قراءة و تحميل رواية فراندة pdf ايه أبو النجا

قراءة و تحميل رواية فراندة pdf ايه أبو النجا



رواية فراندة pdf هى رواية باللغة العربية رواية فراندة من تأليف الكاتب ايه أبو النجا و رواية فراندة تندرج تحت فئة روايات اجتماعية نفسية صدرت رواية فراندة عن دار نشر تشكيل للنشر والتوزيع وصدرت لأول مرة فى عام 2022 في فعاليات معرض القاهرة الدولي للكتاب في نسختة ال53 وسعر رواية فراندة هو 60 ج.م ومن الجدير بالذكر ان رواية فراندة ليست اولي اصدارات الكاتبة اية ابو النجا بل لها ايضا 11 اغسطس

قراءة و تحميل رواية فراندة pdf ايه أبو النجا


نبذة تعريفية عن رواية فراندة


" دماغ كُل واحد فينا جواها أدراج وأرفف وأركان كتيرة، مليانة أحداث ومواقف مُختلفة مع ناس مش شبه بعض، ناس مهما غيبنا عنهُم صاحيين في القَلب، ناس لما قابلناهم حبيناهم من أول مرة، وحبينا نفسنا في أعينهم، أو ناس كِرهناهم قد ما كرهنا أوقاتنا ويَّاهم. موجود أوقات كُنا فرحانين فيها وبنضحك من أعمق نُقطة في قلبنا، ومواقف كُنا نتمنى الدنيا تنتهي وينتهي حُزننا معاها. رُكن فيه كلام اتقال أثّر في مشاعرنا لدرجة إنه اتحفر عليها زي الوشم مهما عدى عليه الزمن ما يمحيهوش، ورُكن بعيد قوي فيه كُل اللي كان مُمكن يتقال بس ما قلناهوش..!""


نبذة تعريفية عن الكاتبة اية ابو النجا


آيه أبُو النجا.. كاتبة روائية تحلم بتقديم برنامج إذاعى الجمعة 12/يوليو/2019 - 07:26 مآيه أبُو النجاآيه أبُو النجا فاطمة مرزوق شارك
طباعة
كانت تكرس أهتمامها للقراءة لا سيما الروايات، أكتشفت أنها موهوبة في الكتابة وعمرها 19 عامًا، بدأت بكتابة خواطر بالفُصحى ثم تطرقت إلى القصص القصيرة، وكانت تعرض أعمالها على زملائها في الكلية، أدركت أنها قادرة على التعبير عما بداخلها وأنها تمتلك مخزون لغوي، ما جعلها تحظى بشهرة في محيط دراستها.
تخرجت آيه أبو النجا، 25 عاما، في كلية الإعلام، جامعة القاهرة، استطاعت أن تُفسح لنفسها مكانًا في عالم الأدب من خلال روايتها الأولى "سَبع عشرة دُنيا"، تقول: "أول عمل لي حتة مني. شيء من روحي، أول تجربة نشر تكون شبه أول ولادة، الابن البِكري زي ما بنقول، فيه أشياء حقيقية حصلت مع ناس عايشين بالفعل. حبيت أوصّل من خلاله حب اللغة والمشاعر بكل أنواعها، جموحها، عنفوانها، هدوءها، ضعفها، قوتها، تحكمها، الكتاب مليان حاجات وعكسها وده المختلف فيه".
أما روايتها الثانية كانت "11 أغسطس" وعنها قالت: " الإسم والتاريخ له علاقة شخصية بي، أعتقد ده يبين قد إيه مرتبطة بها، حتى التواريخ اللي جوا الرواية في منها حقيقي، كون إن كاتب يرمي حتت منه في عمل يعيش لحد ماهو يفارق الحياة دي فكرة معقدة وصعبة، يكون فيها risk لكن الشجن اللي يصاحبك بعد القرار وتنفيذه مايتفوِّتش".


قراءة و تحميل رواية فراندة pdf ايه أبو النجا


حفاظا لحقوق الملكية الفكرية للكتاب والناشر لا تتوفر نسخة الكترونية بصيغة pdf من رواية فراندة في الوقت الحالي
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-