رواية وكان الظلم حليفي ندى وجاسر الفصل الثاني 2 بقلم علياء اسامه
رواية وكان الظلم حليفي ندى وجاسر الفصل الثاني 2 هى رواية من كتابة علياء اسامه رواية وكان الظلم حليفي ندى وجاسر الفصل الثاني 2 صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية وكان الظلم حليفي ندى وجاسر الفصل الثاني 2 حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم وكان الظلم حليفي ندى وجاسر الفصل الثاني 2
رواية وكان الظلم حليفي ندى وجاسر الفصل الثاني 2
جاسر دخل المطبخ واتفاجأ لما شاف ندى وهى سايحه فى دمها "جاسر شالها من غير تفكير ونزل بيها بسرعه واخدها وركب عربيته وطلع على أقرب مستشفى"
*فى المستشفى*
جاسر بصوت عالي وهو بيجري:دكتوووور بسرعه يا عالم مراتى بتروح منى
'جرى طقم طبى اخدوها منه وجه الدكتور بسرعه'
جاسر:دكتور أرجوك أنقذها.
الدكتور:إن شاء الله خير بس سبنى أدخلها لو سمحت
" دخل الدكتور وجاسر قاعد يلوم نفسه ويدعى انها تطلع بالسلامه هو اه مش بيحبها بس مش بيكرها"
________________
*فى بيت عائلة المنشاوى*
الكل كان قاعد على السفره بيأكلوا
جلال بتوتر:هو جاسر مش كلمك يا أبويا وطمنك انهم وصلوا
سالم بغضب:لا وخلاص بقا يا جلال أقفل على السيره دى وأحمد ربنا ان احنا ستر*نا بنتك
جلال:ايوه يا أبوي بس هى ذنبها اي
سالم:قولتلك قفل على السيره دى يا جلال
ناهد:أنا شايفه ان الحاج سالم معاه حق يا جلال مش تجيب سيرة البت دي هنا
"فى أثناء الكلام دخل عليهم شاب اسمه حازم"
حازم بصوت عالي ومرح:عمتوو يا عمتووو
ناهد بفرحه وجريت حضنته:قلب عمتك اتوحشتك جوي يا ولدى
حازم:وأنا أكتر والله يا عمتى
ناهد:ايوه صادق طبعا بأمارة انى مش سمعت صوتك من ساعة ما سافرت
حازم:الشغل والله يا عمتي ثم انى أول ما رجعت جتلك أنت أول حد
ناهد:طيب تعالى يا ولدي أرتاح
'دخل حازم وألقى التحيه على الجميع وقعد معاهم'
حازم وهو يلتفت حوله:امال فين البت ندى مش سمعلها صوت يعنى
'نظر الجميع إلى بعض بتوتر وعم الصمت'
حازم بخوف:ايه يا جماعه هى ندى فيها حاجه ولا ايه قلقتونى
ناهد بتوتر:لا بس ندى اتجوزت
حازم بصدمه:ايه اتجوزت ازااى؟؟
ناهد:بعدين يا ولدى دى حكايه طويله
_____________________
*عوده إلى المستشفى*
"خرج الدكتور"
جاسر بلهفه:ها يا دكتور ندى أخبارها ايه دلوقتي
الدكتور بعمليه:الحمد لله الجرح كان سطحي وأنت لحقتها بسرعه ودا من ستر ربنا بس هى هتحتاج شوية فيتامينات وتاخد بالها من أكلها لأن جسمها ضعيف وتحاولوا تحسنوا من نفسيتها لأن ال حاول ينتحر ممكن يحاول يعملها مره تانيه
جاسر بهدؤ:أقدر أدخلها
الدكتور:تقدر بس ياريت مش تكلمها فى أى شئ يضايقها
جاسر:تمام متشكر يا دكتور
الدكتور:العفو. بعد اذنك
جاسر:اتفضل
"دخل جاسر على ندى وهى غمضت عيونها بسرعه والدموع بتنزل منها"
جاسر:ليه عملتي كده يا ندى
ندى فتحت عيونها وبصت له بدموع وسكتت
جاسر:كنت عايزه تموتى كافره عايزه تحرقي قلب أهلك عليكي
ندى بعد ما فاض بيها:اى أهل دول هاا يا ترى أمى ال شككت فيا وفى أخلاقي ولا بابا ال ساب جدي يضرب فيا لحد ما كنت هموت
أنا مفيش حد حاسس بيا يا جاسر أنا من ساعة ال حصل وانا كارهاني كرهت كونى بنت محدش هيحس بكسرتى أبدا أنا لو كنت شفت الشخص دا كنت قتل*ته لكن أنا فقت لقتني فى أوضه لوحدي وخسرانه أعز ما أملك أنت متخيل ال أنا كنت فيه الجبان اخدنى غدر مش شفته يا جاسر مش هعرف اخد حقى. أنا مفيش حد حاسس بيا مفيش حد حاسس بياااااا
"اترمت فى حضن جاسر تعيط بحرقه جاسر بعدها عنه بجمود فبصتله ندى بخذلان"
جاسر:بعيدا عن الكلام دا كله ياريت ال حصل دا مش يتكرر تانى أنا مش ناقص فضايح ويقولوا انى قتلتك
'ندى بصتله بصدمه وجاسر كمل' :أنا هنزل أدفع حساب المستشفى وأنت خلصى وتعالى ورايا مش ناقص عطله أكتر من كده" خرج جاسر وسبها وندى بصت ليه بكسره"
__________________
*بعد فتره وصل جاسر وندى الشقه*ندى كانت داخله على المطبخ
جاسر:تقدرى تناميى فى أوضة الأطفال أنا مش ناقص مصايب "قال كده ودخل وسابها ندى بصت له بحسره ودخلت أوضة الأطفال وابتدت تكلم نفسها قدام المرايا"
ندي:هو أنا ذنبى ليه كله حاطط اللوم عليا ليه أنا ال غلطانه على طول ارحمنى يارب برحمتك
"دخلت ندى وحطت دماغها على السرير ونامت على طول"
______________________
*فى الصباح*
" دخلت ندى حضرت الفطار وحطته على السفره وقعدت متوتره مش عارفه تصحى جاسر ولا لأ، لكن تفكيرها مش دام كتير لأن جاسر خرج لابس وماشية وواضح انه رايح الشغل"
ندى:احم صباح الخير أنا حضرت لك الفطار
جاسر:شكرا مش عايز منك حاجه وكمان متأخر على الشغل
ندى:ازاى يعنى هتخرج من غير ما تفطر
جاسر بعصبيه:ندى فوقي لنفسك اوعى تكونى فاكره انك مراتى بجد لا يا ماما فوقى لنفسك أنت لولا انك بنت عمى مش كنت فكرت انى أعبرك أنت ال زيك يا ندى مش يستاهل ان احنا نشفق عليه حتى فخليك فى حالك وأنا فى حالى
"ندى كانت بتعيط بصمت"
"جاسر اخد مفاتيحه وحاجته وخرج وسابها بتعيط فى صمت"
*بعد فتره وندى قاعده بتبكى الجرس رن ندى مسحت دموعها بسرعه*
ندي:أكيد جاسر نسى حاجه
(ندى فتحت الباب ومش لحقت لما لقت حد زقها على جوا وكتم بوقها و....
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضام لجروب الواتساب اضغط هنا
تابعى صفحتنا على الفيسبوك عشان تبقى اول واحدة تقرأ البارت اول ما ينزل
صفحتنا على الفيسبوك من هنا