قاعده ومش عارفه تفتح الموضوع ازاى مع ابنها !!

_مالك يا ماما انتى كويسه ؟؟

_ايوه يا مالك كويسه امال فين اخوك اصلا عايزه في موضوع مهم اوى !!

_موضوع اي يا ماما ؟؟

_هو فين بس؟؟

_فهد في الشغل ليه في حاجه ؟؟

زينب قربت من مالك ابنها وقالت:عارف يا مالك طول عمري بقول عليك راجل وواد شهم

_من امتى يا ماما بتقولى عليا كده ؟؟

_من زمان يا ولد بس انت مكنتش واخد بالك !!

_ماما ادخلى في الموضوع ومن غير لف ولا دوران 

_بس يا حبيبي انا قربت امو"ت !!

_بعد الشر عليكى يا ماما ليه بتقولى كده ؟؟

_كلنا هنمو"ت يا ابنى المهم انا عايزه افرح بيك قبل ما امو"ت!!

_٠٠٠٠وفجاه فاق من الصدمه وقعد يضحك !!

_هو انا قولت نكته ولا اي !!

_اسف اسف بس انتى عارفه انى شاب طايش وبسهر كتير ومينفعش اشيل مسئوليه خالص !!

_وانت بقا لحد امتى هتفضل كده !!

_ماما انا لسه صغير انا عندي ٢٠ سنه يعنى موضوع الجواز ده تروحى تقولى لفهد مش ليا !!

_انت عارف فهد عصبي اوى وانا بخاف منه 

_وانا مبتخافيش منى ؟؟

_ما تنعدل يا ولد !!

_ومين ده اللى عايزنى اتجوزها ؟؟

_بنت زي القمر اسمها زينه ؟؟

_وعمرها كااام اكيدا عندها ١٠ سنين !!

_لا ١٥ سنه وكمان اسبوع هيكون عندها ١٦ قولت اي !!

_اه انا عرفت مين البت ده اللى بابا اتجوزها عرفي صح ؟؟

_اه يا مالك !!

_ينهار اسو"د يا ماما عايزه تجوزي ابنك بنت حامل اتولى طفلاين أناا ٠٠٠٠

_مين قال طفلاين؟؟

_انتى مش بتقولى البت عندها ١٥ وحامل يعنى هتولها ما هي طفله بردو ٠٠٠

_امشي من قدامى امشي مفيش إلا اخوك فهد اللى هيرضي 

_بتريقه:في الاحلام عارفه لو قولتى لفهد كده ممكن القصر يقع علينا ٠٠٠

_امشي من قدامى امشي 

_حااضررر٠٠٠

بتول:بتعملوا اي ؟؟

_تعالى يا بتول شوفي امك بتقول اي ؟؟

_صحيح يا ماما اللى سمعتوا ده بابا دخل السجن ؟؟

_اه يا بتول ومش عايزه اسمع اسمه هنا تانى ولا للنقاش٠٠٠

_تمام انا رايحه عند واحده صحبتى سلام !!

_اوصلك!!

_يعم اتنيل انا عارفه عايز توصلنى ليه عشان تكراش على البنات هناااك وقولتلك مليون مره دول بتوع تعليم مش بتوع ديس"كو وسهر 

مالك حط ايدو على فمها وقال:بتهزر يا ماما أصلها مجنونه اوى 

مالك همس في ودنها وقال:هخليكى تروحى بالعربيه بتاعتى بس تسكتى !!

_بجد٠٠٠

مالك زقها وقال:أمشي يا بت من قدامى امشي !!

_ماشي مااشي يلا عايزه حاجه يا ماما ؟؟

_خدي بالك من نفسك !!

_عايز حاجه يا رز"ل ؟؟

_عايز موزه من عندك!!

_جاتك القر"ف في شكلك ومنظرك أما و"سخ بشكل !!

_ماشي ماشي حسابك معايا بعدين !!

_زينب بتفكير :مالك مستحيل يحافظ على زينه وانا خايفه اوى من فهد ده ممكن يوقع القصر فعلا لو سمع موضوع الزواج بالاخص من واحده صغيره وحامل ٠٠٠

بعد مرور ربع ساااعه تقريبا

$$في السجن$$

جمال كان قاعد وبيقول:بقا كده يا زينب ماشي وربنا لخليكى تندمى على اليوم ده ٠٠٠

_بابااااا

_بتول!!

_صحيح يا بابا اللى سمعتوا ده انك اتجوزت طفله وضحكت عليها ؟؟

_لا يا حبيبتي مش صحيح انتى تصدقي كده على باباكى؟؟

_لا٠٠٠ومستحيل اصدق !!

_بتول انا لازم اطلع من هنا باي طريقه !!

_متخافش يا بابا انا جبت عمى حسن المحامى٠٠٠٠

_بنتى حبيبتي اللى صدقتنى !! اما الشباب طالعين لامهم ؟؟

_مالك عرف وصدق ماما بس فهد لسه ميعرفش حاجه لأنه في الشغل !!

_اكيدا هيصدق امه انتى عارفه انا وفهد بنتخانق عالطول وبينا خلاف دايما ٠٠٠

_مش مهم يا بابا المهم انت اي اخبارك ؟؟

_مش كويس يا بتول زعلان اوى من امك أنها صدقت بت الشوارع ده !!

_معلش يا بابا أن شاء الله الحقيقه هتبان وكل حاجه هتتحل٠٠

_ان شاء الله ٠٠٠

بتول مشت والمحامى قعد مع جمال وقال 

_انت فعلا قربت من البنت وحامل منك

_ده كلها لعبه البت عذراء ومش حامل ده اتفاق مع الدكتوره عشان اقدر اد"مرها

_ده خبر هايل كده هقدر اطلعك بسهوله 

جمال بيفتكر ازاى اتفق مع الدكتوره وازاى ضحك على زينه وقال انو دخل عليها ٠٠٠

فهد رجع البيت وزينب طلعت تجري عليا عالطول 

_اي اللى سمعتوا ده يا ماما ؟؟

_سمعت اي يا ابنى ؟؟

_بابا اتجوز طفله وحامل منه ؟؟

_٠٠٠٠انت عرفت ازاى ؟؟

_الاخبار كلها بتتكلم يا ماما كل القنوات بتتكلم هنعمل اي في المص"يبه ده دلوقتى ؟؟ !!

_لازم نسكت الناس ده يا ابنى !!

_وده ازاى بقا ؟؟

_اتجوز البت يا فهد ٠٠٠٠


لقراءة رواية زينة الفهد اضغط هنا 


روايات رومانسية مصرية 4 : ملكة الاسد


ادخلي يلاا

ملك بعيط. ونبي روحني وانا هشتغل واللهي وهدفعلك فلوس اللي اخدها جوز اميي بس روحني

يلاا بق ادخلي وكفاية عيط

ملك. طب م. مش حرم عليك. تتجوزني وانا قد بنتك. طلقني ونبي

هشام بضحك. هههههههه. اطلقك ازاي بس. هو انا كنت اتجوزتك

ملك بعيط اكتر. يعني انت ه تخليني اعيش هنا من غير جواز.

هشام مسك ايدها. اهديي. انت اتجوزتي فعلاا بس مش انا اتجوزتي ابني

ملك ببراءة. بس انا مش عايزه اتجوز ممكن امشي

هشام ف نفسه. انا عارف اني بظلمك بس انتي الوحيده اللي هتقدري ه

 تساعدي ابني

هشام. ملك خلاص انتي اتجوزتي وانتهى الموضوع

هشام بصوت عالي. أسد. أسد

بهدوء نزل ع السلم بي جسم القوي وطول  وملامحه القوه والجذب

أسد بهدوء. ازيك يابابا عامل ايه

هشام. كويس عامل اي انت. مش نوي ترجع تعيش معيا بق

أسد كان هيرد بس فجأه. مين معك

هشام بهدوء. ديي ملك مراتك

أسد دخل ف نوه ضحك. هههه بجد مراتي. احنا هنهزر ولاا ايي

هشام. بس انا مش بهزر ملك مراتك ع سنه الله ورسوله

أسد بصوت عالي. يعني ايي الكلام داا شايفني عيل صغير علشان تروح تجوزني من غير ما اعرف ثم اكمل بقسوة. ومين بق الرخيصة اللي وفقت على كده

عند ملك عيونها دمعت

هشام. أسد. احترام نفسك. انا عملت كده علشان مصلحتك انت محتاجها

أسد. انت عرف كويس اني سرير دايما في واحده  ودي مش هتكون لازمني ف حاجه

هشام بغضب. اسسسسد

أسد. انت عرف اني مجيش بصوت العالي . ودلوقتي اتفضل

هشام. اتفضل فين

أسد بوقحه. أيي هو مش  النهارده فرحي ولا ايي محتاج اكتشف مراتي براحتي 

ملك اول ما سمعت الكلام داا فضلت ترتعش وفضلت تبص ع هشام بخوف

هشام. انا هفضل هنا

أسد. ايي هتعمل فيها ابو العروسه وتستنا تتطمن عليها ولاا. اتفضل يابابا

هشام. أسد روح المكتب عايز اتكلم معك كلمتين

أسد نزل بهدوء بس وهو مشي خبط ف الطربيز

هشام بخوف. حاسب

رواية ملكة الاسد

أسد بجمود. متخافش اويي كده

أسد دخل المكتب وملك كنت بتبص عليه

هشام بهدوء. هو مش بيشوف

ملك حطته ايدها ع بوقها بصدمه

هشام بحزن. حصله حادثة علشان كده. هشام مسك ايدها. انا اسف انا عرف اني بظلمك بس دا ابني الوحيد انتي الوحيده اللي هتقدري تساعدي وتكوني معا

ملك بعيط. مش هعرف صدقني انا أضعف م اني اعمل كده انت متعرفنيش كويس

هشام بنفسه. إنتي البنت الصح. اللي هتخلي الأسد يهداا. انتي الوحيده اللي هتمسحي القسوة كلها

هشام لملك. صدقني تقدري. حاولي ارجوكي انا عايز ابني


لقراءة باقي فصول رواية ملكة الاسد اضغط هنا 


روايات رومانسية 5 : قلب الزين 


انت بتهزر اتجوز واحد في مستشفى الامراض العاقليه وايده مقطو"عة. 

_مبهزرش يا قلب هتتجوزيه. 

مرات ابوها: انتي تطولي الشاب غني وابوه طالبك انتي ياريته طلب حد من بناتي بلا نيلة. 

قلب بدموع: بابا عشان خاطري بلاش اتجوزه انا هشتغل واعمل يلي انت عايزو بس بلاش دا والنبي. 

عزام ببرود: دا يلي عندي كتب الكتاب بليل وهيخرج من المستشفى وتروحي بيته. 

قلب طلعت تجري ع اوضتها بحزن وتبكي ع حظها. 

مرات ابوها بقرف:  اومال لو يعرف حقيقتك هيحصل ايه انتي تحمدي ربنا انه هيتجوزك شاب زي دا. 

قلب قفلت الباب ف وشها اتعصبت هناء. 

هناء بغضب:  بت قليلة الادب. 

في الليل... 

بقلم ميرا ابوالخير 

(بارك لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خيرا).. 

قلب بأستغراب:  هو فين يلي اتجوزته. 

عفاف بحنان: في البيت تعالي يلا هنروح يا ضنايا. 

بصت ع اهلها وابوها بص الناحيه التانيه. 

وصلت القصر واتصدمت قد ايه جميل: الله حلو اوي. 

عفاف بضحك: تعالي يابنتي. 

داخلو القصر. 

قلب بدموع في نفسها:  كان نفسي اكمل تعليم. 

عفاف بهدؤء: زيننننن. 

قلب بانتباه: اسمه زين. 

عفاف بابتسامة: ايوا يا بنتي اطلعي اول جناح هتلاقيه دي اوضتكم. 

قلب بهدؤء: تمم عن اذنك. 

طلعت لاقت الجناح كله اسود والضلمه فيه ولاقت شاب وقف في البلكونه. 

: انتي مين يا حلوة. 

قلب بشهقة:  ا انت ز زين. 

زين بابتسامة:  ايوا انا زين وانتي بقا مين. 

قلب بصدمة من جماله:  صلاة النبي انت جوزي. 

زين ببراءة:  وانتي حلوة اوي يا قمرية بقولك ايه. 

بقلم ميرا ابوالخير 

قلب بسرحان فيه: قول. 

زين قرب منها وشدها لحضنه بايد واحدة:  انتي مراتي صح. 

قلب بتوتر: هاه ا ايوا. 

زين قرب لشفا"يفها:  انتي حلوة اوي اوي. 

قلب بخوف: ا انت مش المفروض مجنون ابعد لو سمحت. 

زين قرب وهمس لها شهقت بقوة. 

قلب بصراخ: لاااااا انت بتقول ايههه عايزاني اق"لع ليههههه. 

زين ابتسم وقرب منها ووو..... 


لقراءة رواية قلب الزين كاملة اضغط هنا 


روايات رومانسية 6 : برائتها اوقعتني في حبها


قااسم : بص يا حسام البنت الل هناك الصغيرة دى 

حساام : امها فين وسايبها فى الشارع كداا 

قااسم وحساام عندهم19سنه عايشين مع بعض اهلهم متوفيين الاتنين فى كليه طب سوا وبيشتغلوا علشان يصرفوا على نفسهم

قااسم : تعالى نروحلها 

حساام : اسمك اي

ورد : اسمى ورد

حساام : الجميل بيعيط ليه 

ورد بعياط : عايزة ماما

حسام : متعيطيش هنشوفلك ماما

ورد : اصل ماما مش هنا

حساام : اومال فين 

ورد بتشاور فى السماء

ورد : فوق 

حساام وقااسم زعلوا عليها

قااسم : طب فين بابا

ورد : مش عارفه

حساام : طب قومى تعالى معانا

ورد قامت معاهم

قااسم : انتى جعاانه

ورد : ايوة 

ورد عندها 5 سنين

قااسم : خدها معاك وانا هروح اجبلها اكل

حساام اخد ورد البيت الل عايشين فيه

بعد شويه 

قااسم وصل ب الاكل 

حساام وقااسم فضلوا قاعدين جمب ورد وهيا بتاكل

ورد : اشرب

حساام قام جبلها تشرب

ورد خلصت 

حساام : تيجى نسمع الT.V

ورد : عايزة القط والفار

حساام ضحك  : حااضر 

ورد وحساام وقااسم فضلوا يسمعوا الT.V وورد نامت جمبهم 

قااسم قام حطها على السرير 

قااسم راح يقعد جمب حساام

قااسم : انا بفكر نعيشها معانا ونهتم بيها ونعملها زى اختنا الصغيرة

حساام : وانا بفكر ف كدا بردو

تانى يوم 

ورد صحيت

حساام : اهلااا ب العسل 

ورد : شيلنى

حسام : نعم

ورد : شيلنى زى ماما م كانت بتشيلنى

حساام : حااضر وشالها

ورد : اكل 

حساام : قاااسم جاب الاكل علشان ناكل سوا

ورد : يلاا ناكل 

حساام خدها عند قااسم وكلوا وخلصوا

قااسم : ورد

ورد : نعم يابابا

قااسم لما سمعها قالت كدا فرح جدااا

ورد بتشاور على حساام وبتقوله : انت كمان بابا

حساام : ورد

ورد : نعم

حساام : مش عايزة تروحى الملاهى

ورد : انا عايزة انا بحبها خاالص 

حساام : مااشى على فكرا احنا جبنالك هدوم جديده

ورد : هيييييي ورد راحت تشوفها مش لاقيها

ورد ببرائه : فين الهدوم

حساام : معايا اهى 

ورد : ورينى يلاااا

حساام : يلا ادخلى البسى واحنا ناخدك نفسحك

ورد دخلت لبست وخلصت حساام وقااسم خدوها يفسحوها

ورد : انا عايزة اركب اللعبة دى 

حساام : حااضر بصى خليكى هنا مع قااسم لما اروح اجيب تذكرة علشان ندخل اوك

ورد : حااضر  

قااسم : هو حسام اتاخر كدا ليه اما اروح اشوفه

قااسم : وردتى خليكى واقفه هنا متروحيش فى حته

ورد : مااشى

قااسم راح ل حساام يشوفوا اتاخر ليه 

عند حساام

قااسم : انت اتاخرت كدا ليه ياعم 

حساام : خلصت اهو يخر*بيتك انت سيبت البنت وجيت 

قااسم : متخافش انا قولتلها خليكى مكانك متروحيش فى حته

عند ورد

ورد لاقت راجل معاه غزل البنات فضلت ماشيه وراه كل همها غزل البنات عند حساام وقااسم راحوا علشان يشوفوها ملقوهاش ..؟؟


لقراءة رواية برائتها اوقعتني في حبها كاملة اضغط هنا 


روايات رومانسية مصرية 7 : بسمة موجوعة 


إنتي مش جوزك مات 

ما تغوري في داهيه بقي وروحي اقعدي عند بيت أبوك . ولا مستنيه لما توقعي واحد من رجالة البيت وتتجوزيه 

سلفتي قالتلي الكلمتين دول وطلعت لشقتها وأنا وقفت مكاني متجمده من الكلام إللي سمعته ودموعي نزلت على خدي مش قادره أوقفها 

أنا عمري ما كنت ضعيفة ... أنا ليه مردتش عليها 

أنا إزاي اسيبها تكلمني كده 

أنا بسمه جوزي مات بقاله 5شهور بس ومن ساعة ما مات 

وأنا حاسه إن شخصيتي بقت ضعيفة أوي 

عندي 3سلايف كنا اكتر من الأخوات والله كنت بعاملهم أحسن من أخواتي  .بس من ساعة جوزي ما مات وهما التلاته معاملتهم اختلفت معايا 

كل واحدة فاكره إني هخطف جوزها منها 

قلبي واجعني أوي على موت جوزي ومحدش حاسس بيا 

وكمان معاملتهم اتغيرت معايا بقي محدش في البيت بيطقني . أنا بجد حزينه على نفسي أوي .

أنا نفسي اروح أقعد في بيت والدي بس والدي حالته المادية على قده خالص . أنا عندي أربع عيال 3بنات وولد 

مين هيصرف عليهم لو قعدت عند بيت والدي 

بس أنا نفسيتي تعبت جداً وقررت إني هروح أقعد عند بيت والدي أسبوع كده ونزلت علشان أبلغ حمايا بقراري ده 

واتفاجأت من إللي سمعته 

حمايا..... اعملوا حسابكم إنتو التلاته إن واحد منكم يتجوز ارمله أخوه . مينفعش تقعد كده في البيت والبيت فيه اربع رجاله 

رد عليه محسن الكبير..... يابا. . إحنا كل واحد ممشي بيته بالعافيه .مين هيعرف يفتح بيت تاني بس 

محمود الوسطاني..... فعلاً محسن عنده حق يابا إحنا مش عارفين نصرف على عيالنا 

محمد الصغير .....  أنا ممكن اتجوزها .بس طبعاً لو ده حصل 

مراتي مش هتعرف . هيبقي الموضوع من غير ما ولا ست في البيت تعرف 

. اتصدمت صدمه عمري .. انا بيحصل فيا كده 

أنا كل واحد بيرميني للتاني . 

أنا وصل بيا الحال لكده .. واحد عايز يتكرم ويتعطف عليا ويتجوزني في السر 

أنا حمايا بيجبرهم علشان حد فيهم يتجوزني 

أنا كنت قولت لحد إني عايزه اتجوز اصلا 

من الصدمه اغمي عليا ووقعت من على السلم محسيتش بنفسي غير وهما بيفوقوني 

ولقيت سلفتي إللي طلعت شتمتني في شقتي بتقول

اهي أمور السهوكه بدأت أهي 

هنمثل بقي وهنعمل نفسنا بيغمي علينا كمان 

لقيت نفسي بقولها.... حسبي الله ونعم الوكيل فيك حسبي الله ونعم الوكيل فيكي

وجيت أقف على رجلي مقدرتش من الألم إللي فيها ووقعت علي الأرض 

لقيتها بتقولي

أيوه كملي تمثيل كملي 

بس المره دي حمايا إللي رد عليها 

كل واحدة تحترم نفسها ومتغلطتش في التانيه 

إيه يا ست علا محدش مالي عينك عماله تغلطي واحنا واقفين 

وقف توك توك  يا محسن خليني اروح اوديها عند الدكتور 

وإنتي يا أميره يلي تعالي معاها 

خدني حمايا للدكتور وطلعت رجلي مكسورة جبسهالي وروحت البيت 

اتصلت علي أمي وابويا وعرفتهم وأمي أصرت إنها تاخدني عندها البيت علشان تعرف ترعاني وتخلي بالها من عيالي 

وحمايا وافق على طول زي ما يكون هو كان عايز كده 

روحت بيت والدي وعدي يوم والتاني والتالت لحد ما عدا أسبوع .

ولقيت حمايا جاي يعرض على أبويا الكلام إللي أنا سمعته 

محمد سلفي يكتب عليا من غير علم زوجته فتره كده لحد ما يمهد ليها الموضوع علشان أبقي على ذمة راجل بدل قعدتي كده 

والمصيبه إن بابا موافق والحل ده عجبه جداً 

ولقيت أمي داخله تقولي..

الحمد لله يارب محمد سلفك عايز يتجوزك دا أنا كنت شايله همك وعماله أقول مين هيرضي يتجوزها بأربع عيال 

بس الحمد لله جت من عند ربنا   واهو عيالهم وهما أولي بتربيتهم 

بسمه.....  بإندهاش من كلام والدتها 

ماما إنتي بتقولي ايه . إنتي مستوعبه الكلام إللي بتقوليه  . إنتي راضيالي بالوضع المهين ده . عايزه بنتك تتجوز في السر زي إللي سارقه سرقه وخايفه صاحبها يعرف 

شايفاني خطافه رجاله علشان اخد واحد من مراته 

والدتها....  ولا خطافه رجاله ولا حاجه .  أي واحدة جوزها بيموت سلفتها بيتجوزها .هما أولي يربو لحمهم 

وبعدين إنتي عندك 28سنه واللي من سنك لسه متجوزش هتقعدي كده من غير راجل وتدفني شبابك 

وكمان في رقبتك أربع عيال وملكيش حما علشان تسيبلها العيال وتتجوزي حماتك ماتت . ومحدش هيرضي يتجوزك بأربع عيال 

بسمه بإنهيار..... إنتو ليه محدش محترم حزني على جوزي ليه مش مقدرين مشاعري . الدنيا كلها اتقفلت في وشي مره واحده ليه كده 

...........       .......   ...............      .....  

في منزل حما بسمه 

اجتمع النساء الثلاثه. 

علا...... انا جمعتكم علشان نعرف هنعمل ايه مع العقربه اللي عايزه تخفط حد من رجالتنا دي

آمال زوجة محسن..  إنتي خايفه من إيه يا علا على الأقل

محمد جوزك بيخاف منك وبيعملك ألف حساب الدور والباقي على رجالتنا 

علا.... لأ برضه البت دي بتغير مني وممكن تعمل أي حاجة علشان تخطف جوزي مني 

آمال..... الخوف كله من محسن جوزي هو أطيب واحد فيهم وممكن أبوه يأثر عليه ويخليه يوافق 

علا..... يبقي البت دي لازم نقطع رجلها من البيت 

ونحاول نخرجها منه بأي طريقة  حتي لو هنعمل ايه 

مالك يا اميره مبتفكريش معانا ليه

اميره.    .. أنا شايفه إننا نسيبها في حالها كفايه عليها موت جوزها وبلاش نأذيها 

علا..    إنتي مش خايفه لتخطف جوزك منك 

اميره..... لأ مش خايفه علشان واثقه في جوزي وواثقة من حبه ليا 

علا......مع إنك إنتي المفروض اكتر واحده تخافي

علشان إنتي مبتخلفيش وممكن جوزك يتجوزها أهي جوازه

 ببلاش وكمان يجيب العيل إللي نفسه فيه

بدل ما هو صارف فلوسه أول بأول علي الدكاترة كده ومفيش نتيجة في الآخر 

..........   ....       ...............

في منزل والد بسمه 

والد بسمه....... إيه رأيك يا بسمه يا بنتي في الجوازه دي

أنا شايف إن ربنا حلها من عنده علشان أنا كنت شايل همك 

بسمه.. أنا مش موافقه يا بابا

والد بسمه....ليه إن شاء الله مش موافقه إنتي فاكره إن حد ممكن يبصلك وإنتي معاكي أربع عيال 

بسمه ..... أنا مش عايزه اتجوز اصلا

والد بسمه..    بصي بقي علشان إنتي دايما واجعه قلبي كده 

الجوازه دي لو ما تمتش اعتبري نفسك ملكيش بيت اب

بيتي مش هيتفحلك لا إنتي ولا عيالك 


لقراءة باقي فصول رواية بسمة موجوعة اضغط هنا 




حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-