رواية مليكة الرعد مليكة ورعد الفصل 4 و 5 و 6 بقلم ديدا زياد

رواية مليكة الرعد مليكة ورعد الفصل 4 و 5 و 6 بقلم ديدا زياد


رواية مليكة الرعد مليكة ورعد الفصل 4 و 5 و 6 هى رواية من كتابة ديدا زياد رواية مليكة الرعد مليكة ورعد الفصل 4 و 5 و 6 صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية مليكة الرعد مليكة ورعد الفصل 4 و 5 و 6 حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم رواية مليكة الرعد مليكة ورعد الفصل 4 و 5 و 6


رواية مليكة الرعد مليكة ورعد بقلم ديدا زياد



رواية مليكة الرعد مليكة ورعد الفصل 4 و 5 و 6


يصل رعد الي الشركه بطلته الجاذبه للانفاس ليتلقي نظرات الاعجاب من الموظفين الذي اعتاد عليها
💞💞 منزل مليكه 💞💞
تذهب مليكه بعدما ودعت والدتها 
ليوصلها محمود امام مقر شركه الشافعي لتنظر له مليكه بصدمه ما هذا انه بناء فخم يتكون معظمه من الزجاج مصمم علي الطراز الايطالي اقل ما يقال عنه انه غايه في الجمال
 لتتوتر مليكه أكثر وتشدد من التمسك في ايدي محمود 
محمود بحب وقد لاحظ حالت أخته: متخفيش ي حبيبتي هوا ده المقر ومتتوتريش انا عارف ان رعد بيه هيبتو توتر اي حد 
لكن انتي برضو مش هينه انتي بتطلعي الاولي ع دفعتك كل سنه وهوا اكيد حابب تتدربي عندو عشان شاف كفاءتك 
مليكه وقد استعادت بعض الثقه: شكرا ي محمود انت عندك حق يلا ي حبيبي روح علي شغلك لا إله إلا الله
 لتودعو ولا تنتبه لذلك الذي يراقبهم من اعلي ينظر لهم بغضب شديد 
لتتجه مليكه الي الداخل وتسأل موظفه الاستقبال على مكتب المدير لتتوجهه إليه
🤎🤎في مكتب رعد 🤎🤎
كان يتحدث في الهاتف
رعد :جبت المعلومات وبعت حد يراقبها 
المجهول:.........
رعد بجمود :ماشي ابعت المعلومات ليغلق الهاتف قبل أن يستمع الرد 
ويتوجه الي الشرفه ليري مليكه تقف مع شخص تحتضنه لينظر بعصبيه ثم يمسك الهاتف 
رعد بعصبيه: الو مين ال معاها ده 
الشخص:.........
لتهدا ملامح رعد ثم يتوجه الى مكتبه ليجلس بكل كبرياء وغرور 
ليدلف ذلك الوسيم ذو العينان الخضرتان دون أن يطرق الباب
محمد بمرح اخيرا: الكينج اتكرم وخلانا نشوفوه
رعد ببرود: نفسي مره من نفسك تخبط قبل ما تدخل
محمد بغرور: هوا انت تطول ليقطعهم الطرق علي الباب
 ليقول محمد اتفضل 
لتدلف مليكه بطلتها الخاطفه للانفاس 
ليقول محمد بصدمه من جمالها وشرود: لما انا قمر امال انتي اي 
مليكه بستغراب وتعقد حاجبيها:افندم 
محمد بحرج: رعد مين دي 
رعد ببرود: دي السكرتيره الجديده 
محمد : اه عشان كده بعت مني عند سيف
 ليقول بهمس: ما تسيبهالي وتاخد هيام ده حتي هيام شاطرة
لينظر له رعد بغيظ وهو يجز على اسنانه وعصبيه لا يعرف سببها وهو يري نظرات الاعجاب من محمد لمليكه ليقول: شايف الباب
ليقول محمد : طب ماشي متزقش 
محمد وهو يمد يديه:انا محمد المغربي صاحب الراجل ده والمدير التاني للشركه 
لتأتي مليكه لمصافحته ليقول رعد بصوت جوهري مش كفايه تعارف بقي 
رعد ببرود: دي مليكه السكرتيرة الجديده عاوزك توديها لهيام تعلمها الشغل ماشي ازاي 
محمد : خلاص هعملها انا اصل هيام عندها شغل كتير 
رعد ببرود: انا قولت هيام 
محمد وهو ينظر له بغيظ: ماشي اتفضلي ي انسه مليكه اوديكي لهيام 
لتذهب مليكه معه لتتعرف على هيام وتتعلم بسرعه العمل تحت شرود محمد في تغير رعد فور كلامه مع مليكه 
🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎
🎶في مكان ما 🎶
شخص ١: عملت ال قولتلك عليه 
شخص ٢بخوف: آه عملت ع الله منتكشفش لحسن الشيطان بيدمر اي حد يقف قدامو 
شخص ١ببعض الخوف: عارف انو مش سهل بس انا لازم انتقم 
الخطوة الاولي شغله وانت تدورلي على اي نقطه ضعف عندو
الشخص ٢: معندوش اي نقطه ضعف حتي عيلتوا بيخافوا منو ليفكر قليلا مفيش غير جدو بيحنلوا شويه
الشخص ١بخوف أكبر: الله يخربيتك جدو ده خطير أخطر منو لو وقعنا في ايدو يفرمنا فرم ركز بس مع البت ال انت واززها عليه اما نشوف اخرتها اي 
الشخص١ بضحك: اخرتوا علي ايدينا 
ليضحكوا ضحكه مقز*زه مثلهم 
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
🤎في الجامعه 🤎
يجلس البنات علي الطاوله 
صبا بقلق : انا خايفه علي مليكه اوي اتصلت بيها الصبح قالت ان هي رايحه المقر مع محمود 
ندي باستغراب: لي محمود راح معاها 
صبا : اصل دي نفس الشركه ال هوا شغال فيها بس هوا شغال في فرع اما هي في المقر 
ندي بفهم:اه وانا كمان بردو خايفه عليها اوي الصراحة يا اسيل الدكتور رعد ده شكلو صعب اوي ورخم مكنتش كلمه ومغرور كمان 
اسيل بتفهم: عارفه بس رعد وآلله طيب خالص بس ال حصلو مكنش سهل عشان كده بقي بارد وقاسي ومتكبر 
ندي وصبا في صوت واحد بفضول: اي ال حصلوا 
اسيل: أصل لتلمح اخاها وهو يشارور لها بالمجيء لتقول مره تانيه لحسن عمر بيناديني 
ليقولوا لها ماشي 
وتغادر وتتركهم في حيرتهم
🎶🎶في الشركه🎶🎶
مليكه قد تعلمت بسرعه العمل لتذهب إلي مكتبها لتطرق الباب ليسمح بالطارق للدخول 
مليكه: هيام شرحتلي هعمل اي بالضبط اناهعمل اي في الجامعه 
رعد ببرود: تروحي الجامعه وبعد الدوام تيجي الشركه علي طول وعلله تكوني اتعلمتي بسرعه ومتكونيش غبيه 
مليكه بغيظ: من زوقك ي فندم 
لينظر لها بغيظ فهذه ليست المرة الاولي التي تهينه حتي وهو رب عملها
 (اظاهر كده مش هتكون الأخيرة 😂😂)
مليكه بعمليه: ماشي حضرتك عاوز حاجه 
رعد ببروده المعتاد : حاليا لا يلا بسرعه شوفي شغلك 
لتذهب مليكه وهي تسبه في سرها وبعد قليل يطرق على هاتف المكتب ليقول ببرود : هاتي ملف الصفقه بتاعت شركات المنصوري ويغلق الهاتف قبل ان تجيب عليه
 لتنظر له مليكه بصدمه وهي تقول بغيظ: قليل زوق 
لتذهب لتعطيه الملف وهي تقول: اي أوامر تانيه ي فندم 
رعد ببرود: آه اعمليلي قهوة 
مليكه: حاضر هخلي الموظف يعملها 
رعد ببرود: انا قولت انتي ال تعمليها مش الموظف يعملها 
لتنظر نحوه وفمها مفتوح 
لتستمع له وهو يقول: هتفضلي تبوصيلي كده كتير اخلصي يلا روحي اعملي القهوة 
لتنظر له بابتسامه صفرا: حاضر ي فندم لتخرج وهي تشتعل غضبا 
مليكه وهي تعد القهوة له تقول نسيت اسأل الغوريلا ال جوه ده قهوتو اي لتجد الذي يضحك بشده 
لتنظر له مليكه بحرج ووجنتيها احمروا: انا انا 
محمد من بين ضحكاته:انتي اي بس ده انتي مصيبه ده لو سمعك هيطيرك من هنا خالص 
مليكه ببراءة: لأ مهو سمعني وقولت كتير قبل كده 
محمد بصدمه: امتي !!!! 
لتسرد له مليكه الذي حدث في الجامعه ليضحك محمد بشده أكتر 
محمد: علي فكره هوا شكلو جايبك ينت*قم منك قوليلي بس انتي شكلك مش سهله 
مليكه ببراءة مصطنعة ده انا غلبانه خالص المهم انت جاي تعمل قهوة  
محمد: لأ انا كنت جاي للغوريلا قصدي رعد بس لو معندكيش مانع واحد قهوة ومظبوط واه وهوا كمان مظبوط 
لتنظر له مليكه بابتسامه 
ليذهب وتنتهي من اعداد القهوة 
تقدم مليكه القهوه لينظر لها رعد باستغراب: الفنجان التاني لمين
 لتأتي مليكه كي ترد ليقاطعها محمد وهو يقول: اي ي اخ انت شايفني شفاف ولا اي انا شوفتها وانا جاي بتعمل فقولتلها تعملي واحد 
لينظر له رعد بلا مبالاه 
ليرتشف محمد وهو يقول باعجاب وعدم تصديق: جميله جدا تسلم ايدك بجد القهوة تجنن زي ال ماما كانت بتعملها
ليرتشف رعد منها ليعجبه مذاقها كثيرا فهي مثل ما قال مثل الذي والدته تفعلها ولكن ملامحه تتحول للحزن ثم مرة اخري الي البرود 
ولكن ليدرك محمد ماذا قال ليعتل الحزن وجهه هوا الاخر ليقول بحزن : انا اسف يا رعد مكنتش اقصد لينظر له رعد بتفهم 
تحت نظرات الاستغراب من مليكه وكثير من الاسئله تراودها
ليضع رعد الفنجان على المكتب ولكنه يسقط منه 
ليقول ببرود: نضفي ال وقع ده واعملي واحد 
تنظرله مليكه بصدمه هي ومحمد 
رعد ببرود: هتفضلي واقفه كده كتير اخلصي يلا نضفي ال وقع ده واعملي واحد تاني 
لتقوم مليكه بتنظيف ليدخل قطعه زجاج في يديها لتهملها وتكمل عملها 
لينظر لها محمد بشفقه فهذا هينا علي الذي سوف يفعله رعد معها ليقوم وهو يحضر الشرشفه اساعدك
لتنظر له مليكه بابتسامه: لأ ش.......ليقاطعها رعد وهو يقول روح شوف شغلك ده مش شغلك انت ده شغلها المسح والتنضيف يلا 
لينظر له محمد بعتاب لينتبه الي الد*ماء والزجاج في ايدي مليكه 
ليقول : مليكه ايدك بتنزف ودخل فيها زجاج استني اما اشلها 
مليكه بابتسامه: لأ شكرا هخلص ال في أيدي وبعدين
 هيشيلها 
لينظر لها رعد والي الد*ماء ليوجعه قلبه ولكنه يتصنع الامبالاه البرود يا له من شخص احمق 
لتنتهي مليكه من التنظيف وتقوم بنزع قطعة الزجاج من يدها وربطها بمنديل وتحضير له فنجان قهوة 
لتدلف الي المكتب ليقع نظر رعد مباشره علي يديها التي مازالت تنزف ليفيق علي ضحك محمد بشده ثم ينتبه  الي الكاس التي حضرت مليكه القهوه فيه
رعد باستغراب: اي ده 
مليكه بجمود: اصل انا شوفت ان حضرتك عامل زي الاطفال ال يوقعوا العصير وكده فقولت اجبها المرادي في كوبايه بلاستك ولا احنا مش هنشتغل ونقعد نوقع ونظف
 لينفجر محمد ضاحكا بشده ليقول من بين ضحكاته: همو*ت ده انتي مصيبه همو*ت منكو 
لتنظر له مليكه بابتسامه متعبه
لينظر له رعد بغيظ وهو يجز على اسنانه وعصبيه
رعد بغيظ: اخرس ي زفت
لينظر إلي مليكه بعصبيه وصوت عالي جدا:انتي ازاي ولكن يقاطعه عدم توازن مليكه لتسقط فاقده الوعي لتكون يد رعد الحاجز بينها وبين الارض 
تحت نظرات الصدمة من محمد فرعد انطلق نحوها بسرعه البرق هو الذي كان جوارها لم يلحقها ليبدأ محمد في ان يراوده الشك 


🖤في مشفي الشافعي 🖤
يدخل رعد وهو يحمل مليكه 
رعد بخوف وصوت عالي: دكتور حد يجيب دكتور 
لتجري الممرضه وهي تقول: رعد بيه حطها على الترولي وانا هنادي دكتور سامح 
رعد بعصبيه مفرطه ارعبت كل من في المشفي وهو لا يدري ماذا يقول
رعد بغضب : جيبي دكتوره محدش يدخلها غير دكتوره فاهمين ليؤميء له الجميع بخوف 
لياخذوا مليكه الي الغرفه وتاتي الدكتورة كي تفحصها 
☆☆▪▪☆امام الغرفه 
يقف رعد وهو يظهر عليه ملامح الخوف والقلق لينظر له محمد وهو قد تأكد من شكوكه 
محمد بهدوء : متقلقش ي رعد هي هتبقي كويسه 
رعد وقد تدارك حالته ليعود الي بروده: اقلق اقلق لي بقي هي متهمنيش ده بالنسبالي عمل إنساني 
محمد بخبث: ال يشوفك دلوقتي ميشوفكش وانت قلقان وملهوف عليها
رعد ببرود: زي ما قولتلك ده مجرد عمل إنساني بس
محمد بخبث أكبر: طب لي مرضتش الدكتور هوا ال يكشف عليها رعد متكابرش انت حبيت البنت دي 
رعد ببرودمصطنع وسخريه: حبيتها انت عارف كويس ان الكينج مببحبش ولو هحب ملقيش غير دي 
محمد بهدوء : نتناقش في الموضوع ده بكرة بس انا مصر أنك حبتها يااا كينج 
لينظر له رعد ببرود لكن بداخله يراوده الف سؤال وسؤال 
لتخرج الطبيبه وهي تقول بتوتر وخوف من رعد: المريضه حالتها حرجه جدا فقدت دم كتير والجرح التهب ومحتاجه نقل دم فورا 
محمد بلهفه: طب مستنين اي انقلولها 
الطبيبه بتوتر: اصل ذمرة دمها مش متوفره في بنك الدم لان هي نادرة 
رعد وقد خرج من هاله البرود ليقول بعصبيه وصوت عالي: يعني اي مش موجودة امال المخروبه دي لازمتها اي ده انا هطربقها علي دماغكم 
الطبيبه بخوف: ي فندم هي زمرتها نادره ومش موجوده 
محمد بهدوء: زمرتها اي واحنا نتصرف 
الدكتورة : O سالب 
رعد وقد تحلي بالبرود مجددا : انا نفس الزمرة تقدري تسحبي مني 
الدكتورة بعمليه: ممكن تشوف متبرع تاني لان ده غلط علي صحه حضرتك
رعد بجمود: شوفي شغلك ومتتدخليش يا اما ملكيش شغل هنا خالص فااهمه 
لتؤميء له الطبيه وتقوم بنقل دم رعد الي مليكه 
ليقول محمد بهمس: حبتها ي رعد وهتقع قريب
☆☆☆▪☆☆☆
💞في منزل صباا💞
صبا بقلق: وبعدين بقا انا رنيت عليها كتير مش بترد طب هكلم نورا كده اشوفها روحت ولا اي لترن صبا علي نورا 
صبا : الو يا نورا مليكه عندك 
نورا بخوف: لأ مجتش ومحمود قلقان عليها هو وماما
صبا : هوا محمود مرحش ي خدها 
نورا: لأ هي صممت ان هي تروح لوحدها مش عاوزة تتعبو 
صبا بخوف أكبر : خلاص ماشي لما تيجي قوليلي 
نورا : ماشي 
لتدق صبا علي هاتف مليكة مره اخري لترد هذه المره 
صبا بسرعه دون أن تسمع صوت المتحدث: الو ي زفته ماما قلقانه عليكي خالص هي ومحمود وانا كنت هعيط من الخوف انتي فين 
الشخص : الو مين معايا 
لتنظر صبا الي الهاتف لتتاكد من رقم مليكه لتقول بعصبيه: انا ال مين انت ال مين ده تلفون مليكه هي فين وتلفونها معاك لي ي حرامي 
الشخص بعصبيه:حرامي اي ي بت انتي انا المدير بتاعها وهي في مستشفي..... اغمي عليها 
لتغلق صبااا الهاتف بصدمه وتقوم وهي تبكي لتستعد كي ترحل وتقوم بهاتفه نورا وأخبارها 
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
🤎في المشفي 🤎
ينظر محمد الي الهاتف بصدمه ليقول: بنت المجنونه قفلت في وشي 
ليجد رعد يخرج من الغرفه وهو غير متزن ويكاد يسقط ليلحقه محمد 
محمد بقلق: رعد انت كويس ما الدكتوره قالتلك بلاش 
رعد بتعب : كويس انا كويس 
اتصلت علي حد من أهلها ليتذكر محمد محادثته مع صبا 
محمد بتذمر: آه والبت شتمتني وقفلت في وشي
رعد باستغراب: مين
ليقاطعه خروج الممرضه: مينفعش كده ي فندم لازم تستريح وتشرب العصير  عشان تعوض الدم ال سحبناه من حضرتك 
ليهتف رعد بجمود : انا قولت مش شارب زفت روحوا شوفوها بقت كويسه ولا لا بدل تضيع الوقت 
لتنظر له الممرضه بخوف ثم تهرول داخل الغرفه 
لينفجر محمد ضاحكا : نفسي اعرف انت بتخوفهم ازاي دي الممرضه وشها كان بيجيب ألوان ثم يعدل لهجته
 وبعدين انت عاوز تمو*ت ولا اي هنجبلك دم منين دلوقتي انا رايح الكافتيريا هجبلك حاجه تشربها من غير اعتراض لينصرف دون أن يستمع رد رعد 
🖤في كافتيريا المشفي 🖤
يذهب محمد كي يجلب لصديقه مشروب 
ليخبط في فتاه لتقع ارضا 
الفتاه بتاوة وهي تتفحص ساقها: انت غبي مش تشوف قدامك
محمد بغضب:انا بردو ال غبي ولا انتي ال عاميه 
لتستمع الفتاه الي هذا الصوت انه مألوف عليها ولكنها ترفع نظرها لتصتدم عيناها بعينان محمد لينظر محمد لها ليجد فتاه محجبه غايه في الجمال ذو عينان خضرتان ولكنها قصيره القامه
صبا بعصبيه : ابعد من قدامي الساعدي بدل ما افرمك 
ليفيق محمد منمحمد بسخريه: هتفرمي مين ي بت انتي ... انتي مش شايفه فرق الطول ي شبر ونص ولا العرض انا لو نفخت فيكي هطيرق 
صبا بعصبيه ووجهها ازداد احمرارا: بقي انا شبر ونص وانت هطيرني
ليؤميء لها محمد بنعم لتأتي لها فكرة شيطانيه 
لتقول صبا وبصوت عالي التم حوله كل من في المشفي : ما قولتلك مش بصاحب حد ي حيو*ان وبعدين تاخد مين غصب انت فاكرها سايبه 
كل هذا تحت غضب من في المشفي واستغراب محمد الذي اصبح يلتفت يمينا ويسارا ليظن انها تتحدث مع شخص اخر 
لياتي رجل وزوجته 
الرجل: الواد ده ضايقك في حاجه ي بنتي 
صبا ببكاء ونحيب مصطنع: آه ي عمو ده زميلي في الجامعه وعاوز يمشي معايا ولما مرضتش بيطاردني ويهددني انو هيضر*بني قدام الناس ومحدش يقدر يعملو حاجه وانا امي تعبانه عندها االقلب وهي في المشستشفي وهو مش راضي يسيبني اعمل اي اهي اهي 
لتحتضنها زوجه الرجل: شباب آخر زمن 
ليلتم كل من في المشفي علي محمد تحت نظرات الصدمة والخوف فالعدد كان هائل ليضر*بوا علقه مو*ت 
تحت نظرات الشماته من صبا 
( البت صبا دي مفتريه 😂😂😂)
لياتي رعد بعدما استغيبه لتلمحه صبا لتهرول عليه 
صبا بقلق: مليكه عامله اي ي دكتور هي حصلها اي 
رعد ببرود : كويسه هتفوق كمان شويه  هو مين ال بينضر*ب ده 
صبا بفخر: ده واحد ضايقني فاعلمتو الادب 
ليسمع رعد الي صيحات محمد 
محمد بالم: خلاص دي مفتريه دي كذابه والله 
الرجل وهو يركله: مش عيب لما شحت زيك يكدب ويعاكس في البنات 
محمد بالم : آهو انت قولت شحط هوا في شحط زي في جامعه مع الشبر ونص ال هناك دي
الرجل بتأييد: لأ 
محمد بالم : خلاص سبوني 
ليتركه الناس  بعدما انتهو  منه ليذهب الرجل الي صبا 
الرجل: خلاص ي بنتي علمناهولك الأدب معتش هيضايقك تاني 
صبا بشكر: شكرا ي عمو مش عارفه من غيرك كنت عملت اي 
الرجل: بس ي بنتي الرجل ده شكلو كبير في جامعه ازاي ده
صبا بتوتر وكدب : اصل اصل اه اصل هوا بيسقط علي طول 
الرجل: ماشي ي بنتي 
ليذهب رعد للذي اطحن ليجده محمد 
لينظر بصدمه : هوا انت ال ناس طحنتك وضايقت صبا 
محمد بالم: من نحيه طحنوني فهما طحنوني اما مين صبا 
لتقول صبا بفخر: انا 😌😌
لينظر لها محمد بغيظ وهو يقول: شيلوا الشبر ونص دي من قدامي 
صبا بمكر: تاني شبر ونص انت الظاهر عاوز علقه تانيه 
محمد بخوف: خلاص انا ال شبر ونص انتي طويله انا معتش فيه حته سليمه  قومني ي رعد والنبي ابوس إيدك 
ليساعده رعد وهو ينظر له بسخريه: صبا ال متجبش نصك تعمل فيك كده 
محمد بالم : هي شبر ونص اه بس مفتريه
ليجلسه رعد 
صبا باستغراب: هوا حضرتك تعرفه ي دكتور
لينظر له رعد بسخريه: للاسف اه انتي عملتي في كده لي 
لتقص له صبا ما حدث 
محمد بغيظ: هوا انتي ال قفلتي في وشي الفون 
ليقاطعهم مجيء عائله مليكه 
محمود بلهفه: اي ال حصل ي صبا مليكه مالها 
ليقص له محمد ما حدث وتبرع رعد لها بدمائه لكن لا يذكر اهانه رعد لها 
ميادة بشكر وهي تنظر لرعد: شكرا ي بني مش عارفه لولاك كان حصلها اي
رعد بحنان: لاشكر علي واجب ي امي 
لينظر له محمد وصبا ومحمود باستغراب فهذه المرة الأولى التي يتحدث رعد بهذه اللهجه 
مياده بحب: انت وشك مألوف عليا انا شوفتك قبل كده 
رعد وهو يحس بنفس الشعور : لأ  ما اظنش 
لتخرج الممرضه من غرفه مليكه وهي تقول: المريضه حالتها كويسه وهي فاقت 
ليدخل الجميع لها ما عدا رعد الذي كان متلهف للاطمئنان عليها ولكنه يمنع نفسه 
مياده بحب: حمد لله على السلامه يا حبيبتي شوفتي اخرت الاهمال كنتي هتمو*تي لولا رعد بيه
صبا ببكاء: انا رنيت عليكي كتير ولما مردتيش كنت هموت من القلق 
محمد بتأييد : ايوه الشبر ونص رنت فعلا ولما رديت خدت آل هي عاوزاه وقفلت في وشي 
ليضحك الجميع لتنظر له صبا بغيظ 
صبا : شكل العلقه وحشتك تاني 
محمد بالم: ده انتي مفتريه دول كانوا هيمو*تني 
لتقول نورا بفضول: علقه اي 
لتقص صبا عليهم لينفجر الجميع ضاحكا لينظر محمود الي
 صبا : ده انتي مفتريه ده كلو عشان قال شبر ونص امال لو شتمك بجد هتعملي أي 
صبا وهي تنظر له وتتصنع البراءه: هقول انو بيتحرش بيا بس
محمد بذعر وصياح: شوووووولوني من هنا هتمو*تني هتجلطني انا لسه صغير
لينفجر الجميع من الضحك عليه 😂😂😂
لياتي رعد علي صوت صياحه: في أي بتزعق لي 
محمد: البت دي هتمو*تني ناقص عمر 
لينظر له بسخريه وهو يتغاضي النظر الي مليكه: جدعه ي صبا انا عاوزك كل لما تشوفيه تعملي كده واكتر
لينظر له محمد بغيظ 
مليكه بشكر: شكرا ي دكتور 
رعد ببرود: علي اي ده عمل إنساني اعملوا مع اي حد 
مياده بتلقائيه: انت اسمك رعد انا الاسم ده عزيز عليا قوي
محمود بشك: لي يا ماما هوا اسم مين 
مياده بتوتر: اسم حد كنت اعرفو بس ما*ت 
لتدلف الدكتورة : المريضه الحمد لله بقت كويسه وتقدر تخرج 
لتخرج مليكه من المشفي
🖤 في منزل مليكه 🖤
تنام مليكه كي تستريح لكن كالعادة يأتيها الكابوس لكن هذه المرة مختلف 
مليكه واقفه في مكان مظلم لتستمع إلي صوت شخص انا ملكتك خلاص انتي ال هتنوريني انتي ملكي
 لتتقدم نحو هذا الشخص ولكنه يبتعد وهو يردد انتي ملك الشيطان 
لتستيقظ مليكه بصريخ وهي مفزوعه 
لتوقظ نورا بقلق: مليكه انتي كويسه ايدك بتوجعك 
لتتنفس مليكه بصعوبة: لأ بس نفس الحلم انا خايفه أوي بس المرادي اتغير
نورا بعدم فهم: ازاي 
لتسرد لها مليكه الذي حدث لتستغرب نورا فهذا الحلم دائما يراود اختها 
نورا: ما يمكن اكمنك مجهده بس ي مليكه نامي بس وارتاحي 
لتدلف الي النوم مرة اخري 
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
🖤في مكان ما 🖤
الشخص ١: بعت حد يراقبوا زي ما قولت وانهاردة راح بواحده المستشفي وقلبها هناك عشانها 
الشخص ٢: واحده مين دي وقولي عمل اي
الشخص ١ :..............
الشخص ٢ بابتسامه مكر : الكينج شكلو وقع البت دي تجبلي كل حاجه عنها من يوم ما اتولدت لحد دلوقتي 
وتبعتلي حد يراقبها 
الشخص ١ : اعتبرو حصل انت ناوي تعمل أي 
الشخص٢ بمكر : هعمل كل خير خليك ماشي في الخطه 
🤎في قصر الشافعي 🤎
عتمان وهو ينظر علي باب القصر بتوتر يحاول ان يخفيه : هوا اتأخر كده ليه ادي اخرت دلعكم فيه
احمد بسخريه: وانت من امتي بتقلق عليه كده وعلي العموم دي مش اول مرة يتأخر كده ما انت لو كنت اب كنت عرفت ان ابنك ساعات بيسهر بره البيت ومبيرجعش بالتلات ايام 
لينظر عتمان بصدمه ثم يخفض بصره أرضا فهو الملام على تحويله هكذا 
حنان بلوم: انت السبب ي عتمان انت السبب هوا مكنش كده انت حولتوا من طفل بريء الي شيطان 
عتمان بصدمه وهوا ينظر لها وفاهو كاد أن يرتطم بالأرض
 ليردد بصدمه: شيطان انتي ازاي تقولي كده
عامر بسخريه: أي دا انت متعرفش ان ابنك لقبو في السوق وبين الناس كلها برا وجوا مصر الشيطان معقول مسمعتش عنو 
عتمان بتذكر : لا سمعت وانا في اوروبا عنو كان في رجل اعمال كبير اوي بيكلم عنو وبيقول خايف منو كمان وسمعت عن الكينج المدمر 
عمران: ماهو ... ليقاطعه احمد 
احمد وهو ينظر لعتمان بسخريه أكبر : ابنك هوا الكينج المدمر والشيطان يا عتمان بيه المليونير 
انا طول عمري رجل أعمال ناجح ويمكن أنجح منك بس عمري ما اهملتك لا انت ولا حتي اخواتك ولا حتي امك الله يرحمها 
ولحد دلوقتي ماهملتهاش ومع ذلك بنيت امبراطوريه الشافعي ال انت معرفتش تعمل نصها ي خسارة تربيتي فيك
لينظر عتمان له : انا عارف اني غلطت ولو رجع الزمن هصلح غلطتي وهعامل يارا ورعد كويس وم .....
ليقاطعه دخول رعد وهو يتجه نحوه كالاعصار  ليقول بعصبيه : انت تخرس خالص ومتجبش سيرتها ع لسانك الو... ده
احمد بعصبيه : رعد الزم حدودك ده مهما يكون فهو ابوك
رعد وجميع الأحداث تأتي أمامه وماضيه: مسمعش حد يقولي ابوك دي تاني وينظر للعائله كلها ليقول بصوت عالي : فاااااااااااهمين 
لينظر له جميع من في القصر بخوف عليه وعتمان الذي الصدمه تحتل ملامحه وأحمد الذي يشفق عليه بشده فهو برغم وجود عائله وحيد 
ليتجه رعد لعتمان : وانت ايااك تجيب اسمها ع لسانك فاهم ولا لا ... ولا تقولي ابني دي خالص 
ليصعد الدرج ولكنه يتوقف ع صوت عتمان الذي يقول بعصبيه : هتندم ي رعد 
لينظر له رعد بسخريه وهو يضع يديه ف جيبه : ما عااش ولا كلام اللي يندم الشيطان ... اوعي تكون فاكر أن ثروتك هتقويك انا عندي أضعاف مضاعفه منها وانت بالنسبالي اد كده 🤏 ولو حبيت ادخلك جح*يم الكينج هدخلك 
بس للاسف رغم كل اللي عملته فيها وصتني مأذكش عرفت بقي الفرق ما بينكما ي عتمان من غير بيه 
ليصعد الدرج بألامه التي يخفيها تاركاا عتمان نادماا ع كل ما فعله 


🖤في قصر الشافعي 🖤
يرمي عتمان جسده على الاريكه خلفه ويحيط راسه بيديه ليقول 
احمد بلوم: عرفت دلوقتي ان انت حولت طفل بريء الي شيطان ثم يصيح به عرفت ابنك بقي قدره اي
 ابنك ي استاذ بقي بيق*تل الارواح من غير ما يرفلو رمش انت السبب في كدا 
حنان بعتاب وتحذير : عتمان انت صحيح ابوه بس رعد ابني واكتر من كده انت مرجعتش من رحلاتك عشان تخليه أسوأ من كده لو حاولت حتي تقرب منو انا ال هقفلك 
عامر بصريخ: حنان التزمي حدودك ده اخويا والكبير من بعد بابا 
حنان بصريخ وعصبيه ودموعها تنزل من مقلتيها: انا طول عمري عارفه حدودي كويس لما دي بقت اخرتها ابني اتحول لشيطان علي ايديه والانسانه ال بعتبرها اختي وصحبتي راحت من قدامي وانا مش قادره اعملها حاجه ولا حد قدر يعملها حاااجه وده كله بسبب طيشه 
سعاد بحنان: هي تحاول تهدئتها اهدي معلش هي كانت غاليه علينا كلنا 
🖤 داخل غرفه رعد 🖤
دخل الغرفه بكل آلامه فهو يظهر القوه ولكن بداخله غير ذلك ليحاول النوم ولكن لا يستطيع ليقوم بتبديل ثيابه بسرعه فكانت غير مهندمه ويأخذ مفاتيح سيارته وينزل بسرعة البرق
حنان وقد رأته بمنظره الذي لا يبشر بالخير لتجده لايستمع لصايحات الجميع له
حنان بدموع وصوت مرتجف: رعد 
ليقف رعد ببروده المعتاد ليستدير لها ليراها هكذا ليؤلمه قلبه عليها ولكنه يتصنع الامبالاه 
حنان: رعد انت مش كده وانا عارفه وانت عارف عشان خاطرها ارجع 
رعد ببرود :حضرتك عا ... ليقاطعه ارتطام شيء بالأرض 
ليجدو عتمان سقط مغشي عليه ويده علي قلبه وآخر ما قال بصوت مرتعش: ررر...ع.د
لينظر له رعد ويقوم عمر بفحصه
 عمر بخوف: لازم يتنقل المستشفي بسرعه ده عنده سكته قلبيه 
كل هذا تحت نظر رعد الواقف مصعوق لتتحول نظراته الي البرود والسخرية ويرمي عليه نظرة سخريه ويرحل تحت صدمه الجميع ماعدا احمد 
فهو يعرف مدي كر*ه رعد لابنه وهذا يؤلمه 
عمر برعب: اطلبوا الاسعاف بسرعه مينفعش نتحرك بيه 
لتأتي الإسعاف وتنقل عتمان علي مشفي
 الشافعي
💞في مكان ما💞
يدلف رعد شقه اقل مايقال عنها قصر مليء بالصور لسيده في العقد الرابع من عمرها وجميع الشقه مليانه بصورها ليذهب رعد الي صوره كبيرة علي الحائط ليملس عليها ثم يترك لنفسه العنان ليبكي كطفل صغير 
رعد : انتي سيبتيني لي ها سبتيني لي انا تعبان من غيرك محدش عرف يعوض غيابك ده كلو بسببه هوا لو كان وافق على السفر كان في احتمال تعيشي وتخفي وتفضلي معايا سبتيني وانا عندي ١٠ سنين بس هوا مكنش فاضي مكنش فاضي ليكي 
ولا حتي ليا انا بكر*هوا انتي ربطيني بيه ليه لولا الوعد ال وعدتهولك كان زماني ممو*توا زي اي حشره
 تعرفي انا مكر"هتوش من معملتوا ليا وضر"بوا بس كر"هتو لما اذاكي واخدك مني لينتهي رعد من تفريغ مابداخله 
ليقوم بهاتفه شخص 
رعد : أي ال حصل 
الشخص: ......
رعد:يعني هو دلوقتي فين 
الشخص: ......
رعد : ماشي اي جديد يحصل قولي عليه واه متنساش المنصوري عاوز اخباروا اول باول ويغلق الهاتف دون أن يستمع إلى الرد 
رعد بغموض:هنشوف اخرتها 
🖤🖤 في المشفي 🖤🖤
تقف العائله امام غرفه العنايه المركزه 
ليخرج عمر الذي صمم الدخول مع عمه هو والاطباء 
ليذهب له احمد ليقول بثبات: اخباره اي ي عمر
عمر بخوف: حالته حرجه اوي ال ٢٤ ساعه ال جايين هما ال هيحددو وهو عقله مش مستجيب الواقع وبيهمس باسم رعد ي ريت يجي ويتكلم معاه ممكن يستجيب ويعدي مرحله الخطر 
عامر بلهفه: طب لو رعد مجاش 
عمر بتوتر: ممكن القلب يقف أو يدخل في غيبوبه واحتمال بسيط يصحي 
ليسقط احمد علي المقعد خلفه: ربنا معاه رعد عمره ما هيجي ليفكر قليلا هي ال ممكن تقنعو 
احمد بصوت جوهري: مراد سيف تعالوا ورايا عامر انت واخوك خليكم هنا عمر عمك متسبوش لحظه فاهم 
ليؤميء له الجميع 
ليذهب وخلفه احفاده تحت استغرابهم
🎶🎶خارج المشفي 🎶🎶
مراد بخوف من ان يكون جده جاء بهم كي يجلبوا رعد
مراد : جدي هوا حضرتك عاوزنا لي 
احمد بثبات: سيف السكرتيره بتاعت رعد اخبارها اي معاه
سيف باستغراب من سؤال جده: السكرتيره حضرتك بتسأل لي 
احمد بصوت جوهري: رد على قد السؤال 
سيف وهو يبتلع ريقه بتوتر: معرفش ده اول يوم ليها واغمي عليها ورعد خدها المستشفي ومحمد كان معاه 
احمد وهو يركب السيارة:اركبو ليتصل 
احمد بثبات: محمد تعالا حالا علي مكان رعد ومتطلعش غير لما اجي 
محمد بتوتر: مكان اي هوا رعد مش في القصر 
احمد بعصبيه: محمد انت عارف ان انا احمد الشافعي مفيش حاجه تتخبي عني تعالا علي شقتو حالا ليغلق احمد الهاتف 
محمد بتوتر وهو يبتلع ريقه: ربنا ي ستر ياتري اي ال حصل
🖤🖤 في منزل صبا 🖤🖤
تتسطح على التخت وهي تفكر فى ذلك الذي ينعتها بالشبر ونص فهي لم تستكفي بعد تريد ان تلقنه درس
( البت دي مفتريه اوي😂😂)
ثم تسرح في عيناه الخضرتان وفي كم هوا وسيم ثم تنفض هذه الأفكار وتستغفر ربها وتخلد في النوم
🖤🎶 امام شقه رعد 🎶🖤
يصل محمد وينتظر احمد الشافعي ليدلف احمد من السيارة ومعه مراد وسيف لينظر لهم باستغراب وهو يهمس: شكلك عملت بلوة ي رعد جدي مش هيجبني هنا علي الفاضي 
محمد بتوتر : اهلا يا جدو حضرتك عاوزني هنا ليه طبعا مش هسألك عرفت الشقه ازاي لان عارف ان احمد الشافعي مش بيتخبي علي حاجه 
احمد باعجاب: اديك عرفت امال لي بتحور في الفون 
محمد بتوتر أكبر: اصل رعد مكنش معرفني المكان هنا الا لما زنيت وقالي مقولش لحد وانت عارف لي 
احمد : عاوزك تقولي كل ال حصل في المستشفي انهاردة
محمد بغباء: مش فاهم مستشفي اي 
احمد بنفاذ صبر : مش طالبه غبائك مليكه لما رعد وداها المستشفي عمل اي
لينظر له محمد بابتسامه خبث : هوا اي ال حصل حضرتك بتسأل علي مليكه لي اوعي يكون تفكيرك زي تفكيري 
لينظر له احمد بخبث: ايوه هوا ال في دماغك احكي 
ليسرد له محمد كل ما حدث في المشفي 
محمد : بس ده ال حصل بس في حاجه مفهمتهاش 
احمد : أي هي انت هتنقطني 
محمد: والدة مليكه لما رعد كلمها كلمها بحنيه زي ما كان بيكلم مامته وهي لما عرفت اسمو قالت ان اسمو غالي عليها واتوترت لما ابنها سألها غالي لي 
احمد بمكر: بس هيجي الوقت المناسب وتعرف هوا غالي لي كل هذا تحت أنظار مراد وسيف الذي لا يفهمون شيء 
مراد ببلاهه: انا مش فاهم حاجة وأي علاقه السكرتيره بعمي ورعد ومين مليكه 
سيف بهدوء: مليكه دي السكرتيره بس حضرتك ي جدو جاي تسأل عليها لي مش المفروض نقنع رعد يروح لعمي 
احمد بشرود : إحنا عمرنا ما هنقنعوا هي السر 
محمد : هوا عمي عتمان مالو 
ليسرد له مراد ما حدث 
محمد بصدمه: ينهار اسود اوعي تقول ي جدو ان انت ناوي تجيبها تقنعوا
احمد ببرود: عندك حل تاني 
محمد: مليكه بتكر*ه رعد وهو بيكابر هوا قفل قلبو وهو مقتنع بكده انت كده بتوتر العلاقه وهو كده ممكن يأذيها متنساش رعد بقي اي ده الشيطان 
احمد بتفكير: عارف هوا مين انت تخلي شخص  يتصل بمليكه يقولها رعد عمل حادثه وتعطيها العنوان تبع الشقه دي تاجي عليه 
محمد بغباء: لي 
سيف بهدوء: عشان جدو يتاكد اذا كانت بتحبوا ولا لأ عشان لو بتحبو هتيجي ولو لا مش هتيجي وهتحاول توصل لحد مننا وكده ميظلمهاش مع رعد 
محمد : ماشي بكرا بقي احنا دلوقتي الفجر  مش هنزعج الناس الفجر 
احمد بعصبيه: تعال هنا ي حيو*ان ال قولت عليه يتنفذ ثم يتركه ويصعد عند رعد 
محمد وهو ينظر لسيف ومراد : انا حيو*ان هوا في أي وعمي مالو 
ليسرد له مراد ما حدث 
محمد بخوف : ينهار اسود ينهار اسود يعني هو عاوز مليكه تقنعوه ده انا هيعملوني بطاطس وهتشوفو انفجار لما هي تيجي هنا
مراد بوهم: للدراجاتي 
محمد: للدراجاتي ونص دي بتنقطوا انا ماليش دعوه انا ماشي 
لياتي كي يرحل ليمسكه سيف من لياقه ومراد من الاخري 
لينظر لهم بتوتر وهو يبتلع ريقه: تعالوا معايا ده رعد لو عرف هينفخنا انفدو بجلدكم 
سيف : ماهو كده كده هيجيبك فاسمع كلام جدي بدل ما يبقي جدي ورعد 
محمد بتفكير : امري لله 
اتصل ي مراد بمليكه 
مراد : اشمعنا انا 
محمد : عشان انا رقمي معاها مديرها في الشغل وممكن ترن عليا زي ما جدك قال وسيف ممكن يكون معاها رقمو لان في الشركه السكرتيره بتاخد ارقام المديرين من الشؤن عشان لو احتاجت حاجه لمديرها 
مرام بفهم: ماشي مليني 
مراد وهو يمسك الهاتف: الو انسه مليكه 
مليكه بنوم : اه مين حضرتك
مراد : مش مهم انا لقيت شخص في الطريق كان عامل حادثه فا اخدت رقمك وبكلمك 
مليكه بخضه: مين 
مراد : اسمو رعد
مليكه بدموع : رعد طب فين العنوان 
مراد :..........
ليغلق الهاتف مع مليكه مراد سمعتوا دي شكلها بتعيط 
محمد ي بني هي لما تيجي هتشوفو توم وجيري 
🎶🎶في منزل مليكه 🎶🎶
مليكه بدموع وهي تتهيأ للخروج معقول همشي من غير ما اقولهم بس رعد عمل حادثه لتحسم قرارها بأن تذهب
🖤🖤داخل منزل رعد 🖤🖤
يطرق الباب ليفتح رعد الباب وهو يعرف من الطارق 
ليدلف رعد وهو يهتف : اتفضل ي جدي كنت منتظر ساعتك
 ليدلف احمد ويترك الباب مفتوح قليلا عن قصد 
احمد بفهم: انت بتراقبني ي رعد 
رعد بسخريه: وانت بقي مش بتراقبني ع العموم ال انت جاي عشانو مش هيحصل 
احمد:وكمان حاطط جواسيس عليا ع العموم هيحصل ي رعد هيحصل ليجلس علي الاريكه بوقار 
احمد بخبث: أي مش هتجبلي حاجه اشربها 
رعد باستغراب: ماشي عاوز تشرب أي 
احمد: قهوة
💞في اسفل منزل رعد 💞
يتخبا مراد ومحمد وسيف في إنتظار مليكه لتصل مليكه من سيارة أجرة قد بعتها احمد خوفا عليها من أن يصيبها مكروه
مراد بهيام: نهار اسود يعني المزة دي لسانها طويل 
محمد : اه اخرس انت عارف لو رعد سمعك هيد*فنك ده كان هياكلني لما كنت بسلم عليها 
سيف: بصراحه عندو حق دي كفايه عنيها 
محمد بمكر : مع الزمن هتكتشفوا عينيها وانا كمان 
لتصعد مليكه لتجد الباب مفتوح لتستغرب 
🎶🎶 داخل منزل رعد🎶🎶
تدلف مليكه بعدما وجدت الباب مفتوح 
وفي هذه الاثناء يخرج رعد من المطبخ وهو يحمل فنجانين من القهوه 
لتلمحه مليكه 
رعد وهو يضع الفناجين على الطاوله: مليكه !!
مليكه بدموع وهي تجري عليه تتفحصه: رعد انت كويس لتتفحصه من اسفل قدماه حتي مقدمه رأسه 
تحت استغراب رعد 
مليكه بصدمه: ما انت كويس اهو كل هذا تحت أنظار احمد الذي ينظر  لهم بخبث 
ومليكه لم تنتبه له ليلاحظ رعد واحمد تغير لون عيناها الي الأخضر الفاتح بعدما كان غامقا واحمرار وجنتيها فكانت شديده الاحمرار 
مراد وسيف وهم ينظرون لهم في الخفاء 
مراد : عشان كده قولت عينيها حكايه بتقلب يلا 
محمد : ولسه اتفرجوا
مليكه : انت بتهزر ده انا افتكرت حصلك حاجه ومشيت ومقولتش لحد 
رعد باستغراب: انتي اي ال جابك وعرفتي المكان هنا ازاي
مليكه بغيظ : في حد اتصل بيا وقالي ان انت عملت حادثه اداني عنوان البيت ده 
رعد وبدأ يفهم : حد حد مين 
لتزم مليكه شفتيها مثل الاطفال معرفش بس انا معايا الرقم والموبايل بيسجل المكالمه 
ليصعق مراد 
مراد بخوف: اه ي محمد الك"لب عشان كده خلتني ارن من موبايلي ده انا هتنفخ 
محمد : اتشاهد ي مراد 
ليستمع رعد للمحادثه ويري الرقم ليعرف من وراء كل هذا
رعد ببرود وهو يتحرك بهدوء نحو الباب: وانتي اي حد يتصل بيكي تصدقي ثم انتي اي ال جابك كان ممكن تتصلي باي شخص 
مليكه وقد احمرت وجناتاها خجلا لتلاحظ اقترابه من الباب
 لترفع حاجبيها: انت ب... ليقطعها وهو بيمسك هؤلاء الثلاثه 
مراد بسخريه: اتشاهدو معايا 
مليكه : مين دول 
مراد بكوميديا: انا ال اتصلت بيكي 
محمد وانا اللي اديته رقمك 
لتنظر لسيف: وانت عملت أي 
سيف : انا كنت بسمع بس 
ليحمحم احمد لتنظر له مليكه انه وجهه مألوف عليها: حضرتك موجود من امتي
ليهمس لها من زمان الحقيهم لحسن هيفرمهم وبعدين نتكلم
 لتنظر لتجد رعد بيشمر 
مليكه وهي ترقد تقف امامهم :انت هتعمل اي 
رعد ببرود: هعمل اي يعني هضر*بهم 
مليكه بشهقه خفيفه: هتضر*بهم لي 
رعد باستغراب: عشان ضحكوا عليكي وجابوكي هنا وضايقوني 
مليكه ببراءة: لا عنك انت هسيبك للتقيله سيبهم عليا 
رعد باستغراب: انتي ال هتضر*بيهم 
مليكه بابتسامه: اه عندك مانع 
احمد بصدمه: انا بقولك حوشي عنهم تقومي تضر*بيهم 
مليكه وهي تفتش في المنزل: ماهو لازم ده جابوني ونزلوني الفجر 
رعد : انتي بتدوري على اي
مليكه: حبل وبلاستر ومقص
محمد بخوف: انتي هتعملي اي انا عاوز اروح سبني ي رعد ده انا صاحبك 
مراد : اضر*بني انت ي رعد دي شكلها مفتريه 
سيف: رعد انت هتسبها تعلم علينا 
رعد هتلاقيهم في المخزن ده والمقص في المطبخ
محمد : اسكت ي غبي اذا كان هي علمت علي الكينج مش هتعلم عليك 
رعد بنظره استغراب مليكه وقد احضرت كل ماتريده : والله ما انت قايل سمعني بشتمك وانا بعمل القهوة فحكيتلوا ال حصل في الجامعه 
مليكه سيبهم وقد انتهت من ربطهم كل شخص علي كرسي 
مراد بخوف: جدي جدي الحقناااا هوا ال قالنا نعمل كده 
رعد وهو يجلس ببرود : ما انا استنتجت 
محمد : جدي انقذنا 
احمد : ما باليد حيله دي مفتريه 
مليكه وقد عادت هاديه كما هي ولون عيونها فيروزيه 
انتو عارفين هعمل فيكو اي 
ليردوا جميعا: لا 
مليكه بخبث: انا شايفه ان شعركم محتاج تضبيطه فا هعمل لكل واحد قصه شكل ميعرفش يطلع بيها من البيت ولا يعمل مقالب 
مراد : كلو الا شعري كلو الا شعري 
محمد: حرام عليكي ده انا الشبر ونص صحبتك لسه رقعاني علقه مو"ت 
سيف: في حل تاني ده انتي شكلك عسل ميبنش ان انتي داهيه كده
لتقتم عيني رعد 
مليكه بلؤم: مهو ي كده ي هعلق كل واحد ونصورو فيديو وانزلو على اليوتيوب والانستا والفيس وانتو بسم اللة ماشاء لله bissnsman مشهورين وهنضيف شويه حاجات من بتاعه البنات دي روج ومكياج وكده
مراد بخيبه امل : قصي 
لتقوم مليكه بوضع البلاستر على شعره من النصف وقص شعره بعشوائية فكان شكله مضحك وتقوم بنزع البلاستر ليصبح ليس لديه الا القليل من الشعر في النصف ومن الاجناب شعره مقصوص بعشوائية 
محمد بخوف: سيف الاول سيف الاول 
سيف بعصبيه: اخرس ي زفت اياكي تيجي جمبي  الحقني ي جدي 
لينظر احمد لمراد لينفجر ضاحكا تحت استغراب الجميع ماعدا مليكه 
مليكه بابتسامه: اي خدمه ي جميل ها مين الاول 
لتنتهي منهم ليصبح منظرهم مضحك 
لتفكهم لينظروا لها والشر يتطاير من اعينهم لترقض مليكه
 خلف احمد: الحقني الحقني هيمو*توني
احمد بصوت جوهري: لو حد جه جمبها حسابوا معايا فاهمين
ليردوا فاهمين 
مليكه: شكرا ي جدو ينفع اقولك ي جدو 
احمد باستغراب: آه آه ينفع 
ليلفت انتباه مليكه صور الفتاه علي الحائط وفي كل مكان 
لتتجه الي الصوره الكبيرة التي تتوسط الحائط 
مليكه وهي تملس على الصوره : مين دي انا لي حاسه اني اعرفها 
رعد بصوت جوهري: ابعدي عنها بسرعه 
لتنتفض مليكه تحت استغراب احمد
احمد : تعالي ي مليكه عايزك
مليكه: ماشي ليدلفو الغرفه وبعد قليل يخرجوا من الغرفه ومليكه على وجهها اثار الحيرة 
مليكه وهي تتجه نحو رعد لكنها تغير مسارها وتتجه نحو الصورة مرة اخري 
مليكه بدموع: انا ليه حاسه اني عارفاكي بس مش فاكرة 
رعد بعصبيه: شيلي ايدك من عليها 
مليكه بعصبيه: اسكت خااالص جدو هي اسمها اي ولي حاسه اني عارفاك وعارفاها 
احمد : هبقا اقولك بعدين واعملي اتفقنا 
مليكه بابتسامه: ماشي .... لتتجه الي رعد 
مليكه بتوتر: ممكن تيجي معايا المستشفي 
رعد ببرود وقد فهم ما فعله جده : لا 
مليكه بتوتر : لي لو سمحت تعالا معايا 
رعد بعصبيه: قولت لا انتي مش بتفهمي
ليذهب احمد وسيف ومراد ويتركوهم
مليكه: بص انا عارفه انك مش بطيقني بس عشان خاطرها تعالا معايا 
ليوجعه قلبه كيف تقول انه لا يطيقها 
لينظر لها رعد بصدمه : هوا قالك حاجه عليها 
مليكه بسرعه: لا لا والله بس باين ان هي ليها معزه عندك عشان كده معلق ليها الصور دي كلها فعشان خاطرها تعالا
 ده باباك وحتي لو مش بتحبو ماقدرش تنكر ان دمو في دمك
رعد ببرود : قولت لأ  
مليكه ببكاء: طب اعمل أي عشان توافق
رعد باستغراب من بكاؤها: انتي بتعيطي لي 
مليكه: عشان في انسان بيمو"ت واحنا قادرين ننقذوا وانت مش راضي 
باباك لو حصلوا حاجه هتبقي انت السبب ومهما يكون هوا عمل فيك اي خليك احسن منو وساعدو 
رعد ببرود: موافق بس بشرط 
مليكه : أي هوا 
رعد بترقب: تتجوزيني لمدة سنه ........


انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضام لجروب الواتساب اضغط هنا
تابعى صفحتنا على الفيسبوك عشان تبقى اول واحدة تقرأ البارت اول ما ينزل 
صفحتنا على الفيسبوك من هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-