رواية مليكة الرعد مليكة ورعد الفصل التاسع عشر 19 بقلم ديدا زياد

رواية مليكة الرعد مليكة ورعد الفصل التاسع عشر 19 بقلم ديدا زياد


رواية مليكة الرعد مليكة ورعد الفصل التاسع عشر 19 هى رواية من كتابة ديدا زياد رواية مليكة الرعد مليكة ورعد الفصل التاسع عشر 19 صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية مليكة الرعد مليكة ورعد الفصل التاسع عشر 19 حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم رواية مليكة الرعد مليكة ورعد الفصل التاسع عشر 19

رواية مليكة الرعد مليكة ورعد بقلم ديدا زياد



رواية مليكة الرعد مليكة ورعد الفصل التاسع عشر 19


🎶في الفندق 🎶
استيقظ رعد ويري تلك الملاك النائم وخصلاتها البنيه المتمرده التي تزعجها في نومها 
رعد بهمس: يالهووووي هوا في كده انا شكلي ال هتعذب مش انتي صبرني ي رب علي السنه دي
 ثم يقوم بايقاظها
رعد ببرود مصطنع: انتي انتي ي هانم 
مليكه بنوم وهي تجول بيدها حتي أمسكت شيء ما: سيبني ي نورا شويه كمان 
رعد : نورا! قومي ي ستي وما هي الا ثواني حتي تلقي ضربه في راسه اثر رمي الهاتف الخاص بها في وجهه 
رعد: اه انتي ي حلوفه قومي 
لتفزع مليكه من صوت المه 
مليكه بصدمه: اي في اي مين ال عمل فيك كده وريني لتقترب من راسه 
رعد بصدمه: مين !! مين انتي ال حدفتي ع الموبايل
 مليكه باطمئنان: كويس أن هي جات علي كده ثم تتذكر 
مليكه: ينهار اسود الموبايل لتمسك به تجد انه خرب 
رعد بصدمه: الموبايل 
مليكه بحزن: اه باظ باظ مش هعرف اكلم حد دلوقتي ثم تلتفت له بعصبيه وبعدين انت ي استاذ اي ال خلاك تصحيني دلوقتي لسه بدري 
رعد: بدري اي احنا الظهر ولا انتي فاكرة نفسك عروسه وبعدين احنا هنسيب الفندق دلوقتي وهنروح على شقتي الخاصه 
مليكه بعبوس: ماشى ثم تدلف لتغير ملابسها 
🎶في منزل مليكه 🎶
يجلس الجميع علي طاوله الطعام 
نورا : مالكم ي جدعان مكتئبين لي
ميادة: حاسه أن في حاجه ناقصه مش متعودة أن اقعد في البيت من غير مليكه حاسه البيت كئيب
محمود بحزن: عندك حق ي ماما بس مينفعش كده لازم تاكلي انتي عمليتك بكرة 
نورا بصدمه : اي ده ي ست ماما اي ده ي حودة يعني مليكه هي ال عامله للبيت فرح وانا لا لا والله زعلت بجد ده انا حتي ناقص اقلب قرد 
ليضحكوا عليها
ميادة : لا ي حبيبتي انتي الفرح كلو ليؤيدها محمود 
لتتنهد نورا تنهيدة طويله
نورا بتنهيدة: بس تصدقو البت مليكه مش متعودة على البيت من غيرها حاساه كئيب ثم تركض هاربه 
ميادة بغيظ: امشي ي بت الج.....تصدقي أن أنا غلطانه اني خلفت واحده زيك 
نورا وهي تتمايع : كنتي هتعملي اي يعني يختي قدرك قدرك مش هتغيريه وشقاوة سي بابا 
لينفجر محمود ضاحكا بينما تلك التي اصبح خداها مثل حبتي الطماطم 
ميادة بغيظ: امشي يلي مشوفتيش خمس دقايق تربيه امشي ي بت
محمود بضحك: طب اسيبكم انا تصفو الحسابات مع بعض ثم يرحل الي عمله 
ميادة وهي تمسك الشبشب: تعالي بقي ي قدري البيت فضي علينا تعالي 
نورا بخوف: لا والنبي ي واد ي محمود تعالي طب هجبلك شكولاته طب ثم تركض في جميع انحاء المنزل وتلك الام تجري خلفها 
🎶🎶في قصر الشافعي 🎶🎶
زينب بحقد: عاجبك كده ي ست هانم اهو اتجوز وفلوسو وكل الثروة ال معاه راحت مننا ده كلو عشان غبيه 
لوجين بزهق: اعمل ايه يعني هوا مش بيحبني ومش بيهتم بيا وبيعتبرني زي اختو وبعدين انا ميهمنيش فلوس وثروة انتي لي مصممه تجعليني وسيله لتحقيق أهدافك انا مش محتاجه لا فلوس ولا حاجه انا زهقت 
لتتلقي صفعه مدويه من زينب: اخرسي زهقتي عشان بدور على مصلحتك عشان عاوزاكي في القمه 
لوجين بعصبيه وبكاء: انتي لي مصممه تخليني نسخه منك لي عاوزاني اجري ورا الفلوس زيك لي عاوزاني افضل مع واحد مبحبوش انا مش هسمحلك تدمريني زي ما دظمرتي نفسك لي 
زينب بصدمه: انا انا 
لوجين: انتي اي قوليلي انتي اي انا من هنا ورايح هفضل مع بابا فاهمه ثم تتركها وتذهب في صدمتها ويعلي صوت بكائها ونحيبها ليدخل اليها 
احمد: عرفتي ي زينب اخطائك وان انتي ال محدش يقبل اسلوبك حتي بنتك ي زينب مروان مكنش وحش مروان كان بيحبك بس انتي لا انتي حبيبتي فلوسو ي زينب ي خساره تربيتي فيكي ي خسارة مع أن انتي معاكي فلوس اكتر بس انتي طماعه طماعه ي زينب
زينب ببكاء: انا طماعه عشان عاوزة بنتي تبقي احسن أنا غلطانه 
احمد: متوهميش نفسك ي زينب ارجعي عن ال انتي فيه مروان بيحبك ارجعي للطريق الصح وفكري في كلامي ليرحل ويتركها تعيد التفكير في الذي ترتكبه 
زينب بحسره: يعني انا ال غلطانه انا غلطانه ي رب سامحني لتعود وتبكي بحرقه شديدة
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
🖤في قصر المنوفي 🖤
يجلس ذلك الوسيم ذو الهاله الجذابه يفكر في تلك التي اسرته منذ اول لقاء بينهما 
زين: انا مش عارف بفكر فيها لي اوف هوا اي ال حصلي فوق كده ي زين عشان ورانا شغل كتير 
🎶في النادي 🎶
يجلس ع ترقب ينظر للباب بين البرهه والاخرة في انتظار مجيئها
مراد بتوتر: اوف هي اتأخرت كده لي ي تري اتاخرت لي طب هتاجي ولا لأ اوف هي قالت هحاول وبعد وقت ليس بقليل تدلف مريم بطالتها الجذابه التي فقدت نضارتها بسبب قساوة الزمن 
مراد وهو يشاور لها: جيتي انا كنت فاكرك مش هتيجي 
مريم بتوتر: انا فعلا مكنتش هاجي بس انا مش عارفه ارتحتلك لي ف عاوزاك تساعدني 
مراد: عيوني ليكي بس تساعدك في اي 
مريم بتوتر: بص انا عارفه ال هقوله ده غريب بس انا فعلا محتاجه مساعده  
مراد بقلق: في اي خير انتي قلقتيني 
مريم بترجي: عاوزاك تساعدني اهرب من بابا ارجوك 
مراد بصدمه: نعم هوا ال سمعتو ده صح 
مريم برجاء: اه ارجوك ساعدني اجوك انا معتش قادرة استحمل العيشه في القصر ده ارجوك 
مراد: طب احكيلي مبرراتك كونك عاوزه تهربي من مهران المنصوري ده شيء خطير بقي 
مريم بدموع: كل حاجه بيعملها غلط وشغلو كلو حرام وكمان عاوز يجوزني غصب عني لواحد بيشتغل معاه زيو بالضبط بيق"تل وبيعمل كل حاجه حرمها ربنا
 انا حاولت امدد الجواز بس خلاص بعد بكرة هيتم لو مسعتدنيش هفضل اقضي حياتي كلها في عيشه حرام ها هتساعدني 
مراد بحزن علي حال حوريته: اه بس سؤال فين مامتك 
مريم : بيقول ماتت وحتي مشوفتش صورتها ولا اعرف اسمها 
مراد بصدمه: اي ازاي يعني
مريم: مش عارفه من يوم ما اتولدت مشوفتهاش وهو مانع اي حد يقولي عنها حاجه هتساعديني ولا اي 
مراد: هساعدك وامري لله بس انا كده بخاطر بحياتي ابوكي اكبر عدو العيله لو جدي عرف هيعملوا مني كفته 
مريم: عدو انا مش مستغربه هوا معادي الناس كلها طب اي هتساعدني ازاي 
مراد: بصي انا ممكن آخدك دلوقتي اوديكي في حته ومحدش هيعرف يوصلك فيها بس عاوزك تثقي فيا 
مريم: انا صح معرفكش بس مش عارفه مطمنه ليك جدا وحاسه بالأمان موافقه 
مراد: وانا كمان عاوز اقولك حاجه بس مش وقتو اهم حاجه دلوقتي نعرف نهرب من الحرس ال بره ده لان اكيد هوا مراقبك 
مريم : اه 
مراد: طب تعالي من الباب الخلفي يلا 
🖤في مكتب سيف🖤
يقوم بالاتصال على رقم ما 
سيف: الو اخبار حضرتك ي انسه ندي
ندي وقد ادركت صاحب الصوت:الحمد لله بخير بس مين حضرتك 
سيف بحرج: انا سيف ابن عم رعد 
ندي: اه عرفتك اخبار حضرتك ي استاذ سيف جبت رقمي منين 
سيف: مش مهم انا كنت حابب نتقابل ممكن في موضوع ضروري 
ندي: نتقابل بس
سيف : صدقيني الموضوع ضروري
ندي: خلاص ماشي ينفع في كافتيريا بعد الجامعه 
سيف: خلاص ماشي في الانتظار 
ندي: ماشي 
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
🖤 في ايطاليا 🖤
ملك وهي تتدرب على المشي: مالك هنرجع امتي 
مالك: مش قبل ٣ شهور ي ملك علي ما نتاكد انك بقيتي كويسه مش هنخاطر بصحتك 
ملك: بس 
مالك : مبسش انتي ناسيه احنا كنا فين وبقينا فين انتي نجيتي بقدرة قادر ي ملك
 وبعدين احنا استحملنا ١٨ سنه مش هنستحمل ٣ شهور بس لازم تخدي بالك وتهتمي بصحتك لان انتي معرضه أن المرض يهاجمك تاني 
الورم ال جالك في دماغك ي ملك مش سهل انتي خرجتي من العمليه الاطباء كلهم قالوا عليكي ميته لانك كنتي عايشه باالعلاج 
ارجوكي اهتمي الفترة دي وحطي ولادك قدامك قبل ماتهملي لان انتي عارفه اني لو رجعت من غيرك الجح"يم هيتفتح علينا 
لتدمع عيناها 
مالك: لسه بتحبيه ي ملك 
ملك وهي تنظر في كل انش في المكان الا وجهه 
مالك:يبقي بتحبي عتمان ي ملك انتي قلبك لسه بيحبو ده ال مكنش راضي يمضيلك على ورق السفر والعلاج ده ال احنا بسببو وصلنا الحاله دي وكنا هنمو"ت بس فعلا الحب اعمي 
ملك: يعني لو ميادة كنت هتكر"هها 
ليضحك مالك: مش بقولك الحب اعمي يلا نكمل تدريب يلا 
🖤في منزل رعد🖤
تدلف مليكه وتتذكر أن هذه هي نفسها الشقه التي عقد فيها اتفاق زواجهما ولكن مهلا انها نفس السيده التي يوجد لها صوره في كل انش في المنزل 
مليكه وهي تنظر لعيناها في الصورة وتملس علي وجهه السيدة
 تحت استغراب رعد: دي مامتك اسمها ملك صح 
رعد : اياكي تاجي ناحيه حاجه ليها وبعدين انتي عرفتي اسمها منين 
مليكه بتوتر فهي لا تريد جلب المتاعب لاسيل: عادي خمنت بس صدفه جميله اوي حاساها شبه ماما ونفس لون العين وانا كمان 
رعد بسخريه: هي فعلا في شبه من مامتك بس انتي لون عينك لون وهي لون 
مليكه صدقني: لون عيني بيقلب نفس اللون ده ممكن اسالك سؤال 
رعد : امممم
مليكه بتوتر: هي ماتت ازاي
رعد وهو يتذكر احزانه : مقتو"له .... ومتفتحيش الموضوع ده تاني فاهمه ثم يصرخ فيها 
مليكه وهي تنتفض: قولتلك مش بحب الصوت العالي فاهم اياك تزعق تاني 
رعد: لا خوفت انا البيت ده بيتي اعمل في ال انا عاوزه وانتي هنا مجرد خدامه تسمع الكلام يلا ادخلي اعمليلي حاجه اكولها كل هذا بنبرة صوت عاليه 
وماهي هي الا ثواني حتي تسقط مليكه في احضان الارض
 ليصدم ويقوم بحملها وهو في حيره من أمرها وافاقتها 
رعد:مليكه مليكه انتي كويسه 
لتبدأ في فتح عينيها 
مليكه: انا فين هوا اي ال حصل انت مين ثم تنكمش على نفسها 
رعد بزهول: انا مين مش فاهم انا رعد اي انتي مش فاكرة
مليكه بتذكر: اه اه افتكرت انت رعد طب هوا اي ال حصل 
رعد : انتي مش فاكرة 
مليكه: لا فاكرة أن انت قولت أن مامتك مقتو"له معلش انا اسفه مكنش قصدي 
رعد وقد فهم انها لا تتذكر ما كان سبب اغماؤها: خلاص ماشي متجبيش سيرة الموضوع ثم يخرج من المنزل بأكمله
مليكه: انا شكلي عكيت الدنيا ثم تملس على بطنها انا جعانه أم اقوم اعمل حاجه اكولها .........

انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضام لجروب الواتساب اضغط هنا
تابعى صفحتنا على الفيسبوك عشان تبقى اول واحدة تقرأ البارت اول ما ينزل 
صفحتنا على الفيسبوك من هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-