قراءة و تحميل رواية عزيز ورد pdf هند سعد الدين

قراءة و تحميل رواية عزيز ورد pdf هند سعد الدين


رواية عزيز ورد pdf هى رواية باللغة العربية رواية عزيز ورد من تأليف الكاتب هند سعد الدين و رواية عزيز ورد تندرج تحت فئة روايات رومانسية صدرت رواية عزيز ورد عن دار نشر الرسم بالكلمات للنشر والتوزيع وصدرت لأول مرة فى عام 2021 وعدد صفحات رواية عزيز ورد هو 311 صفحة تقريبا وتقييم رواية عزيز ورد علي موقع good reads الشهيرهو 4.00

قراءة و تحميل رواية عزيز ورد pdf هند سعد الدين


نبذة تعريفية عن رواية عزيز ورد


ما تحسش بقيمة المَرا غير وهي غايبة، وورد عندي كل الستات والباقي فَضلتها، عدى يومين يا حبيبتي، ليلتين ما شوفكيش يا زينة الصبايا، هُنت عليكي تسبيني عطشان لُقاكِ؟ والله يوماتي باخد بعضي واروح استناكي عند دكة المحطة، يوماتي بستناكي تنوري سمايا، شوقك مَغلبكيش؟
مخمور بصوتك التايه مني لكن مش عني، سكنتي الفؤاد وطردتي عُزالك.
الناس فاكراني مَهبول، بيجيبوا لي أكل وماية، مانيش جعان يا خَلق لزاد أنا ملهوف، أنا يتيم ورد، رُدوها لي بدل ما الدراويش يزيدوا واحد.
ييجي لي ناظر المحطة، يطبطب على همي:
مالك يا ولدي، تايه منك حد؟
مستني ورد.
يضرب كف على كف، فاكرني بهذي، اسأله:
القطر الجاي من أسيوط للأقصر هييجي إمتى؟
عدى أديله 5 ساعات، روح النهاردة وتعالى بكرة.
هييجي بالحبايب؟ 


بعض الاراء عن رواية عزيز ور


أجادت الكاتبة ربط الأحداث بين الماضي والحاضر، رجوع مستمر بالزمن ولكن بدون فقدانها السيطرة على مسار الرواية وبتمكن مميز من أدواتها، كما أجادت الوصف لأغلب مشاهد الرواية فكان بعضها لا ينسى سواء من البهجة أو من القسوة، كما جاءت اللغة رصينة لم أنزعج الحوار الذي مزج بين اللهجة العامية ولهجة أهل الصعيد واللهجة الإسكندرانية بتمكن لغوي ممتاز تبعاً للحوار على لسان كل شخصية، كما كانت التعبيرات اللغوية قوية بدون تقعير أو استعراض لغوي على القارئ، كما أجادت الكاتبة ربط الأحداث بأغاني كلاسيكية لكلاً من كوكب الشرق أم كلثوم وفيروز، بدون حشو وبتمازج رائع للأحداث.

الرواية مكتوبة ب لغة سهلة وسلسة وبسيطة وبتلمس اللي يقرأها، بتحكي عن واحدة "ليل" يمكن تشبه لبنات كتير، تشبهلنا إحنا بدلعنا ،وبقوتنا، وبجبروتنا أحيانًا، وبضعفنا. رواية رومانسية وف نفس الوقت مثيرة ومشوقة، مليانة بأماكن موصوفة بدقة شديدة لسهولة التخيل، غير المقاطع الصوتية للست، اللي كفيلة إنها تمتعك وتدخلك جوا الأحداث أكتر، مقسومة حكايتين؛ حكاية عزيز وورد، وحكاية ليل وبحر، إمتزاج الحكايتين وتداخلهم سرد أحداثهم أكتر من عبقري، الرواية معمولة ببال رايق، وبمزاج عالي ودا المتوقع من هند سعد الدين دايما

قراءة و تحميل رواية عزيز ورد pdf هند سعد الدين


حفاظا لحقوق الملكية الفكرية للكتاب والناشر لا تتوفر نسخة الكترونية بصيغة pdf من رواية عزيز ورد في الوقت الحالي
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-