رواية عشق الروح ملك ويونس الفصل الـ 2 و 3 و 4 و 5 بقلم ياسمين عبده

رواية عشق الروح ملك ويونس الفصل الـ 2 و 3 و 4 و 5 بقلم ياسمين عبده


رواية عشق الروح ملك ويونس الفصل الـ 2 و 3 و 4 و 5 هى رواية من كتابة ياسمين عبده رواية عشق الروح ملك ويونس الفصل الـ 2 و 3 و 4 و 5 صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية عشق الروح ملك ويونس الفصل الـ 2 و 3 و 4 و 5 حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم رواية عشق الروح ملك ويونس الفصل الـ 2 و 3 و 4 و 5


رواية عشق الروح ملك ويونس بقلم ياسمين عبده



رواية عشق الروح ملك ويونس الفصل الـ 2 و 3 و 4 و 5


الباب خبط قام يونس يفتح الباب
يونس بصدمة :انتي ايه الي جابك هنا 
منه بدلع وخبث :جاية اشوف حبيبي وأشوف الست ملك دي 
يونس بتحزير :منه امشي دلوقتي انا مش عايز مشاكل 
منه بعلو صوتها :ليه يايونس ياحبيبي احنا كده كده هتجوز وكلو عارف انو انت مغصوب على الجواز دي 
كانت ملك تستمع لكلامهم  من ورا الباب وتبكي بصمت 
يونس بغضب :طيب انتي بتعلي صوتك ليه دلوقتي ردي الناس كدا هتسمعنا 
منه بدلع :انت في حكم خطيبي يعني الناس ملهاش الحق أنها تتكلم عنا 
يونس بتأفف :طيب ياحبيبتي امشي دلوقتي وهنيئا نتقابل بعدين 
منه :تمام ياقلبي انا همسي وهستناك النهاردة في ******** واعى تتأخر اصلك بتوحشني 
يونس :حاضر يلا سلام. باسته في خده وبعدين مشيت وكانت في اللحظة دي ملك كانت خارجه من أوضتها فكرت أنها مشيت بس لما شافت الموقف ده مقدرتش تسيطر على نفسها بس تظاهرت بل جمود لف يونس بعد ماقفل الباب اتفاجأء بملك وراه 
يونس ببعض التوتر :ملك انتي كده كده عارفه الموضوع كله قاطعته ملك 
ملك ببعض الحزن ولكن تظاهرت بل جمود :وانا مطلبتش منك تبرير يايونس بس ياريت تحترم اني لحد دلوقتي مراتك والناس عارفه كده بس فاخلي بالك وبعدين سابته ودخلت الاوضة تاني 
شعر يونس ببعض الحزن في صوتها ولكنه كل العادة تجاهل مشاعره 
يونس جهز نفسه علشان ياقبل منه وهو خارج فتح الباب على شان يمشي بس افتكر حاجه في الاوضة بتعته فاقفل الباب ودخل يجيبها 
.........................
ملك كانت قاعده في أوضتها حزينة  بس اول ماسمعت الباب تتقفل فكرت انو يونس مشي فخرجت من غير النقاب ودخلت المطبخ تروقه من الاكل بس يونس كان خارج وهيا بتلك السفرة بس وقف بصدمة من الي شافه 
وهيا بتلف علشان تدخل الاطباق في المطبخ فجات بيونس قدمها ووقعت الاطباق من ايديها 
يونس لسه مصدوم مش مصدق الي شايفه 
يونس :..............
يتبع ..........

زين بصدمة :ايه الجمال ده 
ملك بصدمة مماثلة وبدأت تعيط علشان شاف وشها وهيا كانت عايزة انو الي هايكون اول واحد في حياتها وبيحبها هو الي ياستحق انو يشوفها  
زين في نفسه :معقول الجمال ده عايش معايا وانا معرفش بس رجع تاني وقال لما لقيها بتعيط 
زين :مالك بتعيط بس ملك كانت هتجري على اوضتها بس هو مسك ايديها ووقفها
زين :الفكرة انا جوزك واوعي تفكري انو ده حرام  ده حقي اني اشوفك بس متخيلتش انك بل جمال ده بجد 
ملك بعياط وسخرية :ومن امتى الكلام ده بقا ها رد انا وانت هنطلق متنساش  ده وكلها كام شهر بس وانا هكون مع غير مع الشخص الي يستحقني والي بيحبني وانت دلوقتي ضيعت لحظة جميلة كانت المفروض تكون مع الحبه ويحبني ونتجوز ويعرف انو مفيش حد غيروا شافني  زين حس بغيرة شديدة
يونس بغضب وغيرة :انتي مش هتكوني لحد تاني انتي بتعتي انا وبس فاهمه ولا لا 
ملك بعياط :انت ايه ياأخي انت بتحب واحده تانية وهتتجوزا سبني انا بقا في حالي وعيش مع الإنسان الي هاحبه 
يونس بغضب :بقا كده عايزني اطلقك وتروحي لحبيب القلب صح انتي بتحلامي بقا وبصي بقا انا صرفت نظر عن الطلاق خالص وطلاق مش هطلق وهتجوز منه بردوا وهتكوني خدامه ليها. وانا دلوقتي رايح اطلب ايديها وهتجوزها 
ملك بانفجار :حرام عليك سبني في حالي انا مش عايزة اعيش معاك انا عايزة أطلق منك ومفيش حاجه  اسمها حبيب القلب الي انت بتقول على. ده 
يونس بغيرة :. حتى لو فكرتي بس تجيبي اسم راجل تاني على لسانك انا هوريك انا هعمل ايه 
ملك سألته وجريت على أوضتها وتعيط جامد لحد ما نامت
خرج يونس من البيت وهو متعصب وبيفكر في كلام ملك. بس للحظه هدي وافتكر شكلها  مش مصدق انو قطعة الجمال دي قاعدة معاه في مكان واحد بس اتعصب لما افتكر انو ملك عندها حبيب والغيرة عامته  وبعدين راح ل منه المكان الي متفقين عليه 
منه :ازيك حبيبي عامل ايه وجريت عليه حضنته 
يونس بجمود لأول مرة تلحظه منه : الحمد لله
منه :مالك ياحبيبي فيك حاجه ولا الفلاحه دي زعلتك 
يونس بغضب حاول يدريه :لا مفيش كدا وبعدين قال منه تتجوزيني 
منه بفرحة: طبعا موفقه اتجوزتك 
يونس :بس هنتجوز خلال الأسبوع ده 
منه بفرحة اكبر: بجد مش انا هكون معاك فاموفقه وتعالى لي بابي واطلبني منه 
يونس بجمود :ماشي بكرة الساعه ٧هكون عندكوا 
منه تكاد تطير من السعادة :ok
وبعدها يونس كمل قعدتو مع منه ووصلها وبعدين مشي 
........................
عند ملك ....
فاقت ملك من نومها لقيت نفسها في اوضتها. ورأسها بتوجعها من كتر العياط بس لما افتكرت الي حصل عيتط  تاني وبعدها قررت تكون قويه وبعدها ملك لبست النقاب وخرجت من اوضتها كان يونس قاعد على الكنبه قدام التلفزيون
يونس بسخرية :صباح الخير لسه الساعه مجتش 12الضهر ملك تجاهلته وده غاظه قوي 
يونس بغيظ :هو انا مش بكلمك تردي عليا وبعدين قرب منها وانتي لبسه النقاب ليه ها وشال النقاب بكل عنف من على وشها 
ملك بعصبية ودموع :انت مجنون ازاي تشيل النقاب من على وشي 
يونس بغضب :مراتي والمفروض انك متبينهوش لحد غيري  غاده حقي 
ملك بغضب اكبر :لا مش من حقك وبعدين احنا هنطلق وخلاص كل واحد هيروح لحالوا وانا بقا عايزة أطلق دلوقتي مش بعدين كمان 
يونس بسخرية :وانا بقا مش هطلق والي عندك اعمليه وصحيح فرحي على منه حبيبتي اخر الاسبوع فاجهزي نفسك علشان شكلك وانتي خدامة هيبقى حلوا قوي وسابها ومشي دخلت ملك اتوضت وصليت فرضها وقعدت تدعي ربها انو يخلصنا من الي هيا فيه 
يونس راح اتقدم لمنه وباباها وافق على شروط يونس وقرروا الفرح هيكون اخر الاسبوع 
كان طول فترت الاسبوع ملك متجاهلة يونس تمام حتى الاكل مبقتش تعمله ودينا في اضوتها 
جاء اليوم المشؤوم يوم جواز منه من يونس 
كانو في القاعة وقاعدين على منصة العرسان وقررت ملك أنها تروح الفرح ولبس فستان ابيض على نقاب ابيض وهيلز اسود كانت قمر اول ما دخلت القاعه الكل اتفاجأء من جمال عنينا بس يونس اول ماشافها اتعصب جامد وكان هيموت من الغيرة من الناس الي بيبوصلها  راحت ملك عند يونس وراحت مبركيلهم 
ملك :مبروك يايونس مبروك ياعروسه
منه بغل:،الله يبارك فيكي يا فلاحة 
ملك بابتسامة :شكرا ده شرف ليا انك تقولي كده وجت تنزل راح يونس مسك ايديها بعصبيه 
يونس بغضب:انتي بتعملي ايه هنا 
ملك ببرود :ايه جايه ابارك لجوزي واهميه بعروسته وسابت السيده ونزلت وراحت قعدت على ترابيزه لوحدها ويونس منزلش عينه من عليه ابدا وده غاظ منه اكتر
ملك قاعدها لقيت الي قدمها اتفجات 
ملك :انتي مين 
الشخص ده حاول انو يمسك أيدها 
وا ........
يتبع ......

ملك قعدت على الترابيزةبتبص لقيت الي في وشها .
ملك بااستغراب : انت مين 
المجهول :انا خالد وحابب انك ارقصي معايا ياقمر ولو يعني تكرمتي وشلتي النقاب علشان نشوف جمالك زي عيونك الجميلة دي ولا لا 
ملك بصدمة :مين انت اصلا انت اتجننت ابعد عني وسابته وكانت هتقوم مشي راح خالد ماسك أيدها وحاول يتقرب منها وهيا بتبعدوا عنها وبتعيط بس لقي بوكس في وشه من شدته وقع على الارض كان ده يونس 
يونس بغيرة وغضب جحمي :مسكه انت اتجننت ازاي تمد ايديك عليها أو تجرء انك تقرب منها ونزل فيه ضرب 
خالد لاستفزاز ومسك ايد يونس :وانت مالك وبعدين دي تخصك في حاجه دي شكلها مدوراها بقا ولبسه النقاب تداري فيه فضحتها وا
وقبل مايكمل كلامه كان يونس فلات أيده منه وكمل ضرب فيه والناس بتحاول تفرق مابينهم لحد مقدروا يبعدوا يونس عنه بصعوبه 
خالد بكدب :هيا الي حاولت تقرب مني وانا كاراجل مقدرتش اقاوم 
يونس بغضب جحمي :اخرص يا🐕اياك تجيب سيرت مراتي على لسانك تاني مراتي اشرف منك ياو*س*خ
كانت ملك تبكي ولكن استمجعت نفسها وقالت بشجاعه :كداب والله العظيم وبعدين انا اقرب منك ليه انا ست متجوزة وماقدرش اخون جوزي حتى لو بااحلامي فاهم ولا لا 
يونس بغضب :متبرريش حاجه يتملك انا عارف انو ده وسخ وهيفضل كده وشد ملك من أيدها وخرج وساب  منه في القاعه هيا هتفرقع من الغيظ قامت وراهم 
يونس بغيرة وغضب :انتي ايه الي جابك ردي عاجبك كده بقتي فرجه للخلق ولا عاجبك كل واحد يمسك ايدك شوي رودي لقي كف نزل على وشه 
ملك بعياط :اخرس انا اشرف من اني اعمل كده فاهم ولا لا وبعدين سألته وجريت ركبت تاكس ومشت فضل يونس واقف بصدمة بس هو أدرك انو أخطأ في حقها بس مش هينسلها الكف ده ابدا وكان لسه عيركب عربيته لقي منه بتمسك ايده 
منه بغضب وغيظ :انت ازاي تعمل كده وتسيب الفرح وتمشي 
يونس بغضب :خلاص الفرح خلص هتيجي معايا ول امشي واسيبك 
منه باسرع: لا لا انا همشي معاك 
يونس : اركبي يلا 
منه بخوف منه :حاضر وركبت جنبه 
كان يونس بيسوق بسرعه البرق
منه بخوف :يونس هدي السرعة لوسمحت مردش يونس عليها وساق بسرعه اكبر 
منه بخوف اكتر وصريح:يونسسيسسس هدييييييي السررررعه هانموووت  حاسب يايونس حاسسسسسييب 
وقف يونس العربيه بسرعه وبعدها ساق براحه 
منه بعياط وخوف من يونس : يونس انت بخير مردش عليها يونس بس فكر ازاي يخلي ملك تندم على الي هيا عملته 
وصل يونس البيت  واول ما دخل
يونس بخبث وبأعلى صوته :اتفضلي ياقلبي برجلك اليمين  نورتي بيتك والي هنا موجودين على شان خدمتك 
منه بفرحه  :حبيبي يايونس 
يونس :مفيش حاجه تغلى عليكي ياقلبي 
منه بسعاده :بحبك يايونس بحبك والفلاحه دي ملهاش مكان بنا 
كانت ملك تستمع لكلامهم وتبكي بحرقة إلى أن استمعت لصوت يونس 
يونس بصوت عالي :ملك مللللك  
لم ترد عليه ملك يونس اتعصب  راح رايح عند باب أوضة ملك وخبط جامد على الباب
يونس بغضب: أن مفتحتيش هكسر الباب 
ملك بخوف :انت عايز مني ايه سبني بقا في حالي
يونس بسخرية :انتي بتحلامي كتير فوقي بقا من احلامك دي
ملك :مش هفتح 
يونس بغضب: قسما بالله أن مفتحتيش الباب خلال دقيقه لكون كسره وهاوريك وش مش هيعجبك ابدا 
خافت ملك ولبست النقاب وبعدها خرجت اتغاظ يونس أنها لبست النقاب 
يونس بغيظ :انتي لبسه النقاب ليه ردي 
منه بااستنكار :طيب ماتسيبها لبسه النقاب فيها ايه وبعدين انت قولت انك عمرك ماشوفت شكلها ولا عايز تشوفه لحد ماتطلقوا  
ملك :زي ماسمعتها كده احنا هانطلق فاملكش الحق انك تتكلم معايا 
يونس :اومال مين ليه الحق ها ردي انا جوزك لحد مانطلق وراح خلع النقاب عن ملك بقوة  
منه انصدمت من جمالها 
منه بغيرة وحقد :ايه ده بقا انت شلت النقاب ليه 
يونس بسخرية :مراتي وانتي مالك أن نا عايزها كده لحد بقا مانطلق دا أن حصل 
منه بغيرة. :مسكت في ايد يونس طيب مش يلا ياحبيبي ندخل اوضتنا 
يونس بخبث :طبعا ياحبيبتي يلا  كل هذا امم ملك اللتي كانت تحاول جاهدة الا تبكي 
يونس : يلا ادخلي جهزلنا الاكل وجبيه على اوضتنا فهمتي 
ملك بغضب :انا مش خدامة عندك انت والهانم عايزين اكل تدخل تجهز هيا انا مليش دخل 
مسك يونس ايديها بعصبيه احست ملك فيها برجفة في يدها 
يونس بغضب خمس دقائق والاقي الاكل عندي والا. اوريك الوش التاني وساب أيدها بنعف ودخل هو ومنه 
كانت ملك بتعيط على حالها فجأة الباب خبط بتفتح الباب بعد ما لبست النقاب بصت بصدمة :انت .......
يتبع........

فتحت ملك الباب صدمة :انت
خالد بأبتسامه خبيثة :ايوة انا ايه اتصدمتي  وبعدين انتي بتعملي ايه هنا  
ملك بتوتر :وانت مالك 
خالد بخبث :يعني انتي عمله عليا الشريفه العفيفة ومقضياها عند كل واحد شوية 
ملك بغضب :وضربته كف اخرس انا اشرف منك ياو*س*خ 
خرج يونس ومنه من الاوضة على صوت ملك العالي اول ماشاف  خالد اتعصب جامد وراح نحيته ولسه هيضربه خالد مسك أيده 
خالد باإسفزاز :انت عملتها مرة فمتحولش تاني وبعدين انا جاي اشوف اختي وبعدين ساب ايده 
يونس بإ استغراب : اختك  مين اختك 
منه بتوتر :اخويا انا يايونس انا كنت كلمتك وقولتلك اني ليا اخ بس مسافر ورجع انهاردة يوم فرحنا 
يونس بغضب :وحتى لو لما تيجي هنا تاني ترن على الموبيل قبل ماتيجي 
خالد بسخرية :ايه هفضل واقف على الباب كده ولا هدخل  يونس بسخرية اكبر : لا ادخل مااانت مرحب بيك هنا 
خالد :شكرا يتجوز اختي ودخل خالد وقعد 
وكانت ملك دخلت اوضتها وقالت على نفسها الباب.وفضلت تعيط
خالد :هيا البنت المنقبة الي انت دافعت عنها  تقربالك اي أصلها عجباني اوي وحابب اطلب أيدها 
يونس بغضب اعمى :انت اتجننت جاي تطلب مراتي 
خالد باإستغراب :مراتك ازاي يعني اومال منه تبقى التانيه 
منه باسرع :ايوة ياخالد هو اتجوز الجا*هله دي بس علشان خاطر جدته بس هو هيطلقها كمان كام شهر كده 
يونس بغضب من منه :انتي بتتكلمي ليه انطقي وانت وراح موجه كلامه ل خالد  انت تبعد عن ملك خالص فاهم وان شوفتك مقرب منها هقتلك 
خالد : هومش انت هطلقها انت مالك بيها بقا
يونس بغيرة :ومسكه من قميصه مش هطلق حد وان شوفتك قريب من حاجه بتعتي هيون موتك على أيدي وراح سايبه  يلا بقا علشان عايزين ننام 
مشي خالد  
يونس بغيرة من فكرة انها تكون مع خالد  وراح على اوضتها دخلها 
يونس :انتي كنتي واقفه بتتكلمي معاه على ايه انطقي 
ملك ببكاء :هو انت ايه ياأخي سبني بقا في حالي وبعدين انت مالك متتدخلش  احنا خلاص هنطلق انت مالك بقا بيا 
يونس بغيرة :مفيش طلاق وتكوني خدامه هنا وبعدين سابعا وخرج على أوضته لقي منه قعده على الفراش 
منه بدلع وبتقرب منه :انت اتأخرت ليه  وحضنته 
يونس رفع ايديها ببرود :انت ليه مقلتليش على اخوكي ده 
منه :ماانا قولتلك انو كان مسافر ورجع انهارده علشان الفرح 
يونس ببرود :ماشي وبعدين سابعا ودخل اخد شاور وطلع نام  وهيا واقفها متغاظه اووي وبعدين راحت نامت  
في الصباح 
قامت ملك اخدت شور واتوضت وصليت فرضها وبعدين خرجت روقت الشقه وجهزت الفطار وخدت قطرها ودخلت اوضتها خرج يونس من الأوضه لقي الشقه نضيفه وجميله كاالعاده   بس مافيش الفطار 
يونس راح على اوضتها وخبط على الباب جامد كانت ملك خارجه تدخل الاكل المطبخ وتجاهلته وغسلت الاطباق مكان ماااكلت وكانت رايحه اوضتها بس  يونس 
يونس بغضب مصطتنع :فين الفطار 
ملك بتصنع الجمود: خلي السنيورة تجهزلك وكانت هامشي بس هو مسك ايديها وقربها منه قوي 
يونس بهمس :انا قولت  انو انتي الي هتجهزي الاكل صح ولا غلط وان معملتش الي بقولك عليه هيبقى ليكي عقاب بعد كده 
ملك بغضب وحاولت تبعد عنه:سبني ابعد عني ومش هعمل حاجه 
يونس بخبث :شكلك حابه تتعقبي وقبل أن تتكلم كان أخذ شفتيها في قبلة  أطاحت بجميع كيانها ومن ثم ابتعد عنها بخبث ده بعد كده هيكون عقابك ابتعدت ملك عنه بخجل شديد ووجها احمر بشدة وجريت على المطبخ كانت تلهث بين أنفاسها  بقي يونس يضحك على خجلها جهزت ملك الاكل وكانت بتغرفه على السفره لقيت منه خارجه 
منه بدلع :حبيبي انت روحت فين وسبتني وبعدين حضنته املك كانت هتموت من الغيرة بس اتعاملت بجمود 
منه بخبث  :جهزتي الاكل يلا بقا شوفي انتي رايحه فين وسبيني انا وحبيبي مع بعض عرسان في ليلة صباحياتهم
ملك لعند راحت قاعده على كرسي 
ملك  بغيرة:والله انتو ليكوا اوضه والشبه دي مش قاعدين فيها لوحدكوا. 
يونس بخبث: خلاص يأمنه سبيها  وتعالى خالينا ناكل ياقلبي  قامت ملك ودخلت أوضتها وهيا مقهوره وفضلت قاعده فيها لحد الباب خبط يونس فتح 
يونس بفرحه : جدتي  وبعدين حضنها بفرحه وراحت داخله خرجت ملك. لقيت جدتتها جريت عليها وحضنتها وهيا بتبكي 
ملك بعياط :وحشتيني اووي ياتيته  انا تعبانه قوي من غيرك 
فاطمه جدتها :مالك ياقلبي بس خلاص انا جيت وكل حاجه هتبقى تمام 
خرجت منه ولقيت  ست كبيرة مش عارفاها ولقيت ملك حضنها
منه :مين دي 
يونس بتوتر :تادخلي جوا بأمنه دلوقتي 
فاطمه باستفهام :مين دي يايونس 
منه بإسراع :انا مراته 
جدته اتصدمت  وراحت ناحيت يونس وووا...............
يتبع...........



انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضام لجروب الواتساب اضغط هنا
تابعى صفحتنا على الفيسبوك عشان تبقى اول واحدة تقرأ البارت اول ما ينزل 
صفحتنا على الفيسبوك من هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-