رواية بريئة في عالم قاسي الفصل 6 و 7 و 8 و 9 و 10 بقلم الكاتبة المجهولة

رواية بريئة في عالم قاسي الفصل 6 و 7 و 8 و 9 و 10 بقلم الكاتبة المجهولة


رواية بريئة في عالم قاسي الفصل 6 و 7 و 8 و 9 و 10 هى رواية من كتابة الكاتبة المجهولة رواية بريئة في عالم قاسي الفصل 6 و 7 و 8 و 9 و 10 صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية بريئة في عالم قاسي الفصل 6 و 7 و 8 و 9 و 10 حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم رواية بريئة في عالم قاسي الفصل الثاني 2





رواية بريئة في عالم قاسي الفصل 6 و 7 و 8 و 9 و 10


اي ال بيحصل دا 
رحيم بصدمة : جدي 
الجد بعصبية : أنتو بتعملوا اي 
قدر بصت في الأرض بكسوف وهي مش عارفة عملت كدا ازاي 
رحيم : أنا بحب قدر وهتجوزها ي جدي 
قدر بصتله بصدمة وفرحة 
الجد بخبث : بس هي هتتجوز عز 
رحيم بعصبية : مستحيل تكون لحد غيري مستحيييييل
الجد : دا ال عندي 
رحيم بصوت عالي : مستحيييييييل دي كل حياتي مش هتبعد عني لو مش عاجبك هخطفها 
الجد : هههههههه هههههههه خلاص خلاص هجوزهالك
قدر بفرحة : بجد
رحيم بضحك : مفكرة حد ممكن ياخدك مني 
قدر ابتسمت وبصت بعيد 
*** 
سليم نزل من المستشفى وهو مهمو*م مش عارف يعمل ايه 
راح قعد علي صخرة في مكان مفهوش حد..
...يارب يارب أنا بحبها اوي اوي 
مش قادر اشوف حياتي من غيرها 
يعني معني كلام ياسين أنه مش السبب في دخول ابويا السجن امال مين بس السبب أنا تعبت من كتر التفكير 
أنا بحب سجدة ومستحيل ابعد عنها 
هعمل المستحيل عشان تسامحني 
وهتجوزها قدام الدنيا كلها واخلف منها 
وعند تلك الكلمات ابتسم بحب 
ياااه معقول هكون اب لابن أو بنت من سجدة 
وابتسم بحب وقام مشي 
***
في المستشفي" 
ياسين قاعد ماسك ايد سجدة : كدا ي سجدتي تعملي فيا كدا أنا كنت همو*ت عليكي  
انتي اغلي حاجة في حياتي انا عايش عشانك اصلا 
ليه تكسر*يني كدا بس 
أنا بحبك اوي مع أن زعلان منك اوي علي جوازك من سليم 
مكنتش متوقع انك تكسر*يني قدامه كدا 
انتي عارفة هو كان ناوي يعمل اي 
كان هيخلي سمعتك في الأرض 
وكمل بتنهيدة : هخلص من موضوعك واتفرغ لنوري مقدرش اعيش من غيرها 
أنا بحبها اوي ي سجدة أنا ظلمتها كتير كتير اوي 
*** 
في سوهاج" 
ندي : البت جاية بكرة ي اما هنعمل اي دلوجت 
سناء : وه اهدي ي بتي أنا سناء بردو وعتتجوزي رحيم دا وعد مني 
ندي بفرحة : بجد يا أما 
سناء : ايوا يا ضنايا 
سعيد : تتجوز مين ي مرا أنتي
سناء بخضة : وه مش تخبط ي جدع انت داخل كيف التو"ر اجده 
سعيد بصدمة : بجي أنا تو"ر يا******
سناء : عم تشتم دلوجت ليه عاد 
سعيد بسخرية : علي أساس انتي كنتي بتمدحي فيا دلوجت
ندي بضحك : خلاص ي أبا عاد 
سعيد بصلهم من تحت لفوق بقر*ف ومشي 
*** 
عز : اعترف ي ماااااامااااااا 
الام بفرحة : بجد الحجر نطق اخيرا 
عز بضحك : اخيرا واداها قبلة الحياة كمان 
الام بضحك : كمااااان 
عز بغمزة : لازم نجوزهم قبل مايتهور اكتر رحيم دا خلبوص 
الام : اتلم يا واد
عز ضحك وطلع اوضته
الام ( تسنيم) بصت وراها لقت رحيم شايل قدر : انتي كويسة ي حبيبتي 
قدر : ايوا الحمدلله 
رحيم : عن اذنك ي امي هطلعها الاوضة عشان ترتاح 
طلع أوضتها حطها علي السرير ووطي باس شفايفها بخفة 
قدر بخجل : رحيم عيب 
رحيم بغمزة : طب بالنسبة لل عملناه في المستشفي 
قدر بصت في الأرض بكسوف وسكتت 
رحيم بقهقهة : خلاص ي فراولة ترتاحي حبة ي حبيبتي يلا 
قدر بصتله بحب وهو قرب اخدها في حضنه : نامي ي حبيبتي
قدر حضنت اكتر وغمضت عينيها ونامت 
رحيم فضل يبصلها لحد ماراح في النوم وهو حاضنها 
***
في سوهاج" 
ندي : هنعمل اي ي أما دول جايين بكرة 
سناء بخبث : هنعملوا د*خلة بلدي ي بتي 

ندي بخبث : هنعملوا اي يا ستي 
سناء بخبث مماثل: هنعملوا د*خلة بلدي 
ندي بشهقة : اييييي ازاي  عاد 
سناء : سيبي الموضوع دا عليا اني هعرف اتصرف صوح
ندي بفرحة : المهم اني اتجوز رحيم ي ستي 
سناء : أن شاءالله ي بتي 
***
سجدة : امممم 
ياسين بلهفة : انتي كويسة ي حبيبتي عاملة اي 
سجدة بحزن : الحمدلله كويسة 
ياسين بلوم : كدا بردو تعملي فيا كدا أنا كنت همو*ت 
سجدة بعياط : أنا اسفة ي ياسين بجد مقدرتش 
ياسين بجدية : لا ي سجدة أنا بجد زعلان منك اوي كمان 
وسابها وطلع راح علي اوضة الدكتور 
ياسين : دكتور سجدة تقدر تطلع أمتي 
الدكتور بجدية : هكشف عليها وأشوف 
وقام مشي معاه...دخل عند سجدة 
الدكتور : لا انتي بقيتي الحمدلله كويسة خالص 
ياسين : تقدر تطلع أمتي 
الدكتور : النهاردة لو عاوزة دلوقت كمان تمام 
ياسين بجدية : تمام قومي البسي يلا 
سجدة هزت راسها وقام براحة لبست وطلعت... 
ياسين بوجه خالي من المشاعر : يلا قدامي 
هزت راسها ودموعها نازلة ومشيت
*** 
سليم : تعالي ي مجدي 
مجدي : مالك ي سليم عاوزني في اي 
سليم بتنهيدة : أنا عاوز اشوف ابويا 
مجدي بصدمة : اشمعنا دلوقت يعني دا من اول م دخل الس*جن 
سليم بحزن : مكنتش قادر اشوفه في الوضع دا مقدرتش 
مجدي بحنية : خلاص ي حبيبي هو أن شاءالله هيطلع قريب اوي 
سليم بانتباه : يطلع قريب قصدك اي 
مجدي بتوتر : مفيش أنا بقول إن شاءالله هيطلع يعني قريب 
سليم : تمام أنا عاوز اتجوز سجدة 
مجدي : نعم اخت ياسين 
سليم : ايوا 
مجدي : ب بس 
سليم بحزن : أنا بحبها بس هي مش مسامحاني 
مجدي بتنهيدة : معاها حق بس أن شاءالله هتسامحك 
سليم : يارب يارب 
*** 
ياسين دخل البيت هو وسجدة...
سجدة بحزن : هطلع اغير هدومي واجي 
ياسين : لا خليكي مش طايق اشوفك 
سجدة دموعها نزلت وطلعت تجري علي اوضتها 
وبعد شوية...
...اااااااااااه 
ياسين اتخض علي أخته وقام طلع بسرعة علي أوضتها 
فتحها وانصدم لما شاف

ياسين بلهفة : مالك ي سجدة 
سجدة بعياط : ايدي بتوجعني اوي ي ياسين مش قادرة اغير هدومي 
ياسين بحزن : طب طب اعمل اي بس 
سجدة بعياط : رن علي نور تجيلي والنبي 
ياسين بتردد : بس 
سجدة : عشان خاطري وافق 
هز راسه وطلع تليفونه...الو ازيك ي نور م ممكن تيجي البيت سجدة عاوزاكي تساعديها في اللبس وكدا تمام سلام..
سجدة بلهفة : ها وافقت 
ياسين بصلها بلوم : ايوا 
ولسي جاي يطلع...سجدة مسكت ايده 
_عشان خاطري متعملنيش كدا متزعلش والنبي أنا اسفه ي ياسين 
ياسين بعصبية : هو انتي خرجتي من ورايا عشان اسامحك بالسهولة دي انتي عارفة انتي عملتي فيا اي متخيلة 
نتي اتجوزتي من ورايا...فاهمة حجم ال عملتيه
سجدة بعياط : انا اسفه بس مش بايدي أنا بحب سليم 
ياسين بصلها بغضب وسابها ونزل
*** 
في الشركة عند سليم"
كان قاعد وبيشتغل علي ملفات وهو سرحان في حياته...قاطع سرحانه فتح الباب..
رفع رأسه ولسي هيزعق لل دخل من غير استأذان..بابا 
الاب بشوق : وحشتني اوي ي سليم 
سليم قام حضنه بحب : بابا انت خرجت ازاي 
الاب : قعدني بس وهحكيلك كل حاجة 
سليم : تعالي ي بابا اقعد اقعد 
مختار قعد وبدأ يتكلم : ياسين هو ال خرجني 
جاب ال لبسني التهمة دي والموضوع اتحقق فيه وخرجت من ساعة غيرت هدومي وجيتلك
سليم بصدمة : معقولة ياسين 
مختار بجدية : ايوا ياسين ملوش دعوة بكل ال حصل معايا بالعكس هو وقف جمبي لحد م خرجت ومش بس كدا 
كان بيجي علطول يشوفني مش زيك 
سليم بحزن. مقدرتش اشوفك كدا ي بابا مقدرتش 
مختار بتنهيدة : أنا ماشي ي سليم لما تصلح ال عملته في حق ياسين واخته ابقي تعالالي سلام
سابه حيران ونزل...
*** 
نور : ازيك ي ياسين 
ياسين بلهفة : نور وحشتيني اوي 
نور بجدية : فين سجدة ي استاذ ياسين 
ياسين بحزن : أنا رديتك ي نور أنا والله العظيم بحبك سامحيني 
نور بعصبية : أنا مش عبدة عندك عشان خاطر تطلقني وتردني براحتك أنا جيت دلوقت بس عشان سجدة مش اكتر 
وسابته وطلعت الاوضة لسجدة...مالك ي حبيبتي انتي كويسة 
سجدة : مش عارفة اغير هدومي ي نور تعبانة اوي 
نور بحنان : شششش اهدي أنا معاكي اهو ي حبيبي اهدي 
وساعدتها تغير هدومها وادتها العلاج وفضلت معاها لحد م نامت 
وسابتها ونزلت لقت ياسين واقع في الأرض 
نور بلهفة : ياسين ياسين وسندته وطلعت اوضتهم...
حاولت تفوقه لحد م فاق 
ياسين : ااااه راسي اااه 
نور بعياط : مالك ي حبيبي انت كويس
ياسين بحزن : يارب امو"ت يا نور 
نور بعياط اكبر : بعد الشر متقولش كدا 
ياسين : سامحيني ي حبيبتي والله مهزعلك تاني 
نور : وعد 
ياسين بلهفة : وعد وعد 
نور هزت راسها وياسين قرب منها من غير كلام و ( سكتت شهرزاد) 
*** 
قدام البيت الكبير" 
رحيم : يلا ي قدر يلا ي امي 
عز بضحك : ونا ي ميمو 
رحيم بسخرية : اجي اشيلك يعني ولا اي 
عز باحراج : أنا آسف 
دخلوا البيت لقوا العيلة قاعدة 
قدر مسكت ف جاكت رحيم بخوف من نظراتهم...
الجد : وه متجمعين عند النبي(صلوا عليه♥️) أن شاءالله 
سناء ( الجدة) : عليه افضل الصلاه والسلام اهلا ي ولدي 
رحيم : اهلا ي ستي عاملة اي 
سناء : الحمدلله اهلا و مرت ابني اتفضلوا اتوحشتك ي عز الدين 
عز بضحك : اسمي عز بس ي ستي 
سناء بضحك. مماثل : وه عز ولا عز الدين مش هتفرج عاد 
عز ضحك وراح قعد جمبها في النص بينها وبين شهد 
ندي بزهق : م تجعد في حتة تانية 
عز بغمزة : لاااه أنا بحب اجعد جمب ستي حبيبتي 
ندي بصتله بقرف وسكتت 
سناء بخبث : تعالي ي قدر واجفة اكده ليه عاد 
قدر بخوف : مفيش ي ستي مفيش
ام رحيم : روحي اقعدي جمب ستك ي قدر 
قدر هزت راسها بخوف وراحت قعدت جمبها 
سناء : جومي ي ندي اعملي شاي للرجالة 
ندي قامت بسرعة عملت الشاي وطلعت... 
ادت للرجالة وبعدين قدر 
قدر بتوتر : هطلع انام بقي تصبحوا علي خير 
طلعت اوضتها بسرعة.. 
رحيم : اهدي علي قدر ي ستي شوية 
سناء : وه وأني عملتلها اي ي ولدي 
ام رحيم : البت غلبانة ي اما اوي والله 
سناء : خليكي في حالك انتي ي مرت ابني فاهمة 
ام رحيم بصتلها بيأس ولسي هترد سمعوا صوت صر*اخ قدر 

ياسين بحب : صباح الخير ي عروسة 
نور بكسوف : صباح النور 
ياسين بضحك : لا متحاوليش لسي بتتكسفي مني ي نوري 
نور حضنته وسكتت 
ياسين بضحك : طيب خلاص متتكسفيش اوي كدا
نور ضربته علي صدره العاري: خلاص بقي اسكت شوية 
ياسين بتنهيدة : سكت اهو ياختي 
نور بتردد : ي ياسين 
ياسين باهتمام : قولي في اي 
نور : هو أنت هتعمل اي في موضوع سليم وسجدة
ياسين بتنهيدة الم : مش عارف مش عارف 
نور بحنان : اهدي ي حبيبي عشان تعرف تتصرف 
ياسين : حاضر هقوم البس عندي شغل ضروري 
نور عبست بطفولة 
ياسين باس خدها : هرجعلك علطول ساعتين بالكتير 
نور : وعد 
ياسين : وعد يلا بقي سبيني اقوم 
نور بعدت عن حضنه بحب : يلا ي حبيبي 
ياسين قام اخد شاور ولبس ونزل....
** 
علي الناحية الأخري" 
سليم منامش طول الليل بيفكر ازاي ياسين مظلوم معقول معقول يكون اذ*ي اكتر حد قريب ليه 
زهق من كتر التفكير قام نزل راح لياسين شركته 
ياسين : خير 
سليم بعصبية : أنا عاوز افهم كل حاجة 
ياسين بعصبية مماثلة : تفهم اي وبعد اي اصلا 
سليم بصوت عالي : يووووووه عاوز افهم دلوقت حالاااااا
ياسين : عاوز تفهم أن بسببك ابوك دخل السجن 
سليم بصدمة : اييييي
ياسين : ااااااه دخل بسبب تعاملك مع ***** شبهك كدا 
سليم بعصبية : احترم نفسك 
ياسين : انت ليك عين تتكلم فاكر ي استاذ مجدي الصاوي 
شركته بتاجر في الممنو*عات ولما ابوك عرف لبسله التهمة بسهولة 
وقالك إن أنا ال عملت كدا في ابوك وانت غب*ي وصدقته وقاطعت علاقتك بيا 
ومش بس كدا إذ*تني في اكتر واحدة بحبها في حياتي 
كانت هتمو*ت بسببك 
سليم بص في الأرض معرفش يرد يقول اي هو فعلا غلطان 
ياسين اتعصب وضر*به بالبو*كس في وشه 
سليم ردهاله وفضلوا يضر*بوا في بعض لحد م تعبوا 
سليم : أنا اسف اسف بجد
ياسين بلوم : أنا زعلان منك اوي كفاية ال عملته في اختي 
سليم بلهفة : والله أنا بحب سجدة اوي وهتجوزها رسمي قدام الناس كلها 
ياسين بسخرية : لو هي وافقت بقي
سليم : المهم انت موافق ي صاحبي 
ياسين : موافق 
سليم حضنه بحب وياسين بادله الحضن : متزعلش مني ي ياسين 
ياسين : خلاص صفيا لبن 
سليم بضحك : حليت ي قشطة 
وقعدوا يهزروا يضحكوا زي الاول 
*** 
سجدة : نور ممكن ادخل 
نور : اكيد ي حبيبتي تعالي اتفضلي 
سجدة دخلت وقعدت تتكلم مع نور حبة 
وبعد ساعة من الرغي..
نور : يالهوي ياسين زمانه جاي ونا معملتش اكل 
سجدة : طب قومي بسرعة ونا هغير هدومي واجيلك 
نور : طيب ونزلت علي المطبخ 
وسجدة دخلت اوضتها و لقت سليم جوا...نت بتعمل اي هنا 
سليم بحب : وحشتيني 
سجدة بعصبية : اطلع برا 
سليم بحزن : نا بحبك ي سجدة عشان خاطري متعمليش فيا كدا 
سجدة : اطلع براااااااا برااااااااااا 
نور بخضة : ياسين
ياسين : متقلقيش هو بيحاول معاها 
نور بعياط : ربنا يريح قلبها 
ياسين : يارب 
*** 
قدر : اااااااااه 
رحيم سمع صوت صراخها طلع جري علي اوضتها 
لقاها نايمة ع الأرض وماسكة بطنها وبتتلوي من الو*جع 
رحيم قرب منها بلهفة : مالك ي قدر وشك احمر كدا لي ماااالك 
قدر با*لم : همووو*ت ي رحيم ااااااااااه 
رحيم بخوف شالها ونزل علي المستوصف : دكتووور
اخدوها علي العمليات 
وبعد ساعتين"
الدكتور : حالة تس*مم 
رحيم بصدمة : اييييي 
الدكتور : عملت الاازم هتفوق بكرة أن شاءالله 
رحيم : شكرا ي دكتور 
قدر اتنقلت اوضة عادية ورحيم دخل قاعد جمبها 
( ف البيت الكبير" 
عز دخل اوضة ندي من غير م حد يشوفه 
ندي بصدمة : أنت بتعمل اي اهنه 
عز : شششش دا انا هفلقك نصين 
ندي بخوف : ليه 
عز بعصبية خفيفة : انتي حطيتي اي في الشاي بتاع قدر 
ندي بتوتر : م م 
عز : اخلصييييييي 
ندي بعياط : والله كنت حاطه ليك انت
عز بصدمة : ايييييي أنا ايييي 
ندي بعياط : عشان أنا **** 
عز : نعممممم 

انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضام لجروب الواتساب اضغط هنا
تابعى صفحتنا على الفيسبوك عشان تبقى اول واحدة تقرأ البارت اول ما ينزل 
صفحتنا على الفيسبوك من هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-